Branża SEO to jedna z najbardziej tajemniczych dziedzin marketingu internetowego. Optymalizacja serwisu może odbywać się na jednej lub wielu płaszczyznach, zależy od wielu czynników, które mogą zmienić się w zależności od humoru Google. Krąży wokół niej wiele mitów, które wynikają z dynamicznych zmian, ale i z niewiedzy. Dlatego przybliżymy Wam największe fakty i mity SEO krążące w naszej branży.

Zagubienie firm, chcących rozpocząć działania optymalizacyjne na swojej stronie, w dużej mierze wynika z błędnych informacji podawanych przez agencje. Wiele z nich, chcąc przeciągnąć klienta na swoją stronę, oferuje najlepszy efekt i wysokie pozycje w jak najkrótszym czasie. Jednak pozycjonowanie to nie magiczny przycisk, a długotrwałe działanie, oparte na szeregu zależności, które w przypadku każdej strony oznaczają coś zupełnie innego.

Zacznijmy od tego, co to jest SEO? Search Engine Optimization to optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki internetowej, której głównym zadaniem jest pozycjonowanie strony na określone frazy. 

Polega na usprawnieniu działania serwisu, optymalizacji jego budowy i zawartości tak, aby strona osiągała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Każde działania optymalizacyjne poprzedzone są dokładną analizą. Audyt SEO pozwala na zaplanowanie strategii działania, dobranie odpowiednich narzędzi i metod optymalizacyjnych. Sposoby na poprawienie serwisu zależą od wielu czynników, m.in. branży, lokalizacji firmy, obszaru działania oraz algorytmów Google.

Wielowymiarowość optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki sprawiła, że narosło wokół niej mnóstwo mitów. Wyjaśniamy, skąd się wzięły i gdzie leży prawda.

Największe mity SEO

MIT: Gwarancja wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce

FAKT: Eksperci robią wszystko, co w ich mocy, aby pozycja Twojej strony była jak najwyższa. Jednak nawet najwyżej położona strona może spaść ze swojej pozycji wskutek działania wielu czynników. Należą do nich chociażby działania konkurencji, która robi wszystko, aby zrzucić Cię z piedestału. Drugim ważnym czynnikiem jest działanie samej wyszukiwarki, aktualizacje i algorytmy, które mogą zmienić pozycję strony. Żadna agencja nie ma wpływu ani na działanie konkurencji, ani na zachowanie algorytmów, dlatego zapewnienia o gwarantowanej pozycji w SERP trzeba traktować jako typowy chwyt marketingowy. Rozwiązaniem jest stałe monitorowanie pozycji i szybka reakcja, kiedy pojawi się jakikolwiek spadek.

MIT: Agencja SEO zna algorytm Google

FAKT: Google podaje zasady, jakimi powinien kierować się każdy właściciel stron internetowych (właściwa budowa i działanie serwisu, wersja mobilna, wartościowy content, itd.), ale nie zdradza sposobu, w jaki działają jego algorytmy. Eksperci od pozycjonowania, w oparciu o swoje doświadczenie i analizę setek serwisów, są w stanie dostrzec pewne tendencje w działaniu algorytmów. Wprowadzają je na stronie, testują i na tej podstawie tworzą strategię optymalizacyjną.

MIT: Efekty pozycjonowania widoczne są od razu

FAKT: W tym przypadku prawda leży pośrodku. Działania optymalizacyjne mogą przynieść niemal natychmiastowy efekt, ale nie muszą. Niekiedy na efekty czeka się znacznie dłużej – w zależności od tego, ile i jakie działania trzeba podjąć.

MIT: Efekty pozycjonowania widoczne są od razu

FAKT: W tym przypadku prawda leży pośrodku. Działania optymalizacyjne mogą przynieść niemal natychmiastowy efekt, ale nie muszą. Niekiedy na efekty czeka się znacznie dłużej – w zależności od tego, ile i jakie działania trzeba podjąć.

MIT: SEO to usługa jednorazowa

FAKT: Wszystkie działania z zakresu pozycjonowania powinny być podtrzymywane tak długo, jak długo prowadzony ma być Twój biznes w Internecie. Działania optymalizacyjne są długotrwałym procesem, który przynosi stabilne wyniki, po warunkiem, że jest podtrzymywany. Jak pokazuje nasze doświadczenie, firmy po osiągnięciu satysfakcjonującej pozycji w wyszukiwarce, rezygnuje z SEO. To duży błąd, ponieważ strona nieoptymalizowana to jednocześnie strona niemonitorowana. Na tę sytuację czeka Twoja konkurencja, która z łatwością prześcignie Cię, jeśli ma zapewniony stały monitoring pozycji stron w wyszukiwarce.

MIT: SEO to inaczej pozycjonowanie

FAKT: Pozycjonowanie to szerokie pojęcie, które obejmuje wiele działań, a SEO to tylko jedno z nich. Na pozycjonowanie składa się wspomniana optymalizacja strony w wynikach wyszukiwania, jak i Link Building (linkowanie, budowanie odnośników), Content Marketing (marketing treści) i elementy analityki internetowej.

MIT: Pozycjonowanie to tylko opcja dla biznesu w Internecie

FAKT: Pozycjonowanie, a w szczególności SEO, to dziś podstawa prowadzenia biznesu w Internecie. Oferuje zwiększenie widoczności usług, lepsze dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów, wzmożenie ruchu na stronie i korzystniejszą konwersję. Ważne jest głównie z perspektywy konkurencji – im bardziej popularna usługa lub produkt, tym działania optymalizujące powinny być większe.

MIT: Linkowanie i Content Marketing wystarczą, żeby podnieść widoczność mojej strony

FAKT: Niestety, tak to nie działa. Optymalizacja profilu linkowego i treści na stronie są ważne, ale stanowią ułamek tego, co jest jeszcze do zrobienia. Techniczne działania, które oscylują wokół struktury i działania strony są podstawą prawidłowo działającej witryny. Poza tym, jeśli firma budująca swoją widoczność w Internecie nie ma social mediów, nie inwestuje w reklamy Facebook Ads i Google Ads, może pozostawać w tyle za konkurencją. To, czy i jakie działania dodatkowe należy podjąć pokazuje audyt przeprowadzany na samym początku działań.

MIT: Usługa obejmuje działania wyłącznie po stronie agencji

FAKT: Usługi optymalizacji strony opierają się na współpracy agencji z klientem. Specjaliści przeprowadzają optymalizację serwisu, udzielając wskazówek, co warto poprawić po stronie klienta. Agencja nie ma dostępu do niektórych funkcji serwisu, więc wprowadzenie niektórych zmian po stronie klienta jest koniecznością.

MIT: Optymalizacja może być przeprowadzana samodzielnie

FAKT: I tak i nie. Każdy specjalista działa na podstawie wypracowanych przez siebie metod, które mieszczą się w ogólnym zakresie działań optymalizacyjnych, ale często wymagają indywidualnych rozwiązań. Można przeprowadzać je samemu, pod warunkiem, że ma się odpowiednie narzędzia, wiedzę i doświadczenie. Pomimo szerokiej dostępności poradników i tutoriali, nietrudno tu o pomyłkę, która może sporo kosztować. Nieprawidłowe linkowanie może zostać uznane za spam, co grozi filtrem lub nawet karą Google. Źle dobrane słowa kluczowe i niewłaściwe nasycenie nimi tekstów to ryzyko spadku jakości… i pozycji strony. Dlatego warto zatrudnić profesjonalną agencję, która bierze na siebie odpowiedzialność za podejmowane działania optymalizacyjne, wybór linków, dobór słów kluczowych, itd.

MIT: Działania powinny być rozliczane za efekt

FAKT: Jak wynika z naszego doświadczenia, forma rozliczenia za wyniki nie zawsze sprawdza się w przypadku SEO. Działania optymalizacyjne dopasowuje się do potrzeb danego biznesu i rozlicza w zależności od pracy, jaką trzeba włożyć w poprawę serwisu. Poza tym, jak już wspominaliśmy, efekty optymalizacji nie muszą być widoczne od razu, podczas gdy sam proces optymalizacji, trwa nieustannie.

Jak widzisz, SEO to dosyć złożone zagadnienie.

Nic dziwnego, że budzi mnóstwo pytań i rodzi wiele mitów. Jeśli nie wiesz, jak rozpocząć budowanie widoczności swojego biznesu w Internecie – napisz do nas. Marketingiem w wyszukiwarkach zajmujemy się od lat, a optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarki to nasza specjalność. Z sukcesem optymalizujemy strony i sklepy internetowe lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych klientów. Wyróżnia nas strategia, i to nie tylko z nazwy.

Jako Strategiczni.pl działamy w oparciu o sprawdzone rozwiązania, nie boimy się wyzwań i dodatkowych zadań. Oprócz działań optymalizacyjnych, oferujemy reklamowanie w Google Ads i Facebook Ads, obsługę social mediów, wysokiej jakości SEO copywriting, a także doradztwo e-commerce. Jeśli potrzebujesz kompleksowego marketingu w wyszukiwarkach, skontaktuj się z nami.

Napisz lub zadzwoń, pomożemy!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bądź na bieżąco: