wpis blogowy napisany przez Martę

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to jeden z pierwszych i najważniejszych etapów strategii SEO. Na frazach kluczowych opiera się cały proces pozycjonowania. Chcesz zapewnić sobie dobrą widoczność w Internecie? Potrzebujesz słów kluczowych, które sprawią, że klienci będą częściej odwiedzać Twoją stronę internetową. Jak podejść do słów kluczowych i w jaki sposób znaleźć te właściwe? Dowiedz się więcej o rodzajach słów kluczowych i narzędziach, które pomogą Ci w ich analizie.

Użytkownicy przywykli do tego, że dzięki wyszukiwarkom internetowym dostają odpowiedzi na rozmaite pytania i informacje o dostępnych produktach lub usługach. Słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę mogą być krótkie lub długie i różnią się intencją wyszukiwania. Specjaliści SEO wyróżniają kilka rodzajów słów kluczowych, co pomaga w ich kategoryzacji. Poznaj je, zanim zaczniesz tworzyć listę swoich keywordsów.

Rodzaje słów kluczowych

Nie można skutecznie pozycjonować strony, a co za tym idzie, osiągać wysokich miejsc rankingowych w wyszukiwarce Google, jeśli nie posiada się podstawowej wiedzy z zakresu SEO. Prawidłowy dobór słów kluczowych jest możliwy dzięki znajomości poszczególnych rodzajów i ich specyfiki. Poniżej znajdziesz najważniejsze z nich!

Ogólne słowa kluczowe

Słowa te zazwyczaj składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Jak sama nazwa wskazuje, są ogólne, dlatego niezbyt konkretnie zdradzają intencje użytkowników. Gdy internauta wpisuje w wyszukiwarkę hasło np. „meble ogrodowe”, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jest zainteresowany kupnem mebli do swojego ogrodu, czy też może szuka inspiracji, jak zaaranżować zieloną przestrzeń wokół domu. Ogólne słowa kluczowe charakteryzują się dużą konkurencyjnością, co oznacza, że wypozycjonowanie się na tego rodzaju frazy może nie być proste. Jednocześnie mają wpływ na mniejszy współczynnik konwersji.

Słowa kluczowe z długiego ogona, czyli tzw. long tail

Przeciwieństwo mało precyzyjnych słów ogólnych stanowią te z tzw. długiego ogona – są bardziej rozbudowane i składają się z kilku wyrazów. Używają ich internauci, którzy szukają bardziej szczegółowych informacji np. o produktach lub usługach. Przykładem może być fraza „meble ogrodowe naprawa”. Osoba, która wpisze w wyszukiwarkę taką frazę, prawdopodobnie szuka firmy specjalizującej się w naprawie uszkodzonych mebli. Słowa kluczowe z długiego ogona są rzadziej używane, ale gwarantują wyższy współczynnik konwersji. Konkurencja w przypadku tych fraz też jest mniejsza.

Brandowe słowa kluczowe

Są to wyrażenia, w których pojawia się nazwa firmy, marki lub produktu. Bardzo często użytkownicy wykorzystują brandowe frazy kluczowe, gdy nie znają konkretnego adresu internetowego strony internetowej lub szukają produktów określonej marki.

Regionalne słowa kluczowe

Tego rodzaju frazy wykorzystywane są w pozycjonowaniu lokalnym. Charakteryzują się tym, że jeden z wyrazów najczęściej jest nazwą miasta lub regionu – przykład „księgowa Warszawa”.

Słowo kluczowe w formie pytania

Użytkownicy korzystają z wyszukiwarek także wtedy, gdy chcą zdobyć dodatkowe informacje lub poznać odpowiedzi na interesujące ich tematy. Frazy kluczowe w formie pytań warto wykorzystać jako inspirację do tworzenia blogowych wpisów. Gdy dostarczysz użytkownikom odpowiedzi na ich pytania, zyskasz zaufanie i możliwość przedstawienia swojej oferty.

Jak zacząć wyszukiwanie słów kluczowych? Najlepsze wyszukiwarki słów kluczowych

Lista słów kluczowych, którą zamierzasz stworzyć, powinna być przemyślana i rozbudowana. Gdy poświęcisz na dobór fraz  wystarczająco dużo uwagi na początku, późniejsze działania związane z pozycjonowaniem i osiąganiem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania będą bardziej skuteczne. Warto podkreślić, że słowa kluczowe powinny jednocześnie odzwierciedlać potrzebę biznesową, jak i uwzględniać specyfikę rynku. Analiza konkurencji pozwoli dostosować działania do istniejących możliwości, zwłaszcza że próba rywalizowania z większymi agregatorami o ugruntowanej pozycji niekoniecznie przyniesie oczekiwane efekty.

Znajomość branży i klienta – jak znaleźć słowa kluczowe związane z tematyką?

W pierwszej kolejności przyjrzyj się swojej stronie internetowej, ofercie i klientom. Zastanów się, czego szukają Twoi klienci i jakie frazy mogą wpisywać w wyszukiwarkę. Słowa, które określisz w ten sposób, to dobra podstawa do tworzenia kolejnych fraz. Nie zapominaj, że w Internecie jest też obecna konkurencja. Firmy, które rywalizują z Tobą o klientów, także pozycjonują się na konkretne słowa kluczowe. Sprawdź, jak prezentują się w wynikach wyszukiwania i prześledź ich frazy. Nieocenionym wsparciem przy doborze słów kluczowych są również sprawdzone i dobrze znane wśród pozycjonerów narzędzia. Ty także możesz z nich skorzystać.

Wybrane darmowe narzędzia do analizy słów kluczowych

Obecnie na rynku można znaleźć wiele pomocnych narzędzi, które oferują podstawowe wsparcie w działaniach SEO, a w dodatku są dostępne bezpłatnie lub w wersji darmowej, czyli mniej funkcjonalnej od różnych pakietów premium. Sprawdź, jak w prosty sposób przeanalizować słowa kluczowe!

Możliwości wyszukiwania słów kluczowych w Google

Może to Cię zaskoczy, ale wyszukiwarka Google jest pomocna przy wyszukiwaniu podobnych słów kluczowych. To dzięki funkcji sugerowania podpowiedzi. Po wpisaniu konkretnej frazy Google „podpowiada”, jakie zagadnienia są poszukiwane przez użytkowników. Dodatkowo na dole strony wyników wyszukiwania znajdziesz propozycje podobnych wyszukiwań.

google wyszukiwarkawyszukiwania podobne

Planer słów kluczowych Google Ads

Narzędzie to przede wszystkim wykorzystywane jest do płatnych kampanii Google Ads, ale sprawdzi się także przy działaniach SEO. Planer umożliwia sprawdzenie miesięcznej liczby wyszukiwań fraz. Może być też pomocny przy określaniu konkurencyjności słowa kluczowego. Wyższa stawka CPC w płatnych kampaniach może sugerować, że również jej pozycjonowanie będzie trudniejsze.

Sprawdź listę słów kluczowych w Google Search Console

Chcesz dowiedzieć się, jakie frazy wpisują użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę? Zajrzyj do Google Search Console. Narzędzie to jest niezwykle pomocne przy analizie słów kluczowych, gdy Twoja strona jest już obecna w wynikach wyszukiwania.

Budowanie bazy fraz z Ubersuggest

Korzystanie z Ubersuggest jest bardzo proste. Wystarczy wpisać w okno wyszukiwania podstawowe słowo kluczowe, a po chwili uzyskasz listę fraz z długiego ogona, które możesz wykorzystać do budowy bazy swoich keywordsów.

Wyszukiwarka słów kluczowych: Keyword Tool

To kolejne narzędzie, które służy do wyszukiwania słów kluczowych. Jego obsługa nie jest skomplikowana. Keyword Tool umożliwia wygenerowanie do 750 słów kluczowych powiązanych z frazą wpisaną w wyszukiwarkę narzędzia. W darmowej wersji otrzymasz wyniki bez konkretnych danych. Gdy interesują Cię bardziej szczegółowe informacje, musisz postawić na płatną wersję tego narzędzia.

Propozycje fraz kluczowych z Answer The Public

Specjalnością tego narzędzia są pytania, jakie zadają w Internecie użytkownicy. Po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę, narzędzie to prezentuje zbiór zapytań użytkowników powiązanych z danym słowem. Pytania te możesz potraktować jako tematy artykułów do firmowego bloga.

Jak sprawdzić słowa kluczowe strony konkurencji?

Na samym początku należy zacząć od analizy całej branży i stworzenia zestawienia stron internetowych, z którymi będziemy rywalizować o klientów. Jeśli zawartość serwisu nie jest rozbudowana, nie musimy korzystać z żadnych specjalistycznych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Należy zwrócić wówczas szczególną uwagę na nagłówki, linki wewnętrzne – to tam najczęściej znajdziesz właściwe słowa kluczowe/frazy. 

Dogłębna, ręczna analiza potrafi być niezwykle czasochłonna. Istnieją jednak sposoby, które znacznie ułatwiają i przyśpieszają naszą pracę, często jednak wiąże się to z dodatkowymi kosztami i koniecznością wykupienia dostępu do płatnych narzędzi.

Jak znaleźć słowa kluczowe w tekście?

Jedną z najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych platform jest m.in. Senuto. Dzięki temu profesjonalnemu narzędziu SEO możesz nie tylko namierzyć strony internetowe konkurencji, ale i uzyskać propozycje słów kluczowych. Wystarczy wówczas wpisać adres interesującej nas domeny i kliknąć Pozycje. Po wybraniu wskazanej opcji zyskasz dostęp do bazy fraz kluczowych, na które wyświetla się strona konkurenta.

Uzyskane w ten sposób dane posłużą do opracowania strategii i planu działań, których celem będzie osiągnięcie wyższego miejsca rankingowego w Google, a tym samym sprowadzenie na stronę ruchu w postaci potencjalnych klientów. 

Ze względu na to, że korzystanie z tak zaawansowanych narzędzi wymaga większych nakładów finansowych, warto zwrócić się do agencji SEO, która dysponuje odpowiednią technologią i wykona całą analizę za nas. O ile jeszcze podpowiedzi słów kluczowych możemy zyskać, testując w wyszukiwarce różne zapytania, tak analiza konkurencji wymaga podjęcia bardziej kompleksowych działań.

Grupowanie i rozmieszczenie na stronie fraz kluczowych

Lista stworzonych przez Ciebie słów kluczowych może być bardzo rozbudowana. Dlatego dobrym pomysłem będzie pogrupowanie ich w mniejsze sekcje powiązane z danym zagadnieniem – np. słowa kluczowe związane z ofertą, sprzedażą i tematami artykułów. Zjawiskiem niemile widzianym w pozycjonowaniu jest kanibalizacja słów kluczowych. Dochodzi do niej wówczas, gdy co najmniej dwie podstrony Twojego serwisu konkurują ze sobą w wyszukiwarkach na takie same lub podobne słowa kluczowe. Zwróć uwagę, aby do każdej podstrony dobrać inne frazy.

Umieszczanie fraz kluczowych do pozycjonowania w treści

Masz już słowa kluczowe i teraz pewnie zastanawiasz się, gdzie umieścić je na swojej stronie internetowej. Wykorzystaj potencjał fraz i rozmieść je w ważnych dla serwisu miejscach, aby roboty Google bez problemu odczytały, z jaką branżą mają do czynienia. Frazy powinny pojawić się w nazwie strony internetowej, metatagach, w opisach kategorii i produktów (w nagłówkach H1 i innych) oraz treści. Warto też umieścić słowa kluczowe w anchorach linkowania wewnętrznego.

Optymalizacja słów kluczowych a monitorowanie efektów pozycjonowania

Proces optymalizacji strony internetowej bez dobrze przeprowadzonej analizy słów kluczowych nie zapewni wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Raz dobrane słowa trzeba w dalszym ciągu monitorować i w odpowiednim momencie wprowadzić zmiany, jeżeli okaże się, że dotychczasowe keywordsy nie przynoszą oczekiwanych efektów. Poświęć swój czas lub skorzystaj z doświadczenia specjalistów SEO i wybierz możliwie najlepsze frazy dla swojej witryny. To podstawa każdej rzetelnie przygotowanej strategii SEO.

Zależy Ci na profesjonalnej wsparciu ekspertów? Nasz zespół, dzięki bogatemu doświadczeniu pomoże Twojemu biznesowi zyskać rozpoznawalność w sieci, wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskać nowych klientów. Sprawdź ofertę Strategiczni.pl!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się