wpis blogowy "Jak wybrać hosting dla strony internetowej?" napisany przez Karolinę - junior Content Specialist

Tak, jak każdy dom ma swój fundament, tak i poprawnie działająca strona internetowa musi mieć solidne podstawy w postaci dobrego hostingu i sprawdzonej infrastruktury serwerowej. Mają one bowiem niebagatelny wpływ na istotne parametry serwisu takie jak: prędkość, wydajność czy bezpieczeństwo. Hostingi stanowią ponadto ważną część procesu budowania i pozycjonowania stron internetowych, a dobrze wybrane mogą skutecznie ułatwić lub – w przeciwnym wypadku – znacząco ograniczyć możliwości w zakresie SEO. Wiele osób nie wie jednak, czym kierować się przy wyborze odpowiedniego hostingu i serwera dla potrzeb ich serwisu. W tym artykule wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z usługami hostingowymi.

Czym jest hosting?

Hosting polega na tym, że wybrany dostawca usług internetowych udostępnia swoje zasoby serwerowe, pozwalając przenieść na nie potrzebne pliki. Dzięki temu wszyscy użytkownicy internetu mają dostęp do zawartości danego serwisu. Aby strona mogła działać, pliki niezbędne do jej poprawnego wyświetlenia użytkownikom muszą być bowiem dostępne przez cały czas, a wpisanie adresu witryny w przeglądarce powinno umożliwiać wywołanie żądanej strony niezależnie od lokalizacji internauty. 

Dlatego dostawca hostingu wydziela klientom zasoby serwera, czyli kompletną infrastrukturę pozwalającą na niezakłócone udostępnianie plików. Dzięki temu jeden serwer jest w stanie – w zależności od własnej konfiguracji sieciowej – efektywnie obsłużyć dużą liczbę klientów. Klientem w tym przypadku nazywa się dowolne urządzenie, które żąda danych z serwera np. za pomocą wybranej przeglądarki internetowej.

 

Serwer to złożona infrastruktura sieciowa, a hosting stanowi jej wydzieloną część, która jest udostępniania klientom w celu przechowywania plików strony, aplikacji internetowej czy też poczty.

Rodzaje hostingów

Szukając najlepszego hostingu, warto mieć na uwadze przede wszystkim indywidualne wymagania firmy. Należy bowiem pamiętać, że w oczywisty sposób inne potrzeby będzie mieć niewielka firma posiadająca prostą stronę internetową typu one page, a jeszcze inne rozbudowany sklep internetowy o dużym natężeniu ruchu. 

Można wyróżnić trzy rodzaje hostingu.

Hosting współdzielony

Usługa polega na rozdysponowywaniu zasobów serwera na określoną liczbę klientów, a każdy z nich dzierżawi od dostawy ustaloną przestrzeń dyskową pozwalającą na obsługę strony www. Wówczas jeden serwer może obsłużyć od kilkunastu do nawet kilkuset pakietów hostingowych. 

Decydując się na hosting współdzielony, warto mieć jednak na uwadze, że rozwiązanie to niesie za sobą pewne ograniczenia. Najważniejsze z nich dotyczy liczby możliwych jednoczesnych połączeń HTTP, transferu danych czy przetwarzania procesów PHP, jakie nakładają poszczególni dostawcy usług hostingowych w celu uniknięcia nadmiernego wykorzystania zasobów przez jednego klienta. Pewnym minusem jest ponadto fakt, że decydując się na hosting tego rodzaju, nie mamy wpływu na konfigurację serwera, a jedynie otrzymujemy dostęp do panelu zarządzania (m.in. bazami danych MySQL czy kontami FTP). 

VPS

VPS (ang. Virtual Private Server) to wydzielona, niezależna część serwera, co finalnie daje sytuację podobną do tej, gdy jeden komputer obsługuje dwa systemy – każdy wirtualny serwer ma bowiem wydzielone konkretne zasoby procesora i pamięci operacyjnej. To sprawia, że pozostali klienci usługi hostingowej nie mają dostępu do przeznaczonych dla Ciebie zasobów (nawet w przypadku wzmożonego wykorzystania). 

Korzystając z tej opcji hostingu, trzeba pamiętać o samodzielnym zapewnieniu stronie regularnych aktualizacji, konfigurację backupów itp. To niejako rozwiązanie pośrednie pomiędzy hostingiem współdzielonym a serwerem dedykowanym – okazuje się zasadne szczególnie w przypadku, gdy strona www posiada pewne niestandardowe wymagania techniczne.

Serwer dedykowany

To w wielu przypadkach zalecane rozwiązanie (przede wszystkim ze względu na prędkość i wysoki poziom bezpieczeństwa), ale jednocześnie najdroższe. Serwer dedykowany sprawia, że całe zasoby są zarezerwowane wyłącznie dla Twojej strony, z czego najczęściej korzystają przede wszystkim rozbudowane e-commercy, które potrzebują dużych i stabilnych zasobów serwerowych oraz ponadprzeciętnej mocy obliczeniowej urządzenia.

hosting - trzy rodzaje

Jak wybrać odpowiedni hosting? Najważniejsze parametry

Wybór odpowiedniego hostingu, który będzie udanie adresował indywidualne potrzeby każdej firmy, to zadanie wymagające rzetelnego rozpoznania. Poniżej znajdziesz listę kilku kluczowych parametrów, które warto wziąć pod uwagę podczas porównywania ofert kolejnych dostawców usług hostingowych.

Liczba domen

Poszczególne pakiety hostingowe zwykle posiadają ograniczenie mówiące o tym, że do jednego konta hostingowego można przypisać ściśle określoną liczbę domen. Mając do wyboru hosting, który oferuje pod tym względem niezbyt duże możliwości (np. max 1-3 domeny), warto mieć zatem na uwadze, że niejednokrotnie zdarza się, że do jednej strony podpina się kilka domen, które w praktyce przekierowują na stronę główną. Takim przykładem będą np. strony z kilkoma domenami adresowanymi dla różnych wersji językowych (a także domeny IDN z polskimi znakami lub bez nich). 

Bezpieczniejszym rozwiązaniem okazuje się wybranie hostingu, który pozwala na bezproblemową obsługę większej liczby domen w przyszłości.

Ilość dostępnego miejsca na serwerze

Miejsce na serwerze to powierzchnia dysku udostępniana na pojedynczym koncie hostingowym. Elementami, które zajmują sporo miejsca, są przede wszystkim: 

  • pliki, a zatem: skrypty PHP, HTML, JS, CSS, zdjęcia, grafiki, materiały video itp.;
  • bazy danych;
  • skrzynki e-mail;
  • logi. 

Ilość miejsca na serwerze również powinna zostać odpowiednio dostosowana do potrzeb danej strony www. Jeśli wiesz, że Twój serwis będzie mocno obciążony materiałami graficznymi (np. za sprawą szerokiej oferty produktowej, gdzie każdy produkt posiada swoją galerię zdjęć), warto uwzględnić to już na etapie poszukiwania odpowiedniego dostawcy hostingowego. 

Jeśli zamierzasz natomiast zmienić hosting, pomocnym rozwiązaniem będzie uprzednie zweryfikowanie w panelu zarządzania poziomu bieżącego zużycia na obecnym koncie hostingowym. Na tej podstawie uda się precyzyjniej oszacować potrzebną ilość miejsca dla nowego hostingu.

Transfer

W kwestii wyboru hostingu ważna okazuje się również informacja o tym, ile w ramach danego konta hostingowego można pobrać i wysłać danych w ciągu miesiąca lub roku. Na przeciętnej stronie internetowej najwięcej ważą zwykle zdjęcia i obrazki.

rozmiar strony z podziałem na typy plików

Rozmiar strony głównej sklepu euro.com.pl z podziałem na typy plików wynik z narzędzia tools.pingdom.com

Próbując oszacować potrzebny transfer na wybranym hostingu, trzeba pamiętać o kilku istotnych sprawach:

  1. jeden użytkownik strony to kilka wyświetleń (np. użytkownicy mogą przeklikiwać się pomiędzy kolejnymi podstronami serwisu, oglądać produkty itp.);
  2. obok wyświetleń przez realnych użytkowników liczą się także odwiedziny robotów wyszukiwarek np. Google, które również zużywają transfer;
  3. jeśli prowadzisz biznes sezonowy i odnotowujesz wzmożony ruch na stronie w określonych miesiącach, koniecznie weź tę sezonowość pod uwagę – wówczas warto ustalić, czy rozliczenie transferu następuje w skali miesiąca, czy może roku. Upewnij się też, czy przeglądana oferta hostingu będzie w stanie efektywnie obsłużyć Twoje zapotrzebowanie. 

Wobec powyższego najrozsądniejszą taktyką wydaje się wybór hostingu ze sporym limitem transferu, który oferuje możliwość swobodnego zwiększenia pakietu hostingowego lub dokupienia dodatkowego transferu (jest to szczególnie ważne w przypadku branż sezonowych o wzmożonym obciążeniu strony w pewnych okresach).

Szybkość hostingu

Hosting jest ważny również z perspektywy SEO, ponieważ wykazuje znaczący wpływ na łatwość obsługi strony i wdrażania na niej potrzebnych zmian optymalizacyjnych, a także w dużym stopniu decyduje o prędkości i wydajności serwisu. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby hosting był możliwie najszybszy, a prędkość ładowania strony poprawnie zoptymalizowana. Szybkość ładowania witryny na urządzeniu końcowym zależy bowiem od dwóch podstawowych elementów: poprawnej optymalizacji strony i właśnie szybkości hostingu

Każda dodatkowa sekunda ładowania strony www może negatywnie wpłynąć na konwersje. Dodatkowo czas potrzebny do pobrania wszystkich zasobów serwisu ma bezpośrednie przełożenie na to, jak szybko Googlebot odczyta jego zawartość. Czas potrzebny do indeksacji pojedynczego adresu URL (crawl budget) pomnożony przez miliardy istniejących stron internetowych pochłania ogromne ilości mocy obliczeniowej. Dlatego Google dąży do tego, aby strony działały możliwie najszybciej i takie premiuje.

Kamil Hyckowski, Senior SEO Specialist w Strategiczni.pl

Szybkość hostingu determinowana jest przede wszystkim przez rodzaj dysku

  • HDD (ang. Hard Disc Drive) – to mechaniczny dysk twardy, który jest znacznie wolniejszy niż SSD, co sprawia, że nie jest już dziś rekomendowany; 
  • SDD (ang. Solid State Drive) – szacuje się, że jest 5 razy szybszy niż standardowe dyski twarde;
  • SSD NVMe (ang. Non-Volatile Memory Express) – oferuje największą szybkość, jest polecany zwłaszcza dla większych transferów plików (w przeciwnym wypadku może okazać się nieopłacalny).

W kontekście szybkości hostingu znaczący okazuje się również parametr IOPS (input/output operations per second), czyli maksymalna liczba operacji możliwych do wykonania jednocześnie na dysku. Jeśli parametr ten jest zbyt niski, może to skutkować ograniczeniem prędkości ładowania strony. Warto również sprawdzić, czy dysk nie posiada ograniczeń w zakresie prędkości odczytu.

Ograniczenia mogą ponadto dotyczyć pamięci RAM: jej ilości zarówno dla wszystkich procesów, jak i pojedynczego procesu PHP. W tym przypadku znów uzasadniona okazuje się reguła: im wyższa wartość tego parametru, tym lepiej dla szybkości Twojej strony

Mówiąc o szybkości strony www, nie sposób pominąć rodzaj serwera. Jak wspomniano, hostingi wykorzystują oprogramowanie serwerowe – najpopularniejszymi rozwiązaniami są LiteSpeed, Nginx oraz Apache. Każdy z wymienionych systemów rządzi się własnymi prawami, ale – co do zasady – największą szybkość oferuje LiteSpeed.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo strony internetowej to niezwykle istotna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę, szukając dostawcy usług serwerowych. Decyzja o wyborze hostingu wiąże się przecież z powierzeniem wybranej firmie hostingowej nie tylko swoich danych, ale również informacji o użytkownikach. Jak wybrać bezpieczny hosting? Oto lista kilku podstawowych kwestii, na które warto zwrócić szczególną uwagę:

  • kopie zapasowe danych (częstotliwość ich tworzenia, czas przechowywania);
  • certyfikat SSL (w tym DV, OV oraz EV);
  • bezpieczeństwo DNS;
  • zabezpieczenie poczty e-mail;
  • bezpieczeństwo panelu hostingowego (np. uwierzytelnianie dwuskładnikowe).

Znaczenie geolokalizacji w kontekście SEO

Warto zaznaczyć, że z perspektywy SEO istotne znaczenie ma geolokalizacja hostingu, od której również w pewnym stopniu zależy prędkość serwera. To, gdzie przechowywane są pliki Twojej strony, ma bowiem wpływ na widoczność witryny w Google. Ważne okazuje się nie tylko IP serwera, ale algorytm wyszukiwarki bierze pod uwagę także język treści w serwisie, rozszerzenie domeny czy informacje lokalizacyjne takie jak np. dane znajdujące się w zakładce „Kontakt”. 

Co zrobić zatem w sytuacji, gdy Twoja strona adresowana jest do użytkowników z różnych krajów? Wówczas opłacalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi CDN, czyli Content Delivery Network. Polega ona na przeniesieniu części zasobów na rozproszone serwery, dzięki czemu system – niezależnie od lokalizacji użytkownika – automatycznie dobiera serwer, który znajduje się najbliżej. Dzięki temu, że dane pobierane są z lokalizacji najbliższej użytkownikowi, który wykonuje pewne żądanie na Twojej stronie, samo połączenie jest możliwie najszybsze.  

Podsumowanie

Nawet najlepiej zaplanowana strona internetowa może sprawiać pewne kłopoty, jeśli zabraknie odpowiedniego hostingu. Dlatego podczas wyboru dostawcy usług hostingowych należy kierować się przede wszystkim parametrami technicznymi dostępnych rozwiązań, mając na uwadzę również indywidualne wymagania i potrzeby danego serwisu. Nie wiesz, jak usprawnić i zoptymalizować swoją witrynę? Skontaktuj się z naszymi specjalistami!

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się