28 kwietnia, 2021

Poradnik Bit.ly. Jak korzystać ze skracacza linków?

Tagi: , , ,

Strategiczni.pl

Poradnik-Bitly

Jednym z wizualnych form reprezentowania firmy, poza logo, powinien być jej adres URL. Dbałość o jego czytelność, treściwość i atrakcyjność, podnosi szansę na to, że potencjalny klient zdecyduje się go kliknąć. Programy do skracania linków takie jak Bit.ly pozwalają na lepszą personalizację adresów www, dzięki czemu w niewielu znakach można zawrzeć najpotrzebniejsze dla odbiorcy komunikaty.

W jaki sposób  korzystać z tego narzędzia w działaniach marketingowych? Jak zacząć swoją przygodę z Bit.ly? Czy wszystkie opcje są dostępne za darmo? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Bit.ly – co to jest?

Bit.ly to platforma do zarządzania linkami, która pozwala na ich skracanie, publikowanie i przekształcanie, a także analizowanie. Jest to narzędzie bardzo przydatne niezależnie od tego, jaki rodzaj komunikacji z klientami prowadzisz. Link stworzony w Bit.ly sprawdza się równie dobrze jako element posta na medium społecznościowym, wiadomości SMS, newslettera, czy bezpośredniego maila do klienta.

Nie każdy musi być specjalistą od generowania przejrzystych i SEO-friendly adresów URL. Nie oznacza to jednak, że nie są one ważne. Skracanie linków w Bit.ly sprawia, że nawet najdłuższy adres, składający się z kombinacji przypadkowych liczb i liter, stanie się sprecyzowanym URL, który będzie wzbudzać w adresatach zarówno zainteresowanie, jak i zaufanie. Co należy zrobić, żeby zacząć używać Bit.ly?

Skracanie linków z Bit.ly – jak zacząć?

Strona główna

Najszybsza metoda skracania linków przy użyciu Bit.ly wymaga jedynie wejścia na platformę. Na stronie głównej widoczny jest pasek, do którego należy wkleić wybrany link. Następnie potwierdzasz akcję przyciskiem Shorten. W ten sposób otrzymujesz adres linku pod szyldem Bit.ly.

bitly-strona-główna

Gotowy link można skopiować i udostępnić w dowolnym miejscu.

Niestety adres wygenerowany na stronie głównej, nie pozwala na żadnego rodzaju modyfikacje. Oznacza to, że nie masz możliwości zawarcia np. nazwy swojej firmy w adresie URL. Jednak na potrzebny szybkiego i jednorazowego wysłania lub opublikowania skróconego URL jest on wystarczający.

Darmowy pakiet

Nieco bardziej rozbudowane opcje otrzymasz, gdy założysz darmowe konto. Proces ten jest prosty i nie zajmuje dużo czasu. Na głównej stronie w prawym górnym rogu, widoczny jest napis Sign up.

bitly-sign-up

Po naciśnięciu powyższego przycisku zobaczysz ofertę płatnej subskrypcji. Wystarczy zjechać nieco niżej, aby wybrać darmową opcję, klikając here.

bitly-free-plan

Automatycznie przechodzisz do formularza zapisu. Konto można połączyć z istniejącym już kontem Google, dzięki czemu nie trzeba zapamiętywać nowego hasła. Jeżeli nie jesteś fanem łączenia wszystkich kont na różnych platformach jednym hasłem i adresem e-mail, możesz wypełnić rubryki indywidualnie. Kliknięcie Sign up with Email jest jednoznaczne z utworzeniem profilu na Bit.ly.

bitly-formularz

Podstawowe konto na platformie łączy się z różnymi funkcjami, które mogą być bardzo przydatne w procesie obmyślania tytułów linków. Co istotne, w tym pakiecie możliwa jest częściowa personalizacja adresu. Chociaż na początku linku nadal widoczny jest napis bit.ly, napisy znajdujące się za ukośnikiem można dowolnie zmieniać. Klikając pomarańczowy przycisk z napisem CREATE otwierasz panel do generowania linku. W sekcję PASTE LONG URL wklejasz wybrany link.

bitly-paste-long-url

Od razu po wklejeniu adresu, pojawi się jego skrócona wersja. Możesz go skopiować, opublikować na podłączonych do konta social mediach (w przypadku pakietu podstawowego jest to Twitter) lub zmodyfikować jego końcową część.

bitly-edit-link

Po modyfikacji adres może prezentować się np. tak:

bitly-tags

Jak widzisz, możliwe jest także wybranie tagów, związanych z treścią omawianego adresu www. Utworzoną pozycję możesz jeszcze edytować, kopiować oraz publikować. Dzięki temu np. zmienisz nazwę projektu, aby przy dużej ilości artykułów z podobnej tematyki, móc je lepiej grupować.

bitly-created

Bit.ly pozwala na kontrolowanie liczby kliknięć linku, weryfikuje skąd pochodzą kliknięcia (Email, SMS lub Direct) i jaka jest lokalizacja osób, które zainteresowały się Twoim linkiem. Chcąc poszerzyć dostępne opcje, trzeba zdecydować się na któryś z płatnych pakietów. Co można w nich znaleźć?

Co umożliwia płatny pakiet Bit.ly?

Chociaż pakiet darmowy może być dla wielu przedsiębiorstw wystarczający, niektóre mniejsze lub większe firmy, potrzebować będą zdecydowanie bardziej zaawansowanych opcji analizy, jak i modyfikowania linków. Bit.ly posiada trzy dostępne zestawy usług – Basic, Premium oraz Enterprise, a opłaty za nie można uiszczać w wersji corocznej lub comiesięcznej.

bitly-upgrade

W zależności od wybranego pakietu zyskujesz dodatkowe opcje m.in.:

  • kreowanie i publikowanie obrandowanych Twoją marką linków w liczbie do 1,5 tysiąca, 3 tysięcy lub ponad 10 tysięcy,
  • przekierowywanie adresów URL,
  • tworzenie kodów QR i mobile deep links,
  • budowanie kampanii,
  • możliwość zaawansowanej analizy danych.

Skracacz linków Bit.ly – czy jest przydatny w działaniach marketingowych?

Teraz już wiesz, że Bit.ly to nie tylko skracacz linków. Szczególnie płatne pakiety oferują szeroki zakres możliwości operowania adresami URL, jak i analizy danych oraz zarządzania projektami. Istotna jest również możliwość bezpośredniego łączenia konta Bit.ly z wybranymi mediami społecznościowymi, aby jeszcze sprawniej publikować treści skierowane do klientów, obserwatorów, subskrybentów czy czytelników.

Zawsze świeży link

Zastosowanie takiej funkcji jak przekierowywanie adresów, może być przydatne nie tylko w digitalowej formie komunikatów marketingowych, ale np. w kolportażu. Załóżmy, że wydrukowałeś kilka tysięcy plakatów, ulotek oraz billboardów z kodem QR prowadzącym do nadchodzącego wydarzenia, organizowanego przez Twoją firmę. Nie każda osoba, która wejdzie w posiadanie kodu, natychmiast się z nim zapozna. Być może zainteresuje się jego treścią już po zakończeniu wydarzenia. Aby nie trafiła na przestarzałą informację, adres łączący się z kodem można przekierować w nowe miejsce, np. stronę główną firmy, podsumowanie eventu, czy inną wartościową podstronę. Dzięki temu jeden kod QR może służyć przez bardzo długi czas, stale pozostając świeżym i aktualnym.

Szybka naprawa błędu

Kolejnym przykładem może być komunikacja za pomocą SMS, e-mailingu czy newslettera. Po pierwsze korzystając ze skrócenia linku w Bit.ly oszczędzasz na liczbie znaków, którą musisz wysłać. W przypadku niektórych taryf telefonicznych będzie to bardzo opłacalny trik. Co więcej, jeśli przez przypadek prześlesz klientowi niewłaściwy adres, w panelu Bit.ly masz możliwość zmiany adresu URL powiązanego z danym skrótem utworzonym na platformie. Dzięki temu nie musisz wysyłać kolejnej wiadomości, ze sprostowaniem błędu. Jej odbiorca może nawet nie zauważyć pomyłki.

Zaufanie i prestiż

Zaletą ogólną, która widoczna jest w każdym dostępnym pakiecie, jest poprawa wyglądu linku. Adres URL, który w jasny sposób przedstawia, jakie treści znajdzie osoba, która postanowi go kliknąć, staje się dla niej bardziej zaufany i atrakcyjny. Z pewnością szybciej zapozna się z ofertą zatytułowaną np. girlandy.eu/girlandy-weselne, niż girlandy.eu/13092352g98rb7bd8eg7bdfybd8rdb7. O istocie spersonalizowanych linków wiedzą największe firmy i korporacje znane na całym świecie. Z Bit.ly korzystają m.in. Disney, Nike, Amazon oraz BuzzFeed. Dzięki temu ich strategia wizualna jest bardziej spójna, ponieważ oprócz znanego logo, coraz bardziej rozpoznawalne są także ich adresy URL, wygenerowane w omawianym narzędziu.

Zakres zastosowań Bit.ly jest bardzo szeroki, a twórcy platformy stale starają się ulepszać dostępne funkcje. Marka Bit.ly sama w sobie stała się wiarygodnym adresem, dlatego nawet korzystając z darmowych opcji generowania linków, można zwiększyć liczbę kliknięć. Aby upewnić się, że kreowane skróty działają poprawnie i przyciągają licznych klientów, wystarczy mieć na oku prezentowane na swoim koncie dane i porównywać wyniki otrzymywane na różnych kanałach komunikacji. To także idealna okazja do przeprowadzania testów A/B, dzięki którym można zaplanować skuteczną strategię komunikacji marketingowej. Tak więc warto zapoznać się z tym narzędziem i sprawdzić, co może zrobić dla Twojej firmy.

 

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@nsantoianni 

Źródło zdjęć ekranu: bitly.com

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk