AI marketing

Aby marketing internetowy był skuteczny, konieczne jest działanie praktycznie 24/7. Szczególnie w przypadku kontaktu z klientami, szybka odpowiedź może być potrzebna nawet w środku nocy. Ale przecież specjaliści od marketingu też ludzie – kiedyś muszą spać. Więc jak odciążyć ich od części obowiązków, które są powtarzalne, a w dodatku mogą mieć miejsce o każdej porze dnia? Odpowiedzią coraz częściej staje się sztuczna inteligencja. Czym jest i jak stosować ją w marketingu? Tego dowiesz się z naszego artykułu. Miłego czytania!

Artificial Intelligence – czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja (AI z ang. Artificial Intelligence) to programy, urządzenia, narzędzia, czy aplikacje, które starają się naśladować ludzki sposób przetwarzania informacji oraz ich wykorzystywania. Pierwsze rozważania na temat sztucznej inteligencji pojawiły się już w latach pięćdziesiątych XX wieku. Nie jest to więc kompletnie nowy koncept. Ale przez ponad 60 lat z hipotetycznego założenia, AI stała się rzeczywistością. Obecnie wykorzystywana jest w coraz szerszym gronie branż w tym oczywiście w marketingu. Kiedy mamy do czynienia z zawężonym obszarem wykorzystania sztucznej inteligencji, nazywamy ją inteligencją dziedzinową.

Sztuczna inteligencja napędzana przez machine learning

Skoro AI ma naśladować procesy myślowe człowieka, to powinna uczyć się na swoich sukcesach i porażkach. Właśnie dlatego sztuczna inteligencja tak silnie związana jest z machine learning – uczeniem maszynowym. Opiera się ono na stale ulepszających się algorytmach i samouczeniu się maszyny. Ekspozycja na dane pozwala AI lepiej dostosowywać swoje procesy do zmieniających się wytycznych.

AI w marketingu

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu

Z powodu filmów science fiction opowiadających o AI już od lat 60. wiele osób kojarzy to pojęcie wyłącznie z robotami, które nie tylko swoim zachowaniem, ale i wyglądem mają przypominać prawdziwego człowieka. Chociaż nie jest problemem odnalezienie nagrań video z tego typu maszynami działającymi w prawdziwym świecie, sztuczna inteligencja powszechnie jest nieco mniej kontrowersyjna i ekstrawagancka. W jaki sposób wykorzystuje się ją w marketingu internetowym? Już odpowiadamy.

Chatboty

Duża ilość zadań związanych przede wszystkim z kontaktem z potencjalnym lub obecnym klientem, jest powtarzalna. Nie w każdej firmie możliwe jest aby pracownik przez całą dobę odpowiadał na pytania użytkowników. Dlatego coraz częściej na stronach internetowych, ale również w różnych komunikatorach (m.in. Messengerze) można odbyć rozmowę z botem. AI wie jakie pytania są najczęściej zadawane, jakie słowa są używane aby otrzymać odpowiedź na dane zagadnienie oraz jakiej wiadomości oczekuje prawdziwy człowiek po drugiej stronie wyświetlacza. W związku z tym algorytm generuje wypowiedzi, które na podstawowym etapie sprzedaży czy konsultacji, zawierają wszystkie najważniejsze z punktu widzenia klienta informacje. Dzięki temu konsultant nie musi codziennie odpowiadać na tysiące zapytań o tej samej treści. Jego pomoc będzie potrzebna dopiero w niespotkanych dotychczas przypadkach, których algorytm nie mógł przewidzieć. Kontakt z człowiekiem jest także wykorzystywany na późniejszych i bardziej złożonych etapach omawiania warunków współpracy, umów, czy szczegółów związanych z kupnem danego produktu.

Google Ads i inne reklamy online

Sztuczna inteligencja jest niezwykle przydanym narzędziem zarówno podczas procesu targetowania reklam, jak i remarketingu. W zwiazku z omówionym wcześniej uczeniem maszynowym, algorytmy upewniają się, do jakiej grupy odbiorców powinna trafić dana kampania, tak aby wywołać oczekiwaną reakcję (kupno produktu, skorzystanie z usługi lub po prostu wywołanie ruchu na profilu/stronie www firmy). Dzięki temu specjalista od PPC może lepiej dostosować komunikaty zawarte w reklamach, a tym samym zwiększyć swoją szansę na osiągnięcie celu. Sztuczna inteligencja podpowie również, którzy użytkownicy powinni ponownie zobaczyć dany produkt czy usługę (ponieważ wcześniej wykazali wobec nich zainteresowanie) lub zaproponuje podobne pozycje w ofercie.

Integracja danych

W branży marketingowej musimy liczyć się z ogromną i czasami przytłaczającą ilością danych. Konieczne jest nie tylko ich gromadzenie, ale również odpowiednie grupowanie, analizowanie i co najważniejsze – wyciągnie trafnych wniosków. Co więcej, potrzebne nam informacje pochodzą z różnych źródeł – narzędzi, platform, arkuszy kalkulacyjnych ect. Dlatego niezbędna jest ich integracja. AI wykorzystując odpowiednie algorytmy, dobiera dane z różnych źródeł, analizuje je i generuje najlepsze rozwiązania. Taka automatyzacja procesów pozwala na szybsze i celniejsze planowanie i wdrażanie działań marketingowych.

Analiza predykcyjna

Żeby nie zostać w tyle za konkurencją, a właściwie to wysunąć się na prowadzenie, konieczne jest przewidywanie nadchodzących trendów i zachowań konsumentów. Ile będą w stanie zapłacić za dany produkt? Czy nowy wygląd urządzenia okaże się bardziej atrakcyjny? Czy dodanie dodatkowej usługi do oferty, sprawi, że stanie się ona #1 na rynku? Dzięki analizie dotychczasowych danych AI rozważa, ocenia i generuje najbardziej prawdopodobne scenariusze. Na ich podstawie możemy zaplanować naszą przyszłą strategię działań.

Tworzenie zautomatyzowanych treści

W marketingu dużą rolę odgrywa content. Można go zauważyć w mediach społecznościowych, na blogach firmowych, w kategoriach produktów i usług, na grafikach – wszędzie gdzie widzisz TREŚĆ. Zawartość tekstów, ich rozmiar, rozmieszczenie i ogólny wygląd – to wszystko musi być dostosowane do grupy odbiorców. Sztuczna inteligencja coraz częściej umożliwia automatyczne tworzenie contentu, który przemówi do potencjalnych klientów. W zależności od tego jak złożony musi być dany tekst, może on powstać wyłącznie przy pomocy narzędzia AI lub z asystą Content Specialist. Warto aby ludzkie oko nadzorowało tworzone treści i upewniało się, że brzmią one naturalnie i przekonująco.

Wyszukiwanie semantyczne

Niezwykle istotne w prawidłowym działaniu sztucznej inteligencji, jest jej rozumienie, przetwarzanie i wykorzystywanie ludzkiego języka. Wyszukiwanie semantyczne opiera się na właściwym interpretowaniu kontekstu wypowiedzi (co jest równie ważne w codziennym życiu i interakcjach międzyludzkich). Widoczne jest zarówno w treściach pisanych jak i aplikacjach wykorzystujących dźwięk głosu. Alexa, Siri, czy też wyszukiwarka Google umożliwiają otrzymywanie odpowiedzi na dane zagadnienie w wygodny sposób, poprzez wyrażanie swoich potrzeb mową. Powyższe apki powinny być nastawione na okazjonalne niepoprawne wymawianie słów, ich błędne przeliterowanie i inne utrudnienia. Posiadając samoulepszające się algorytmy (a więc korzystając z uczenia maszynowego) poznają i wykorzystują różne kombinacje słów kluczowych, aby lepiej zrozumieć użytkownika. Dzięki temu może on otrzymywać najlepsze z możliwych rozwiązań i sugestii.

 

gdzie użyć AI dla marketingu

Korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji w marketingu

Jak widzisz, AI może mieć wiele zastosowań w marketingu (i nie tylko). Rozwój technologii pozwala na korzystanie z coraz bardziej zaawansowanych programów, dzięki którym liczne procesy w Twoim biznesie mogą być przyspieszone i polepszone. Kilka z wielu korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji w digital marketingu to:

  • Usprawnienie komunikacji – Twoi klienci otrzymują odpowiedź na różne pytania o każdej godzinie dnia i nocy;
  • Wyższy poziom obsługi klienta – pracownicy wspierani funkcjonalnościami sztucznej inteligencji mogą poświęcić swój czas i uwagę klientom, a łatwiejsze zadania oddelegować odpowiedniemu oprogramowaniu;
  • Większa skuteczność kampanii reklamowych – dzięki integrowaniu i analizowaniu treści przez AI, specjaliści mają możliwość wybrania lepszych i bardziej skutecznych komunikatów reklamowych oraz trafniejszej grupy docelowej;
  • Szybsze generowanie nowych treści – dział contentu może czerpać inspirację z wygenerowanych przez AI pomysłów, a nawet oddać programowi napisanie krótkich i nieskomplikowanych tekstów;
  • Podejmowanie trafnych decyzji biznesowych – dzięki integracji danych z różnych źródeł i przeprowadzenie dokładnych analiz, sztuczna inteligencja daje specjalistom gotowe do interpretowania wyniki. Mogą oni poświęcić swoją uwagę i czas na lepsze zaplanowanie strategii biznesowej;
  • Rozwiązania oparte na nowej technologii – rewolucja cyfrowa wymaga od przedsiębiorstw podążania za duchem czasu i niestania w miejscu. Korzystanie z rozwiązań AI to przede wszystkim wprowadzanie do struktur firmy nowych i świeżych pomysłów i rozwiązań, które usprawniają działania biznesowe.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja otacza Cię z każdej strony nawet jeżeli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Za każdym razem kiedy użyjesz swojego mobilnego asystenta, zadasz pytanie na czacie na stronie www lub zobaczysz reklamę produktu (który z chęcią kupisz) wiedz, że zawdzięczasz te przywileje AI. Nowoczesne rozwiązania są niezwykle pomocne w codziennym prowadzeniu biznesu, w tym agencji marketingowej. W związku z tym, zamiast bać się rozwoju technologii, warto korzystać z niej w skuteczny i przynoszący zadowalające rezultaty sposób.

 

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@hiteshchoudhary

Marta Słupecka

Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się