okładka wpisu blogowego napisanego przez Karolinę

Content marketing – to dzięki niemu właściciele firm technologicznych docierają do szerokiego grona klientów, nie wydając fortuny na płatną promocję. Wartościowe treści na stronie są istotnym wsparciem dla sprzedaży, wpływając przy tym korzystnie również na wizerunek firmy.

Firmy IT, w tym software house’y, działają na bardzo konkurencyjnym rynku. Aby wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do potencjalnych klientów, firmy muszą skutecznie komunikować swoje unikalne wartości i oferowane rozwiązania. Jednocześnie sukcesywnie rosną także oczekiwania konsumentów. Klienci szukają coraz bardziej zindywidualizowanych produktów, a zanim skierują zapytanie o konkretne usługi do firmy IT, najpierw poszukają ich na własną rękę w Internecie. Jako właściciel software house’u możesz ułatwić im to zadanie, wykorzystując w tym celu marketing treści.

Po co software house’om content marketing?

Każda branża potrzebuje marketingu opartego na treściach, a sektor IT bynajmniej nie został w tym trendzie pominięty. 

Grupa docelowa, do której chcesz trafić, szuka bowiem Twoich usług przede wszystkim w przestrzeni cyfrowej. Aby użytkownicy mogli je znaleźć, muszą mieć możliwość zobaczenia, przeczytania lub obejrzenia treści, które mówią o Twojej marce. 

Content marketing nie pozostaje również bez wpływu na SEO. Widoczność w sieci buduje się bowiem poprzez docieranie do potencjalnych klientów różnymi kanałami. Dostarczanie wartościowych treści jest jednym ze sposobów na zdobycie zaangażowania użytkownika, dlatego stanowi istotny element strategii marketingowej

Czy tworzenie treści się opłaca? Czy można zmierzyć korzyści z prowadzenia bloga albo profili w mediach społecznościowych? Czy da się przedstawić na wykresie, jaki wpływ na pozycję marki miały działania content marketingowe? Trzy razy: tak!

Jakie korzyści przynoszą działania content marketingowe prowadzone przez firmę z branży IT?

Podstawową i kluczową korzyścią, jaką daje umiejętnie realizowany content marketing, jest oczywiście dotarcie do nowych klientów. Oprócz tego marketing treści spełnia jeszcze kilka istotnych zadań.

Treści jako czynnik rankingowy Google SEO

Treści są ważnym parametrem dla algorytmów rankingowych Google, wpływając bezpośrednio na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Pod tym względem kluczowa okazuje się: 

  • jakość treści – Google priorytetowo traktuje te treści, które są unikalne, merytoryczne i wartościowe dla użytkowników, odpowiadając w sposób wyczerpujący na ich zapytania;
  • aktualność – regularna aktualizacja i publikowanie nowych treści pomaga utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Google ceni aktualne treści, szczególnie w przypadku dynamicznych tematów;
  • relewancja i użyteczność – ważne, aby publikowane treści były zgodne z intencjami wyszukiwania użytkowników i okazywały się dla nich przydatne;
  • topical authority – Google premiuje treści pisane przez ekspertów w swojej dziedzinie, budując w ten sposób zaufanie i wiarygodność;
  • optymalizacja pod kątem SEO – ważne jest umiejętne posługiwanie się słowami kluczowymi, nagłówkami, meta tagami i linkowaniem. Te elementy pomagają robotom Google zrozumieć tematykę strony i ocenić jej wartość. 

Dbanie o te aspekty treści nie tylko wspiera pozycjonowanie strony w Google, ale też zwiększa zaangażowanie i satysfakcję użytkowników, co jest ostatecznym celem każdej strategii SEO.

Content marketing – narzędzie do budowania profesjonalnego wizerunku

Eksperci – to oni budują zaufanie do firmy. Eksperci z branży IT powinni odznaczać się specjalistycznymi umiejętnościami, które potwierdzą profesjonalnie wykonywane usługi. Stworzenie strony internetowej, aplikacji mobilnej czy oprogramowania wymaga wiedzy i doświadczenia, o których klienci dowiadują się z reguły dopiero wówczas, gdy zdecydują się na usługi danej firmy. Dopiero podczas rozmowy z właścicielem lub pracownikiem software house’a klient ma szansę na poznanie mocnych stron firmy. Warto ułatwić mu wybór i zaprezentować się odpowiednio wcześniej – najlepiej już na etapie wyszukiwania usług w sieci. 

Sam komunikat reklamowy dziś już zupełnie nie wystarczy, a ogólnikowe treści, takie jak “jesteśmy doświadczonym zespołem”, “wyróżniamy się wysoką jakością oferowanych usług” czy “nasza firma jest liderem na rynku IT” to utarte frazesy, na które klienci już nie reagują. Tym, co może przyciągnąć ich uwagę, będzie przemyślany komunikat oparty na wartościowej treści realizowany w ramach skrupulatnie przemyślanej i zaplanowanej strategii content marketingowej. 

Pomoże w tym wspomniana wcześniej wiedza eksperta, którą można zaprezentować w formie artykułów eksperckich na blogu firmowym, wpisów w kanałach social media czy przydatnych infografik. Angażująca treść podana w atrakcyjnej formie przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, osobom zainteresowanym tematem IT udzieli odpowiedzi na szereg pytań, a w użytkownikach poszukujących konkretnych usług wzbudzi większe zaufanie i przekona do skorzystania z oferty. 

Budowanie świadomości marki

Regularne publikowanie wysokiej jakości treści przyczynia się do sukcesywnego zwiększania rozpoznawalności marki wśród obecnych i potencjalnych klientów. Cykliczne publikacje na interesujące tematy wyszukiwane przez użytkowników mogą skutecznie przyciągać uwagę i wzbudzać ciekawość, co w dłuższej perspektywie ma szansę przełożyć się na wzrost świadomości marki wśród szerokiego grona odbiorców.

Content marketing w branży IT – jak się za to zabrać?

Tworząc marketing treści, warto postawić się w roli odbiorcy, do którego kierujemy przekaz. Potencjalny klient, który trafi na Twoją stronę, powinien czuć, że rozumiesz jego potrzeby. Zbudowanie wizerunku firmy godnej zaufania, działającej w oparciu o specjalistyczną wiedzę i długoletnie doświadczenie, to jedno. Warto pamiętać, że Twoimi klientami mogą być też firmy, które współpracowały już z software house i mają jasno określone potrzeby.

Ważnym punktem tworzenia content marketingu jest więc dostosowanie treści do grupy docelowej, do czego niezbędne jest badanie rynku i określenie preferencji odbiorców. Pierwszym krokiem powinna być zatem szczegółowa analiza, która następnie zostanie przełożona na konkretny plan działania.

Zbadanie grupy docelowej 

Chcąc zidentyfikować grupę docelową, warto najpierw odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

  1. Kim są Twoi odbiorcy? Czy są to wyłącznie właściciele dużych korporacji? A może z Twoich usług skorzystają również start-up’y i mniejsze firmy IT? 
  2. Jaki jest obszar ich działalności? Czy Klienci prowadzą firmę w dużych miastach, czy są obecni także w mniejszych aglomeracjach? Jaka jest skala ich działalności? Ile rynków obsługują? 
  3. Jakie są ich cele? Ogólnopolska korporacja poszukujące kompleksowej obsługi IT? Czy może lokalna firma, która chce wprowadzić na rynek nową aplikację? Zbadaj cele swoich klientów i nastaw się na to, że mogą być one bardzo zróżnicowane. 

Weryfikacja tematów w wyszukiwarce Google

Sprawdź dany temat i zobacz, jakie podobne zapytania sugeruje Ci wyszukiwarka Google. Weźmy dla przykładu zapytanie: tworzenie dedykowanego oprogramowania crm. Załóżmy, że dynamicznie rozwijająca się firma potrzebuje takiego oprogramowania, ale – ze względu na specyficzne uwarunkowania – żaden z ogólnodostępnych systemów na rynku nie spełnia jej wymagań. Mając przed sobą stronę z wynikami, możesz sprawdzić, jakiego rodzaju strony znajdują się na najwyższych pozycjach – czy są to dedykowane landingi, strony agregujące informacje, czy może w wynikach dominują zdjęcia lub video?

Wykonanie analizy konkurencji

Jeśli konkurenci pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania, to znak, że posiadają dobrze zoptymalizowaną stronę internetową. Dlatego analiza konkurencji jest kluczowym krokiem w opracowywaniu strategii contentowej i to z kilku powodów. Przede wszystkim pozwala zidentyfikować głównych graczy na rynku, ich strategie oraz mocne i słabe strony. Dzięki temu można lepiej dostosować swoje działania do obecnych warunków rynkowych, wypracowując unikalne podejście, które wyróżni firmę na tle konkurencji

Warto więc wnikliwie przeanalizować, jak wyglądają treści w serwisach bezpośrednich konkurentów? W jakim stopniu prowadzą oni działania optymalizacyjne? Ile treści znajduje się średnio w artykule na dany temat? Czy konkurencja prowadzi działania content marketingowe na szeroką skalę? Odpowiedź na m.in. te pytania będzie cenną wskazówką podczas opracowywania strategii content marketingu dla Twojej firmy.

Wykorzystanie Google Search Console i innych narzędzi

Gdy masz już stronę internetową z przygotowanymi podstronami, wykorzystaj Google Search Console i sprawdź, jakie słowa kluczowe pojawiają się w tym narzędziu. Może dla niektórych z nich warto stworzyć dedykowane podstrony? Takie rozwiązanie będzie istotnym wsparciem dla pozycjonowania witryny. Warto wykorzystać też dodatkowe narzędzia (np. SurferSEO, Ahrefs), które zbierają i analizują dane dotyczące contentu na stronie. 

Planowanie dystrybucji treści

W content marketingu liczy się nie tylko sam proces przygotowywania wartościowych treści, ale również umiejętne planowania ich dystrybucji, które jest niezbędne do tego, by tworzone treści skutecznie docierały do grupy docelowej, na której nam zależy. 

Tu również kluczowe okazuje się dobre zrozumienie grupy docelowej i zweryfikowanie kanałów, w których osoby te są faktycznie obecne. Aby dostosować treści do potrzeb odbiorców, trzeba bowiem znać ich preferencje i przyzwyczajenia. 

W kontekście dystrybucji treści pomocne jest przygotowanie kalendarza publikacji, co zapewni regularność w dostarczaniu contentu. Harmonogram powinien zawierać daty publikacji, klastry tematyczne oraz wybrane kanały dystrybucji. 

Ważne jest również bieżące monitorowanie publikacji i analizowanie wyników. Regularne śledzenie efektywności dystrybucji treści jest niezbędne do oceny skuteczności obranej strategii content marketingowej. Profesjonalna analiza danych takich jak liczba wyświetleń, zaangażowanie czy konwersje pozwoli na skuteczną optymalizację działań i dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków.

Jak możesz wykorzystać marketing treści w rozwoju firm z sektora IT?

Marketing treści stanowi potężne narzędzie, które może istotnie przyczynić się do rozwoju firm z sektora IT. Sprawdź, w jaki jeszcze sposób możesz wykorzystać wartościowy content do zwiększania swojej pozycji w sieci.

Utworzenie bloga firmowego

Blog firmowy to jeden z najskuteczniejszych sposobów na dzielenie się informacjami i branżową wiedzą. Wykorzystując to narzędzie, można publikować nie tylko treści eksperckie, ale też newsy dotyczące działalności firmy. Nowa oferta, nadchodzące ważne wydarzenie, impreza branżowa – tym wszystkim możesz podzielić się na swoim blogu firmowym, budując pozytywny wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.

PR w firmach IT

Firmy IT mogą wykorzystać PR do pozycjonowania się jako liderzy w swojej branży. Regularne publikowanie artykułów eksperckich, udział w branżowych konferencjach czy aktywność w mediach społecznościowych to działania pomagające budować autorytet i zaufanie wśród klientów oraz partnerów biznesowych.

Case Studies jako strategia content marketingu B2B

Case studies, czyli historie sukcesów dotychczasowych klientów, to jeden z najmocniejszych argumentów przemawiających o profesjonalizmie i doświadczeniu firmy, a tym samym skuteczne wsparcie dla sprzedaży. Autentyczna historia klienta borykającego się z podobnym problemem czy działającego w tożsamym obszarze z pewnością zainteresuje odbiorców dużo bardziej niż ogólna informacja na temat dotychczasowej współpracy z innymi firmami. Przypadek z życia jest czymś, z czym potencjalny klient łatwiej się utożsami, odnajdując w nim analogie do własnej sytuacji.

Wydanie e-booka lub innej publikacji

Wydanie e-booka to strategiczna inwestycja, która może przynieść firmom IT wiele korzyści – zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Ten rodzaj contentu przede wszystkim pomaga budować wizerunek eksperta w branży. Publikowanie e-booków o zaawansowanych tematach technologicznych pozwala bowiem firmie pokazać się jako profesjonalny dostawca usług IT posiadający kompetencje i wiedzę.

E-booki mogą dodatkowo służyć jako skuteczne narzędzie do pozyskiwania nowych kontaktów. Oferując wartościowe treści w zamian za dane kontaktowe, firma może budować bazę potencjalnych klientów. Ten rodzaj contentu można ponadto łatwo dystrybuować poprzez własne kanały i media społecznościowe.

Content marketing w software house – dobre praktyki

Działania podejmowane w zakresie content marketingu wymagają odpowiedniej strategii. Rygorystyczne wymagania dotyczące treści sprawiły, że nawet mały błąd może niekorzystnie wpłynąć na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Można go uniknąć przestrzegając kilku prostych zasad.

content marketing - dobre praktyki

Podsumowanie

Dzięki wartościowemu contentowi Twoi klienci będą mieli okazję lepiej poznać Twoją firmę i usługi, które im oferujesz. Stawiając się w roli eksperta, dajesz znać potencjalnym klientom, że Twój software house to zespół specjalistów, któremu można powierzyć wymagające projekty programistyczne. 

Nie wiesz, od czego zacząć tworzenie wartościowego contentu?

Jako Strategiczni.pl oferujemy profesjonalne usługi z zakresu marketingu internetowego. W portfelu klientów mamy wiele firm technologicznych, a branża IT to nasz kluczowy segment klientów. Nasi specjaliści dostarczają wartościowe treści i pomagają budować widoczność witryny. Skontaktuj się z nami i sprawdź, w czym jeszcze możemy Ci pomóc!

Porozmawiajmy!

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się