Wielu klientów przychodzi do nas załamując ręce, że przecież otworzyli sklep internetowy, mają “funpage” (sic!), dlaczego więc ich inwestycja nie przynosi im spodziewanych rezultatów?
Po kilkudziesięciu rozmowach z klientami udało nam się zaobserwować pewną prawidłowość.
Większość problemów można dopasować do jednej z 5 grup, które przyczyniają się do powstawania problemów w prowadzeniu sklepu internetowego.
Złe nastawienie
Jednym z podstawowych błędów popełnianych przez osoby zaczynające biznes online jest przekonanie, że zaraz po rozpoczęciu działalności i uruchomieniu strony www, oferty od potencjalnych klientów będą spadać wprost z nieba. Niestety, nie jest to prawda. Założenie swojej firmy to tak naprawdę dopiero pierwszy krok w byciu przedsiębiorcą, natomiast uruchomienie strony to dopiero początek działań w internecie. Teraz należy zastanowić się nad całą strategią firmy, dobrać odpowiednie narzędzia, sposoby promocji. Dopiero po wykonaniu tych wszystkich czynności możemy liczyć na sprzedaż naszych produktów.
Dobra strategia i analiza pozwolą Ci wskazać dalsze działanie.
Oczekiwanie na klientów, którzy o Tobie nie wiedzą nie przełoży się na Twój sukces w przyszłości. Musisz zapracować na klientów, co w pierwszej kolejności wiąże się z Twoją widocznością w internecie. Musisz sprawić, że ludzie Cię poznają, polubią i będą chcieli do Ciebie wracać. Sama strona internetowa to od dawna za mało. Nie czekaj na klientów, zacznij działać!
Brak analizy prowadzonych działań
Otwierając swój biznes online ludzie zazwyczaj nie mierzą rezultatów prowadzonych przez siebie działań. Otwierają firmę, działają pod presją wysokich zarobków, prestiżu,a po kilku miesiącach okazuje się, że zamiast odnosić sukces, przychody firmy są dalekie od oczekiwanych. Dlaczego tak jest?
Zanim otworzysz swój biznes powinieneś zastanowić się, jakie masz cele i co chcesz osiągnąć. Według Henry’ego Forda, założyciela Ford Motor Company, „bardziej niż cokolwiek innego – przygotowywanie się jest sekretem do sukcesu”.
Im lepiej będziesz przygotowany, im więcej analiz przeprowadzisz tym szansa na sukces jest wyższa.
Jeżeli zaczniesz analizować swoje dotychczasowe działania, będziesz mógł ustalić, jakie są mocne i słabe strony Twojego serwisu oraz wykonywanych działań. Będziesz wiedzieć, co wpłynęło na jej sukces, a co zupełnie nie trafiło do określonej przez Ciebie grupy odbiorców. Jeżeli Twój sklep internetowy funkcjonuje od jakiegoś czasu, możesz zweryfikować opinie swoich klientów. To doskonały przykład na to, co powinieneś zmienić, a co możesz jeszcze bardziej ulepszyć. Pamiętaj, że to klienci generują Twój zysk.
Warto również zwrócić uwagę na konkurencję. Zobaczyć, co sprzedaje, jak to robi, ile sprzedaje i jaki ma z tego zysk. Czasem dzięki takiej obserwacji możemy znaleźć pewną niszę na rynku i zaspokoić ją szybciej niż zrobią to gigantyczne firmy. Monitorowanie działań konkurencji może Cię wiele nauczyć, a w rezultacie mieć duży wpływ na sukces Twojej firmy w internecie.
Dzięki tak szczegółowej analizie jesteśmy w stanie określić, czy zmierzamy w dobrym kierunku. Jeżeli Twoja firma nie prosperuje najlepiej, nie prowadzisz analiz swoich dotychczasowych działań, nie zachęcasz nowych klientów do zakupu, to prawdopodobnie nigdy nie osiągniesz sukcesu na skalę, jakiej byś oczekiwał.
Bardzo często spotykamy się z sytuacją w której właściciele serwisów internetowych nie wykorzystują potencjału analityki internetowej. To zatrważające, jednak rozmawiamy z ludźmi, którzy prowadzą sklep internetowy w którym nie zostało ustawione śledzenie transakcji. Pytani o to, które działania promocyjne przyniosły najlepsze rezultaty wzruszają jedynie ramionami.
Działania online bez optymalizacji nie mają sensu. Podejmuj świadome decyzje poparte danymi analitycznymi. Nie działaj po omacku i nie opieraj się na przeczuciu. Wykorzystaj potencjał darmowych narzędzi takich jak Google Analytics oraz Google Search Console.
Bo sam zrobię to lepiej
Zakładając swój biznes, stając się przedsiębiorcą, żyjemy ideą, że sami zrobimy wszystko najlepiej, a już na pewno najtaniej.
To błędne założenia. Przedsiębiorcy, którzy nie chcą zatrudnić specjalistów do pomocy przy firmie zazwyczaj przychodzą do nich wtedy, gdy zastanawiają się nad zamknięciem działalności, ponieważ nie przynosi im ona żadnych profitów.
Aby Twoja firma mogła odnieść sukces, powinieneś zatrudnić ludzi, którzy znają się na tym, co robią i z pewnością robią to lepiej od Ciebie. Nie wiesz wszystkiego, a techniczne SEO wymaga specjalistycznej wiedzy. Zamiast kurczowo trzymać się przekonania, że sam zrobisz wszystko najlepiej, postaw na innych. Pamiętaj, że współpraca się opłaca, ponieważ ludzie się uzupełniają.
Warto uświadomić sobie, że specjaliści od marketingu internetowego dostosowują ofertę do Twoich możliwości finansowych. Nie zaproponują czegoś, co Ci się nie opłaci. W zamian za inwestycję w specjalistów, staniesz się bardziej widoczny w internecie, ruch na Twojej stronie się zwiększy, co wpłynie na zdobycie potencjalnych klientów, a w konsekwencji na Twoje dochody. Nie zdawaj się sam na siebie, zaufaj profesjonalistom.
Brak zrozumienia grupy docelowej
Podstawą strategii marketingowej Twojej firmy jest określenie grupy docelowej. Jest to grupa osób, do której kierujemy nasze produkty lub usługi. Musimy wiedzieć, kim są nasi klienci, czego od nas oczekują i jakie mają upodobania.
Źle określona grupa docelowa zamiast przynieść zysk, zacznie przynosić straty.
Jakie błędy są najczęściej popełniane przy określaniu grupy docelowej?
Przede wszystkim wybór zbyt szerokiej grupy docelowej. Tworzymy oferty dla wszystkich zamiast skupić się na osobach, które faktycznie chcą nabyć nasz produkt. Kierując reklamę do wszystkich wydajemy pieniądze na marne. Warto dodać, że wybór złej grupy docelowej to nic innego, jak błąd w strategii firmy. Dokonaliśmy złej analizy rynku i potencjalnych klientów.
Jeżeli jednak wybrałeś dobrą grupę grupę docelową, a Twój produkt dalej nie ma zainteresowania, to prawdopodobnie Twoja oferta nie jest właściwa dla określonych przez Ciebie odbiorców.Musisz zainteresować swoich klientów. Powinieneś się zastanowić, czym Twój produkt różni się od tego, który posiada konkurencja. Pokazać jego cechy, zalety i korzyści, jakie można wynieść z posiadania go.
Jednym z często popełnianych błędów jest również wybór nieodpowiedniego kanału komunikacji z klientami. Należy pamiętać, że nie każdy wyszukuje produktów w wyszukiwarce. Niektórzy wykorzystują do tego social media.Twoje kanały komunikacji z klientami muszą być dostosowane do ich preferencji.
Wybór właściwej grupy docelowej pozwoli na zrealizowanie dobrej kampanii marketingowej, która przyniesie nowych klientów i zwiększy zysk firmy.
Czy odpowiednio dobierasz działania?
Podstawowym błędem przedsiębiorców jest również zły wybór działań dotyczących reklamy w internecie, w stosunku do tego, co chcą uzyskać. Aby nasza strona internetowa stała się widoczna dla innych, należy ją odpowiednio ją pozycjonować lub promować za pomocą reklam np. Gooogle Ads. Zajmują się tym specjaliści od marketingu internetowego, ale zdarzają się przypadki, że przedsiębiorcy chcą robić to na własną rękę. I tu pojawia się problem. Co wybrać SEO czy SEM? Co przyniesie nam szybszy efekt? Co sprawi, że wydane przez nas pieniądze przyniosą oczekiwany zwrot z inwestycji.
Najczęstszym błędem popełnianym przez właścicieli nowych serwisów jest wybór SEO i oczekiwanie błyskawicznych rezultatów. SEO które jest procesem długoterminowym w odróżnieniu od reklamy SEM, która dociera do odbiorcy natychmiast, nie jest najlepszym rozwiązaniem dla serwisów, które chcą pozyskiwać ruch od razu. Można powiedzieć, że SEM to taki proces, który może sprowadzić ruch od razu a SEO to ogół działań, które zaowocują po pewnym czasie, przynosząc rezultaty podobne do tych, jakie daje SEM.
Zły wybór środka prowadzi do braku wyników i wydania środków na działania, które nie przynoszą zysków.
Komentarze (0)