Tagi: ,
Meta stawia na wolność wypowiedzi – najnowszy komunikat Marka Zuckerberga - Strategiczni.pl
okładka wpisu newsowego na temat Meta

Mark Zuckerberg, dyrektor generalny Meta, ogłosił 7 stycznia 2025 r. istotne zmiany na swoich platformach – Facebooku, Instagramie i Threads. W swoim komunikacie nawiązał do idei wolności wypowiedzi, którą deklarował w przemówieniu wygłoszonym na Uniwersytecie Georgetown w 2019 roku, gdzie przekonywał, że wolność wypowiedzi stanowiła od zawsze siłę napędową postępu zarówno w społeczeństwie amerykańskim, jak i na całym świecie. Zapowiadane zmiany mają być odpowiedzią na krytykę nadmiernej moderacji treści i obawy o ograniczenie swobody ekspresji użytkowników.

Koniec programu sprawdzania faktów przez osoby trzecie

Jedną z największych zapowiedzi jest zakończenie programu sprawdzania faktów prowadzonego przez niezależne organizacje. Program, uruchomiony w 2016 roku, miał pierwotnie na celu walkę z dezinformacją i wspieranie użytkowników w rozpoznawaniu wiarygodnych źródeł. W ostatnich latach Meta wdrożyło więc złożone systemy zarządzania treścią na swoich platformach, odpowiadając w ten sposób na presję społeczną i polityczną na silniejszą moderację treści. 

Jednakże, według Zuckerberga, podejście to poszło za daleko, a systemy zarządzania treścią z biegiem czasu stały się narzędziem nadmiernej cenzury, budząc rosnącą frustrację użytkowników. 

Dlatego Meta ogłasza zakończenie programu sprawdzania faktów i przejście w zamian na program Community Notes, na wzór platformy X (dawnego Twittera). To społeczność będzie teraz decydować, czy dana treść wymaga szerszego kontekstu, dodając stosowne informacje uzupełniające. Zgodnie z zapowiedzią, program ruszy najpierw w USA, gdzie ma zostać wdrożony w ciągu najbliższych miesięcy.

Mniej restrykcyjna moderacja treści

Mark Zuckerberg w swoim komunikacie powołuje się na statystyki z grudnia 2024 r., gdzie Meta usuwało miliony treści każdego dnia. Dziś dyrektor Meta wysnuwa wniosek, że wprowadzone zasady stały się zbyt restrykcyjne i są nadmiernie egzekwowane.

Dlatego zapadła decyzja o pozbyciu się szeregu ograniczeń dotyczących tematów, takich jak imigracja, tożsamość płciowa i płeć, które są przedmiotem częstego, budzącego kontrowersję dyskursu politycznego i debaty publicznej. W praktyce oznacza to, że algorytmy Meta nie będą już wyciszać tego rodzaju treści, a ograniczając liczbę zasad dotyczących publikacji treści, skoncentrują się jedynie na rzeczywistych naruszeniach:

„Będziemy nadal koncentrować te systemy na zwalczaniu nielegalnych i poważnych naruszeń, takich jak terroryzm, wykorzystywanie seksualne dzieci, narkotyki, oszustwa i przekręty. W przypadku mniej poważnych naruszeń zasad będziemy polegać na tym, że ktoś zgłosi problem, zanim podejmiemy jakiekolwiek działania”.

 

Oznacza to, że Facebook, Instagram i Threads kończą z restrykcyjną moderacją treści. Jednocześnie Meta przenosi swój wewnętrzny zespół ds. zaufania i bezpieczeństwa z Kalifornii do Teksasu, motywując to chęcią uniknięcia zarzutów o stronniczość. 

Nowa strategia wobec treści politycznych

Począwszy od 2021 r., Meta ograniczało widoczność treści obywatelskich widocznych dla użytkowników – chodziło przede wszystkim o posty poruszające tematy związane z wyborami, polityką czy problemami społecznymi. 

Teraz firma zamierza przywrócić tego rodzaju treści, podchodząc do tematu w sposób bardziej spersonalizowany. Użytkownicy mają zyskać większą kontrolę nad ilością treści politycznych w swoich kanałach tak, aby osoby, które chcą widzieć takie treści, miały do nich swobodny dostęp. Meta ma traktować treści obywatelskie od osób i stron, które obserwujemy na platformach, jak każdą inną treść. 

 

Karolina Lipińska

Content Leader

W Strategiczni.pl przeszła drogę od stażystki do Content Leadera. Zaczynała od tworzenia treści dla klientów z różnych branż, z takim samym zaangażowaniem przygotowując specjalistyczne artykuły IT, jak i krótkie i przyjemne teksty lifestylowe. Dziś skupia się dodatkowo na wspieraniu pracy zespołu, koordynacji współpracy międzydziałowej, a także dba o komunikację z klientem, aktywnie angażując się w procesy sprzedażowe. Po pracy spędza czas na czytaniu książek, podnoszeniu ciężarów na siłowni i jeżdżeniu na rowerze.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się