
Branża SEO kocha buzzwordy! Sandbox, link juice, E-A-T, topical authority czy MUM to tylko niektóre z wielu przykładów haseł promujących od dawna stosowane praktyki pod przykrywką rewolucyjnej nowości. Widać to doskonale przy okazji kolejnych dużych aktualizacji algorytmów Google, po których jak grzyby po deszczu na blogach i grupach wyrastają dyskusje pełne teorii o zmianach czekających naszą branżę i przygotowaniach do kolejnych updatów.
Dwóch rzeczy możemy być w SEO pewni. Po pierwsze, każda kolejna aktualizacja to mnóstwo szumu, porad i spekulacji, które tak naprawdę praktycznie nigdy nie wpływają na metody prowadzenia kampanii SEO przez agencje, freelancerów czy inhouse’y. Po drugie, nowe updaty to nowe buzzwordy. Czy zyskujące na popularności Semantic SEO jest jednym z nich, czy może to faktycznie rewolucja przynosząca świeże spojrzenie na pozycjonowanie stron internetowych? Sprawdźmy!
Od Google Hummingbird do semantycznego SEO: Ewolucja wyszukiwarek
Jak wiele pojęć przytoczonych na samym początku artykułu, semantyczne SEO nie jest niczym nowym. Pierwszych poważniejszych dyskusji na jego temat możemy doszukać się już w 2013 roku przy okazji powołania do życia „Kolibra” (Hummingbird).
To właśnie ta aktualizacja algorytmów stanowiła dla wyszukiwarki Google kamień milowy na drodze do zrozumienia intencji i potrzeb jej użytkowników. Od tej pory z każdym kolejnym rokiem Google coraz mniej przypomina prymitywny filtr wypluwający wyniki w oparciu o znalezione w treściach frazy i zwroty, a coraz bardziej inteligentny byt szukający odpowiedzi na zadane pytania w morzu danych, informacji i opinii publikowanych w sieci przez miliardy ludzi (i boty!) z całego świata.
Jak przypodobać się wszechwiedzącej wyszukiwarce, która nie tylko agreguje treści z całego świata na każdy temat, ale także stara się przy tym je zrozumieć? Jak wybić się w czasach, w których zapytanie użytkownika przestało być tylko tekstową komendą, a stało się reprezentacją potrzeb i oczekiwań?
Odpowiedzią miało okazać się Semantic SEO…
Czym jest Semantic SEO? Definicja i znaczenie dla współczesnego pozycjonowania
SEO semantyczne to odejście od tworzenia treści z myślą o indywidualnych frazach na rzecz optymalizacji w kierunku całych tematów. Celem semantycznego SEO nie jest upychanie jak największej liczby synonimów pozycjonowanej frazy w tekście, ale wypełnienie go informacjami i odpowiedziami na kluczowe pytania i oczekiwania użytkowników odnośnie do danego tematu.
Semantic SEO vs. tradycyjne SEO: Kluczowe różnice w podejściu do treści
W erze przed „Kolibrem” na zapytania typu „jak wybrać rower w góry” mogliśmy znaleźć wyniki z wręcz spamerskimi artykułami zbudowanymi na bazie zdań wypełnionych najbardziej kalorycznymi frazami w różnych, niekoniecznie poprawnych gramatycznie odmianach. Nie dziwiły wtedy fragmenty typu:
Dziś tego typu treści odeszły już do lamusa. Na najwyższych pozycjach dla podobnych zapytań znajdziemy domeny, na których widoczność składa się z wypadkowej silnego profilu linkowania, wydajnej struktury i treści zawierających wartościową wiedzę rozbijającą temat na czynniki pierwsze: od omówienia rodzajów rowerów, przez ich specyfikacje, silne i słabe strony na porównaniu cenowym, aż do wrażeń z ich testów.
Praktyczne zastosowanie Semantic SEO: Klastry tematyczne i content planning
W teorii założenia semantycznego SEO są szczytne – dostarczyć użytkownikom kompleksowych opracowań na dany temat i wyeliminować nieczytelne SEO-papki pisane przez tanich copywriterów w oparciu o keywords stuffing. Jak jest w praktyce? W jaki sposób wykorzystać Semantic SEO do budowania widoczności?
Wszystko rozbija się o podejście i odpowiednie planowanie z wyprzedzeniem nie jednego, a wielu artykułów. Opierając się na danych z takich narzędzi jak Senuto, Ahrefs czy Surfer SEO, tworzymy klastry tematyczne, czyli grupy semantycznie podobnych zapytań – słów, fraz i zdań z zakresu tej samej tematyki. Im większa liczba zapytań, słów i zwrotów o podobnym znaczeniu, tym większy klaster.
Narzędzia do tworzenia klastrów tematycznych: Senuto, Ahrefs i Surfer SEO
Można to porównać do sytuacji, w której na Wasze pytania odpowiadałbym losowym panelem z komiksu lub klatką z filmu. Najprawdopodobniej dostarczona w ten sposób odpowiedź byłaby szczątkowa i niesatysfakcjonująca. Klastrowanie ma za zadanie zlokalizowanie i połączenie takich elementów z resztą podobnych pytań bez odpowiedzi, dając całkowity obraz, który wypełni lukę w wiedzy.
Koniec końców, wszystko rozbija się o research nie fraz, a pytań i zagadnień, które można połączyć w zbiór wartościowych artykułów pokrywających dany temat z potencjałem ruchu.
Topical Authority w SEO: Jak budować eksperckość w oczach Google?
Budowanie w ten sposób content planu jest bardzo czasochłonne i zdecydowanie droższe od tradycyjnego „rozpisywania” poradników na bloga, artykułów branżowych czy opisów ofertowych. Jeśli jednak w ich późniejszą realizację zaangażujemy osoby znające daną niszę, to możemy mieć pewność, że otrzymamy treści niosące użytkownikom prawdziwą wartość. Te z kolei mogą nie tylko skutecznie zwiększyć Waszą widoczność, ale również zaangażowanie pozyskanych użytkowników i w efekcie leady.
Praktyczne wskazówki na start z Semantic SEO
- Przeprowadź dokładny research słów kluczowych i intencji użytkowników
- Twórz kompleksowe treści odpowiadające na pytania użytkowników
- Wykorzystuj narzędzia do analizy semantycznej, takie jak Google NLP API czy IBM Watson
- Buduj silne powiązania między powiązanymi tematami na swojej stronie
- Pamiętaj o technicznych aspektach SEO, takich jak schema markup i internal linking
Rola AI w Semantic SEO
W 2024 roku nie można mówić o Semantic SEO bez wspomnienia o roli sztucznej inteligencji. AI zrewolucjonizowało sposób, w jaki Google interpretuje i przetwarza zapytania użytkowników. Narzędzia takie jak BERT czy MUM (Multitask Unified Model) pozwalają wyszukiwarce na głębsze zrozumienie kontekstu i intencji stojących za wyszukiwaniami.
Dla specjalistów SEO oznacza to konieczność tworzenia treści, które są nie tylko bogate w informacje, ale także kontekstowo relevantne i odpowiadające na złożone zapytania użytkowników. AI pomaga również w procesie tworzenia contentu, oferując narzędzia do analizy semantycznej i generowania pomysłów na treści.
Entity SEO jako rozwinięcie Semantic SEO
Entity SEO to kolejny krok w ewolucji semantycznego SEO. Polega na optymalizacji treści pod kątem encji, czyli rozpoznawalnych konceptów, osób, miejsc czy rzeczy. Google wykorzystuje grafy wiedzy do łączenia tych encji i budowania kontekstu wokół zapytań użytkowników. Aby skutecznie wykorzystać Entity SEO:
- Identyfikuj kluczowe encje w swojej niszy
- Twórz treści, które dokładnie opisują te encje i ich relacje
- Wykorzystuj strukturyzowane dane, aby pomóc Google w zrozumieniu twoich treści
- Buduj autorytety tematyczne wokół głównych encji w twojej dziedzinie
Semantic SEO to nie kolejny chwilowy trend, ale naturalna ewolucja w świecie wyszukiwarek. W 2024 roku i później, zrozumienie i implementacja zasad semantycznego SEO będzie kluczem do sukcesu w świecie online. Pamiętajmy jednak, że u podstaw zawsze leży tworzenie wartościowych treści dla użytkowników – to się nigdy nie zmieni.
Komentarze (0)