27 maja, 2020

5 narzędzi do analizy konkurencji w SEO

Tagi: ,

Strategiczni.pl

analiza konkurencji

Konkurencja nie zawsze musi być postrzegana jako zagrożenie dla Twojego biznesu. Jak jej działania mogą przyczynić się do ulepszenia Twojego serwisu? Jeżeli chcesz skutecznie prowadzić SEO swojej strony internetowej, musisz mieć oko na to, co robią konkurenci. Analiza ich działań to cenne źródło informacji, które pomoże Ci zaplanować strategię dla swojej witryny. Sprawdź, z jakich narzędzi warto skorzystać, aby przeanalizować branżowych przeciwników.  

Dlaczego warto przeprowadzać analizę konkurencji?

W przypadku optymalizacji strony internetowej przyglądanie się konkurencji nie jest niczym nadzwyczajnym. Specjaliści SEO traktują to jako jeden z ważniejszych elementów skutecznego pozycjonowania. Obserwowanie jak do SEO podchodzą firmy podobne do Twojej, pomoże Ci w zbudowaniu przemyślanej strategii swoich działań. Analiza pozwala na sprawdzenie m.in. słów kluczowych, na które pozycjonują się rywale i określenie skąd pozyskują linki odsyłające do ich witryny. Jak wybrać konkurencję do analizy? Działając w swojej branży, z pewnością wiesz, które firmy należą do Twoich najważniejszych konkurentów. Istotne jest wybranie tzw. benchmarka, czyli głównego konkurenta, który zajmuje pozycję lidera. Będzie to dla Ciebie swego rodzaju przykład i punkt odniesienia dla działań związanych z pozycjonowaniem.

Jeżeli dopiero jesteś na etapie określania swojej konkurencji, skorzystaj z Google. Wpisz w wyszukiwarkę zapytania związane z Twoją ofertą lub produktem. W wynikach otrzymasz firmy, które działają w tej samej branży. Przyglądaj się tym, które zajmują czołowe pozycje (jak się uczyć, to od najlepszych) i wybieraj do analizy podobne do swojej firmy np. pod względem asortymentu i stopnia rozwoju. Próba doścignięcia zbyt dużych graczy na rynku, przynajmniej na początku, może być niemożliwa. Zdarza się jednak, że silne marki są na topowych pozycjach, ale nie mają wartościowej strony. To szansa dla Ciebie, aby uzyskać przewagę.

Znasz już swoją konkurencję i wiesz, z kim ścigasz się o najwyższe pozycje w Google? W takim razie to dobry moment, aby bardziej szczegółowo przyjrzeć się Twoim rywalom. Przydatne będą narzędzia, które doskonale znają specjaliści SEO, a z których Ty także możesz skorzystać.

Narzędzia do analizy konkurencji w SEO

Przeprowadzenie skutecznej analizy jest możliwe dzięki odpowiednim narzędziom. Wiele z nich jest płatnych, ale istnieją też darmowe wersje, które umożliwiają przyjrzenie się konkurencji. W tym artykule przedstawimy 5 najpopularniejszych narzędzi.

Senuto

To jedno z najbardziej znanych polskich narzędzi wykorzystywanych w branży SEO. Oferuje wiele funkcjonalności, a jedną z nich jest analiza konkurencji. Senuto to płatne narzędzie, ale jego autorzy umożliwiają skorzystanie z 14-dniowej wersji próbnej. Tworzenie raportów w Senuto jest bardzo intuicyjne. Po zalogowaniu się przejdź do zakładki „Analiza Widoczności” – wprowadź nazwę swojej domeny, a w raporcie w zakładce „Konkurencja” otrzymasz listę głównych rywali. Dodatkowo Senuto umożliwia sprawdzenie słów kluczowych, na które pozycjonują się konkurencyjne firmy.

analiza konkurencji - senuto

 

Ahrefs

O tym, jak ważne jest linkowanie w procesie pozycjonowania, specjaliści SEO mówią nieustannie. Czy istnieje narzędzie, które pozwoli na zbadanie profilu linków zewnętrznych konkurencji i sprawdzenie, jak silną mają domenę? Tak… to narzędzie to Ahrefs. Sposób, w jaki konkurencja pozyskuje linki to cenna informacja, z której możesz skorzystać, planując własne linkowania zewnętrzne. Umieszczenie linków w renomowanych domenach pomoże Twojej witrynie w osiągnięciu wysokich pozycji w Google. Jak korzystać z Ahrefsa? Wpisz w narzędziową wyszukiwarkę domenę, którą chcesz przeanalizować, a następnie przechodząc do zakładki „Backlinki”, sprawdź źródła linków przychodzących. Musisz jednak wiedzieć, że Ahrefs jest narzędziem płatnym.

Majestic

To kolejne narzędzie, które wykorzystywane jest do sprawdzania linków przychodzących konkurencji. Opiera się na dwóch wskaźnikach, które określają jakość linków (Trust Flow) oraz ich ilość (Citation Flow). Dzięki Majestic w szybki sposób uzyskasz informacje, z ilu domen linkowana jest strona rywali, jaki jest rozkład anchorów oraz czy masz do czynienia z linkami dofollow lub nofollow. Korzystając z Majestic, dowiesz się, które linki są wartościowe i mogą pomóc Twojej witrynie w zwiększeniu mocy i poprawieniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Majestic, podobnie jak Ahrefs, jest narzędziem płatnym.

Surfer SEO

Surfer to narzędzie, które także przydaje się podczas analizy konkurencji. Dzięki niemu sprawdzisz frazy kluczowe, na które postawiła konkurencja oraz linki, które odsyłają do jej strony. Surfer umożliwia również analizę słów kluczowych z tzw. długiego ogona. Pozycjonerzy wykorzystują to narzędzie także do analizy optymalizacji treści. Surfer umożliwia przyjrzenie się, jak długie treści posiada konkurencja – to wskazówka, jaki content powinieneś stworzyć w swoim serwisie. 

Wyszukiwarka Google

Sama wyszukiwarka jest w stanie podsunąć Ci pewne informacje na temat konkurencji. W tym celu należy wykorzystać operatory wyszukiwania. site:nazwastrony.pl zwróci nam wyniki ograniczone do jednej domeny. Dodając konkretne słowo kluczowe, możesz sprawdzić, która strona będzie na pierwszym miejscu oraz ile innych podstron powiązanych jest z tym tematem. Da to informacje o ilości pracy, jaką trzeba włożyć w przygotowywanie contentu.

analiza konkurencji - google

Skuteczne pozycjonowanie obejmuje wiele działań, a analiza konkurencji jest jednym z nich. Planując strategię SEO, powinieneś uwzględnić, jak swoje pozycje w wynikach wyszukiwania osiągają firmy należące do Twojej konkurencji. Obserwując tych najlepszych, możesz wyciągnąć wnioski dla swojej witryny. Pamiętaj, że konkurencja wciąż się zmienia i rozwija pod względem SEO, dlatego jej analizę przeprowadzaj regularnie. Z pomocą odpowiednich narzędzi zyskasz cenne informacje.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@startup-stock-photos

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl