Właścicielom sklepów internetowych wydaje się, że sukces sprzedażowy tkwi w designie. To prawda, że nowoczesny i atrakcyjny wizualnie sklep przyciągnie uwagę potencjalnego klienta. Tylko… czy będzie miał szansę w ogóle do niego dotrzeć? Nawet najładniejszy sklep jest niczym bez dobrego SEO. To pozycjonowanie strony pod kątem wyszukiwarki pozwoli mu dotrzeć do potencjalnego klienta.

Jak prowadzić sklep internetowy?

Pozycjonowanie to nic innego, jak dostosowywanie elementów strony do wymogów stawianych przez wyszukiwarkę Google. Odpowiednia struktura, profile linkowe, kod i zawartość sklepu internetowego to tylko niektóre czynniki, jakie bierze pod uwagę algorytm oceniający witrynę. Od jego oceny zależy pozycja, jaką zajmie Twój sklep internetowy. Dlatego, jeśli chcesz znaleźć się wysoko w rankingu TOP 10, podejmij działania optymalizujące.

Dostosowanie struktury i kodu strony, uporządkowanie jej zawartości, sprawdzenie profili linkowych, rozbudowa treści – to tylko niektóre wyzwania, jakie stawiasz przed sobą jako właściciel sklepu online. Brzmi tajemniczo? Chętnie przeprowadzimy Cię przez proces optymalizacji sklepu internetowego.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Zacznijmy od tego, co już wiesz. Wygląd serwisu sprzedażowego powinien łączyć się z jego użytecznością. Nowoczesny design jest estetyczny i przyjemny dla oka, ale nie powinien odciągać uwagi od celu sprzedażowego. Jego zadaniem jest prawidłowa nawigacja po stronie tak, aby poruszający się po niej klient, bez problemu trafił na wyszukiwany produkt.

Według statystyk, średnia porzucenia produktów z koszyka w sklepie online wynosi aż 69%. To znaczy, że na 100 klientów, którzy dodali produkty do koszyka w sklepie online, zamówienie realizuje tylko 31 osób.

źródło: ekomersiak.pl

Powodem porzucenia koszyka jest najczęściej długi i skomplikowany proces składania zamówienia. Klient, który będzie musiał przeklikiwać się pomiędzy podstronami lub czekać na odpowiedź serwera, zwyczajnie opuści Twój sklep. Dlatego optymalizacja sklepu internetowego powinna opierać się na skróceniu procesu, jaki klient musi przejść na drodze produkt – koszyk – płatność za zamówienie. Sfinalizowanie zamówienia, powrót do sklepu czy zmiana kategorii produktów – niezależnie od tego, jakie działanie podejmie użytkownik, poruszanie się po stronie sklepu powinno być swobodne i intuicyjne.

„Aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po sklepie internetowym, wprowadź tzw. Breadcrumbsy (dosł. okruszki chleba). Ich celem jest usprawnienie nawigacji i poprawienie użyteczności strony internetowej. Wprowadzając ścieżki nawigacji na stronie, musisz pamiętać o tym, aby ich nazewnictwo było krótkie. Unikaj długich nazw, które zawierają dużo słów kluczowych.”

Anita Bonecka
Specjalista SEO w Strategiczni.pl

Zbadaj grupę docelową

W usprawnianiu strony weź pod uwagę to, kim są Twoi klienci. Skomplikowany proces zamawiania produktów odstraszy osoby starsze, które z reguły nie mają zaufania do zakupów w Internecie. Jeśli Twoja grupa docelowa to ludzie młodzi, postaraj się dostosować do tempa, w jakim żyją. Długi i żmudny proces zamawiania produktu w ich przypadku skończy się jeszcze szybciej, niż u starszych osób.

NASZA RADA

W dostosowywaniu sklepu pod grupę docelową weź pod uwagę urządzenia z jakich korzystają użytkownicy. Sklep internetowy musi być przyjazny zarówno dla desktopu, jak i smartfonów czy tabletów.

E-sklep – z czego powinien się składać?

Sklep internetowy nie może być one-page’m – to oczywiste. Nie zawsze jednak jasne jest to, co oprócz zakładki „Sklep” lub „Zamówienie” powinno się na nim znajdować. Oprócz elementów wymaganych prawnie, jak Regulamin sklepu internetowegoPolityka prywatnościFormularz reklamacyjny, itp., warto zadbać o podstrony, które docenią zarówno użytkownicy, jak i roboty oceniające stronę.

Główne kategorie produktów

W zależności od tego, co sprzedajesz, powinieneś to uporządkować. Dobrym przykładem jest sklep internetowy z ubraniami, który jest skonstruowany tak, że  już na pierwszej stronie kieruje klienta na podkategorie: Kobieta, Mężczyzna, Dzieci. Dzięki temu klienci nie błądzą po stronie, nie wyszukują na własną rękę produktów, które i tak później muszą filtrować. Przechodzą do głównych kategorii, następnie wybierają produkty, które podzielone są według marek, rozmiarów, kolorów, itd.

Korzyści dla użytkownika

Odpowiednia nawigacja po stronie to gwarancja, że klient trafi dokładnie tam, gdzie chcesz. Uporządkowanie produktów w sklepie internetowym daje klientom im większe szanse na znalezienie tego, czego szukają, a Tobie – duże prawdopodobieństwo finalizacji zakupu.

Korzyści dla SEO

Algorytm Google wyżej ocenia uporządkowane strony, które oprócz one-page zawierają również podstrony. Ważne, aby produkty były odpowiednio nazwane, opisane i sklasyfikowane. Pamiętaj, że robot Google śledzi również zachowania użytkowników – potencjalny klient, który zgubił się na stronie i ją opuścił, nie wpłynie dobrze na Twoją ocenę.

„Każda kategoria powinna być zoptymalizowana pod jedno główne słowo kluczowe. Treści warto uzupełniać o dodatkowe, powiązane słowa, które ułatwią wyświetlanie się na zapytania z tzw. long tail (długiego ogona). ”

Anita Bonecka
Specjalista SEO w Strategiczni.pl

PRZYKŁAD

Kobieta szuka szpilek – trafiając na mniej konkurencyjną frazę, jaką jest long-tail “czerwone szpilki”, wejdzie na stronę, a z niej, kliknie na kategorię główną: “szpilki”.

Wyróżnione produkty

To one cieszą się największą popularnością na stronie. W zależności od tego, jaką mamy porę roku, święto czy wydarzenie – slider z wyróżnionymi produktami to zawsze dobry pomysł.

Korzyści dla użytkownika

Wyróżnione produkty dają klientom poczucie tymczasowej okazji, z której warto skorzystać. Dodany do wyróżnionych produktów button, który będzie odsyłał na podstronę z podobnymi produktami, ułatwi poruszanie się po stronie i jeszcze bardziej podniesie współczynnik konwersji.

Korzyści SEO

Aktualizowanie wyróżnionych produktów powoduje, że na stronie głównej Twojego sklepu, stale coś się dzieje. Algorytm Google przychylniej traktuje strony, na których tego typu zmiany wprowadzane są na bieżąco. Chociaż nikt nie zna dokładnych wytycznych wybrednego robota, możemy się domyślać, że taka strona w jego opinii jest dużo ciekawsza.

Wyszukiwarka produktów

Wyszukiwarka pozwala szybko i łatwo odnaleźć konkretny produkt. Pod warunkiem, że jest odpowiednio zoptymalizowany. Musisz wiedzieć, że wszystko, co sprzedajesz, powinno być dokładnie opisane. Optymalizacja treści w sklepie internetowym dotyczy w głównej mierze produktów – ich nazwy i opisu.

Korzyści dla użytkownika

Szybkie i łatwe odnalezienie konkretnego produktu – to cel każdego użytkowania odwiedzającego Twój sklep internetowy. Oprócz wygodnej opcji wyszukiwania, potencjalny klient z pewnością doceni wyczerpujący opis produktu. Pamiętaj, że jeżeli nie znajdzie w nim tego, czego szuka, nie będzie dopytywał, tylko przejdzie do konkurencji.

Korzyści SEO

Jeśli przygotujesz opisy produktów z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych, algorytm oceni Twój sklep lepiej i podniesie jego widoczność w wyszukiwarce. Treść na stronie ma ogromną moc, a opisy produktów stanowią jej lwią część. Warto o nie zadbać, ponieważ to one w dużej mierze wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google.

Tworzenie sklepu internetowego pod kątem treści

Wspomniane wcześniej słowa kluczowe powinny znaleźć się w opisach produktów, ale nie tylko. Dobrze zoptymalizowana treść powinna pojawić się również na stronie głównej, w podstronach kategorii i na blogu. Dlaczego? Ponieważ ma zbawienny wpływ na pozycjonowanie. Marketing treści, znany również jako Content marketing, to coś, co musi wprowadzić do swoich działań każdy właściciel sklepu internetowego. Niezależnie od branży i oferowanych produktów – treść bogata w odpowiednie słowa kluczowe to podstawowa zawartość każdej strony www.

Gdzie umieszczać treść w sklepie internetowym?

Strona Główna

Umieść w niej ogólne informacje dotyczące firmy dotyczące, np. oferowanych usług, sprzedawanych produktów, sposobu realizacji zamówień, itp.

Zakładka „O nas”

W tym miejscu warto opowiedzieć więcej o sobie. Podziel się historią powstania firmy, napisz, co jest Twoim celem i jakimi ideami się kierujesz. Te elementy wpłyną pozytywnie na SEO, ale i na wizerunek Twojej firmy.

Podstrony

Nazwij kategorie produktów z uwzględnieniem wybranych słów kluczowych. Frazy, dopasowane do Twojej branży, umieść w treściach na pozostałych podstronach.

Opisy produktów

Stwórz unikalne opisy produktów lub usług z uwzględnieniem słów kluczowych. Pamiętaj, aby każdy z nich był niepowtarzalny – kopiowanie i wklejanie tego samego opisu do poszczególnych postów będzie źle odebrane przez robota wyszukiwarki i potencjalnego klienta.

Blog / aktualności

Otwórz skarbnicę wiedzy na temat sprzedawanych produktów. Publikuj ciekawe i przydatne dla użytkownika posty. Pisz o poszczególnych produktach, ale i o tym, co słychać w branży. Nie zapominaj o słowach kluczowych!

Postaw się w pozycji odbiorcy

Zanim zaczniesz tworzyć treści do sklepu internetowego, zastanów się, kto jest odbiorcą Twoich usług. Pamiętaj, że potencjalny klient nie musi wiedzieć wszystkiego na temat branży, w której Ty tak świetnie się poruszasz. Pisz tak, jakbyś opowiadał znajomemu o czymś, co jest dla niego zupełnie nowe i nieznane. Oczywiście, nie zapominaj o specjalistach, którzy oczekują rady eksperckiej. Dopasuj treści do swoich odbiorców, aby każdy z nich odnalazł w niej coś dla siebie

Dopasuj ilość treści na stronie

Treści bogate w słowa kluczowe doskonale pozycjonują strony internetowe. Pamiętaj jednak, że tworzysz je dla użytkowników. Ogromny blok tekstu, pozbawiony nagłówków, wyróżnionej treści, wypunktowań, zdjęć i grafik skutecznie odstraszy każdego potencjalnego klienta. Dlatego oprócz uatrakcyjnienia treści wyżej wymienionymi elementami wyróżniającymi, warto zastosować tzw. rozwijany tekst. Podzielenie tekstu za pomocą elementu “Czytaj dalej…”, “Kliknij, aby dowiedzieć się więcej…” ułatwia użytkownikowi odbiór komunikatu i porządkuje zawartość strony.

Jakie są najczęstsze błędy sklepów internetowych?

Pozycjonowanie sklepu internetowego na własną rękę jest możliwe. Rzadko kiedy przynosi jednak oczekiwane rezultaty. Dlaczego? Ponieważ wymaga wiedzy i doświadczenia w optymalizacji sklepów internetowych pod kątem wyszukiwarek. Algorytm oceniający budowę, działanie i zawartość strony stale się zmienia, podobnie, jak potrzeby konsumentów. SEO sklepu internetowego wymagają dodatkowej wiedzy z zakresu e-commerce.

Ze względu na samodzielne próby optymalizacyjne, błędy w sklepach internetowych zdarzają się dosyć często. Dlaczego warto oddać stronę internetową w ręce agencji SEO? Najczęstszym błędom w sklepie internetowym poświęciliśmy im osobny artykuł:

Pozycjonowanie sklepu internetowego

…to nasza specjalność. Od lat z sukcesem optymalizujemy witryny sprzedażowe, prowadzimy kampanie reklamowe Google Ads i Facebook Ads, doradzamy w zakresie e-commerce. Naszym klientom oferujemy wnikliwy audyt oraz techniczne SEO, które pokazuje, w jaki sposób Google odczytuje i renderuje witrynę. Jeśli marzysz o TOP 1 w wyszukiwarce i potrzebujesz SEO sklepu internetowego, oddaj go w ręce specjalistów.

Kontakt

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się