02 grudnia, 2020

Pozycja Twojej strony w Google – jak ją sprawdzić?

Tagi:

Strategiczni.pl

Widoczność stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google nie jest przypadkowa. Algorytm popularnej wyszukiwarki bierze pod uwagę niezliczoną ilość czynników, które decydują o tym, na jakiej pozycji znajdzie się Twoja strona internetowa. Pojawienie się na pierwszej karcie wyników w TOP 10 przynosi określone korzyści – większy ruch użytkowników w serwisie i konwersję pod postacią większych zysków. Chcesz sprawdzić, czy pozycja Twojej strony internetowej jest wystarczająco wysoka? Dowiedz się, jak to zrobić.

Pozycje w Google – czym są i dlaczego powinny być wysokie?

Wyszukiwarka Google opiera się na zapytaniach użytkowników (słowach kluczowych). Po wpisaniu frazy w okno wyszukiwania otrzymujesz stronę z wynikami, a dokładniej listę stron określaną jako Search Engine Results Page, czyli SERP. Miejsce, które zajmuje Twoja strona internetowa na dane słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania to właśnie pozycja w Google. Na jej widoczność ma wpływ pozycjonowanie strony. Poza wynikami organicznymi na stronie wyników mogą znaleźć się również m.in. płatne reklamy, mapy, czy oferty produktów.

Dlaczego właściciele stron internetowych rywalizują o jak najlepszą widoczność w Google? Im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym większa szansa na to, że użytkownik kliknie link odsyłający do strony i zapozna się z Twoją ofertą, a przecież zależy Ci na tym, aby pozyskiwać nowych klientów. Obecność na dalszych stronach wyników zmniejsza szansę na to, że użytkownicy zainteresują się Twoją działalnością. Google jest szczególnym miejscem do promowania swojej oferty. Tutaj potencjalni klienci sami dają znać, czego potrzebują, wpisując zapytanie do wyszukiwarki. Dlatego, gdy strona wyświetla się wysoko na odpowiednie słowo kluczowe, zwiększasz swoje biznesowe możliwości.

Dlaczego warto monitorować pozycję strony w Google?

Jeżeli zdecydowałeś się na obecność w internecie, powinieneś regularnie monitorować pozycję swojej witryny. Google nie przydziela jednego miejsca w wynikach wyszukiwania raz na zawsze. Algorytm wciąż się zmienia, a wynik Twojego serwisu jest uzależniony również od lokalizacji, historii przeglądanych stron, czy używanych urządzeń (telefony, tablety, komputery). Monitorując swoją pozycję, sprawdzasz także, czy podejmowane działania z zakresu SEO przynoszą oczekiwane efekty. Pozycjonowanie strony jest procesem długotrwałym, ale jeżeli nawet po dłuższym czasie nie obserwujesz wzrostu swojej pozycji, to znak, że optymalizacja nie jest wdrażana we właściwy sposób. To sygnał, że czas na zmiany i poprawki w strategii SEO.

Sprawdzanie pozycji w wyszukiwarce – 4 najpopularniejsze sposoby

Teraz kiedy już wiesz, czym są pozycje w Google i dlaczego należy je monitorować, przejdźmy do najważniejszej części artykułu, czyli dowiedzmy się, jak sprawdzić, gdzie w Google znajduje się Twoja strona internetowa. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Zanim jednak „wyśledzisz” pozycje swojego serwisu, powinieneś zweryfikować, czy strona została zaindeksowana przez Google. Nie jest to zbyt skomplikowane zadanie. Wystarczy do wyszukiwarki wpisać komendę site: i adres strony. Jeżeli w wynikach pojawi się Twój serwis, oznacza to, że Google go zaindeksował. Indeksację sprawdzisz także w narzędziu Google Search Console.

Weryfikacja adresu przy pomocy komendy site

widok z wyszukiwarki google

Weryfikacja adresu w Google Search Console

Należy wprowadzić adres w górnym polu wyszukiwania:

gsc - widok wyszukiwarki

Informacja o tym, że serwis został prawidłowo zaindeksowany:

gsc - widok z narzedzia

Jeżeli adres nie jest zaindeksowany, otrzymasz taką informację:

gsc - widok z narzedzia

1. Analiza ręczna

Ta metoda na określenie pozycji w Google sprawdza się w przypadku mniejszych witryn lub blogów. Może okazać się zbyt czasochłonna, jeżeli w ten sposób chciałbyś sprawdzić widoczność np. dużego sklepu internetowego. Trzeba też wspomnieć, że nie jest to metoda do końca miarodajna. Google dostosowuje wyniki do indywidualnych preferencji użytkowników, uwzględniając ich lokalizację, historię wyszukiwania czy rodzaj urządzenia, z którego korzystają. Chcąc sprawdzić wynik swojej strony, powinieneś skorzystać z trybu prywatnego incognito, ale też jednocześnie wylogować się z konta Google, wyczyścić historię przeglądania i cookies, a także wyłączyć lokalizację GPS. W ten sposób podniesiesz wiarygodność otrzymanych wyników. Wpisz w wyszukiwarkę słowo kluczowe powiązane z Twoją branżą i odszukaj, gdzie w wynikach znajduje się Twoja strona.

2. Google Search Console

Bez tego darmowego narzędzia od Google trudno wyobrazić sobie pozycjonowanie strony www. W GSC znajdziesz informacje, na jakie zapytania witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania, a także prześledzisz jej pozycje. Google Search Console pozwala na określenie średniej pozycji strony w danym okresie. Możesz sprawdzić pozycje poszczególnych słów kluczowych, dzięki którym Twój serwis jest widoczny w Google, ale także pozycje konkretnej podstrony biorąc pod uwagę średnie miejsce zapytań, na które się wyświetla.

gsc - wykres widocznosci

3. Darmowe aplikacje do analizy dostępne w internecie

Sprawdzenie pozycji wcale nie musi być skomplikowane. Przy pomocy darmowych narzędzi, które znajdziesz w internecie, szybko i łatwo dowiesz się, jak wygląda widoczność Twojej strony w Google. Jednym z nich jest Gspot. Wystarczy na stronie narzędzia wpisać adres swojej domeny oraz maksymalnie 5 słów kluczowych, dla których chcesz sprawdzić pozycje. Otrzymasz wyniki w tabeli. Z jednego adresu IP można wykonać jedno sprawdzenie na minutę, a sprawdzenie pozycji tej samej strony raz na 10 minut. Gspot łączy się z Google podobnie jak przeglądarka. Narzędzie analizuje pierwsze 10 stron wyników, dlatego gdy Twoja strona zajmuje dalsze pozycje, nie otrzymasz danych.

Innym programem, który pomoże w analizie pozycji jest Cmonitor. Narzędzie to jest płatne, ale jego twórcy udostępniają 14-dniową darmową wersję. Działanie jest podobne, jak w przypadku Gspot. Do okna wyszukiwarki wpisujesz frazy kluczowe po przecinku i nazwę domeny, a następnie otrzymasz pobierany na żywo wynik wyszukiwania.

4. Profesjonalne narzędzia analityczne

Do szczegółowych i wymagających analiz służą bardziej profesjonalne narzędzia. To właśnie z tego rodzaju wsparcia w swojej pracy korzystają specjaliści SEO. Narzędzia te są płatne, ale dają też o wiele więcej możliwości. Pozwalają na sprawdzanie pozycji dla dużej liczby słów kluczowych. Za ich pomocą generuje się rozbudowane i szczegółowe raporty, wykresy oraz zbiera dużą ilość danych. Przykładowe narzędzia wykorzystywane przez specjalistów SEO to:

  • Senuto – narzędzie bardzo dobrze znane w świecie SEO. Umożliwia sprawdzenie widoczności nie tylko Twojej strony, ale także witryn konkurencji. Dzięki Senuto przeanalizujesz również pozycje wybranych słów kluczowych.
  • SeoStation – narzędzie warto wykorzystać do codziennej analizy pozycji fraz, gdy sprawdzasz kilka wersji językowych wyszukiwarki. Ponadto możesz określić lokalizację i zdecydować, czy chcesz monitorować również wyniki z map Google.
  • Semstorm – rozbudowane narzędzie, które pozwala na wszechstronną analizę. W przypadku monitoringu pozycji możesz wziąć pod uwagę np. rodzaj urządzenia lub wersję językową wyszukiwarki.

Jeżeli chcesz przyciągać nowych klientów do swojej strony internetowej, musisz zaznaczyć swoją obecność na wysokich pozycjach. Ten cel osiągniesz dzięki skutecznemu pozycjonowaniu. Pamiętaj jednak, że pozycje w Google nie są stałe. Ich monitoring pozwoli Ci szybko reagować i podejmować działania, gdy wyniki zaczną spadać. Widoczność w wyszukiwarce na wysokim poziomie jest w interesie Twojej firmy. Podtrzymasz w ten sposób zainteresowanie klientów ofertą.

 

 

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk