23 czerwca, 2021

Psychologia koloru w identyfikacji wizualnej marki

Tagi: , ,

Strategiczni.pl

psychologia-kolorow-w-identyfikacji-wizualnej

Jak dobrze wiadomo, aby wyróżnić się na rynku, potrzebny jest nie tylko ciekawy pomysł na biznes, ale również skuteczna strategia marketingowa. Jej elementarną częścią jest identyfikacja wizualna. To właśnie dzięki niej konsumenci zapamiętują, skąd pochodzi ich ulubiony produkt lub gdzie warto kierować się po dane usługi. Nawet jeżeli nie zapamiętają konkretnej nazwy, po wpisaniu cech charakterystycznych w wyszukiwarkę, odnajdą poszukiwaną markę. W dzisiejszych czasach mało kto nie ma pojęcia, co kryje się za logo litery „F” na niebieskim tle, żółtym „M”, albo białym jabłkiem. Ale nie tylko kształt logo, ale również wybrana paleta barw ma istotne znaczenie dla trafnego komunikowania się z klientem. Jak wybrać odpowiednie odcienie dla firmy? Czy pomogą w tym psychologia koloru oraz koło kolorów? Właśnie tego dowiesz się z poniższego artykułu. Miłej lektury!

Psychologia kolorów – znaczenie dla firmy

Psychologia kolorów zajmuje się badaniem tego, jaki wpływ na emocje i zachowania ludzi mają konkretne barwy. Potencjał takich eksperymentów, a przede wszystkim ich wyników, szybko dostrzegł świat marketingu i reklamy. Każde opakowanie, plakat, okładka książki czy inne formy komunikacji wizualnej są zaprojektowane z myślą o tym, jak zinterpretuje je potencjalny nabywca produktu bądź usługi.

Odbiór danego koloru to często kwestia bardzo indywidualna. Wpływ na nią może mieć między innymi kultura czy wydarzenia z życia. Jednej osobie kolor żółty może kojarzyć się ze słonecznymi wakacjami nad morzem, a innym z nieudaną randką w znanej na całym świecie sieci fastfoodowej. Dlatego tak ważne jest, aby jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji dotyczącej identyfikacji wizualnej Twojej marki, sprawdzić, które opcje najlepiej trafiają do grupy docelowej.

Dobrze wybrany kolor będzie mieć wpływ na to, jakie będą pierwsze skojarzenia konsumenta po zetknięciu się z Twoją ofertą i czy będą one pozytywne, czy negatywne. A to może oznaczać, że podejmie decyzje o zakupie, bądź bezterminowym unikaniu Twojej firmy.

spojna-identyfikacja-wizualna

Jak identyfikacja wizualna pomaga w dotarciu do grupy docelowej?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy to, w jaki sposób powinieneś się komunikować, zależy w dużej mierze od tego do kogo „mówisz”. Ten sam kolor może wywoływać różne uczucia, ze względu na to, z jakiej części świata pochodzi konsument. Przykładowo czerwień w krajach południowej Afryki jest związana z żałobą, a w Chinach symbolizuje szczęście.

Brane pod uwagę mogą być także różnice międzypłciowe. I co ważne niepoddawanie się stereotypom. Według badań przeprowadzonych przez kissmetrics.com ulubionym kolorem przeważającej części grupy kobiet jest… niebieski! Ten kolor to także faworyt wśród mężczyzn. Tak więc automatyczne wybierany kolor różowy w komunikacji skierowanej do kobiet, niekoniecznie będzie się wiązać z sukcesem.

Jednak oprócz badań dostępnych w sieci, które mogą dać Ci ogólne pojęcie o tym, jakie kolory najlepiej zaprezentują Twoją markę, koniecznie przeprowadź własne testy. Po określeniu person, do jakich chcesz trafiać ze swoją ofertą, warto, abyś przeprowadził wśród nich badanie, które z zaprezentowanych opcji wizualnych najbardziej im się podoba. Testy A/B pozwolą Ci na dokonanie trafniejszego wyboru, a tym samym zwiększą szansę na osiągnięcie rozpoznawalności w branży.

grupa-docelowa-a-identyfikacja-marki

Co w psychologii kolorów mogą oznaczać dane barwy?

Lata przeprowadzanych badań oraz codzienne doświadczenia pomagają w dokładnym określeniu, które kolory pomagają w wywołaniu danych emocji oraz reakcji. Dzięki tym informacjom można zaplanować skuteczniejsze działania marketingowe, które doprowadzą do upragnionej transakcji. Z czym klientom kojarzą się dane kolory? Czy kolory zimne są równie mile odbierane jak kolory ciepłe?

Kolor niebieski

Niebieski to kolor spokoju, zaufania i wyciszenia. Chociaż w niektórych kulturach ma również konotacje związane ze smutkiem i żalem, to występuje on głównie w muzyce lub języku potocznym – ang. feeling blue – czuć się przygnębionym. Niebieski można często spotkać w branżach edukacyjnych np. Wydawnictwo PWN, motoryzacyjnych np. Ford, a przede wszystkim w mediach społecznościowych i branżach IT oraz technologicznych np. Facebook, Twitter, LinkedIn, Samsung czy HP.

Kolor czerwony

Czerwień to kolor namiętności, agresji, emocjonalności, energii, pasji i miłości. Ze względu na swoją wyrazistość często używa się go do informowania o promocjach, wyprzedażach oraz w przyciskach CTA (Call To Action). Potrafi pobudzać apetyt, dlatego warto wybrać go w przypadku ustalania identyfikacji wizualnej dla branży gastronomicznej. Przykłady marek, które postawiły na kolor czerwony to H&M, Coca-Cola, Netflix i Pinterest.

Kolor zielony

Zieleń to barwa natury. Wprowadza kojący nastrój i kojarzona jest z równowagą oraz harmonią. Nie męczy ludzkich oczu, przez co może zachęcić do lepszego przyjrzenia się danemu komunikatowi, czy obrazkowi. Ze względu na symbolizowanie świeżości i ekologii chętnie używają go marki związane z produktami BIO i ECO np. Herbapol. Nierzadko sięgają po niego również takie instytucje jak banki np. BOŚ, branże paliwowe, które w ten sposób ocieplają swój wizerunek np. BP, ale także branża piwowarska np. Lech, Carlsberg, Łomża.

Kolor żółty i pomarańczowy

Żółty i pomarańczowy są kolorami radości, energii, spontaniczności, młodości i pozytywności. Podobnie jak w przypadku czerwonego, „rzucają” się w oczy, dlatego używa się ich w CTA, znakach ostrzegawczych czy innych komunikatach, który powinny jak najszybciej znaleźć zainteresowanie swojego odbiorcy. Znajdziesz je w różnych branżach, od gastronomii np. McDonald, przez social media np. Snapchat, sklepy odzieżowe i online np. Allegro, Timberland, CCC, po firmy kurierskie i dostawcze np. InPost i Pyszne.pl. Ich celem jest wprawienie w wesoły humor.

Kolor czarny

Czerń to barwa tajemniczości i elitarności, a zarazem prostoty oraz funkcjonalności. Wyjątkowo często używają jej marki luksusowe takie jak Gucci, Chanel, Louis Vuitton, Ralph Lauren, czy Prada, oraz firmy zajmujące się produkcją obuwia i odzieży dobrej jakości np. Adidas, Nike oraz Puma. Jeżeli chcesz, aby Twoi potencjalni klienci widzieli w Tobie markę dostępną jedynie dla wybranej grupy, to kolor czarny pomoże Ci w uzyskaniu takiego efektu. Czerń wygląda elegancko w połączeniu z bielą, srebrem lub złotem.

kolo-kolorow-i-inne-zasady

Kolor zielony, czerwony, żółty a może niebieski? Jak wybrać odpowiednią paletę barw dla swojej marki

W tym procesie bardzo pomocne jest wspomniane we wstępie koło kolorów. Jego początki sięgają już XVIII wieku i znajdują zastosowanie zarówno w branży graficznej, reklamowej, artystycznej czy dekoracyjnej. Stosowanie się do prostych zasad łączenia ze sobą barw, może w znaczny sposób przyspieszyć cały proces tworzenia identyfikacji wizualnej. W Internecie można znaleźć darmowe narzędzia, które dobiorą za Ciebie pasujące do siebie odcienie i poinformują o ich poszczególnych kodach. Taką pomoc oferuje np. Canva oraz Adobe Color. Twoje barwy mogą być np.:

  • komplementarne – znajdują się naprzeciwko siebie na kole kolorów,
  • triadyczne – wspólnie tworzą trójkąt równoboczny,
  • sąsiadujące – warto wybrać jeden dominujący kolor, aby ich połączenie nie było zbyt intensywne dla oczu,
  • monochromatyczne – ten sam kolor, ale o trzech różnych natężeniach.

Założyłeś nową firmę lub Twoja marka potrzebuje metamorfozy w kwestiach wizualnych? Pamiętaj o wspomnianych przez nas zasadach doboru kolorów, ich znaczeniu dla różnych branż oraz prawidłowym określeniu grupy docelowej. Dzięki temu stworzysz identyfikację wizualną, która przez wiele lat będzie przyciągać i zatrzymywać wiernych klientów.

 

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@ro_ka

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk