BERT to największa aktualizacja algorytmu Google od 5 ostatnich lat. Dzięki niej wyszukiwarka będzie lepiej rozumiała język użytkowników. Zmiana wpłynie na wyniki wyszukiwania, podpowiedzi wyszukiwania (featured snippets) czy najczęściej wyszukiwane frazy (stopwords). Póki co wdrażana jest dla wyników w języku angielskim, ale z pewnością dotrze i do nas. Jak wpłynie na pozycjonowanie stron?

Chyba każdy z nas wyszukuje odpowiedzi na zapytania w SERP za pomocą tzw. słów-kluczy. Wprowadzamy nieodmienione frazy i bezokoliczniki w obawie, że Google nie poradzi sobie z naszym językiem i nie zaproponuje nam odpowiedniego wyniku. Teraz to się zmieni – Google aktualizuje algorytm odpowiedzialny za zrozumienie języka użytkowników. Rewolucja, największa od momentu wprowadzenia algorytmu RankBrain w 2015 roku, ma doprowadzić do swobodniejszego i przede wszystkim – bardziej naturalnego korzystania z wyszukiwarki.

Co to jest BERT?

BERT (Bidirectional Encoder Representation from Transformers) to technologia oparta na sieci neuronowej, która pomaga w przetwarzaniu języka naturalnego (NLP). Stworzony w 2018 roku, a udoskonalony w 2019 roku algorytm BERT pozwoli na:

  • lepsze zrozumienie intencji wyszukującego,
  • prawidłowe odczytanie fraz zapisanych zgodnie z zasadami gramatyki danego języka,
  • analizowanie każdego słowa z osobna, słów w relacji z innymi słowami, a nie jak dotychczas – słowa po słowie,
  • zrozumienie kontekstu wypowiedzi,
  • trafniejszą interpretację części mowy (zaimków, przyimków, partykuł, itd.).

Jaki wpływ na pozycjonowanie strony ma BERT?

NLP (Natural Language Processing), czyli przetwarzanie języka naturalnego, to połączenie AI i językoznawstwa, tłumaczenie naturalnego języka na język maszyn i odwrotnie. Google coraz bardziej przywiązuje do tego wagę, tworząc i aktualizując algorytmy takie jak RankBrain i BERT. Dąży do tego, aby nie było różnicy w tym, jak daną stronę odczytują ludzie, a jak roboty. Aktualizacja BERT ma w tym pomóc i jeszcze lepiej wpływać na analizowanie, rozumienie i tłumaczenie naturalnego języka na język AI. Dlatego właściciele strony, na której treści tworzone były zgodnie z zaleceniami Google, nie mają się czego obawiać. Zgodne z pisownią języka polskiego, odmieniane i naturalnie wyglądające słowa kluczowe oraz angażujące i przydatne treści to coś, co pomoże utrzymać, a nawet zwiększyć pozycję w trakcie aktualizacji algorytmu. Oberwać mogą strony sztucznie nasycone słowami kluczowymi, pozbawione wartościowych treści, stworzone wyłącznie na potrzeby robotów indeksujących, z pominięciem żywego czytelnika.

BERT pomoże lepiej zrozumieć 1 na 10 wyszukiwań w języku angielskich. Z czasem zostanie wprowadzony do większej ilości języków i lokalizacji.

Pandu Nayak

Google Fellow and Vice President, Search

Algorytm BERT a SEO

Pomimo właściwie tworzonych treści, warto trzymać rękę na pulsie. Ponieważ zmieni się postrzeganie fraz – może zmienić się również ich pozycja. Przykładowo, używane dotąd ogólne zestawienia słów “restauracja rynek Wrocław” zostaną zastąpione frazami “restauracja na rynku we Wrocławiu” lub “restauracja na wrocławskim rynku”. Algorytm BERT to lepsze zrozumienie słów osadzonych w określonym kontekście, z uwzględnieniem językowego obrazu świata, kultury języka i innych zależności. Zadaniem ekspertów SEO i SEO Copywriterów jest śledzenie pozycji fraz, dobieranie ich z uwzględnieniem pomijanych dotąd odmian, przedrostków, partykuł, zaimków, przyimków, itd.

Masz pytania? Napisz do nas!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bądź na bieżąco: