Okładka wpisu blogowego Marty na blogu Strategiczni.pl o content marketingu w B2B

Content marketing może przynieść liczne korzyści biznesowe – trzeba jednak wiedzieć, jak dopasować treści nie tylko do wymagań stawianych przez wyszukiwarki internetowe, ale i odbiorców, którzy w przyszłości mogą stać się klientami danego przedsiębiorstwa. Czym różni się content tworzony dla B2B od B2C? Sprawdź, jak tworzyć wartościowe treści, które przyciągną uwagę potencjalnych klientów biznesowych! Poznaj nasz praktyczny poradnik!

Czym jest content marketing B2B?

Content marketing B2B (skrót od business to business) to strategia marketingowa, która skupia się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, mających na celu przyciągnięcie, zaangażowanie i konwersję klientów biznesowych. W przeciwieństwie do contentu B2C (business to consumer), który kierowany jest bezpośrednio do konsumentów, content marketing B2B skierowany jest do firm i przedsiębiorstw, z którymi firma może prowadzić biznesowe relacje. Treści w content marketingu B2B często mają bardziej profesjonalny charakter, zawierają głębsze analizy, raporty branżowe, case studies czy techniczne artykuły eksperckie, dostosowane do specyfiki branży i potrzeb biznesowych odbiorców. Ponadto, w content marketingu B2B większy nacisk kładzie się na długoterminowe budowanie zaufania, ekspertyzy i relacji z klientami, zamiast na natychmiastową sprzedaż produktów czy usług.

Infografika przedstawiają pięć najważniejszych rodzajów treści w marketingu B2B

Dlaczego content marketing w firmie B2B jest ważny?

Przemyślane i odpowiednio dobrane działania content marketingowe mogą przynosić szereg korzyści oddziaływujących na różne aspekty – zarówno sprzedażowe, jak i wizerunkowe. Pamiętaj, że określenie celów jest niezbędne do mierzenia rezultatów. Poniżej omawiamy najważniejsze zalety treści w marketingu B2B!

Generowanie leadów

Content marketing w firmie B2B odgrywa kluczową rolę w generowaniu leadów poprzez dostarczanie wartościowych treści, które przyciągają potencjalnych klientów i pobudzają ich zainteresowanie ofertą firmy. Poprzez publikację treści ukierunkowanych na rozwiązanie problemów i potrzeb klientów, firma może przyciągać odpowiedniego typu leady, które mają potencjał konwersji.

Budowanie relacji z klientami

Kolejnym ważnym aspektem content marketingu w firmie B2B jest budowanie trwałych relacji z klientami. Dostarczanie wartościowych treści, które odpowiadają na pytania, rozwiązują problemy i dostarczają potrzebnych informacji, pozwala budować zaufanie i lojalność klientów. Regularny kontakt poprzez treści pozwala utrzymywać relacje nawet po dokonaniu transakcji, co może prowadzić do długotrwałej współpracy.

Zwiększanie rozpoznawalności marki

Content marketing jest skutecznym narzędziem do zwiększania rozpoznawalności marki wśród klientów docelowych. Poprzez publikację wartościowych i interesujących treści, firma może budować swoją ekspertyzę w danej branży, co przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku marki. Regularna obecność w mediach społecznościowych, na blogach branżowych czy w serwisach informacyjnych przyczynia się do budowy świadomości marki i jej pozycjonowania na rynku. Oczywiście istnieje wiele sposobów na to, aby umacniać swoją pozycję na rynku – jeśli Twoja firma np. organizuje lub uczestniczy w wydarzeniach branżowych warto to wykorzystać.

Wzrost sprzedaży

Jednym z głównych celów content marketingu w firmie B2B jest wspieranie sprzedaży. Poprzez dostarczanie wartościowych treści, przedsiębiorstwo może wpływać na decyzje zakupowe potencjalnych klientów, przekonując ich do skorzystania z oferty. Treści ukierunkowane na różne etapy procesu zakupowego mogą pomóc w prowadzeniu klientów przez ścieżkę zakupową, zwiększając szanse na finalną konwersję i wzrost sprzedaży.

Jak stworzyć skuteczną strategię content marketingu B2B?

W kompleksowej strategii content marketingowej należy uwzględnić kilka niezbędnych elementów, aby odnieść sukces i móc jednocześnie mierzyć jego skalę.

Określ swoje cele marketingowe

Przed rozpoczęciem tworzenia strategii content marketingu B2B, ważne jest jasne określenie celów. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki, generować leady, zwiększyć konwersje czy może budować zaangażowanie klientów? Określenie celów pomoże w dostosowaniu strategii i mierzeniu sukcesu.

Zidentyfikuj swoją grupę docelową

Poznanie dokładnie swojej grupy docelowej jest kluczowe dla skutecznej strategii content marketingowej. Jakie są ich potrzeby czy preferencje dotyczące treści i kanałów komunikacji? Im lepiej zrozumiesz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie ci tworzyć treści dopasowane do ich potrzeb.

Wybierz odpowiednie rodzaje i formaty treści

W zależności od celów i preferencji grupy docelowej, wybierz odpowiednie rodzaje i formaty treści. Może to być blog, artykuły eksperckie, infografiki, e-booki, raporty branżowe, webinar, case study czy podcast. Ważne jest, aby dostosować rodzaje i formaty treści do potrzeb odbiorców oraz kanałów dystrybucji, ważnych również z perspektywy B2B social media marketingu w Twojej branży, może to być np. prowadzenie profilu na LinkedIn.

Stwórz kalendarz editorialny

Planowanie jest kluczowe dla skutecznej strategii content marketingowej. Stwórz kalendarz, w którym określisz, jakie treści zostaną opublikowane w danym czasie, jakie będą miały cele i jakie kanały dystrybucji zostaną wykorzystane. Regularność publikacji treści pomaga utrzymać zaangażowanie odbiorców i budować świadomość marki. Pamiętaj jednak, że warto jednak na bieżąco monitorować media i wydarzenia branżowe, dzięki czemu możesz tworzyć i postować również spontaniczne, aczkolwiek wciąż przemyślane treści związane z real time marketingiem. Oczywiście dobry RTM powinien być nie tylko odpowiednio dopasowanym, ale przede wszystkim nienachalnym komunikatem – wszystko zależy od branży, grupy docelowej i realizowanej strategii marketingowej.

Zaplanuj dystrybucję treści

Oprócz tworzenia wartościowych treści, równie ważna jest ich skuteczna dystrybucja. Wybierz odpowiednie kanały oraz platformy do publikowania treści, takie jak strona internetowa, blog firmowy, media społecznościowe, newslettery czy kampanie e-mailowe. Dostosuj strategię dystrybucji do preferencji i zwyczajów odbiorców, aby dotrzeć do nich w odpowiednim momencie i miejscu. W branży B2B ważne jest planowanie działań, zwłaszcza, że treść często musi być zaakceptowana przez osoby na wyższych stanowiskach, co znacznie wydłuża sam proces przygotowania, poprawienia, a finalnie opublikowania contentu.

Najlepsze praktyki tworzenia treści dla content marketingu w B2B w 2024 roku

W swoich działaniach warto uwzględnić nie tylko uniwersalne zasady i dobre praktyki content marketingowe, ale też zyskujące na znaczeniu trendy. Tworzenie różnego rodzaju treści wymaga bycia na bieżąco również z nowinkami – zaczynając od formatów, a kończąc na nowych, zyskujących popularność platform. 

Skup się na tworzeniu wartościowych i angażujących treści

Ekspercka wiedza w content marketingu zawsze jest wartościowa i zajmuje pierwsze miejsce w hierarchii. W środowisku biznesowym, gdzie konkurencja jest duża, a odbiorcy są bardziej wymagający, istotne jest dostarczanie materiałów, które nie tylko przyciągną uwagę, ale także zapewnią realną wartość dla odbiorcy. Treści powinny być oparte na dogłębnej wiedzy o branży oraz problemach, z jakimi borykają się potencjalni klienci. Ważne jest również, aby angażować odbiorców poprzez interaktywne formy treści, takie jak quizy, kalkulatory czy webinaria. Dzięki skupieniu się na tworzeniu wartościowych i angażujących treści, firma może budować zaufanie, pozycjonować się jako ekspert w swojej dziedzinie oraz generować lepsze wyniki biznesowe.

Wykorzystaj moc mediów społecznościowych

Mediów społecznościowych można używać do angażowania istniejących i potencjalnych klientów poprzez publikację interesujących treści, udział w dyskusjach oraz reagowanie na komentarze i pytania. Warto dystrybuować treści różnymi kanałami. Ważne jest, aby dostosować przekaz do specyfiki konkretnej platformy. Aktywność w social mediach, zwłaszcza branżowych takich jak LinkedIn, pozwala na zwiększanie widoczności marki.

Do najważniejszych trendów w 2024 roku zalicza się materiały wideo. Wbrew pozorom nie tylko te krótkie, ale i długie. Na TikToku maksymalna długość nagrania wynosi obecnie 10 minut i bardzo możliwe, że w przyszłości Instagram również wprowadzi u siebie taką opcję. Pamiętaj – monitoring trendów i branży to nieodłączny element tworzenia treści!

Social media marketing B2B – podobnie jak content marketing – również ma swoją własną specyfikę. Nie zawsze trzeba być obecnym na wszystkich platformach społecznościowych. Najważniejszym kryterium staje się to, gdzie jest Twój klient. Poznaj zalety skutecznej strategii social media marketingowej dla branży B2B!

Czytaj!

Analizuj wyniki i optymalizuj swoje działania

Dzięki systematycznemu badaniu efektywności prowadzonych działań możemy lepiej zrozumieć, co przynosi najlepsze rezultaty, a co wymaga poprawy. Analizując dane, takie jak wskaźniki konwersji, zaangażowanie użytkowników czy efektywność kampanii, możemy zidentyfikować mocne i słabe strony naszej strategii. Na podstawie tych wniosków możemy dostosować nasze działania, optymalizując je pod kątem preferencji i potrzeb naszej docelowej grupy odbiorców. Wykorzystując narzędzia analityczne oraz testowanie różnych strategii, możemy doskonalić nasze podejście i maksymalizować zwroty z inwestycji w content marketing dla branży B2B.

Błędy w content marketingu B2B, których należy unikać

Aby content marketing był skuteczny powinien służyć nie tylko SEO, ale oferować wartość również czytelnikom. Skupienie na frazach powinno iść w parze z przekazywaniem przydatnych informacji, pokazywaniem rozwiązań i odpowiadaniu na potrzeby odbiorców. Z tego powodu teksty muszą zostać nasycone zarówno keywordsami, jak i szczegółami, po prostu specjalistyczną wiedzą. Umieszczanie treści niskiej jakości na stronie internetowej firmy nie sprawi, że ktoś zatrzyma się przy nich na dłużej, a tym bardziej nie postanowi nawiązać kontaktu.

Kolejnym problemem jest brak skupienia na potrzebach potencjalnych klientów. Content powinien odzwierciedlać ich problemy i nieść odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Bez przeprowadzenia dogłębnej analizy grupy docelowej – stylu życia, specyfiki branży, w której działają, wyzwań, z którymi muszą się mierzyć w codziennej pracy – trudno dotrzeć do docelowych klientów.

Regularność w dostarczaniu wartościowych materiałów jest kluczowa dla utrzymania zaangażowania odbiorców oraz budowania zaufania wobec marki – tylko w ten sposób można tworzyć wokół marki społeczność. Ignorowanie mediów społecznościowych to kolejna pomyłka, ponieważ platformy społecznościowe stanowią doskonałe narzędzie do promocji treści i budowania relacji z potencjalnymi klientami. Brak analizy wyników jest również poważnym błędem, ponieważ tylko poprzez systematyczne monitorowanie efektywności naszych działań możemy dostosowywać strategię i maksymalizować osiągane rezultaty.

Pomiar efektywności content marketingu B2B

Aby dokładnie ocenić skuteczność działań, konieczne jest określenie kluczowych wskaźników wydajności (KPI), które będą odzwierciedlać cele biznesowe. Wskaźniki takie jak liczba generowanych leadów, wskaźnik konwersji, zaangażowanie odbiorców czy wzrost świadomości marki mogą być użyteczne w monitorowaniu efektów. Używanie narzędzi analitycznych do śledzenia wyników jest niezbędne do zbierania danych na temat zachowań użytkowników, interakcji z treściami oraz efektywności poszczególnych kanałów dystrybucji. Monitorowanie ruchu na stronie internetowej pozwala na analizę sposobu, w jaki użytkownicy reagują na treści oraz identyfikację obszarów do optymalizacji. Analiza konwersji jest kluczowa dla oceny, jak skutecznie treści przekładają się na działania użytkowników, takie jak pobieranie materiałów, subskrybowanie newsletterów czy kontakt z firmą. Ponadto, przeprowadzanie ankiet i badanie opinii klientów pozwala na uzyskanie bezpośredniej informacji zwrotnej na temat wartości treści oraz satysfakcji z oferty firmy. Całościowe podejście do pomiaru efektywności content marketingu B2B, oparte na analizie różnorodnych danych i informacji zwrotnych, umożliwia ciągłe doskonalenie strategii i osiąganie lepszych wyników biznesowych.

Podsumowanie

Firmom B2B często brakuje czasu na tworzenie treści do zera, przygotowanie graficzne czy publikacje ze względu na konieczność skupienia się na innych aspektach prowadzonej działalności. Z tego powodu korzystnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalistów do spraw content marketingu. Warto dodać, że nie samo tworzenie wpisów blogowych czy innych tekstów jest najważniejsze – kluczowe wyzwanie stanowi przekazanie wiedzy w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla odbiorcy.

Prowadzisz firmę B2B, ale nie wiesz, jak tworzyć angażujące i wartościowe treści dla odbiorców? Zależy Ci na skutecznym content marketingu, który przyciągnie nowych klientów? Sprawdź naszą ofertę i skorzystaj z pomocy specjalistów!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się