Tagi: ,
OpenAI vs. Google: cicha walka o przyszłość wyszukiwania w sieci - Strategiczni.pl

W maju tego roku branża technologiczna wstrzymała oddech w oczekiwaniu na przełomowe ogłoszenie OpenAI. Firma stojąca za popularnym ChatGPT miała zaprezentować swój nowy produkt związany z wyszukiwaniem opartym na sztucznej inteligencji, potencjalnie rzucając wyzwanie hegemonii Google w świecie wyszukiwania internetowego.

Majowe zapowiedzi i oczekiwania

Według doniesień Reutersa z 9 maja 2024 r. OpenAI planowało ogłosić swój nowy produkt do wyszukiwania zasilany sztuczną inteligencją już 13 maja. Oczekiwano, że nowe narzędzie będzie rozszerzeniem flagowego produktu ChatGPT, umożliwiając bezpośrednie pozyskiwanie informacji z sieci wraz z cytowaniami źródeł.

Spekulacje na temat nowej wyszukiwarki OpenAI wywołały niemałe poruszenie na rynku. Akcje Alphabet, spółki-matki Google, spadły o ponad 2% po pierwszych doniesieniach.

Jednak ku zaskoczeniu wielu CEO OpenAI Sam Altman szybko ostudził emocje, pisząc na platformie X: “To nie GPT-5, nie wyszukiwarka, ale ciężko pracowaliśmy nad nowymi rzeczami, które, jak sądzimy, ludzie pokochają! Dla mnie to jak magia.”

Obecna sytuacja i nowe informacje

Mimo że zapowiadana w maju “wyszukiwarka” nie ujrzała jeszcze światła dziennego, temat nie zniknął z branżowego radaru. W zeszłym tygodniu, 12 lipca 2024 r., pojawiły się nowe informacje sugerujące, że projekt wciąż jest w planach OpenAI.

Nicholas Thompson, CEO The Atlantic, w wywiadzie dla The Verge potwierdził, że OpenAI pracuje nad produktem do wyszukiwania:

“Powiedzieli, że zamierzają zbudować produkt do wyszukiwania. Nie uruchomili jeszcze tego produktu, ale powiedzieli, że go zbudują. Pozwoliliśmy im uwzględnić The Atlantic w ich produkcie wyszukiwawczym.”

Thompson podkreślił, że wyszukiwarka ChatGPT może stać się “ważnym sposobem, w jaki ludzie będą poruszać się po internecie”, co skłoniło The Atlantic do współpracy z OpenAI.

Potencjalne konsekwencje dla branży

Wprowadzenie wyszukiwarki OpenAI może mieć daleko idące skutki:

  1. Wyzwanie dla Google: choć ChatGPT wciąż ustępuje Google pod względem liczby użytkowników jego popularność rośnie. W czerwcu 2024 r. odnotował rekordowe 2,9 miliarda odwiedzin, co stanowi wzrost o 96% rok do roku.
  2. Nowe możliwości dla wydawców: duzi wydawcy, tacy jak The Atlantic, już nawiązują współpracę z OpenAI, widząc w tym szansę na nowe źródło ruchu.
  3. Potencjalne trudności dla mniejszych wydawców: istnieją obawy, że mniejsi wydawcy mogą mieć problemy z uzyskaniem widoczności w nowym systemie wyszukiwania.

Przyszłość AI w wyszukiwaniu

Thompson przewiduje, że w ciągu najbliższych trzech lat wyszukiwanie oparte na AI znacząco się rozwinie, choć prawdopodobnie nie zastąpi całkowicie tradycyjnego wyszukiwania Google. Podkreśla jednak, że firmy AI będą inwestować znaczne zasoby w rozwiązanie problemu wyszukiwania, co w końcu doprowadzi do przełomu w tej dziedzinie.

Choć produkt do wyszukiwania od OpenAI nie pojawił się zgodnie z majowymi spekulacjami, branża technologiczna wciąż z niecierpliwością oczekuje na jego premierę. Jedno jest pewne – era AI w wyszukiwaniu internetowym dopiero się zaczyna, a OpenAI ma ambicje, by odegrać w niej kluczową rolę.


Marcin Zieliński

SEO R&D Expert

Pasjonat SEO z ponad 8-letnim doświadczeniem. Choć pracę zaczynał od “klepania” katalogów dla krajalnic do sera, dziś może pochwalić się sukcesami w prowadzeniu kampanii dla znanych brandów na całym świecie. Prywatnie fan kotów, boksu i gier na Game Boya.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się