Tagi: ,
Optymalizacja tekstów pod wyszukiwania głosowe - Strategiczni.pl
wpis blogowy Karolina

Czy wyszukiwanie głosowe to niechybna przyszłość marketingu internetowego? Obserwując zachowania zagranicznych Internautów, można zauważyć, że voice search zdobywa coraz większą popularność. Przechodząc jednak na grunt polski, należy zaznaczyć, że liczba użytkowników korzystających z opcji wyszukiwania głosowego pozostaje jeszcze na wyraźnie niższym poziomie. Nie oznacza to bynajmniej, że uwidaczniające się trendy światowe miałyby nas ominąć, a wręcz przeciwnie – rozwój tej funkcjonalności z pewnością będzie stale postępował. Z tego powodu warto już teraz przemyśleć strategię optymalizacji witryny i zawartych w niej treści pod wyszukiwania głosowe. Jak to zrobić? Sprawdź, co mówią na ten temat specjaliści Strategiczni.pl!

Google Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe – technologia przyszłości?

Moment, w którym Apple w 2011 r. wprowadziło do swojego systemu Siri, był nie lada przełomem w zakresie technologii wyszukiwania głosem. W ciągu następnej dekady na rynku pojawił się dodatkowo Google Voice Search (2012 r.), trafiając najpierw do usługi Google Now na urządzeniach mobilnych z systemem Android, a następnie stając się jednym z modułów dostępnych w przeglądarce Chrome. Kolejnym krokiem był pierwszy model Alexy Amazona (2013 r.) oraz – najmłodszy z nich – Google Assistant, który ma już ponad sześć lat, a w Polsce funkcjonuje od 2019 r.

Sztuczna inteligencja uległa w tym czasie znaczącej ewolucji, decydując o tym, że możliwość wyszukiwania głosowego przestała być novum, a zaczęła w istotny sposób determinować zachowania wielu użytkowników – głównie na urządzeniach mobilnych. To właśnie z nich korzystają bowiem najczęściej współcześni internauci. W samej Polsce 82% użytkowników łączy się z siecią za pomocą smartfonów. Ważne jest również to, że o ile na samym początku wyszukiwanie głosowe było przystosowane głównie do użytkowników języków angielskiego, o tyle dziś Google Assistant obsługuje już ponad 100 języków.

Jak działa wyszukiwanie głosowe w Google?

Voice search umożliwia wyszukiwanie w Internecie pożądanych informacji za pomocą polecenia głosowego. Użytkownik, chcąc otrzymać określone wyniki wyszukiwania, nie musi więc wpisywać w okno wyszukiwania zapytania – wystarczy, że wyraźnie je wypowie. Po kliknięciu ikony mikrofonu w Google może wprowadzić zapytanie głosowe do okna wyszukiwarki, klikając następnie ikonę lupki. Wyszukiwarka, podobnie jak przy standardowym wyszukiwaniu, wskaże mu w ułamku sekundy wyniki najlepiej dopasowane do wprowadzonego zapytania.

Wyszukiwarka Google z przyciskiem mikrofonu

Wyszukiwarka Google z przyciskiem mikrofonu (źródło: Google)

Wyszukiwanie głosowe w Google

Wyszukiwanie głosowe w Google (źródło: Google)

Jak można się zatem spodziewać, wyszukiwanie głosowe jest znacznie szybsze niż tradycyjne metody wyszukiwania informacji w Internecie. Jest to jeden z kluczowych powodów, dla których globalni użytkownicy chętnie przyjmują ten trend. Według analiz przeprowadzonych przez IAB Polska internauci używają rozwiązań głosowych w telefonie głównie do nawigacji, wyszukiwania informacji w sieci oraz sterowania funkcjami telefonu.

Wyszukiwanie głosowe Google – jak pojawić się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania?

Myśląc o optymalizacji tekstów pod wyszukiwania głosowe, warto spojrzeć na tę kwestię nieco szerzej. Działania z zakresu content marketingu będą bowiem znacznie skuteczniejsze, jeśli sama strona będzie również poprawnie zoptymalizowana i sprawnie działająca.

Co do zasady, optymalizacja witryny pod wyszukiwania głosowe Google nie różni się diametralnie od standardowych działań pozycjonerskich. To, co jest priorytetem, to przede wszystkim profesjonalny audyt SEO w celu wyeliminowania błędów na stronie, zbudowanie przemyślnego profilu linkowego czy właśnie publikacja wysokiej jakości treści. O czym jeszcze należy pamiętać, optymalizując witryny pod kątem wyszukiwania głosowego?

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe

Przyjmuje się, że aż 70% zapytań głosowych wyszukiwanych przez Asystenta Google jest wykonywanych w języku naturalnym. Co to oznacza w kontekście optymalizacji tekstów pod wyszukiwania głosowe? Przede wszystkim fakt ten powoduje konieczność umieszczania na stronie internetowej treści, które odpowiadają na bardzo precyzyjne i konkretne pytania zadawane przez użytkowników.

Warto przy tym zaznaczyć, że zapytania wyszukiwane za pomocą głosu są zazwyczaj dłuższe niż w przypadku tradycyjnego wyszukiwania. Dzieje się tak właśnie z uwagi na stosowanie wspomnianej mowy potocznej. To sprawia, że zwykle zapytania te są również bardziej szczegółowe. Z tego powodu teksty wykorzystujące jedynie ogólne frazy kluczowe mogą okazać się niewystarczające, nie przynosząc oczekiwanych przez użytkowników odpowiedzi. Jaką strategię wobec tego należy przyjąć?

Optymalizując teksty pod kątem wyszukiwania głosowego, koniecznym okazuje się uwzględnienie różnicy pomiędzy tym, jak piszemy, a tym, w jaki sposób mówimy. Warto stawiać więc na frazy kluczowe z długiego ogona (tzw. frazy long tail). Za ich pomocą możliwe jest bowiem odpowiadanie na konkretne pytania użytkowników.

Tego rodzaju treści można z powodzeniem wykorzystywać w sekcji FAQ (ang. frequently asked questions), która świetnie współgra z voice search. Co więcej, teksty pozycjonowane na frazy z długiego ogona mają duży potencjał do tego, by trafić do featured snippetów, czyli rozszerzonych wyników wyszukiwania Google. Zawierają one fragment z konkretną odpowiedzią i wyświetlają się na tzw. pozycji 0, czyli jeszcze przed wynikami organicznymi (Asystent Google ma nawet dodatkową opcję czytania tekstu):

Przykładowy fragment z odpowiedzią w Google

Przykładowy fragment z odpowiedzią w Google

Optymalizując teksty pod wymogi wyszukiwania głosowego, warto więc pamiętać o tym, by słowa kluczowe były możliwie ukierunkowane na konkretne pytania. Zapytania wyszukiwania głosowego zawierają bowiem wiele słów pytających, np. jak, gdzie, kiedy, co, dlaczego itp. Wartościowe treści powinny bezpośrednio odpowiadać na intencje użytkowników.

Jak wobec tego poprawnie optymalizować artykuły pod voice search? Oto kilka kluczowych wskazówek prosto od Marcina, czyli Senior SEO Specialist w Strategiczni.pl:

 

Marcin Zieliński, Senior SEO Specialist w Strategiczni.pl

Przed napisaniem artykułu dokładnie wyszukaj najczęściej zadawane przez użytkowników pytania, które są powiązane z Twoim tematem. W samej treści staraj się używać prostego języka. Skomplikowane zdania czy nadmiar specjalistycznego słownictwa mogą znacząco utrudnić wyszukiwarce identyfikację informacji potrzebnych do stworzenia wyniku dla danego zapytania głosowego. Pamiętaj również, aby odpowiadać możliwie zwięźle na pytania – długie wypowiedzi i obszerne akapity nie performują dobrze w voice search.

Dane strukturalne

Dane strukturalne to specjalne znaczniki umieszczane w kodzie strony w celu dokładnego opisania jej zawartości. Pozwala to na oznaczenie konkretnych właściwości danego produktu/usługi/wydarzenia itp., które są następnie widoczne w rich snippets, czyli rozbudowanych wynikach wyszukiwania Google. Ich obecność pozwala dodatkowo wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, zwiększając szansę na to, że użytkownik wybierze właśnie naszą stronę.

W przypadku optymalizacji pod kątem voice search warto używać danych strukturalnych Speakable. Format ten wskazuje bowiem te fragmenty artykułu lub strony internetowej, które są najodpowiedniejsze do prezentowania w formie dźwiękowej.

Wyraźne wskazanie lokalizacji

Znaczną część zapytań w wyszukiwaniu głosowym stanowią zapytania bezpośrednio związane z lokalizacją. Użytkownicy często korzystają bowiem z funkcji voice search do szybkiego wyszukiwania konkretnych miejsc znajdujących się w pobliżu. To sprawia, że w wyszukiwaniach głosowych – obok zapytań zaczynających się od „jak”, „kiedy”, „dlaczego” – pojawia się wiele zapytań dotyczących lokalizacji, np. „Gdzie kupię…?” czy „Gdzie jest najbliższy…?”. Z tego powodu niezwykle istotne okazuje się poprawne oznaczenie lokalizacji firmy, a także optymalizacja i prowadzenie Profilu Firmy w Google, który jest kluczowym narzędziem związanym z pozycjonowaniem lokalnym.Wyszukiwania lokalne za pomocą voice search - przykładWyszukiwania lokalne za pomocą voice search

Strona dostosowana pod urządzenia mobilne

Jak już zostało wyżej zaznaczone, znacząca większość wyszukiwań głosowych odbywa się z poziomu smartfonów. Opcja voice search jest bowiem najwygodniejsza i najbardziej przydatna w momentach, gdy użytkownicy pozostają w ruchu i nie mają warunków do swobodnego przeglądania Internetu. Natomiast dzięki wyszukiwaniu głosem wystarczy, że klikną ikonę mikrofonu i zaczną mówić.

Biorąc pod uwagę ten fakt, nie ulega wątpliwości, że przystosowanie strony pod urządzenia mobilne to dziś konieczność. Dotyczy to nie tylko zbudowania responsywnej wersji danej strony internetowej, ale również zadbania o szereg innych czynników. Wśród nich warto wymienić szczególnie czas ładowania strony, przyjazny i czytelny interfejs czy poprawne skalowanie grafik i treści w witrynie. Wszystko to ma bowiem istotny wpływ na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania (również głosowego).

Podsumowanie

Wyszukiwanie głosowe w Polsce jeszcze nie osiągnęło tak dużej popularności, jak wskazywane jest to chociażby w USA. Należy bowiem podkreślić, że często przytaczane na naszym rynku dane mówiące o tym, że ponad 70% użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z voice search nie znajduje racji bytu na gruncie polskim. Statystyki te odnoszą się właśnie do USA, gdzie wiele usług jest już zintegrowanych z obsługą głosową lub wirtualnymi asystentami, które nie obsługują jeszcze języka polskiego.

Ta forma wyszukiwania potrzebuje jeszcze sporo czasu, aby mogła się spopularyzować w Polsce na podobną skalę. Voice search z pewnością będzie jednak istotnym elementem rozwoju cyfrowego doświadczenia użytkowników. To, co warto zrobić w tym momencie, to uważnie obserwować ten trend i sukcesywnie wprowadzać odpowiednie zmiany

 

Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google to Twój cel? Nie czekaj, aż konkurencja Cię wyprzedzi skorzystaj ze wsparcia naszych specjalistów!

Pogadajmy o biznesie!

Karolina Lipińska

Content Leader

W Strategiczni.pl przeszła drogę od stażystki do Content Leadera. Zaczynała od tworzenia treści dla klientów z różnych branż, z takim samym zaangażowaniem przygotowując specjalistyczne artykuły IT, jak i krótkie i przyjemne teksty lifestylowe. Dziś skupia się dodatkowo na wspieraniu pracy zespołu, koordynacji współpracy międzydziałowej, a także dba o komunikację z klientem, aktywnie angażując się w procesy sprzedażowe. Po pracy spędza czas na czytaniu książek, podnoszeniu ciężarów na siłowni i jeżdżeniu na rowerze.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się