Google wciąż stawia na działania, których celem jest dostarczenie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania. W ostatnim czasie amerykański gigant ogłosił, że planuje do obecnych czynników rankingowych dodać kolejny związany z tym, jak użytkownicy postrzegają interakcję ze stroną internetową. Aktualizacja, którą planuje Google, została nazwana Page Experience Update. Właściciele witryn internetowych będą mieli jednak sporo czasu, aby przygotować się na te zmiany. Google zapowiada, że aktualizacja nie zostanie wprowadzona wcześniej niż w 2021 r., a sześć miesięcy przed jej wdrożeniem zostanie wydany oficjalny komunikat.
Page Experience – kontynuacja wcześniejszych działań
Google nie od dziś daje do zrozumienia, że doświadczenia użytkowników związane z odbiorem stron internetowych mają znaczenie. Aktualizacja Page Experience to tak naprawdę ciąg dalszy działań nagradzających funkcjonalne i przyjazne strony internetowe. Wiele czynników już jest branych pod uwagę przy rankingu witryn. Przykładem może być m.in. podejście mobile friendly. Google promuje strony, które zostały przygotowane w taki sposób, aby dobrze prezentować się nie tylko na desktopach, ale również na urządzeniach mobilnych (tabletach, smartfonach). Jest to korzystne dla użytkowników, a tym samym doceniane przez googleboty.
Kwestie bezpieczeństwa to priorytet. Dlatego amerykański gigant daje użytkownikom możliwość korzystania z usługi Google Safe Browsing. Polega ona na tym, że roboty wyszukiwarki przeszukują strony internetowe pod kątem rozmaitych zagrożeń. Gdy jakaś witryna zostanie uznana za niebezpieczną, użytkownik otrzymuje ostrzeżenie.
Kolejnym dowodem, że Google wspiera bezpieczne działania, jest promowanie stron z protokołem HTTPS i certyfikatem SSL, czyli takich, które zapewniają szyfrowaną transmisję danych między serwerem a komputerem użytkownika.
Oceniając daną stronę internetową, Google zwraca także uwagę na występowanie natrętnych okienek pełnoekranowych. Często irytują one użytkowników i utrudniają dostęp do kluczowych treści. Pozycje stron z takimi elementami mogą być niższe. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować z pop-upów. Powinny one zajmować odpowiednią ilość miejsca na ekranie, być wykorzystywane do ważnej komunikacji i nie blokować dostępu do innych informacji na stronie.
Core Web Vitals, czyli nowe wskaźniki związane z wydajnością stron internetowych
Aby dobrze przygotować się do kolejnej aktualizacji Google – Page Experience, należy zapoznać się z nowymi wskaźnikami, które Google Chrome ogłosił na początku maja 2020 r. Są one związane z tempem wczytywania witryny, interaktywnością i stabilnością ładowanej zawartości. Core Web Vitals analizują użyteczność witryny internetowej w czasie rzeczywistym.
Largest Contentful Paint (LCP)
Wskaźnik, który skupia się na wydajności ładowania. Określa czas, jaki jest potrzebny na pokazanie użytkownikowi największego elementu na stronie. Optymalna wartość LCP powinna wynieść maksymalnie 2,5 sekundy liczone od momentu rozpoczęcia ładowania witryny.
First Input Delay (FID)
Ten wskaźnik powiązany z Page Experience zwraca uwagę na to, jak szybko przeglądarka jest w stanie zareagować na interakcję użytkownika (np. kliknięcie w przycisk). Według Google dobra wartość wskaźnika FID nie powinna być większa niż 100 milisekund.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Wskaźnik mierzy stabilność wizualną poszczególnych elementów na stronie. Odnosi się to do sytuacji, gdy elementy na stronie internetowej przesuwają się w trakcie doładowywania kolejnych treści. Może to utrudniać użytkownikom interakcję z daną witryną internetową. Google sugeruje wartość wskaźnika CLS na poziomie 0,1.
Źródło: https://webmasters.googleblog.com/
Google, aby ułatwić analizę stron internetowych pod kątem nowej aktualizacji Page Experience, dodaje nowe funkcjonalności do swoich dobrze znanych narzędzi programistycznych takich jak Lighthouse czy PageSpeed Insight. Również w Google Search Console możemy zajrzeć do zakładki „Podstawowe wskaźniki internetowe” i przyjrzeć się, jak wygląda użyteczność witryny.
Page Experience – kiedy można spodziewać się aktualizacji?
Wdrożenie aktualizacji, która ma analizować wrażenia związane z odbiorem strony internetowej, nie nastąpi od razu. Google chce dać czas właścicielom witryn na przygotowanie swoich stron zgodnie z zasadami UI i UX. Ponadto amerykański gigant zdaje sobie sprawę, że z powodu pandemii koronawirusa wielu właścicieli witryn skupionych jest na innych działaniach. Dlatego Page Experience Update nie zostanie wdrożone wcześniej niż w 2021 r. Zostanie to poprzedzone oficjalnym komunikatem, który pojawi się z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
Istotne jest jednak to, że popularna wyszukiwarka w dalszym ciągu faworyzować będzie przede wszystkim strony z jakościową treścią. Oznacza to, że gdy na stronie znajduje się wartościowy content, Google jest w stanie przymknąć oko na niedociągnięcia związane z użytecznością strony. Natomiast w przypadku kilku stron o zbliżonej tematyce, to właśnie funkcjonalność witryny może zdecydować o wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Warto już teraz przyjrzeć się swojej stronie internetowej, wziąć pod uwagę czynniki Page Experience Update i przystosować witrynę w taki sposób, aby była bardziej przyjazna użytkownikom.
Źródło fotografii: https://pixabay.com
Komentarze (0)