wpis blogowy napisany przez Katie na temat rich snippets - SEO Specialist

Zastanawiasz się, jak wyróżnić swoją stronę internetową spośród ogromnej konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwania? Jednocześnie termin rich snippets brzmi dla Ciebie enigmatycznie, nie sugerując żadnych pomocnych rozwiązań? Nic bardziej mylnego! Rich snippets to bowiem prosty, a zarazem skuteczny sposób na wzbudzenie zainteresowania użytkownika i solidne podreperowanie współczynnika klikalności na Twojej stronie!

W tym artykule wyjaśniamy, jak poprawnie dodać dane strukturalne w serwisie, by generowały oczekiwane korzyści i efektywnie wspierały pozycjonowanie strony.

Czym są rich snippets?

Rich snippets są częścią widoku wyszukiwania, zawierającą dodatkowe informacje o Twojej stronie internetowej. Podstawowy wynik wyszukiwania zawiera:

  • title;
  • meta opis;
  • adres URL.

Natomiast dane, które mogą się dodatkowo wyświetlać w wyszukiwarce, urozmaicając tym samym wynik wyszukiwania, określane są właśnie terminem rich snippers

rich snippets - przykładowy wynik wyszukiwaniaPrzykładowy wynik wyszukiwania

Jakie są najpopularniejsze rodzaje rich snippets?

Jednym z pytań, które z pewnością mogą pojawić się podczas czytania tego artykułu, jest kwestia różnych rodzajów rich snippets, jakie można dostrzec w przestrzeni internetowej. Poniżej przedstawiamy zatem kilka najczęściej używanych typów rich snippets

Breadcrumbs

Breadcrumbs, zwane inaczej „okruszkami”, są wykorzystywane na stronie internetowej w celu ułatwienia nawigacji użytkownikowi i zapewnienia mu wygodnego poruszania się w obrębie serwisu. Rozwiązanie to pomaga w budowaniu linkowania wewnętrznego, przedstawia robotom Google strukturę serwisu oraz może zachęcić użytkownika do zapoznania się z innymi produktami/usługami wybranej kategorii.

W przypadku kilku poziomów i zagłębień kategorii cała ścieżka nie wyświetla się w wyniku wyszukiwania, a widoczny jest jedynie jej fragment. Pozostała część zostaje zastąpiona wielokropkiem, co można zauważyć na poniższym przykładzie:  

przykład breadcrumbs

Czasami zdarza się tak, że breadcrumbs nie są wyświetlane w wynikach wyszukiwania lub są inne niż kategorie na stronie. Aby zawęzić możliwość interpretacji i wyboru w wyświetlaniu dla robota, rekomendowane jest wdrożenie odpowiednich danych strukturalnych typu BreadcrumbList.

FAQ

Jednym z często używanych elementów do wyróżnienia w postaci rich snippets jest także FAQ (ang. frequently asked questions), czyli najczęściej zadawane pytania przez użytkowników. Są one wyświetlane przy użyciu odpowiednich danych strukturalnych typu FAQPage. W obecnym widoku wyników wyszukiwania wyświetlają się dwa wyróżnione pytania. Przykładem może być jedna z naszych stron usługowych SEO:

rich snippets w formie FAQ - przykład

Takiego rodzaju treści zwykle skutecznie zwracają uwagę użytkownika i mogą zachęcić go do zapoznania się z informacjami zawartymi na stronach serwisu –  przy odpowiednim planowaniu może to znacznie zwiększyć współczynnik klikalności CTR (ang. click through rate). Jedną z obaw, które mogą pojawić się w odniesieniu do sekcji FAQ, jest to, że użytkownik już na tym etapie, nie klikając w stronę, znajdzie odpowiedź na swoje pytanie i zrezygnuje z wejścia na stronę. Jednak dzięki odpowiedniemu planowaniu opinii możemy skutecznie zachęcić użytkownika do szerszego zapoznania się z tematem.

Dlaczego warto stosować sekcję FAQ i jak poprawnie tworzyć pytania-odpowiedzi? Sprawdź garść cennych wskazówek od naszych specjalistów, którymi podzieliliśmy się w artykule na temat użyteczności FAQ na stronie internetowej!

Jak wykryć dane strukturalne na naszej stronie?

Poprawność implementacji danych strukturalnych dla rich snippets można sprawdzić, wykorzystując jedno z poniższych narzędzi: 

  • https://search.google.com/test/rich-results – jest to narzędzie od Google, które pomaga sprawdzić, w jaki sposób są interpretowane zastosowane dane uporządkowane;
  • https://validator.schema.org/ – narzędzie od firmy Schema.org, które pozwala sprawdzić poprawność zaimplementowanych danych lub części kodu i wykryć ewentualnie błędy w składni.

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne (inaczej dane uporządkowane lub structural data) są to znaczniki dodawane w postaci kodu, który jest umieszczany na stronach internetowych w celu przekazania najważniejszych i zrozumiałych dla robota informacji oraz optymalizacji wyglądu wyniku wyszukiwania w przeglądarce

Wśród długiej listy możliwych do implementacji danych istnieje pewna ograniczona liczba, która jest brana pod uwagę w ocenie strony przez Google. Jednak w większości przypadków dodanie poprawnych danych uporządkowanych ułatwia robotowi odczytanie i zrozumienie informacji zawartej na stronie, co wpływa na lepsze dopasowanie strony do zapytania użytkownika. Istotne jest to, że dane powinny być w odpowiedni sposób zaimplementowane oraz zawierać prawdziwą, aktualną informację.

Rekomendowaną i akceptowaną przez Google praktyką jest dodanie danych strukturalnych za pomocą formatu JSON-LD. Obecnie stosowane wtyczki, np. YoastSEO, pozwalają na automatyczne tworzenie i dodawanie danych strukturalnych zaciąganych z odpowiednich części kodu strony.

Jakie są zalety stosowania rich snippets w kontekście SEO?

Chociaż obecnie rich snippets nie są czynnikiem rankingowym, mogą one w pewnym stopniu wpływać na wyniki ruchu organicznego w postaci większej liczby kliknięć, CTR czy zmniejszenia wskaźnika odrzuceń bounce rate.

Poprawnie zoptymalizowane title i meta wraz z odpowiednio dobranymi pytaniami FAQ oraz innymi elementami, które wyróżniają wynik wyszukiwania, skutecznie przyciągają uwagę użytkownika. Daje to wymierne korzyści dla pozycjonowania strony: mimo że witryna może znajdować się na drugiej czy trzeciej stronie, wyróżniony w ten sposób wynik spowoduje znacznie więcej kliknięć. Dodatkowe dane w schemie to również wsparcie dla robotów Google ułatwiające im zrozumienie zawartości strony i pozwalające na lepsze dopasowanie witryny do zapytań internautów. 

Na jakich stronach warto stosować dane rich snippets?

Generalnie dane strukturalne powinny znajdować się na każdej stronie witryny. Jak wspomnieliśmy, wpływa to pozytywnie na dopasowanie strony do zapytań użytkownika, przynosi mu bezpośrednio wartość i podpowiada najważniejsze informacje, jakich internauta szuka, klikając w witrynę. 

Nie warto podążać za błędnym przekonaniem, że strony sklepowe są jedynym skutecznym przykładem zastosowania rich snippets. Należy bowiem zaznaczyć, że sprawdzają się one równie dobrze w przypadku stron aplikacji mobilnych, kancelarii adwokackich czy nawet organizacji non-profit. Zastosowanie rich snippets jest zatem naprawdę szerokie. Warto jednak pamiętać, aby wybrać i dostosować odpowiednie dane strukturalne, które skutecznie pomogą wyróżnić najważniejsze elementy w wynikach wyszukiwania.

Rich snippets dla sklepów e-commerce

Najczęściej można zobaczyć przykłady wykorzystania rich snippets dla produktów w sklepach internetowych

Poniższy przykład ilustruje wygląd wyniku wyszukiwania dla strony produktowej w zależności od tego, czy zostały na niej wdrożone odpowiednie dane strukturalne typu „Product”:

przykład rich snippets w wynikach wyszukiwania

Przykładowy wynik wyszukiwania z zastosowaniem rich snippets

przykład wyniku bez rich snippets

Przykładowy wynik wyszukiwania bez zastosowania rich snippets

Wbrew pozorom nadal wiele stron internetowych nie korzysta z takich rozwiązań, przez co gubi się wśród licznych witryn konkurencji. 

Przed zakupem produktu praktycznie każdy z nas szuka informacji w internecie i porównuje oferty w różnych witrynach internetowych. Jeśli przy wyniku wyszukiwania znajdują się informacje takie jak: liczba gwiazdek, opinii, cena czy dostępność, użytkownik znacznie szybciej może podjąć decyzję o zakupie. Co więcej, dodatkowe informacje przy produkcie budzą większe zaufanie użytkowników do konkretnej strony czy firmy.

Dane wyświetlane w wyszukiwarce w przypadku produktów najczęściej mogą być wzbogacone o:

  • gwiazdki;
  • opinie;
  • cenę/zakres cen;
  •  dostępność;
  • nazwę brandu;
  • zdjęcie produktu;
  • wybrane funkcje produktu.

Rich snippets dla eventów (szkoleń i wydarzeń)

Natomiast w przypadku stron oferujących np. organizację szkoleń czy różnego rodzaju wydarzeń fragmenty rozszerzone mogą pomóc wyświetlić informacje dodatkowe takie jak:

  • data szkolenia/wydarzenia;
  • miejsce wydarzenia;
  • czas trwania;
  • koszt;
  • nazwa eventu.

Poniżej znajdują się dwa przykłady tego typu wyników wyszukiwania:

rich snippets dla eventów przykład 1

rich snippets dla eventów przykład 2

Dzięki zamieszczeniu rich snippets internauta otrzymuje bardziej szczegółowe informacje na temat nadchodzącego wydarzenia, co sprawia, że może z większym prawdopodobieństwem zdecydować się na skorzystanie z oferty wyróżnionej strony. 

Wykorzystanie rich snippets dla przepisów kulinarnych

Jeszcze inne zastosowanie rich snippets można zaobserwować, szukając różnego rodzaju przepisów kulinarnych. Nie warto ukrywać, że estetyczne zdjęcie oraz łatwość przygotowania od razu mogą zadecydować o wyborze właśnie tego przepisu. Opinia osób, które już zdążyły ugotować potrawę, bazując na właśnie tej recepturze, również może pomóc w podjęciu decyzji o zapoznaniu się z wyróżnionym przepisem kulinarnym.

Dla porównania poniżej prezentujemy wygląd wyniku wyszukiwania bez optymalizacji:

rich snippets bez optymalizacji

oraz podobny wynik, ale zawierający dane strukturalne:

zoptymalizowane rich snippets

Dane strukturalne pomagają w przyciągnięciu ruchu nie tylko stronom blogowym skupiających się na przepisach, ale także innym portalom poradnikowym czy newsowych, które od czasu do czasu publikują treści związane z gotowaniem.

O czym warto pamiętać, wdrażając dane rich snippets na stronę?

Jeśli chcesz wzbogacić swoją witrynę o dane rich snippets, powinieneś pamiętać o dwóch kluczowych zasadach:

  1. Ważnym jest zadbanie o wdrożenie prawdziwych i aktualnych informacji, np. nie warto ukrywać negatywnych opinii w finalnej ocenie produktu;
  2. Warto pamiętać o istotnych elementach, które są na stronie, ale nie znajdują się w stworzonej schemie. 

Najczęściej niepoprawne dane nie będą po prostu wyświetlane w wynikach wyszukiwania, jednak mogą skutkować otrzymaniem ręcznej kary od Google, np. w przypadku prób manipulowania wyświetleniami gwiazdek przy produkcie. 

Pamiętaj, że warto myśleć w pierwszej kolejności o swoich potencjalnych i obecnych klientach – przemyślane, aktualne treści są do tego niezbędne.

Rich snippets a featured snippets – w czym tkwi różnica?

Dość często zdarza się, że terminy rich snippets oraz featured snippets są mylone. Dlatego w tym artykule skupiamy się na przykładach, które w prosty sposób uwypuklą różnicę między wspomianymi zjawiskami. O rich snippets wspomnieliśmy na początku, jeżeli potrzebujesz przypomnienia – wróć do początku tego wpisu.

Featured snippets

Krótką ujmując, featured snippets to fragmenty z odpowiedzią wyświetlane w wynikach wyszukiwania na wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę zapytanie. Featured snippets są wyświetlane na samej górze, stanowiąc odpowiedź na pytanie internauty. Przykład:

featured snippets - przykład w wynikach wyszukiwania

W kontekście SEO niestety Google nie podaje informacji i nie ogłasza algorytmów wyświetlania stron featured snippets. Jednak możemy zwiększyć nasze szanse na wyświetlanie się strony na samej górze wyników wyszukiwania (lub czasami pod blokiem reklam), jeśli: 

  • odpowiednio zoptymalizujemy treść;
  • uporządkujemy strukturę i hierarchię treści;
  • wprowadzimy dane strukturalne;
  • umieścimy na stronie dobrej jakości content.

Rich snippets – sposób na wyróżnienie się wśród wyników wyszukiwania Google

Podsumowując i odpowiadając na pytanie: „Czy warto optymalizować wynik wyszukiwania?”, nasza odpowiedź brzmi: Zwyczajnie warto!. Urozmaicenie i wzbogacenie wyników o dodatkowe dane zapewnia nie tylko korzyści w postaci łatwiejszego odczytania informacji dla robota, ale także przyczynia się do zwiększenia współczynnika CTR, pomagając w wyborze przez użytkownika naszej strony spośród licznej konkurencji.  

Odpowiednio zoptymalizowana strona może przynieść wiele korzyści Twojemu biznesowi. Zadbaj o widok wyników wyszukiwania. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą dotyczącą optymalizacji technicznej. Masz pytania? Porozmawiamy

Sprawdź ofertę!

Kateryna Sherstiuk

SEO Specialist w Strategiczni.pl

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się