Nastały czasy, kiedy zaawansowana technologia zawładnęła praktycznie każdą sferą naszego życia. Trudno sobie wyobrazić pracę na produkcji bez automatyzacji procesów czy też planowanie wakacji bez dostępu do Internetu. Duże firmy nie są w stanie funkcjonować bez solidnego, bezpiecznego i sprawnego zaplecza informatycznego. To spowodowało, że firmy IT muszą dzisiaj walczyć między sobą… o klienta.


Konkurencja jest coraz większa i coraz bardziej umacnia się na rynku – aktywnie poszukuje nowych form reklamy i promocji. Chcąc zaplanować dobrą i skuteczną strategię marketingową, trzeba przede wszystkim szczegółowo poznać profil potencjalnego klienta. Nie jest to typowy konsument, który szuka podstawowych produktów spożywczych. To znacznie mniejsza grupa klientów o sprecyzowanych oczekiwaniach.

Do klienta muszą dotrzeć konkretne treści, które niosą dużą wartość. Ich odbiorcami są w przeważającej większości firmy i przedsiębiorcy, poruszający się w obszarze internetowym. Dlatego najbardziej skutecznym rozwiązaniem będzie e-marketing.

Powinien on koncentrować się nie tylko na przedstawieniu samego produktu, dedykowanego oprogramowania dla konkretnych branży czy też outsourcingu IT, ale też na korzyściach i konkretnych zaletach produktu.

Potencjalny klient firmy IT oczekuje przede wszystkim jasno określonych efektów. Interesuje go, co możesz dla niego zrobić, dlaczego to będzie dla niego najlepszym wyborem i jak wesprzesz go po zrealizowaniu zamówienia na oprogramowanie, aplikację czy narzędzie do przetwarzania i analizowania danych.

Nietrudno więc dostrzec, że marketing w firmach IT bardzo różni się od tego, jaki jest stosowany w przypadku sprzedawców produktów spożywczych, odzieży czy artykułów gospodarstwa domowego


Marketing w IT jak się za to zabrać?

Aby osiągnąć zamierzony cel kampanii marketingowej, potrzebny jest czas. Realizacja planu jest procesem, trwającym dłużej lub krócej, jednak wciąż procesem, który postępuje i realizuje założenia w pewnym zakresie czasowym. Strategię marketingową zawsze zaczynamy od analizy rynku i potencjalnego klienta.

Określ potrzeby konsumentów

Zanim przejdziesz do kreowania strategii marketingowej, dowiedz się, jakich usług szukają Twoi potencjalni klienci. Oprócz określenia potrzeb, zbadaj ich skalę – może okazać się, że zapotrzebowanie jest bardzo duże i obejmuje cały kraj lub niewielkie i koncentruje się wyłącznie wokół lokalnych usług.

Sprawdź, w jakich obszarach poruszają się klienci

Celem są miejsca, w których użytkownicy poszukują informacji na temat Twoich usług. Najczęściej są to wyszukiwarka Google, strona internetowa, social media, portale branżowe, fora internetowe. Komunikaty kierowane do potencjalnych klientów muszę być zoptymalizowane własnie pod te obszary.

Zbadaj zachowania konkurencji

Dowiedz się jak więcej na temat sposobów komunikacji z klientem, strategii umieszczania treści w Internecie, reklamowania w wyszukiwarce i na kanałach social media. Wiedza pozwoli Ci na bardziej przemyślane działania, dzięki którym będziesz zawsze o krok do przodu.

Budujemy więc szczegółowy plan marketingowy, który ma swój początek, obejmuje poszczególne etapy realizacji i cel. Cechuje się też otwartą strukturą, bo pamiętajmy, że to proces, który nie kończy się wraz z osiągnięciem zamierzonych rezultatów, potem pojawiają się nowe. W trakcie działań musi być też miejsce na zmiany. Nawet pomimo szczegółowej analizy, wygenerowania raportów i statystyk, które pozwalają na opracowanie najlepiej pasującego do profilu firmy planu marketingowego, nie można przewidzieć ewentualnych trudności. A one pojawiają się praktycznie zawsze. W takim przypadku liczy się szybka reakcja, w planie nie może zabraknąć alternatywnych dróg, które doprowadzają nas do celu, ale w nieco inny sposób.

Internet stwarza ogromne możliwości do promocji firm IT. Mamy do wyboru nieograniczoną ilość ścieżek. Wszystko jednak zaczyna się od stworzenia strony internetowej. Trudno dzisiaj funkcjonować w wirtualnym świecie bez własnej witryny. To ona jest punktem odniesienia do wszystkich innych projektów marketingowych.


Jak skutecznie promować firmy z branży IT?

Twoi klienci poszukują innowacji, bardzo często nie posiadają na tyle specjalistycznej wiedzy, aby skonkretyzować swoje oczekiwania względem samej usługi. Wiedzą jednak, co chcą osiągnąć, ale nie wiedzą, w jaki sposób. To powoduje, że są bardzo aktywnymi poszukiwaczami informacji, które ich interesują, a które są bezpośrednio związane z branżą IT. Szukają oczywiście w wyszukiwarce! To tam musisz być widoczny i możliwie jak najbardziej dostępny dla swoich potencjalnych klientów.

Promocja firmy IT w sieci skoncentrowana jest więc na treści, którą trzeba dostarczyć (na przysłowiowej tacy) potencjalnemu klientowi. Wymaga to opracowania strategii promocyjnej, która będzie obejmowała działania związane z pozycjonowaniem i tworzeniem wartościowych treści.

Możesz być pewien, że wielu użytkowników szuka właśnie Ciebie, ponieważ popyt na usługi informatyczne z każdym kolejnym rokiem jest coraz większy.

To, czy Cię znajdzie, zależy od tego, jak dobrze zadbasz o promocję.

Pozycjonowanie w IT

Twoi potencjalni klienci będą szukać usług wpisując w wyszukiwarkę konkretne frazy kluczowe. To na ich podstawie Google wygeneruje konkretne strony www, najlepiej odpowiadające ich zapytaniom. Uwzględni przy tym wiele czynników które związane są z pozycjonowaniem stron www. Twój serwis musi być więc stworzony zgodnie z wymaganiami Google.

Zaczynamy od wyboru słów kluczowych, które powinny być mocno sprecyzowane. Wynika to z coraz bardziej szczegółowych zapytań użytkowników. Potencjalny klient szuka konkretnych rozwiązań. Nie zawsze jest to po prostu oprogramowanie dla firm, a np. usługi chmurowe dla biura rachunkowego. Przeanalizuj dokładnie swoją ofertę i na jej podstawie zdecyduj, które usługi chcesz wyróżnić. Im bardziej konkretne frazy, tym większa szansa, że klient trafi właśnie na Ciebie. Słowa kluczowe to dopiero początek – na pozycjonowanie składa się szereg innych działań.

Pozycjonowanie obejmuje:

  • nawigację na stronie,
  • szybkość ładowania strony,
  • responsywność strony, czyli dostosowanie jej do wymogów wyszukiwarki,
  • obecność linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • optymalizację kodu HTML strony.

Social Media w IT

Strona internetowa jest podstawą marketingu w IT, ale nie można zapominać o istnieniu innych portali. Największe z nich to media społecznościowe. Pomimo tego, że panuje tam duże zróżnicowanie branżowe, firmy IT nie mają tu lekko. Aby zaistnieć, muszą mocno zaangażować grupę docelową i aktywne dostarczać wartościowych treści, pomocnych w pokonaniu wielu trudności programistycznych. Wysiłek, włożony w budowanie wizerunku marki w kanałach social media, z czasem opłaci się i przyniesie oczekiwany efekt.

Karol Kwiatkowski
Head of SEO

Strategiczni.pl

"Media społecznościowe potraktuj jako platformę do dzielenia się swoimi materiałami, jak e-booki, teksty blogowe, artykuły eksperckie, filmy czy infografiki. Klient potrzebuje eksperta, który stworzy dla niego zaawansowany technologicznie produkt, wytłumaczy mu, jak go najlepiej wykorzystać i pomoże w kryzysowej sytuacji. Media społecznościowe są doskonałym miejscem na kreowanie właśnie takiego wizerunku. "


Content Marketing w IT

Wizerunek eksperta nie będzie istniał bez marketingu treści, czyli solidnego contentu o cennej dla odbiorcy wartości. Zastanawiasz się, jak i o czym pisać? Słusznie – w Twojej branży coraz bardziej dba się o jakość treści. Podczas tworzenia opisów produktów, tekstów na podstrony czy wpisów na bloga pod uwagę weź kilka cennych rad:

Pisz konkretnie


Dzisiaj znacznie lepiej sprawdza się strategia jakościowa, niż ilościowa, tym bardziej, że odbiorcy chcą pozyskać dużo informacji w bardzo krótkim czasie.  Teksty powinny być więc esencjonalne, aby czytelnik nie zrezygnował z dalszego czytania po kilku pierwszych linijkach.

Edukuj odbiorcę


Tworząc treści pamiętaj, że ich odbiorcą może być zarówno specjalista z doświadczeniem, jak i osoba spoza branży IT. Dobrym rozwiązaniem jest więc edukowanie odbiorcy treści. Pomocne będą wszelkiego rodzaju poradniki, przewodniki i infografiki.

Udzielaj wskazówek


Nie koncentruj się wyłącznie na promowaniu swoich usług. Zadbaj również o prezentację korzyści, jakie niosą i rozwiązań, jakie oferują. Twórz treści na zasadzie: problem + rozwiązanie. Przykładowo, jeśli oferujesz systemu DLP, napisz poradnik o tym, jak zabezpieczać poufne dane.

Marketing w IT, który kanał wybrać?

Firma IT musi prezentować się bardzo dobrze technologicznie, ponieważ jest wtedy lepiej postrzegana. Jest to uwarunkowane charakterem świadczonych usług i środowiskiem, w jakim funkcjonuje. Firma jest oceniana przez pryzmat swojej innowacyjności.

Wybór kanału komunikacji w e-marketingu nie może być więc przypadkowy, a poprzedzony dogłębną analizą zachowań potencjalnego klienta. Podstawą jest oczywiście strona internetowa, na którą ruch generowany jest z kilku źródeł. Tym najczęstszym jest wyszukiwarka Google. Aby znaleźć się w niej na wysokiej pozycji, potrzebujesz solidnego pozycjonowania. Poszczególne etapy promowania swojego wizerunku w sieci są więc ze sobą ściśle powiązane.

Tworzysz stronę www, więc musisz ją też dobrze wypozycjonować. Twoi klienci potrzebują wartościowych treści, a więc kanały komunikacji powinny zapewnić Ci odpowiednie warunki do przekazu contentu. Strona www sprawdza się w tym przypadku doskonale, ale jeśli chodzi o mocno wymagających klientów, jakimi są klienci firm IT, to może nie wystarczyć. Potrzebujesz eksperckiego bloga, na którym możesz dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą. Aby użytkownik go znalazł, musisz ponownie zadbać o to, aby teksty były zgodne z SEO. Łączymy więc SEO z content marketingiem, co pozwala nam pozyskać zaufanie Google i zainteresowanie potencjalnego klienta.

Firmy IT wymagają indywidualnego podejścia do planowania strategii marketingowych, co wynika z mocno sprecyzowanej grupy docelowej, która ma swoje wysokie wymagania i oczekiwania. Jednocześnie trzeba zachować czujność i mieć świadomość wielkości konkurencji.

Potrzebujesz strategii e-marketingowej?

Chętnie pomożemy! Jako Startegiczni.pl zajmujemy się pozycjonowaniem stron, reklamowaniem w Google Ads i Facebook Ads, doradzamy w zakresie e-commerce i tworzymy strategie e-marketingowe.
Wypełnij formularz i zyskaj większą widoczność strony w Internecie!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.