marketing it dla branży IT

Nastały czasy, kiedy zaawansowana technologia zawładnęła praktycznie każdą sferą naszego życia. Trudno sobie wyobrazić pracę na produkcji bez automatyzacji procesów czy też planowanie wakacji bez dostępu do internetu. Duże firmy nie są w stanie funkcjonować bez solidnego, bezpiecznego i sprawnego zaplecza informatycznego. To spowodowało, że w branży IT trwa walka… o klienta.

Postęp technologiczny stanowi także bezpośrednią okazję do rozwoju przedsiębiorstw informatycznych. Firmy IT realizują coraz ambitniejsze projekty, dzięki czemu mają szansę wykazać się i potwierdzić ekspercką pozycję. Pojawia się jednak jedno zasadnicze pytanie – jak wyróżnić się na tak wysoko konkurencyjnym rynku? Sprawdź, jak skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów!

Strategia marketingowa dla sektora IT

Konkurencja na rynku jest coraz większa – aktywnie poszukuje nowych form reklamy i promocji. Chcąc zaplanować dobrą i skuteczną strategię marketingową, trzeba przede wszystkim szczegółowo poznać profil grupy docelowej. Nie jest to typowy konsument, który szuka podstawowych produktów spożywczych. To znacznie mniejsza grupa klientów o sprecyzowanych oczekiwaniach.

Do klienta muszą dotrzeć konkretne treści, które niosą dużą wartość. Ich odbiorcami są w przeważającej większości firmy i przedsiębiorcy, poruszający się w obszarze internetowym. Dlatego najbardziej skutecznym rozwiązaniem będzie e-marketing.

Powinien on koncentrować się nie tylko na przedstawieniu samego produktu, dedykowanego oprogramowania dla konkretnych branży czy też outsourcingu IT, ale też na korzyściach i zaletach produktu. Wdrożenie działań w ramach e-marketingu to doskonała okazja do zaprezentowania zrealizowanych dotychczas projektów w postaci case study. Opisanie procesu pracy, podjętych działań i osiągniętych w ramach współpracy celów pozwala zdobyć zaufanie potencjalnego klienta z branży B2B.

Potencjalny klient firmy IT oczekuje przede wszystkim jasno określonych efektów. Interesuje go, co możesz dla niego zrobić, dlaczego to będzie dla niego najlepszym wyborem i jak wesprzesz go po zrealizowaniu zamówienia na oprogramowanie, aplikację czy narzędzie do przetwarzania i analizowania danych.

Nietrudno więc dostrzec, że marketing w firmach IT bardzo różni się od branży e-commerce, a także obszaru usług specjalistycznych. Skutecznie zaprojektowane i kompleksowe działania marketingowe pomogą Twojemu biznesowi budować silną markę, a co za tym idzie wyróżnić się na tle konkurencji.

Marketing IT – jak się za to zabrać?

Aby osiągnąć zamierzony cel kampanii marketingowej, potrzebny jest czas. Realizacja planu jest procesem, trwającym dłużej lub krócej, jednak wciąż procesem. Strategię marketingową zawsze zaczynamy od analizy rynku i grupy odbiorców.

Określ potrzeby potencjalnych klientów

Zanim przejdziesz do kreowania strategii marketingowej, dowiedz się, jakich usług szukają Twoi potencjalni klienci. Oprócz określenia potrzeb zbadaj ich skalę – może okazać się, że zapotrzebowanie jest bardzo duże i obejmuje cały kraj. W przypadku IT pozycjonowanie lokalne – m.in. wizytówki NAP – jest niezwykle skuteczne, ponieważ kierujesz wówczas swoje usługi bezpośrednio do osób w danym mieście. 

Strategiczni.pl z sukcesami prowadzą GMB dla firm IT na zachodnich rynkach. Z naszych dotychczasowych działań wynika, że budowanie widoczności w skali lokalnej pozytywnie wpływa na liczbę pozyskanych leadów i wizerunek marki. 

Sprawdź styl życia i przyzwyczajenia dotychczasowych klientów

Celem są miejsca, w których użytkownicy poszukują informacji na temat Twoich usług. Najczęściej są to: wyszukiwarka Google, strona internetowa, social media, portale branżowe, fora internetowe, a w przypadku firm IT – serwisy zbierające opinie takie jak Clutch.co. Komunikaty kierowane do potencjalnych klientów indywidualnych i biznesowych muszą być zoptymalizowane właśnie pod te obszary.

Zbadaj zachowania konkurencji

Dowiedz się jak najwięcej na temat sposobów komunikacji z klientem, strategii umieszczania treści w internecie, reklamowania w wyszukiwarce i na platformach społecznościowych. Wiedza ta pozwoli Ci na bardziej przemyślane działania, dzięki którym będziesz zawsze o krok do przodu. Ze względu na dynamiczny rozwój nowych mediów trudno być stale na bieżąco. Jeśli nie śledzisz aktualnych trendów i nie masz doświadczenia w projektowaniu komunikacji, warto skorzystać z pomocy social media specialist.

Budujemy szczegółowy plan marketingowy, który obejmuje poszczególne etapy realizacji i jasno określony cel. Marketing dla IT powinien zachować otwartą strukturę – w trakcie działań musi być też miejsce na zmiany. Nawet pomimo szczegółowej analizy, wygenerowania raportów i statystyk, które pozwalają na opracowanie najlepiej pasującego do profilu firmy planu marketingowego, nie można przewidzieć ewentualnych trudności. W przypadku kryzysu najważniejsza jest szybka reakcja, dlatego w planie nie może zabraknąć alternatywnych dróg, które również doprowadzą nas do celu.

Internet stwarza ogromne możliwości do promocji każdej firmie IT. Mamy do wyboru nieograniczoną ilość ścieżek. Wszystko zaczyna się jednak od stworzenia witryny. Jeśli Twoja firma zajmuje się tworzeniem aplikacji, to również potrzebuje strony www, na której znajdą się informacje dotyczące funkcjonalności i wartości produktu. To ona jest punktem odniesienia do wszystkich pozostałych projektów marketingowych, dlatego w pierwszej kolejności warto zadbać o techniczną optymalizację strony internetowej.

Marketing w branży IT – jak skutecznie promować firmy?

Klienci firm technologicznych poszukują innowacji, ale bardzo często nie posiadają wystarczającego obeznania, aby skonkretyzować swoje oczekiwania względem samej usługi. To powoduje, że są bardzo aktywnymi poszukiwaczami informacji bezpośrednio związanymi z branżą IT. Chcąc pozyskać uwagę potencjalnych klientów biznesowych, należy zadbać o widoczność w wyszukiwarce poprzez odpowiednio zaplanowany i skuteczny marketing.

Marketing dla IT w sieci jest skoncentrowany na treści, którą trzeba dostarczyć potencjalnemu klientowi zarówno w prosty, jak i atrakcyjny sposób. Wymaga to opracowania strategii promocyjnej, która będzie obejmowała działania związane z pozycjonowaniem i tworzeniem wartościowych treści.

Pozycjonowanie w IT

Twoi potencjalni klienci będą szukać usług, wpisując w wyszukiwarkę poszczególne frazy kluczowe. To na ich podstawie Google wygeneruje konkretne strony www, najlepiej odpowiadające ich zapytaniom. Algorytm uwzględni przy tym wiele czynników, które związane są z pozycjonowaniem stron www. Twój serwis musi być stworzony zgodnie z wymaganiami Google. 

Zaczynamy od wyboru słów kluczowych, które powinny być dokładnie sprecyzowane. Potencjalny klient szuka konkretnych rozwiązań. Nie zawsze jest to po prostu oprogramowanie dla firm, a np. usługi chmurowe dla biura rachunkowego. Przeanalizuj dokładnie swoją ofertę i na jej podstawie zdecyduj, które usługi chcesz wyróżnić. Im bardziej konkretne frazy, tym większa szansa, że klient trafi właśnie na Ciebie. Słowa kluczowe to dopiero początek – na pozycjonowanie składa się szereg innych działań.

Infografika dotycząca tego, co obejmuje pozycjonowanie

Content Marketing w IT

Wizerunek eksperta nie będzie istniał bez marketingu treści, czyli solidnego contentu o cennej dla odbiorcy wartości. Zastanawiasz się, jak i o czym pisać? Słusznie – w projektach IT coraz bardziej dba się o jakość treści. Podczas tworzenia opisów produktów, tekstów na podstrony czy wpisów na bloga weź pod uwagę kilka cennych rad.

Pisz konkretnie

Dzisiaj znacznie lepiej sprawdza się strategia jakościowa niż ilościowa, tym bardziej że odbiorcy chcą pozyskać dużo wartościowych informacji w bardzo krótkim czasie. Teksty powinny być więc esencjonalne, aby czytelnik nie zrezygnował z dalszego czytania po kilku pierwszych linijkach.

Edukuj odbiorcę

Tworząc treści, pamiętaj, że ich odbiorcą może być zarówno specjalista z doświadczeniem, jak i osoba spoza branży IT. Dobrym rozwiązaniem jest więc edukowanie odbiorcy treści. Pomocne będą wszelkiego rodzaju poradniki, przewodniki i infografiki.

Udzielaj wskazówek

Nie koncentruj się wyłącznie na promowaniu swoich usług. Zadbaj również o prezentację korzyści i rozwiązań, jakie oferują. Twórz treści na zasadzie: problem + rozwiązanie. Przykładowo, jeśli oferujesz system DLP, napisz poradnik o tym, jak zabezpieczać poufne dane.

Wykorzystaj popularność webinarów

Twoja firma IT to przede wszystkim zespół ludzi z wiedzą i doświadczeniem. Webinary to obecnie bardzo popularny sposób na dzielenie się umiejętnościami programistycznymi. W ten sposób możesz wprowadzić swoich obecnych lub przyszłych klientów do świata IT.

Bądź w stałym kontakcie z użytkownikami

Współcześnie dystans między firmą IT a użytkownikami bardzo się zmniejszył, m.in. za sprawą mediów społecznościowych. Dzisiaj opłaca się być w kontakcie online ze swoimi odbiorcami. Szybkie odpowiedzi na ich pytania i komentarze to sygnał, że Twojej firmie zależy na utrzymaniu dobrych relacji.

Korzyści content marketingu dla IT

Tworzenie wartościowych treści, które rozwiązują problemy klientów i odpowiadają na ich pytania, przekłada się na zwiększenie zaangażowania oraz zainteresowania marką. Content marketing może przynieść szereg korzyści, zarówno wizerunkowych, jak i sprzedażowych.

Infografika Strategiczni.pl przedstawiająca korzyści content marketingu dla firm IT

Social Media a działania marketingowe w IT

Strona internetowa jest podstawą marketingu w IT, ale nie można zapominać o istnieniu innych kanałów. Największe z nich to media społecznościowe. Pomimo tego, że panuje tam duże zróżnicowanie branżowe, to firmy IT nie mają wcale łatwo. Aby zaistnieć, muszą mocno zaangażować grupę docelową i aktywnie dostarczać wartościowych treści, pomocnych w pokonaniu wielu trudności programistycznych. 

Wysiłek włożony w budowanie wizerunku marki w kanałach social media z czasem opłaci się i przyniesie oczekiwany efekt w postaci:

  • większego zaufania klientów, 
  • budowania grupy zaangażowanych odbiorców 
  • kreowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca do pracy.

Aleksandra Józwik, Senior SEO Specialist w Strategiczni.pl

W działaniach on-line dla branży IT istotne jest zaplanowanie nie tylko kampanii SEO, ale i określenie kompleksowej strategii digital marketingowej. Skupienie zasobów i uwagi na jednym kanale nie przełoży się na oczekiwane wyniki, zwłaszcza przy wysokiej konkurencyjności.

Pozycjonowanie firm IT wymaga regularnej pracy ze stroną pod kątem parametrów technicznych, tworzeniem merytorycznego contentu oraz budowania wartościowego profilu linków zewnętrznych. Co więcej, warto wyodrębnić listę usług lub branżę, w której jesteśmy wyspecjalizowani i możemy potwierdzić to udanymi realizacjami w postaci Case Study, a także wesprzeć wizerunek eksperta opiniami od klientów. W związku z ciągłym rozwojem koncepcji EEAT przy ocenie jakości strony warto również zaangażować specjalistów w tworzenie poradników, artykułów i materiałów, które mogą przyciągnąć użytkowników do marki. 

Wybranie kilku najważniejszych usług, budowanie wizerunku eksperta oraz tworzenie treści faktycznie pomagających użytkownikom w połączeniu z linkbuildingiem powinny być rozpatrywane w perspektywie działań długoterminowych, a nie strategii na szybkie pozyskanie leadów.

IT Marketing – który kanał wybrać, aby zdobyć klienta?

Wybór kanału komunikacji w e-marketingu nie może być więc przypadkowy, a poprzedzony dogłębną analizą zachowań potencjalnego klienta. Podstawę stanowi oczywiście strona internetowa, na którą ruch generowany jest z kilku źródeł. Aby znaleźć się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, potrzebujesz solidnego pozycjonowania. Warto podkreślić, że poszczególne etapy promowania wizerunku firmy w sieci są ze sobą ściśle powiązane.

Jeśli tworzysz własną witrynę, musisz zadbać o jej widoczność. Twoi klienci potrzebują wartościowych treści, a strona internetowa to doskonała platforma do udostępniania contentu. Klienci firm IT są bardzo wymagający, a publikowane treści powinny spełniać ich oczekiwania. Potrzebujesz eksperckiego bloga, na którym będziesz dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą. Aby użytkownik go znalazł, musisz ponownie zadbać o to, aby teksty były zgodne z SEO. Łączymy więc działania optymalizacyjne z content marketingiem, co pozwala nam pozyskać zaufanie Google i zainteresowanie potencjalnego klienta. 

Otoczenie rynkowe, czyli co z konkurencją w branży IT?

Firma IT nie powinna promować się w oderwaniu od swojej konkurencji, której w świecie usług programistycznych nie brakuje. Dobrą praktyką jest śledzenie działań branżowych rywali. Analiza konkurencji to ważny element strategii marketingowej – ma szczególne znaczenie w pozycjonowaniu strony internetowej. Powinieneś wiedzieć, co inne firmy IT robią dobrze i spróbować zrobić to lepiej. Musisz jednak mieć na uwadze to, że efekty pod postacią klientów gotowych wydać pieniądze na Twoją usługę to proces długofalowy. Tylko konsekwentne i stałe działania zaowocują większą rozpoznawalnością Twojej marki i zainteresowaniem odbiorców.  

Branża IT z międzynarodowymi horyzontami

Można powiedzieć, że usługi IT nie mają granic. Produkty informatyczne cieszą się zainteresowaniem na całym świecie, a projekty IT często osiągają zasięg międzynarodowy. Oznacza to, że należy przygotować plan marketingowy, który uwzględni specyfikę rynkową poszczególnych krajów. 

Na początku musisz określić, gdzie chcesz dotrzeć ze swoją ofertą, a następnie podjąć odpowiednie działania. Strona internetowa w języku angielskim to niemal standard w przypadku firm IT, ale jeżeli kierujesz swoją ofertę do naszego zachodniego sąsiada – dodaj również niemiecki. Bardzo ważne jest dobre zapoznanie ze swoją grupą docelową i tworzenie dostosowanych do niej komunikaty.

Serwisy zbierające i weryfikujące opinie oraz tworzące rankingi firm IT

Warto być widocznym w sieci, gdzie są także Twoi klienci. Widoczność możesz wzmacniać na wiele sposobów. Przykładem może być obecność w serwisach, które śledzą branżę programistyczną i tworzą rankingi firm działających w IT. 

  • Clutch.co – jedna z najbardziej popularnych platform dla branży IT. Firmy mogą w tym serwisie założyć swój profil, a ich klienci wystawić im opinie. Zestawienia i raporty o firmach specjalizujących się w konkretnych branżach powstają m.in. na podstawie zweryfikowanych rekomendacji. Naszą agencję Strategiczni.pl również znajdziesz na platformie Clutch.co

Screen przedstawiający profil Strategiczni.pl w serwisie Clutch

Profil Strategiczni.pl w serwisie Clutch

Źródło: clutch.co

  • Wadline.com – kolejny przykład serwisu, który pomaga użytkownikom w znalezieniu najlepszych firm IT tworzących aplikacje internetowe, mobilne i oprogramowania na całym świecie lub w poszczególnych krajach.Strona główna serwisu WadlineStrona główna serwisu Wadline

Źródło: wadline.com

  • GoodFirms – to międzynarodowa platforma, na której można znaleźć ponad 60 tys. zweryfikowanych opinii. Obecnie w serwisie działa ok. 100 tys. firm świadczących różnorodne usługi obejmujące m.in. software development czy web design.

Strona główna serwisu GoodFirms

Strona główna platformy GoodFirms

Źródło: goodfirms.co

Marketing dla IT – podsumowanie

Firmy IT wymagają indywidualnego podejścia do planowania strategii marketingowych, co wynika z mocno sprecyzowanej grupy docelowej, która ma wysokie wymagania względem publikowanych treści i oferowanych usług. Dodatkowym utrudnieniem w branży technologicznej jest wysoka konkurencyjność, przez co trudno wyróżnić się na rynku. Jednoczesne działania w zakresie IT, marketingu, contentu i SEO wymagają kompleksowej i starannie opracowanej strategii.

Potrzebujesz strategii e-marketingowej?

Chętnie pomożemy! Jako Startegiczni.pl zajmujemy się pozycjonowaniem stron, reklamowaniem w Google Ads i Facebook Ads, doradzamy w zakresie e-commerce i tworzymy strategie e-marketingowe. Wypełnij formularz i zyskaj większą widoczność strony w internecie!

Sprawdź ofertę

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się