29 kwietnia, 2020

7 rodzajów linkowania i dlaczego są ważne dla SEO

Strategiczni.pl

linkowanie wewnetrzne

Jeżeli dbasz o rozwój swojej strony internetowej, z pewnością wiesz, że dobrze wykonane SEO to podstawa. Na skuteczną optymalizację serwisu składa się wiele czynników. Chcąc zapewnić witrynie dobrą widoczność w Internecie, nie możesz zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Na czym polega linkowanie tego rodzaju? Dlaczego warto dodawać linki wewnątrz strony i jak zrobić to dobrze? Poznaj niezbędne informacje i sposoby na efektywne linkowanie.

Linkowanie wewnętrzne – co to takiego?

Linkowanie wewnętrzne (inaczej internal linking) są to wszystkie odnośniki, które zostały dodane w obrębie jednego serwisu i odsyłają użytkowników oraz roboty wyszukiwarek na inne podstrony. Dzięki takim praktykom użytkownicy w szybki i wygodny sposób mogą zapoznać się ze strukturą serwisu i docierać do rozmaitych jego części. Właściwie przeprowadzone linkowanie wewnętrzne zapewnia także skuteczne indeksowanie stron przez roboty wyszukiwarek. Linki wewnątrz serwisu umożliwiają botom łatwiejsze przechodzenie pomiędzy podstronami i promowanie tych, które są istotne. Domyślnie linki wewnętrzne mają atrybut „dofollow”, który dla botów jest informacją, że za danym linkiem można podążać.

Zalety linkowania wewnętrznego, czyli dlaczego warto

Pozycjonerzy przykładają dużą wagę do linkowania wewnętrznego, ponieważ linki to jeden z kluczowych elementów SEO, który warto wykorzystać do poprawy widoczności strony internetowej. Jakie są zalety wewnętrznych odnośników?

  • łatwiejsza nawigacja po stronie internetowej – linki to podstawowe narzędzie nawigacji w serwisie. Muszą być dobrze przygotowane i umieszczone, ponieważ, użytkownicy nie lubią czuć się na stronie zagubieni, a utrudnienia związane z dotarciem do tego, czego szukają, mogą być irytujące. Linki wewnętrzne umożliwiają użytkownikom poruszanie się po stronie.
  • wspieranie procesu pozycjonowania słów kluczowych – stosując linkowanie wewnętrzne, przekazujesz link juice do konkretnych podstron. Silna podstrona może osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a tym samym przyciągnąć większy ruch na stronę.
  • mniejszy współczynnik odrzuceń – współczynnik odrzuceń to informacja, jaki procent użytkowników opuścił serwis po obejrzeniu jednej strony. Linki wewnętrzne to pewnego rodzaju zachęta, która „wciąga” użytkowników w przeglądanie kolejnych podstron, a to oznacza, że czas spędzony na stronie się wydłuża.
  • indeksowanie strony internetowej – dzięki linkom wewnętrznym roboty Google skuteczniej przechodzą pomiędzy podstronami i szybciej je indeksują. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku większych serwisów, w których znaczenie ma tzw. crawl budget, czyli limit na indeksowanie. Projektując linkowanie wewnętrzne, wymuszamy poniekąd sposób, w jaki robot wyszukiwarki będzie poruszał się po stronie. 

7 rodzajów linkowania wewnętrznego

1. Menu główne

Trudno wyobrazić sobie stronę internetową bez głównej nawigacji witryny. Menu główne to podstawowa lokalizacja linków wewnętrznych. Przygotowując strukturę tego menu, warto wziąć pod uwagę istotne słowa kluczowe i wykorzystać je jako teksty zakotwiczenia (anchory) do konkretnych kategorii i podstron. Inną ogólnie przyjętą praktyką jest dodanie na każdej stronie linku do strony głównej. Najczęściej zostaje podlinkowane logo.

2. Menu okruszkowe (breadcrumbs)

Tego rodzaju menu jest charakterystyczne dla stron internetowych, które posiadają rozbudowaną strukturę. Użytkownik, przeglądając daną podstronę, doskonale wie, w jakiej części serwisu się znajduje i może wrócić do kategorii wyżej. Dla robotów Google to także dobry sposób na zapoznanie się ze strukturą strony. Breadcrumbs ma pozytywny wpływ na indeksację serwisu.

3. Mapa strony HTML 

Mapa strony jest swego rodzaju spisem treści podstron w serwisie. W przypadku mniejszych witryn internetowych często umieszcza się ją w stopce strony. W przypadku bardziej rozbudowanych stron internetowych (np. e-sklepy) jest to pokaźny zbiór adresów URL, który odzwierciedla strukturę oraz układ poszczególnych kategorii. Mapa jest też drogowskazem dla robotów wyszukiwarki, które indeksują witrynę.

4. Linkowanie z opisów kategorii

Unikalne treści mają dużą wartość dla Google. Tworząc oryginalne opisy kategorii, warto także przemyśleć dodanie do nich linków za pomocą tematycznych anchorów. Aby jednak nie duplikować linków na stronie, dodaj linki do kategorii i produktów, które nie pojawiają się w menu głównym. 

5. Linkowanie z artykułów blogowych

Blog to część witryny z interesującymi artykułami. Tutaj także powinny pojawić się linkowania wewnętrzne, które będą wsparciem dla pozycjonowania. Linki można dodać wewnątrz artykułu i odsyłać użytkowników do innych treści blogowych powiązanych tematycznie lub produktów. Zwróć jednak uwagę na tekst linku (anchor). Powinien być zgodny z tym, co znajduje się na linkowanej stronie. Unikaj anchorów takich jak „czytaj więcej” lub „tutaj”. Są zbyt ogólne i nie informują o temacie podstrony, do której linkują. Ciekawym rozwiązaniem jest też dodanie pod artykułem sekcji z podobnymi artykułami, do której także można dodać linkowanie wewnętrzne.

6. Dodatkowe sekcje w sklepach internetowych

Jeżeli zależy Ci na promowaniu konkretnych produktów (np. sezonowych), warto posłużyć się dodatkowymi sekcjami na stronie głównej, w których zaprezentujesz najważniejszy asortyment. Linkowanie ze strony głównej do stron produktowych podniesie ich link juice. Ponadto klient dotrze do produktów w szybki sposób bez potrzeby klikania w kategorie. Dodatkowe sekcje z linkowaniem sprawdzają się także na stronach produktowych. Pod produktem może pojawić się moduł np. „podobne produkty” lub „polecane produkty”.

7. Linkowania na stronach nieistniejących produktów

Gdy strona z produktem jest już nieaktualna, ponieważ produkt został wyprzedany lub zniknął z asortymentu, nie musisz jej usuwać. Przy informacji o niedostępności produktu zastosuj linkowanie wewnętrzne do produktów podobnych. Użytkownik być może skorzysta z propozycji, a Ty wzbogacisz swój serwis o kolejne przydatne linkowanie.

Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne pod żadnym pozorem nie powinno schodzić na dalszy plan, jeżeli chcesz dobrze optymalizować swoją stronę internetową. Linki wewnątrz witryny mają duże znaczenie dla użytkowników i są kluczowe dla  procesu indeksowania. Dlatego dobrym pomysłem będzie przeanalizowanie strony pod względem tego rodzaju linków. Dodając i poprawiając linkowania wewnętrzne, zwróć uwagę na to, aby były one naturalnym elementem strony. Zbyt duże nagromadzenie linków nie będzie korzystne dla witryny.

Źródło zdjęcia: https://unsplash.com/@karishea 

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl