Poznanie działań konkurencji jest kluczowe, jeśli chcesz odnieść sukces w swojej branży. Nie wystarczy jednak przeanalizować to, co robią Twoi bezpośredni konkurenci. Na niektóre decyzje biznesowe powinno mieć również wpływ badanie działań konkurencji pośredniej. Czym różnią się od siebie konkurenci bezpośredni od pośrednich? W jakich sytuacjach analiza ich działań powinna być uwzględniana w strategii firmy? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

Definicja i przykłady konkurencji pośredniej i bezpośredniej – kim są Twoi konkurenci?

Możesz próbować rozwijać ofertę swoich usług lub produktów, optymalizować cały proces sprzedaży, podpisywać umowy z nowymi dostawcami, czy też poszukiwać nowych grup docelowych, ale prawda jest taka, że bez pogłębionej i rzetelnej analizy konkurencji trudno będzie Ci zdobyć przewagę rynkową. 

Mówiąc o konkurencji nie sposób nie wspomnieć o jej dwóch rodzajach – bezpośredniej oraz pośredniej. Jaka jest między nimi różnica?

Czym jest konkurencja bezpośrednia?

Podstawowym czynnikiem decydującym, czy dany konkurent to bezpośredni rywal dla Twojego biznesu, jest sprzedaż tych samych usług lub produktów. W zdecydowanej większości przypadków ta konkurencja stosuje bardzo zbliżone rozwiązania – podobne narzędzia, platformy oraz metody sprzedaży. Do konkurencji bezpośredniej zaliczamy firmy działające w tym samym segmencie rynku i kierujących swoją ofertę do tej samej grupy docelowej.

Czym jest konkurencja pośrednia?

Konkurencja pośrednia sprzedaje swoje usług lub produkty w cenie bardzo zbliżonej do Twojej. To oznacza, że nie muszą to być firmy z Twojej branży. Konkurencja pośrednia oferuje bowiem towary lub usługi, na które potencjalny klient może przeznaczyć pieniądze, zamiast wydać je w Twojej firmie. W przeciwieństwie do konkurencji bezpośredniej, której przedstawiciele działają w tym samym segmencie rynku i konkurują o tych samych klientów, konkurencja pośrednia obejmuje firmy, które mogą działać w różnych sektorach lub kierować swoje produkty do innych grup odbiorców, ale wciąż konkurują o część tych samych zasobów rynkowych.

Zrozumienie jako klucz do przewagi w biznesie – różnice między konkurencją pośrednią i bezpośrednią

Jeśli chcesz dokładnie zrozumieć, na czym polega różnica pomiędzy konkurencją bezpośrednią i pośrednią, poniżej znajdziesz opisy każdego z czynników, z których składa się analiza konkurencji.

Oferowane produkty, artykuły i usługi

Jeśli mówimy o konkurencji bezpośredniej, Twoi konkurenci z tego obszaru oferują podobne lub identyczne produkty, czy usługi, rywalizując z Tobą bezpośrednio o tę samą grupę klientów w tym samym segmencie rynku.

Z kolei firmy z grupy rywali pośrednich oferują podobne lub jedynie zbliżone produkty, czy usługi, ale mogą one być skierowane do nieco innego segmentu klientów albo zaspokajać inne potrzeby konsumentów.

Działania rynkowe, grupy docelowe i odbiorcy

Firmy należące do grupy konkurentów bezpośrednich działają w tym samym segmencie rynku i kierują swoje działania marketingowe do tych samych grup docelowych i odbiorców.

Natomiast w przypadku konkurencji pośredniej przedsiębiorstwa mogą działać w różnych sektorach rynku lub kierować swoje produkty do innych grup odbiorców, co bezpośrednio prowadzi do różnic w podejmowanych działaniach marketingowych i segmentu grup docelowych.

Intensywność konkurencji i wpływ na Twój biznes 

W przypadku rywali bezpośrednich intensywność konkurencji jest w większości przypadków wyższa, ponieważ firmy konkurują o tych samych klientów i zasoby rynkowe, co może prowadzić do większej presji związanej z oferowanymi cenami i mieć wpływ na poziom marży.

Intensywność konkurencji pośredniej może być niższa, ale firmy wciąż konkurują o część tych samych zasobów rynkowych, co przekłada się na prowadzone strategie marketingowe i wpływa na pozycję rynkową.

Pozostałe różnice marketingowe

Jeśli chcesz skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji bezpośredniej Twoja grupa docelowa musi zauważyć wartość płynącą z tego, że zdecydują się na kupno produktu lub usługi u Ciebie. Właśnie dlatego dokładne poznanie działań marketingowych Twoich najbliższych rywali jest kluczowe, aby móc stworzyć unikalny przekaz wyróżniający Twoją markę na ich tle.

Porównywanie pod tym kątem z konkurencją pośrednią nie jest takie łatwe. Tutaj potrzebna jest wieloletnie doświadczenie specjalisty, który zna tajniki i schematy działania firm z różnych branż. Orientowanie się w działaniach podejmowanych przez konkurentów pośrednich jest szczególnie istotne w czasach kryzysu, gdy konsumenci dokładnie analizą, na co wydadzą swoje pieniądze. A na to wpływa oczywiście dużo więcej czynników niż tylko to, co standardowo rozważa się podczas analizy działań konkurencji bezpośredniej. Przykładem może być trend zero waste, w myśl którego niektóre osoby chętniej zdecydują się na przejazd pociągiem niż przelot samolotem.

Przyszli konkurencji i ci z innej branży, czyli konkurencja potencjalna i międzybranżowa

Konkurenci bezpośredni i pośredni to jednak nie wszyscy rywale, z którymi musisz się liczyć. Równie istotna jest konkurencja potencjalna, czyli firmy lub produkty, których jeszcze nie ma na rynku, ale w każdym momencie mogą się pojawić. Dlaczego tak istotne jest uwzględnienie czegoś, czego jeszcze nie ma? Przede wszystkim z tego powodu, że nowi gracze na rynku przeważnie wpływają na jego dynamikę – poprzez innowacyjne produkty, czy usługi oraz strategie umożliwiające im oferowanie konkurencyjnych cen.

Konkurencja międzybranżowa dotyczy sytuacji, gdy marki z różnych sektorów na rynku rywalizują o konsumentów z tej samej lub bardzo podobnej grupy docelowej. W tym przypadku kluczowe jest zbadanie potrzeb konsumentów oraz dopasowanie do nich działań marketingowych.

Porównanie konkurencji bez- i pośredniej – jak wpływają na decyzje biznesowe i dlaczego warto je analizować?

Jak możesz zauważyć, konkurencja pośrednia i bezpośrednia różnią się od siebie pod wieloma istotnymi względami. Jednak odpowiednie badanie obydwu grup rywali jest bardzo ważne, jeśli chcesz skutecznie zarządzać firmą. Na jakie aspekty związane z biznesem wpływa analiza tych dwóch rodzajów konkurencji?

Strategia marketingowa oraz działania związane z pozycjonowaniem

Konkurencja bezpośrednia to rywale z Twojego najbliższego otoczenia, dlatego w celu uzyskania przewagi rynkowej często niezbędne są bardziej agresywne działania marketingowe oraz przemyślane decyzje związane z pozycjonowaniem usług lub produktów. Dzięki dobrze dobranej strategii sprawisz, że uwaga grupy docelowej skoncentruje się na Twojej ofercie, a nie konkurencji.

Z kolei w przypadku konkurentów z grupy pośredniej lepiej sprawdzą się subtelne działania marketingowe, które uwzględnią różnice między różnymi segmentami na rynku i dostosują przekaz do konkretnej grupy odbiorców.

Strategia cenowa

Jednym z głównych czynników branych pod uwagę przez konsumentów jest oczywiście cena. Koszty za produkt lub usługę mogą skutecznie wyróżnić Cię na tle konkurencji bezpośredniej, jednak nie należy popadać w skrajność – zbyt wysoka kwota odstraszy potencjalnych konsumentów, z kolei zbyt niska nie wzbudzi zaufania. Dlatego konieczna jest odpowiednio stworzona strategia cenowa, która uwzględnia koszty u konkurencji.

Z rywalami pośrednimi również konkurujesz ceną, jednak to zbudowanie doświadczeń oraz potrzeb u konsumentów jest kluczowym aspektem. Musisz ich bowiem przekonać, że to Twój produkt lub usługa spełni ich oczekiwania lepiej niż oferta konkurencji.

Innowacyjność i stały rozwój oferty

Konkurenci bezpośredni stale rywalizują ze sobą, jeśli chodzi o jakość oraz innowacyjność oferowanych przez nich produktów lub usług. To nieustanny wyścig, który dodatkowo napędzają nowoczesne rozwiązania, jak np. AI.

Ten aspekt dotyczy także konkurentów pośrednich, ponieważ w tym przypadku również celem każdej firmy jest stałe poszukiwanie nowych sposobów zaspokajania potrzeb klientów w ramach różnych segmentów na rynku.

Decyzje operacyjne

Skuteczna analiza konkurencji bezpośredniej znacząco ułatwia podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych oraz operacyjnych. W tym przypadku najważniejsza jest wysoka elastyczność oraz umiejętność dopasowywania się do zmian rynkowych. Mając dostęp do informacji na temat działań konkurencji, sprawnie zdecydujesz, jakie kroki należy podjąć, aby wyróżnić się na tle rywali.

Różne segmenty na rynku także muszą dostosowywać się do nowej rzeczywistości i zmiennych przyzwyczajeń konsumentów. Czas nie odgrywa tutaj kluczowej roli, jednak śledzenie trendów u konkurentów pośrednich z innych branż, zwiększy Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu biznesowego.

Nie chcesz podejmować decyzji biznesowych w ciemno, nie wiedząc, czy przyniosą Ci one jakiekolwiek korzyści? Zależy Ci na wyprzedzeniu konkurencji? Wspólnie przeanalizujmy ich strategie i ruchy!

Umów się na strategiczną rozmowę!

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się