Tak jak na co dzień każdy z nas wyznaje konkretne wartości, organizacja, w której pracujemy, również posiada określone wzorce postępowania. To esencja każdej firmy, mimo iż nie zawsze są one określone i zdefiniowane. Przedsiębiorstwa, które posiadają opisane i zgodne z prawdą wartości cechują się wyższym zaangażowaniem pracowników i krótszym procesem rekrutacyjnym, ponieważ zgłaszają się do nich kandydaci lepiej dopasowani kulturowo. Tutaj możemy podać przykład naszych rekrutacji – odkąd wprowadziliśmy zadanie rekrutacyjne weryfikujące dopasowanie kulturowe kandydata, udało nam się zatrudnić Talenty, z którymi współpracuje nam się bardzo dobrze.

W Strategiczni.pl mieliśmy już określone oraz zdefiniowane wartości, ale jako zespół czuliśmy, że potrzebują one odświeżenia. A w związku z tym, że teraz pracujemy nad strategią employer brandingową, której najważniejszą częścią są dobrze opisane wartości, wspólnie stwierdziliśmy, że to idealny moment, aby wrócić do naszych wartości.

Przeszliśmy zatem do działania i w taki sposób doszliśmy do wniosku, że przeprowadzimy warsztat o wartościach. W dzisiejszym wpisie opowiadamy, jak go przygotowaliśmy i dzielimy się wskazówkami odnośnie planowania takiego wydarzenia w firmie. Zapraszamy do lektury!

Dlaczego przeprowadziliśmy warsztat o wartościach naszej organizacji?

W ostatnich latach nasza organizacja przeszła sporo zmian. Zmieniliśmy sposób, w jaki pracujemy (od 2020 r. działamy zgodnie z duchem Agile, a niektóre działy pracują również w Scrumie), pojawiły się u nas nowe Talenty, prężnie rozwijamy nasze działania employer brandingowe (zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne) oraz stale staramy się zwiększać jakość świadczonych przez nas usług, wprowadzając usprawnienia na podstawie feedbacku. W związku z tworzeniem strategii employer brandingowej przyjrzeliśmy się ponownie naszym wartościom. Zastanawialiśmy się, czy nadal są aktualne, czy zespół się z nimi utożsamia i czy nie należałoby ich nieco odświeżyć.

Wartości są esencją konkretnej organizacji i stanowią zestaw przekonań, które wyznaje cały zespół. Dobrze określone i zdefiniowane nadają sens oraz cel wszystkim działaniom w firmie. Warto podkreślić, że wartości nie szuka się na siłę – to coś, co już istnieje w Twojej organizacji, należy je tylko odkryć i dobrze nazwać.

Od razu pojawił się w naszych głowach pomysł, aby przeprowadzić warsztat poświęcony naszym wartościom. Tak, abyśmy mogli wspólnie z całym zespołem o nich porozmawiać i zastanowić się, co konkretne wartości dla nas oznaczają.

Przygotowanie warsztatu – jak go zaplanowaliśmy?

Pomysł z warsztatem spotkał z entuzjazmem ze strony całego zespołu, więc nie pozostało nam nic innego, jak go zaplanować! Chcieliśmy podejść do tematu kompleksowo, dlatego przeznaczyliśmy na to wydarzenie cały dzień w naszych kalendarzach.

Od samego początku wiedzieliśmy, że warsztat będzie składał się z dwóch części:

  • pracy twórczej i kreatywnej na Miro (czyli platformy, z której bardzo chętnie korzystamy na co dzień, ponieważ ułatwia współpracę z osobami pracującymi zdalnie);
  • prezentacji z wytłumaczeniem podstawowych definicji oraz celu całego warsztatu.

Największym wyzwaniem było dla nas odpowiednie zaplanowanie pierwszego etapu warsztatu, czyli tablicy na Miro. Zależało nam na tym, aby stworzyć bezpieczną przestrzeń sprzyjającej transparentnej dyskusji. Pierwszym zadaniem całego zespołu było szczegółowe opisanie naszych obecnych wartości (bez podpowiadania, jak one brzmią – dzięki temu sprawdziliśmy również poziom wiedzy na ten temat wśród Talentów). 

Następnie przeszliśmy do dyskusji o tym, co dokładnie rozumiemy przez wartości wypisane przez zespół i pogrupowaliśmy je w worki tematyczne. Na tej podstawie wyłoniliśmy nasze odświeżone wartości, które, ku zaskoczeniu niektórych, w większości pokrywały się z poprzednimi wartościami.

Przebieg warsztatu o wartościach i wnioski

W dniu warsztatu spotkaliśmy się wszyscy w jednej sali – byliśmy z tego bardzo zadowoleni, ponieważ czuliśmy, że o tak ważnych kwestiach, jak wartości warto porozmawiać na żywo.

Warsztat rozpoczęliśmy od części praktycznej, tak aby dostosować przebieg spotkania do sposobu uczenia się dorosłych. Po szybkim wprowadzeniu przeszliśmy do pracy nad poszczególnymi zadaniami w Miro. Każde z nich było zwieńczone ożywioną dyskusją – dzięki otwartości i zaangażowaniu całego zespołu część warsztatowa została zakończona ciekawymi wnioskami oraz spostrzeżeniami.

Podczas planowania warsztatu wiedzieliśmy, że potrwa on długo. Dlatego już na samym wstępie daliśmy znać zespołowi, że w tym dniu zamówimy pizzę, tak aby nikt nie musiał martwić się burczeniem w brzuchu.

Po przerwie na pizzę przeszliśmy do prezentacji, w której umieściliśmy nieco teoretycznych informacji o wartościach, a także misji i wizji organizacji, przedstawiliśmy konkretne przykłady dobrze zdefiniowanych wartości oraz pokazaliśmy, jakie mogą być skutki działań niezgodnych z wyznaczonymi przekonaniami. Na samym końcu warsztatu przedstawiliśmy zespołowi kolejne kroki, które podejmiemy po przeprowadzonym spotkaniu. Dzięki kilkugodzinnej pracy z Talentami zyskaliśmy kluczowe informacje, na podstawie których możemy trafnie zdefiniować wyłonione wartości.

Warsztat o wartościach miał na celu zweryfikowanie tego, jak my jako organizacja, utożsamiamy się z istniejącymi już wartościami oraz, czy nie jest to dobry moment na to, by te wartości zmienić lub wyłonić nowe. Przez ostatnie lata Strategiczni przeszli dużą zmianę, zmieniło się nie tylko nasze podejście, ale też zespół, który znacznie urósł. To był więc dobry czas, by wrócić do wartości. 

Pozytywnie zaskoczyło nas to, jak mimo wszystkich zmian, zachowujemy wspólne wartości, którymi kierujemy się niczym drogowskazami w pracy codziennej i nie tylko. Warsztat pokazał nam, że wartości nie wymagają zmian, a jedynie ich lepszego opisania i dania sobie szansy na wyłonienie wartości aspirującej. I co warto jeszcze podkreślić – nic dziwnego, że jesteśmy zgranym zespołem, gdy wszyscy mamy w sobie, jako Talenty, dokładnie te same wartości.

Anita Bonecka
People & Culture Manager w Strategiczni.pl

Chcesz przeprowadzić warsztat o wartościach? Poznaj nasze wskazówki!

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu o wartościach organizacji może być niemałym wyzwaniem. Dlatego poniżej znajdziesz garść wskazówek od nas, które znacząco ułatwią Ci planowanie takiego spotkania z zespołem!

Wybierz odpowiedni termin

Uzgodnij z całym zespołem termin, który będzie pasował każdemu. Warto zrobić to z wyprzedzeniem i zarezerwować w kalendarzu czasz z odpowiednim zapasem. My przeprowadziliśmy nasz warsztat po majówce, ponieważ wiedzieliśmy, że przed dłuższym urlopem każdy będzie rozkojarzony i myślał już tylko o zbliżającym się wolnym.

Zadbaj o kwestie techniczne przed warsztatem

To bardzo ważna kwestia. W naszej organizacji uwielbiamy mieć wszystko zdigitalizowane i zapisane na dysku, tak aby każdy, kto tego potrzebuje miał do konkretnego pliku szybki dostęp. To również zgodne z naszym podejściem remote first. Dlatego odpowiednio wcześnie poinformowaliśmy zespół, że w dzień warsztatu będziemy wszyscy pracować na laptopach. 

Bezpośrednio przed warsztatem zadbaliśmy o zapas przedłużaczy w naszej sali konferencyjnej, a dodatkowo podpięliśmy laptop do telewizora, aby bez opóźnień wyświetlić np. prezentację.

Zaplanuj przerwy

Nikt nie jest w stanie być skupionym cały czas przez kilka godzin. Dlatego zaznaczyliśmy w agendzie spotkania godzinną przerwę, podczas której wspólnie zajadaliśmy się pizzą, a dodatkowo w trakcie warsztatu ogłaszaliśmy kilkuminutowe przerwy.

Stwórz bezpieczną przestrzeń do szczerej rozmowy

Praca warsztatowa nie jest łatwa, szczególnie kiedy rozmawiamy o rzeczach tak istotnych, jak wartości. Mamy to szczęście, że nasz zespół jest bardzo otwarty i chętnie uczestniczy w dyskusjach, ale nie w każdej firmie możemy się z tym spotkać. Wtedy dobrym pomysłem jest rozpoczęcie warsztatu od tzw. ice breakera, który może mieć postać prostej gry, dzięki której każdy z uczestników będzie mógł się rozluźnić.

Zbierz feedback

Transparentny feedback jest w naszej organizacji bardzo ważny, dlatego na sam koniec warsztatu poprosiliśmy zespół o wypełnienie bardzo krótkiej ankiety, dzięki której mogliśmy się dowiedzieć, czy warsztat się im podobał i jakie obszary powinniśmy usprawnić w przyszłości. Zbieranie feedbacku bezpośrednio po warsztacie jest kluczowe, ponieważ wtedy zespół „na świeżo” podzieli się swoimi przemyśleniami.

Czujesz, że Twoja organizacja potrzebuje podobnego warsztatu w celu wyłonienia wartości? Odezwij się do nas i wspólnie znajdźmy odpowiedni kierunek!

Porozmawiajmy!

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się