28 sierpnia, 2019

Reklamy na Facebooku – poradnik

Tagi:

Strategiczni.pl

Ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie – tyle osób korzysta z największego i najpopularniejszego serwisu społecznościowego. Imponująca liczba obejmuje nie tylko przeciętnych Kowalskich, ale i różnego typu przedsiębiorstwa. Ze względu na olbrzymią grupę użytkowników Facebook stał się nie tylko serwisem społecznościowym, ale i reklamowym. Aby jak najlepiej wykorzystać jego potencjał, w imię zasady: “nie ma Cię na Facebooku – nie istniejesz”, warto dowiedzieć się więcej na temat obowiązujących na nim zasad.

Jak działa Facebook?

Z Facebooka korzysta już prawie połowa obywateli Polski – wyjaśnijmy, na czym polega obecność na portalu tym, którzy należą do tej drugiej połowy. Użytkownik zakładając konto na Facebooku tworzy profil, na którym publikuje najważniejsze informacje o sobie – podaje swoje imię i nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, status związku, informacje o wykształceniu, itd. Oprócz podstawowych danych, zdradza, co go interesuje, jakiej muzyki słucha, gdzie najchętniej spędza czas, a nawet – jak się czuje w danym momencie!

Główną funkcją Facebooka jest informowanie o sobie, a dzięki dodatkowym opcjom, jak możliwość tworzenia galerii zdjęć, umieszczania materiałów wideo czy udostępniania materiałów obrazkowych, autoprezentacja może być jeszcze bardziej atrakcyjna. Serwis, który sprytnie wykorzystuje ludzką potrzebę do opowiadania o sobie, umożliwia dzielenie się każdym szczegółem swojego życia. A to idealny materiał do targetowania.

Co to jest targetowanie?

Target to w dosłownym tłumaczeniu ‘cel’ – targetowanie jest określaniem docelowej grupy odbiorców naszej reklamy. Proces, polegający na selekcji użytkowników, to pierwszy krok do skutecznej kampanii reklamowej, pod warunkiem, że jest przeprowadzony prawidłowo. Targetowanie za pomocą Facebooka daje olbrzymie możliwości reklamodawcy – dzięki niemu ma dostęp do bardzo dużej i zróżnicowanej grupy docelowej. Aby precyzyjnie wyselekcjonować użytkowników, którzy byliby zainteresowani naszą reklamą, musimy określić najpierw nadrzędny cel kampanii.

Aby nie pogubić się w gąszczu opcji reklamowych, prawidłowo targetować grupę docelową, wybrać odpowiedni cel kampanii i wyciągnąć z niej pożyteczne wnioski, Facebook stworzył Facebook Ads.

Facebook Ads – co to jest i jak działa?

Facebook Ads to system reklamowy Facebooka, który umożliwia tworzenie i zarządzanie reklamami na największej platformie społecznościowej, z uwzględnieniem należących do niego serwisów. Oznacza to, że zakładając konto reklamowa w Facebook Ads, będziesz mógł reklamować się w Marketplace, Audience Network, Messengerze czy na Instagramie. Dzięki temu masz dostęp do olbrzymiej grupy odbiorców, którą będziesz mógł dopasowywać do najbardziej wymagających potrzeb reklamowych.

Reklama na Facebooku – co musisz wiedzieć?

Prowadzenie fanpage na Facebooku to już obowiązek każdej firmy. Sama obecność w wyszukiwarce nie wystarczy, aby zwiększać swoją widoczność i docierać do nowych klientów. Media społecznościowe dają ogromne możliwości, a Facebook to najpotężniejszy z nich. Kampanie Facebook Ads, które oferuje Facebook, to nic innego jak reklama internetowa, wyświetlana na łamach portalu i aplikacjach z nią związanych (Marketplace, Messenger, Instagram, Audience Network). To dzięki nim przebijesz się przez konkurencję i pozyskasz zróżnicowaną grupę docelową, którą dopasujesz do produktów czy usług. Narzędzia reklamowe, jakie oferuje serwis, znajdziesz w zakładce Menadżer Reklam. Facebook dla firm oferuje nieograniczone wręcz profity, które umożliwiają dalsze, długofalowe działania w zakresie marketingu internetowego.

Korzyści reklamowania w Facebook Ads

Dostęp do olbrzymiej grupy docelowej

Facebook Ads w targetowaniu wykorzystuje nie tylko dane demograficzne i społeczne (miejsce zamieszkania, wiek, stan cywilny), ale i psychograficzne (wykształcenie, zainteresowania, styl życia, światopogląd). Opcja dotarcia do ogólnych i szczegółowych danych daje ogromne możliwości reklamowe. Im precyzyjniej określona grupa docelowa, tym większa szansa na to, że Twoja kampania reklamowa na FB odniesie sukces.

Większy zasięg oferowanych usług

Już sama obecność firmy na Facebooku daje ogromne możliwości reklamowe. Według statystyk, przeciętny użytkownik Facebooka zwraca większą uwagę na profil firmy w social mediach niż na stronę internetową. Dodawanie atrakcyjnych treści (ciekawych postów, aktualnych zdjęć, ankiet i opinii zadowolonych klientów) przyniesie jeszcze więcej korzyści, jeśli będzie wypromowane w Facebook Ads. Niezależnie od tego, co będzie celem Twojej reklamy – pochwalenie się postem, zachęcenie do odwiedzenia profilu, wejście na witrynę czy zakup usługi – reklama na Facebooku pozwoli Ci zwiększyć zasięg oferowanych produktów lub usług.

Lepsza konwersja i ruch na stronie

Im więcej odwiedzin na profilu firmowym, tym większy ruch i szansa na skorzystanie z Twoich usług. Jeśli nie wierzysz w potęgę Facebooka, porównaj statystyki wejść na Twoją stronę internetową z odwiedzinami na profilu firmowym. Liczba użytkowników, którzy zobaczyli Twój post/ zdjęcie/ wideo/ publikację będzie jeszcze większa, jeśli wypromujesz treści na platformie Facebook Ads. Pamiętaj, że odwiedzający tłumnie Twój profil na Facebooku chętniej odwiedzą Twoją stronę internetową.

Nienachalny marketing

Reklamy na Facebooku mają wygląd i kolorystykę typową dla tej witryny. Dzięki targetowaniu docierają do osób, których w jakimś stopniu interesuje reklamowana tematyka, nie powodując spamu i irytacji wśród użytkowników.

Kilka rodzajów reklamy do wyboru

Pod przyciskiem „promuj” Facebook proponuje nam nie tylko promocję pojedynczego posta, ale także całej strony czy witryny internetowej. Ponadto opcja spersonalizowanych reklam sama dobierze najistotniejsze szczegóły. Jeśli chodzi o reklamę postów, prócz standardowych obrazów mamy do wyboru także filmiki czy konkretne produkty.

Indywidualny dobór budżetu

Sam decydujesz, ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na reklamę. Ponadto możesz ustalić limit, tak aby mieć pełną kontrolę nad wydatkami. Jeśli jesteś zainteresowany szczegółami, przejdź do następnego akapitu!

Reklama na Facebooku – czy to się opłaca?

Planując swój budżet reklamowy, z pewnością będziesz zainteresowany tym, ile kosztuje prowadzenie kampanii Facebook Ads. Plusem Facebook Ads jest to, że masz całkowity wpływ na koszty reklamy na Facebooku. Promocja na Facebooku opiera się na elastycznym budżecie i to Ty decydujesz, jakie środki chcesz przeznaczyć na dotarcie do nowych klientów. Dzięki temu nigdy nie wydasz więcej, niż zaplanowałeś. Facebook daje możliwość ustawienia budżetu dziennego lub całkowitego. Jeżeli zechcesz powierzyć swoje kampanie specjaliście, dodatkowo musisz zaplanować też wydatki związane z jego pracą i obsługą kanału reklamowego.

Facebook oferuje dwa sposoby rozliczania – płacisz za wyświetlenie się reklamy lub kliknięcie w nią. Pierwszym etapem każdej kampanii na Facebooku jest określenie grupy docelowej. Następnie należy skonfigurować reklamy, ustawić ich terminarz, określić wysokość budżetu i sposób rozliczania. Uruchomioną kampanię należy na bieżąco monitorować i w razie konieczności zatrzymać lub modyfikować jej parametry.

Konkurentem dla systemu reklamowego Facebooka jest Google Ads. W przypadku płatnych kampanii w Google koszty związane są ze słowami kluczowymi i ten system bazuje na przyciąganiu klientów, którzy szukają konkretnych informacji w wyszukiwarkach. Natomiast Facebook Ads skupia się dotarciu do klientów, uwzględniając ich dane demograficzne i zainteresowania. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie potencjału obu systemów reklamowych.

Jeżeli nie czujesz się ekspertem od mediów społecznościowych, skontaktuj się ze specjalistą, który ma doświadczenie w prowadzeniu kampanii na Facebooku. Pomoże Ci w zaplanowaniu działań reklamowych i przedstawi rekomendowany budżet dla Facebook Ads. Korzyści, jakie Twojej firmie może przynieść reklama na Facebooku, jest bardzo wiele – wzmocnisz obecność swojego biznesu w Internecie, zwiększysz sprzedaż swoich produktów i usług, a także nawiążesz nowe relacje ze swoimi klientami. Ustalenie kosztów wymaga indywidualnego podejścia i jest uzależnione od skali działań, jakie chcesz prowadzić w mediach społecznościowych.

Reklama na Facebooku — cena

Podstawowe ceny zaczynają się już od kilku złotych za promocję jednego posta. Jednak ile kosztuje skuteczna reklama na Facebooku? Finalna cena zależy od wielu czynników, a przede wszystkim Twoich celów i liczby odbiorców, do ilu chciałbyś dotrzeć. Menedżer reklam szacuje, do ilu użytkowników dziennie jesteś w stanie dotrzeć za dany budżet. Jest to w dużym stopniu uzależnione od dotychczasowej popularności Twojej strony, a także wybranych wcześniej parametrów targetowania.

Koszty reklamy na Facebooku w większości będą zależały od liczby Twoich docelowych konwersji, czyli działań, na które chcesz wpłynąć poprzez reklamę. Ceny na ogół plasują się w przedziale od 5 do kilkuset złotych za dzień reklamowy. Jeśli nie wiesz jakie działania będą dla Ciebie optymalne, dobrze jest skorzystać z profesjonalnych usług z zakresu marketingu na Facebooku. Ceny za prowadzenie kampanii przez profesjonalną firmę oscylują w okolicach kilkuset złotych za wybrane działania marketingowe.

Reklamy na Facebooku – porady

Określ prawidłowo cel kampanii reklamowej. Pomogą Ci w tym gotowe kategorie celów, podzielone na 3 segmenty:

 

  • Świadomość (cel: rozpoznawalność marki, zasięg),
  • Działania (cel: ruch, aktywność, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów, wiadomości),
  • Konwersja (konwersje, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie).​

 

 

W zależności od tego, czy Twoje potrzeby są związane z wizerunkiem marki i zasięgiem, aktywnością i leadami czy konwersją i sprzedażą, wybierz jeden cel dla jednej kampanii.

1. Przeprowadź targetowanie w oparciu o badanie rynku i znajomość branży.

To pozwoli Ci wyselekcjonować określoną grupę docelową, której potrzeby będziesz mógł zaspokoić. Pamiętaj, że lepiej działa targetowanie w oparciu o model psychograficzny – 80-letnia kobieta może być bardziej zainteresowana kupnem nowego iphone’a niż 16-latka, wystarczy tylko zbadać ich potrzeby.

2. Wybierz odpowiednie miejsce reklamowe.

Reklamę możesz umieścić w Aktualnościach, czyli w News Feed, w prawej kolumnie na stronie głównej, w Market Place, w Aktualnościach lub Insta Stories na Instagramie, na stronie głównej Messengera, w formacie Fullscreen, natywnym lub banerowym w Audience Network.

3. Opracuj kilka strategii reklamowania.

Inaczej będziesz docierał do obecnych klientów, a inaczej do potencjalnych. Kierując reklamę do osób, które już odwiedziły Twoją stronę, tworzysz swego rodzaju lejek sprzedażowy. Masz też możliwość przeprowadzenia kampanii remarketingowej.

4. Zadbaj o dobór haseł reklamowych, treści i CTA.

Pamiętaj o tzw. “ślepocie bannerowej”, która polega na pomijaniu przez użytkownika wszystkiego, co jest reklamą. Ciekawy, przemyślany komunikat z pewnością przekona użytkownika bardziej niż sztampowe hasło, typu: “sprawdź naszą ofertę”.

5. Bądź na bieżąco.

Pokaż obecnym i potencjalnym klientom, że coś się u Ciebie dzieje. Nieaktualizowany fanpage na FB, na których ostatni post pojawił się rok temu, odbierany będzie jako nieaktywny, a sama firma – jako nieobecna na rynku. Publikowane na bieżąco posty wpływają na pozytywny wizerunek firmy i dają Ci większe możliwości reklamowe. Duża ilość różnego typu postów pozwoli Ci zaobserwować, na co najlepiej reagują użytkownicy. I to oni będą najbardziej zaangażowaną grupą docelową, którą weźmiesz pod uwagę, przeprowadzając kampanie reklamowe na Facebooku.

Formaty reklamowe wykorzystywane w kampaniach Facebook Ads

Facebook stawia na różnorodność reklamową, dlatego planując swoją kampanię w tym systemie reklamowym, masz możliwość skorzystania z różnorodnych formatów reklamowych. Dzięki temu przekaz jest bardziej interesujący dla odbiorców i pozwala w ciekawy sposób zaprezentować ofertę produktów lub usług.

  • Obraz / Grafika

To najbardziej podstawowy format reklamy na Facebooku. Najczęściej wykorzystywany jest do promocji marki lub produktu. Opiera się na przygotowaniu grafiki, która przyciągnie uwagę klientów i wyróżni się spośród innych reklam.

  • Film / Video

Animowane reklamy prezentowane w Aktualnościach są bardziej atrakcyjne od standardowych reklam. Przygotowanie tego rodzaju contentu reklamowego wymaga pewnych umiejętności. Trzeba pamiętać o tym, że film na Facebooku uruchamia się automatycznie – dlatego przyciągnięcie uwagi w pierwszych sekundach jest kluczowe, aby użytkownik chciał zapoznać się z ofertą.

  • Pokaz slajdów

To format, który umożliwia zaprezentowanie produktu lub usług na maksymalnie 10 zdjęciach. Istnieje też możliwość zastąpienia zdjęć jednym filmem. Pokaz slajdów to dobre rozwiązanie dla właścicieli sklepów, którzy chcą pokazać użytkownikom asortyment w promocji.  

  • Karuzela

W jednej reklamie możesz umieścić 10 obrazów lub filmów i każdemu przypisać inny link. Użytkownik, gdy trafi na interesujący go produkt, w szybki sposób dotrze do niego na stronie internetowej.

  • Reklamy w Messengerze

Aplikacja Messenger to kolejne miejsce, które możesz wykorzystać nie tylko do konwersacji z klientami, ale także do pokazania im materiałów reklamowych. Zwrócenie się bezpośrednio do klienta z tej aplikacji może przyczynić się do tego, że poczują się wyróżnieni, zwłaszcza gdy zwrócisz uwagę na to, że to oferta przygotowana specjalnie dla nich.

Jak reklamować firmę w Facebook Ads, aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał? Podstawą jest dobra strategia, która opiera się na doświadczeniu. Jeśli nie jesteś przekonany do Menedżera reklam, ustawianie budżetu sprawia, że pocą Ci się ręce, a targetowanie to dla Ciebie czarna magia – wybierz sprawdzoną agencję social media.

 

 

 

Marketing internetowy to nasza specjalność.

Jesteśmy Strategiczni.pl i marketing internetowy to nasza specjalność. Oferujemy skuteczne pozycjonowanie stron w oparciu o działania SEO, SEM (kampanie na Facebook, reklama Google Ads), a także działania w zakresie social media performance. Nasz wiedza i doświadczenia dojrzewała wraz z rozwojem e-marketingu w Polsce, dlatego reklama w Internecie nie ma przed nami żadnych tajemnic. Równie dobrze poruszamy się w branży e-commerce, dlatego nasi klienci mogą liczyć na kompleksową obsługę w drodze na szczyt rankingu Google.

Sprawdź ofertę

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl