18 sierpnia, 2021

Sztuczna inteligencja w marketingu

Tagi:

Strategiczni.pl

AI marketing

Aby marketing internetowy by艂 skuteczny, konieczne jest dzia艂anie praktycznie 24/7. Szczeg贸lnie w przypadku kontaktu z klientami, szybka odpowied藕 mo偶e by膰 potrzebna nawet w 艣rodku nocy. Ale przecie偶 specjali艣ci od marketingu te偶 ludzie – kiedy艣 musz膮 spa膰. Wi臋c jak odci膮偶y膰 ich od cz臋艣ci obowi膮zk贸w, kt贸re s膮 powtarzalne, a w dodatku mog膮 mie膰 miejsce o ka偶dej porze dnia? Odpowiedzi膮 coraz cz臋艣ciej staje si臋 sztuczna inteligencja. Czym jest i jak stosowa膰 j膮 w marketingu? Tego dowiesz si臋 z naszego artyku艂u. Mi艂ego czytania!

Artificial Intelligence – czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja (AI z ang. Artificial Intelligence) to programy, urz膮dzenia, narz臋dzia, czy aplikacje, kt贸re staraj膮 si臋 na艣ladowa膰 ludzki spos贸b przetwarzania informacji oraz ich wykorzystywania. Pierwsze rozwa偶ania na temat sztucznej inteligencji pojawi艂y si臋 ju偶 w latach pi臋膰dziesi膮tych XX wieku. Nie jest to wi臋c kompletnie nowy koncept. Ale przez ponad 60 lat z hipotetycznego za艂o偶enia, AI sta艂a si臋 rzeczywisto艣ci膮. Obecnie wykorzystywana jest w coraz szerszym gronie bran偶 w tym oczywi艣cie w marketingu. Kiedy mamy do czynienia z zaw臋偶onym obszarem wykorzystania sztucznej inteligencji, nazywamy j膮 inteligencj膮 dziedzinow膮.

Sztuczna inteligencja nap臋dzana przez machine learning

Skoro AI ma na艣ladowa膰 procesy my艣lowe cz艂owieka, to powinna uczy膰 si臋 na swoich sukcesach i pora偶kach. W艂a艣nie dlatego sztuczna inteligencja tak silnie zwi膮zana jest z machine learning – uczeniem maszynowym. Opiera si臋 ono na stale ulepszaj膮cych si臋 algorytmach i samouczeniu si臋 maszyny. Ekspozycja na dane pozwala AI lepiej dostosowywa膰 swoje procesy do zmieniaj膮cych si臋 wytycznych.

AI w marketingu

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu

Z powodu film贸w science fiction opowiadaj膮cych o AI ju偶 od lat 60. wiele os贸b kojarzy to poj臋cie wy艂膮cznie z robotami, kt贸re nie tylko swoim zachowaniem, ale i wygl膮dem maj膮 przypomina膰 prawdziwego cz艂owieka. Chocia偶 nie jest problemem odnalezienie nagra艅 video z tego typu maszynami dzia艂aj膮cymi w prawdziwym 艣wiecie, sztuczna inteligencja powszechnie jest nieco mniej kontrowersyjna i ekstrawagancka. W jaki spos贸b wykorzystuje si臋 j膮 w marketingu internetowym? Ju偶 odpowiadamy.

Chatboty

Du偶a ilo艣膰 zada艅 zwi膮zanych przede wszystkim z kontaktem z potencjalnym lub obecnym klientem, jest powtarzalna. Nie w ka偶dej firmie mo偶liwe jest aby pracownik przez ca艂膮 dob臋 odpowiada艂 na pytania u偶ytkownik贸w. Dlatego coraz cz臋艣ciej na stronach internetowych, ale r贸wnie偶 w r贸偶nych komunikatorach (m.in. Messengerze) mo偶na odby膰 rozmow臋 z botem. AI wie jakie pytania s膮 najcz臋艣ciej zadawane, jakie s艂owa s膮 u偶ywane aby otrzyma膰 odpowied藕 na dane zagadnienie oraz jakiej wiadomo艣ci oczekuje prawdziwy cz艂owiek po drugiej stronie wy艣wietlacza. W zwi膮zku z tym algorytm generuje wypowiedzi, kt贸re na podstawowym etapie sprzeda偶y czy konsultacji, zawieraj膮 wszystkie najwa偶niejsze z punktu widzenia klienta informacje. Dzi臋ki temu konsultant nie musi codziennie odpowiada膰 na tysi膮ce zapyta艅 o tej samej tre艣ci. Jego pomoc b臋dzie potrzebna dopiero w niespotkanych dotychczas przypadkach, kt贸rych algorytm nie m贸g艂 przewidzie膰. Kontakt z cz艂owiekiem jest tak偶e wykorzystywany na p贸藕niejszych i bardziej z艂o偶onych etapach omawiania warunk贸w wsp贸艂pracy, um贸w, czy szczeg贸艂贸w zwi膮zanych z kupnem danego produktu.

Google Ads i inne reklamy online

Sztuczna inteligencja jest niezwykle przydanym narz臋dziem zar贸wno podczas procesu targetowania reklam, jak i remarketingu. W zwiazku z om贸wionym wcze艣niej uczeniem maszynowym, algorytmy upewniaj膮 si臋, do jakiej grupy odbiorc贸w powinna trafi膰 dana kampania, tak aby wywo艂a膰 oczekiwan膮 reakcj臋 (kupno produktu, skorzystanie z us艂ugi lub po prostu wywo艂anie ruchu na profilu/stronie www firmy). Dzi臋ki temu specjalista od PPC mo偶e lepiej dostosowa膰 komunikaty zawarte w reklamach, a tym samym zwi臋kszy膰 swoj膮 szans臋 na osi膮gni臋cie celu. Sztuczna inteligencja podpowie r贸wnie偶, kt贸rzy u偶ytkownicy powinni ponownie zobaczy膰 dany produkt czy us艂ug臋 (poniewa偶 wcze艣niej wykazali wobec nich zainteresowanie) lub zaproponuje podobne pozycje w ofercie.

Integracja danych

W bran偶y marketingowej musimy liczy膰 si臋 z ogromn膮 i czasami przyt艂aczaj膮c膮 ilo艣ci膮 danych. Konieczne jest nie tylko ich gromadzenie, ale r贸wnie偶 odpowiednie grupowanie, analizowanie i co najwa偶niejsze – wyci膮gnie trafnych wniosk贸w. Co wi臋cej, potrzebne nam informacje pochodz膮 z r贸偶nych 藕r贸de艂 – narz臋dzi, platform, arkuszy kalkulacyjnych ect. Dlatego niezb臋dna jest ich integracja. AI wykorzystuj膮c odpowiednie algorytmy, dobiera dane z r贸偶nych 藕r贸de艂, analizuje je i generuje najlepsze rozwi膮zania. Taka automatyzacja proces贸w pozwala na szybsze i celniejsze planowanie i wdra偶anie dzia艂a艅 marketingowych.

Analiza predykcyjna

呕eby nie zosta膰 w tyle za konkurencj膮, a w艂a艣ciwie to wysun膮膰 si臋 na prowadzenie, konieczne jest przewidywanie nadchodz膮cych trend贸w i zachowa艅 konsument贸w. Ile b臋d膮 w stanie zap艂aci膰 za dany produkt? Czy nowy wygl膮d urz膮dzenia oka偶e si臋 bardziej atrakcyjny? Czy dodanie dodatkowej us艂ugi do oferty, sprawi, 偶e stanie si臋 ona #1 na rynku? Dzi臋ki analizie dotychczasowych danych AI rozwa偶a, ocenia i generuje najbardziej prawdopodobne scenariusze. Na ich podstawie mo偶emy zaplanowa膰 nasz膮 przysz艂膮 strategi臋 dzia艂a艅.

Tworzenie zautomatyzowanych tre艣ci

W marketingu du偶膮 rol臋 odgrywa content. Mo偶na go zauwa偶y膰 w mediach spo艂eczno艣ciowych, na blogach firmowych, w kategoriach produkt贸w i us艂ug, na grafikach – wsz臋dzie gdzie widzisz TRE艢膯. Zawarto艣膰 tekst贸w, ich rozmiar, rozmieszczenie i og贸lny wygl膮d – to wszystko musi by膰 dostosowane do grupy odbiorc贸w. Sztuczna inteligencja coraz cz臋艣ciej umo偶liwia automatyczne tworzenie contentu, kt贸ry przem贸wi do potencjalnych klient贸w. W zale偶no艣ci od tego jak z艂o偶ony musi by膰 dany tekst, mo偶e on powsta膰 wy艂膮cznie przy pomocy narz臋dzia AI lub z asyst膮 Content Specialist. Warto aby ludzkie oko nadzorowa艂o tworzone tre艣ci i upewnia艂o si臋, 偶e brzmi膮 one naturalnie i przekonuj膮co.

Wyszukiwanie semantyczne

Niezwykle istotne w prawid艂owym dzia艂aniu sztucznej inteligencji, jest jej rozumienie, przetwarzanie i wykorzystywanie ludzkiego j臋zyka. Wyszukiwanie semantyczne opiera si臋 na w艂a艣ciwym interpretowaniu kontekstu wypowiedzi (co jest r贸wnie wa偶ne w codziennym 偶yciu i interakcjach mi臋dzyludzkich). Widoczne jest zar贸wno w tre艣ciach pisanych jak i aplikacjach wykorzystuj膮cych d藕wi臋k g艂osu. Alexa, Siri, czy te偶 wyszukiwarka Google umo偶liwiaj膮 otrzymywanie odpowiedzi na dane zagadnienie w wygodny spos贸b, poprzez wyra偶anie swoich potrzeb mow膮. Powy偶sze apki powinny by膰 nastawione na okazjonalne niepoprawne wymawianie s艂贸w, ich b艂臋dne przeliterowanie i inne utrudnienia. Posiadaj膮c samoulepszaj膮ce si臋 algorytmy (a wi臋c korzystaj膮c z uczenia maszynowego) poznaj膮 i wykorzystuj膮 r贸偶ne kombinacje s艂贸w kluczowych, aby lepiej zrozumie膰 u偶ytkownika. Dzi臋ki temu mo偶e on otrzymywa膰 najlepsze z mo偶liwych rozwi膮za艅 i sugestii.

 

gdzie u偶y膰 AI dla marketingu

Korzy艣ci ze stosowania sztucznej inteligencji w marketingu

Jak widzisz, AI mo偶e mie膰 wiele zastosowa艅 w marketingu (i nie tylko). Rozw贸j technologii pozwala na korzystanie z coraz bardziej zaawansowanych program贸w, dzi臋ki kt贸rym liczne procesy w Twoim biznesie mog膮 by膰 przyspieszone i polepszone. Kilka z wielu korzy艣ci ze stosowania sztucznej inteligencji w digital marketingu to:

  • Usprawnienie komunikacji – Twoi klienci otrzymuj膮 odpowied藕 na r贸偶ne pytania o ka偶dej godzinie dnia i nocy;
  • Wy偶szy poziom obs艂ugi klienta – pracownicy wspierani funkcjonalno艣ciami sztucznej inteligencji mog膮 po艣wi臋ci膰 sw贸j czas i uwag臋 klientom, a 艂atwiejsze zadania oddelegowa膰 odpowiedniemu oprogramowaniu;
  • Wi臋ksza skuteczno艣膰 kampanii reklamowych – dzi臋ki integrowaniu i analizowaniu tre艣ci przez AI, specjali艣ci maj膮 mo偶liwo艣膰 wybrania lepszych i bardziej skutecznych komunikat贸w reklamowych oraz trafniejszej grupy docelowej;
  • Szybsze generowanie nowych tre艣ci – dzia艂 contentu mo偶e czerpa膰 inspiracj臋 z wygenerowanych przez AI pomys艂贸w, a nawet odda膰 programowi napisanie kr贸tkich i nieskomplikowanych tekst贸w;
  • Podejmowanie trafnych decyzji biznesowych – dzi臋ki integracji danych z r贸偶nych 藕r贸de艂 i przeprowadzenie dok艂adnych analiz, sztuczna inteligencja daje specjalistom gotowe do interpretowania wyniki. Mog膮 oni po艣wi臋ci膰 swoj膮 uwag臋 i czas na lepsze zaplanowanie strategii biznesowej;
  • Rozwi膮zania oparte na nowej technologii – rewolucja cyfrowa wymaga od przedsi臋biorstw pod膮偶ania za duchem czasu i niestania w miejscu. Korzystanie z rozwi膮za艅 AI to przede wszystkim wprowadzanie do struktur firmy nowych i 艣wie偶ych pomys艂贸w i rozwi膮za艅, kt贸re usprawniaj膮 dzia艂ania biznesowe.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja otacza Ci臋 z ka偶dej strony nawet je偶eli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Za ka偶dym razem kiedy u偶yjesz swojego mobilnego asystenta, zadasz pytanie na czacie na stronie www lub zobaczysz reklam臋 produktu (kt贸ry z ch臋ci膮 kupisz) wiedz, 偶e zawdzi臋czasz te przywileje AI. Nowoczesne rozwi膮zania s膮 niezwykle pomocne w codziennym prowadzeniu biznesu, w tym agencji marketingowej. W zwi膮zku z tym, zamiast ba膰 si臋 rozwoju technologii, warto korzysta膰 z niej w skuteczny i przynosz膮cy zadowalaj膮ce rezultaty spos贸b.

 

殴r贸d艂o fotografii: https://unsplash.com/@hiteshchoudhary

Napisz do nas

Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupe艂nij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si臋 z nami!

Dawid Kasprzyk