Nie jest żadną tajemnicą fakt, że opinie w Google są istotnym czynnikiem rankingowym. Dodatkowo są cennym źródłem wiedzy dla potencjalnych klientów i znacząco wpływają na wizerunek konkretnej marki. W związku z tym każdemu właścicielowi powinno zależeć na tym, aby pod jego profilem w Google pojawiało się jak najwięcej pozytywnych opinii. Teraz kiedy zdecydowana większość osób na co dzień korzysta ze smartfonów, napisanie kilku słów o danej marce to kwestia kilku minut. Młodsze pokolenia chętnie dzielą się swoimi opiniami w internecie. Jeśli jednak potrzebujesz instrukcji krok po kroku, jak dodać swoje przemyślenia w wizytówce Google, przeczytaj nasz poradnik!
Dlaczego opinie w Google są istotne?
O zaletach posiadania profilu Google Moja Firma pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu. Dzisiaj skupimy się w całości na jednym z najważniejszych elementów wizytówki w Google, czyli na opiniach, które wystawiają konsumenci. Dzięki bezpłatnemu profilowi Google Moja Firma zyskujesz przestrzeń, gdzie Twoi klienci mogą dzielić się swoimi przemyśleniami opisującymi doświadczenia zakupowe. Opinie wystawia się w formie gwiazdek – od 1 do 5 – oraz tekstu (nawet kilka zdań komentarza dodatkowo uwierzytelnia wystawioną ocenę).
Im więcej pozytywnych opinii posiada Twoja firma w wizytówce Google, tym lepiej wpływa to na pozycję profilu Google Moja Firma w rankingu. Jednak to zdecydowanie nie jest jedyny powód, dla którego warto dbać o otrzymywanie komentarzy i ocen od Twoich klientów. Są one bowiem cennym źródłem wiedzy o firmie dla nowych użytkowników zastanawiających się nad skorzystaniem z oferty Twojego przedsiębiorstwa. Czy wiesz, że według badań aż 98% konsumentów czyta opinie w Google przed dokonaniem zakupu w nowym miejscu lub wybraniem się do nieznanej im restauracji? Dodatkowo dla 93% użytkowników to właśnie oceny wystawione przez innych wpłynął na ostateczną decyzję zakupową.
Jak zachęcić użytkowników do pozostawienia opinii? Jeden z najskuteczniejszych sposobów to… poproszenie o wystawienie oceny! Doskonałą okazją do tego jest przesłanie maila z dedykowaną dla konkretnego konsumenta prośbą i wstawieniem linku prowadzącego bezpośrednio do panelu z opiniami.
Jesteś właścicielem sklepu stacjonarnego, gabinetu, kancelarii adwokackiej lub innego punktu posiadającego swój własny lokal? Idealnym rozwiązaniem będzie wydrukowanie plakatu, na którym umieścisz kod QR odsyłający Twoich klientów do wystawienia opinii w Google!
Jak wygląda dodawanie opinii Google? Poradnik krok po kroku
Konsumenci mogą wystawić opinie w Google w każdym momencie – kiedy rozpoczynają proces zakupowy, w jego trakcie, a także po finalizacji transakcji. Niektórzy z pozostawieniem swojej oceny czekają kilka tygodni, a nawet miesięcy. Google nie narzuca bowiem sztywnych ram czasowych na podzielenie się swoimi przemyśleniami dotyczącymi danej marki.
Proces wystawiania opinii Google nie jest skomplikowany, jednak składa się z kilku obowiązkowych kroków. Sprawdź, jak wygląda każdy z nich!
- Pierwsza czynność polega na zalogowaniu się do konta Google lub utworzeniu nowego profilu, jeśli go jeszcze nie posiadasz.
- Kolejnym krokiem jest wyszukanie firmy, której chcesz wystawić opinie za pomocą wyszukiwarki Google.
- Kliknij w profil Google Moja Firma agencji Strategiczni.pl.
- Zjedź na dół – tam znajdziesz blok, w którym znajdują się opinie innych użytkowników (przeważnie umieszczony jest on pod danami firmy i mapą lokalizacji).
- Kliknij w przycisk „Dodaj opinie”.
- Przyszedł czas na napisanie Twojej opinii oraz wybranie liczby gwiazdek, którą udzielasz konkretnej firmie. Google umożliwia również dzielenie się zdjęciami, więc jeśli masz taką ochotę – droga wolna!
- UWAGA – konieczne jest kliknięcie „Opublikuj opinię”, bez tego kroku Twoja ocena nie zostanie upubliczniona dla innych klientów.
Wskazówka
Opinie możesz dodawać zarówno z pomocą komputera, jak i smartfonu. W przypadku drugiego urządzenia, warto to zrobić z poziomu map Google. Jak to zrobić? Jedyna różnica polega na miejscu wyszukiwania firmy – odnajdź w smartfonie aplikację mapy Google i w dostępnej w niej wyszukiwarce wpisz markę, której chcesz wystawić opinię. Reszta czynności wygląda dokładnie tak samo, jak w wyżej opisanym procesie.
Co powinna zawierać opinia w Google Maps?
Wiesz już, w jaki sposób dodawać opinie w Google. Jednak wielu osobom etap, podczas którego samodzielnie wpisują swoje przemyślenia, sprawia najwięcej problemów i skutecznie blokuje przed wystawieniem oceny. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Was kilka cennych wskazówek ułatwiających formułowanie swojego stanowiska.
Jeśli chcesz napisać opinie Google, warto zastanowić się nad jej odbiorcami. Pierwszą grupą są oczywiście konsumenci, którzy będą czytać Twój komentarz przed decyzją zakupową. Niedawno sam byłeś w ich miejscu – zadaj więc sobie pytanie, co było dla Ciebie ważne? Jakość produktów? Szybkość wysyłki i jej dostępne opcje (czy mogłeś skorzystać tylko z przesyłki kurierskiej, czy była również możliwa wysyłka do paczkomatu)? Jakość obsługi? Wszystkie te czynniki będą niezwykle istotną wiedzą dla nowych klientów marki.
Drugim odbiorcą Twojej opinii jest także firma, której ocenę wystawiasz. Napisz szczerze o tym, co podobało Ci się na każdym z etapów realizacji zamówienia. Niedociągnięcia będą cenną informacją zwrotną dla marki dotyczącą obszarów, które wymagają usprawnienia. Z kolei pozytywne opinie to jedna z najlepszych form docenienia i pochwały lokalnych biznesów!
Kolejny istotny czynnik to wspomniana już mimochodem szczerość. Każda opinia powinna być uczciwa i oparta na realnych doświadczeniach wynikających z kontaktu z firmą lub jednym z jej oddziałów. Warto zadbać o kulturę wypowiedzi i zdecydowanie unikać wulgaryzmów, obraźliwych wyrażeń oraz fałszywych informacji. Na czym się skupić? Przede wszystkim na praktycznych uwagach oraz na konstruktywnej krytyce (jeśli chcesz zwrócić uwagę na aspekty, z których nie jesteś zadowolony).
O te elementy zadbaj, wystawiając opinie Google!
- Odpowiednia liczba gwiazdek (od 1 do 5);
- Podziel się informacją, jaki konkretnie produkt zakupiłeś lub z jakich usług korzystałeś (pamiętaj o ocenie jakości zarówno samego towaru, jak i obsługi klienta);
- Zgodny z rzeczywistością opis doświadczeń zakupowych;
- Oceń szybkość realizacji zamówienia;
- Jeśli jest taka potrzeba – udziel konstruktywnej krytyki (pamiętaj, aby być uprzejmym i unikać wulgaryzmów oraz nieprawdziwych informacji).
Zobacz przykłady wartościowych opinii!
(na pochwałę zasługuje również odpowiedź od marki, która wzięła pod uwagę komentarze klientów i usprawniła obszar wymagający poprawy)
Czy można usunąć negatywne opinie?
Na ten moment Google nie umożliwia usuwania opinii. Dzięki temu niewygodne, ale zgodne z prawdą oceny danej firmie są widoczne dla konsumentów, którzy rozważają skorzystanie z jej usług lub kupno jej produktów.
Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy przedsiębiorcy zauważają na profilu Google Moja Firma fałszywe komentarze lub oceny będące nieuczciwym działaniem konkurencji. Wtedy istnieje możliwość zgłoszenia takiej opinii do Google, jednak nadal decyzja co do jej usunięcia pozostaje po stronie amerykańskiego przedsiębiorstwa. Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego zgłoszenia, naruszająca regulamin opinia zniknie.
Należy jednak pamiętać, że Google usuwa przede wszystkim treści, w których znajdują się niecenzuralne wyrazy i określenia oraz opinie nieskupiające się na profilu działalności danej firmy.
Chcesz rozwinąć swoją firmę i wykorzystać potencjał wizytówki w Google? Porozmawiajmy o tym, jak możemy Ci pomóc w jej optymalizacji oraz prowadzeniu!
Umów się na spotkanie!
Komentarze (0)