Z powodu rosnącej świadomości konsumentów, a także przedsiębiorców, pozyskiwanie potencjalnych klientów w niemal każdej branży staje się coraz trudniejsze. Właśnie dlatego, coraz więcej właścicieli firm decyduje się na pozycjonowanie stron internetowych, aby skuteczniej docierać do wybranej grupy docelowej poprzez wyświetlanie swoich produktów i usług w wyszukiwarce Google. Postępująca transformacja cyfrowa sprawiła, że Internet stał się dla marketingu narzędziem o niemal nieograniczonych możliwościach. Przedsiębiorcy słusznie wykorzystują tę szansę i decydują się na ekspansję swoich biznesów poprzez pozycjonowanie zagraniczne oraz media społecznościowe, które pozwalają docierać do użytkowników na całym świecie.
Jednym z krajów, który stał się chętnie wybierany do sprzedaży produktów i usług, jest Hiszpania. Dlaczego pozycjonowanie stron w Hiszpanii zyskuje na popularności? Przemawiają za tym przede wszystkim trendy i statystyki. W 2020 roku 96% gospodarstw domowych w Hiszpanii miało dostęp do internetu. Był to wzrost o cztery punkty procentowe w porównaniu z rokiem poprzednim. Ogólny udział gospodarstw domowych w Hiszpanii z dostępem do internetu był o trzy punkty procentowe wyższy niż średnia w całej Unii Europejskiej.
Źródło: Statista
W ostatnich latach na całym świecie rośnie popularność branży e-commerce. W 2019 r. ponad 76% internautów w Hiszpanii kupowało online (poniższy wykres), a średnie wydatki na mieszkańca w tym samym roku wyniosły ponad dwa tysiące euro. W efekcie wielkość sprzedaży e-commerce w Hiszpanii wyniosła w 2019 roku 50 miliardów euro.
Źródło: Statista
Według 34% ankietowanych, głównym powodem, dla którego w 2020 roku Hiszpanie woleli kupować produkty na stronie online niż w sklepie stacjonarnym, był komfort. 10% respondentów stwierdziło, że robi zakupy online, ponieważ sklepy zostały zamknięte z powodu blokady spowodowanej pandemią koronawirusa.
Źródło: Statista
Mimo, iż przewidywania Hiszpanów co do spadku inwestycji w marketing nie były zbyt optymistyczne, hiszpański rynek cyfrowy wciąż ma się dobrze. Według szacunków Digital Market Outlook, udział osób korzystających w Hiszpanii z e-commerce wzrośnie do 79,2% w 2025 roku.
60% hiszpańskich konsumentów przyznaje, że woli robić zakupy w dużych sieciach handlowych. Powodem, dla którego klienci wybierają duże sieci dystrybucji zamiast mniejszych sklepów jest to, że markety oferują lepsze ceny i dużą różnorodność produktów.
Najpopularniejszą kategorią w zakupach online jest moda – około 70% hiszpańskich konsumentów kupiło ubrania w 2020 roku korzystając ze strony internetowej. Udział branży mody e-commerce w Hiszpanii osiągnął udział w rynku z 19,4% w 2020 roku po kilku latach wzrostów. Jeśli zatem posiadasz sklep z ubraniami i masz w planach poszerzenie działalności o rynek hiszpański, powinieneś wziąć pod uwagę, że moda stanowi wysoko konkurencyjny sektor biznesu, dlatego osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, może okazać się wyzwaniem.
Wśród kupujących w Hiszpanii 70% zdecydowało się na zakupy na internetowych platformach handlowych w 2019 r. Ponadto internetowe platformy handlowe były również głównym źródłem informacji przed zakupami online w Hiszpanii w 2020 r.
Rynek hiszpański zaczął odnotowywać wzrost w ciągu ostatniej dekady wzrost znaczenia handlu elektronicznego – jego wartość w 2007 roku wyniosła 5,9 mld euro, natomiast wielkość sprzedaży w 2018 r. osiągnęła wartość około 41,5 mld euro. Sektorem biznesowym, który najbardziej skorzystał na usługach e-commerce w 2018 r była branża turystyczna. Inwestycja w pozycjonowanie stron sklepów internetowych z tego obszaru biznesu, może zatem przynieść wymierne korzyści finansowe. Tym, co powinno szczególnie zainteresować właścicieli firm i specjalistów, zajmujących się technicznym SEO, jest statystyczny udział w rynku dostawców oprogramowania e-commerce. Analizy pokazują, że w sierpniu 2019 roku aż 21,6% stron www w Hiszpanii (witryny posiadające rozszerzenie .es), wykorzystujących technologię e-commerce, opartych było na oprogramowaniu PrestaShop. Natomiast liderem wśród sklepów online, które swoją ofertą podbijają rynek hiszpański jest Amazon.es.
Źródło: Statista
Według najnowszych danych, przeciętny Hiszpan zwiększył swoje wydatki na produkty zakupione online w ostatniej dekadzie z 739 euro rocznie w 2007 r. do 1,36 tys. w 2017 r. Usługi ubezpieczeniowe i finansowe znalazły się w rankingu usług, na które Hiszpanie wydali najwięcej pieniędzy – średnio 3,6 tys. euro w 2017 roku. Klienci na rynku hiszpańskim chętnie posługują się także metodami płatności online.
Źródło: Statista.com
Królestwo Hiszpanii kojarzy się przede wszystkim z wakacjami, tańcem flamenco oraz kuchnią pełną aromatycznych przypraw. Teren Hiszpanii obejmuje niektóre południowo-zachodniej części kontynentu europejskiego, a także Baleary i Wyspy Kanaryjskie. Kraj ten jest popularnym kierunkiem turystycznym ze względu na klimat, piękny krajobraz i rozległe wybrzeża. Jak wynika ze statystyk, mieszkańcy Hiszpanii chętnie korzystają z internetu do wyszukiwania różnego rodzaju treści, dlatego jeśli masz w planach rozszerzenie działalności swojej firmy na granicę, warto wziąć pod uwagę pozycjonowanie strony internetowej w tej części Europy. Dlaczego działania SEO obejmujące strony w Hiszpanii to jedna z najlepszych inwestycji z obszaru marketingu?
Proces pozycjonowania stron internetowych w Hiszpanii zasadniczo nie różni się znacząco od działań SEO, które podejmują specjaliści w przypadku polskich stron www. Usługi pozycjonowania powinny obejmować audyt strony, analizę linków wychodzących i przychodzących, dobór słów kluczowych, a także strategię treści, czyli plan, który uwzględnia różnego rodzaju content, jaki powinien pojawić się w obrębie witryny.
Według statystyk, średni czas codziennego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych w Hiszpanii w styczniu 2020 roku wynosił 341 minut dziennie. Z badania wynika ponadto, że codzienne korzystanie z mediów społecznościowych zajmowało Hiszpanom 111 minut. Nie dziwi również fakt, że Hiszpanie wpisują się w ogólnoświatowy trend i najczęściej używaną przez nich wyszukiwarką jest Google. W kwietniu 2021 roku, aż 91,97% ruchu generowanego przez wyszukiwania na komputerach pochodziło z Google.
Źródło: Statista
W 2020 roku 65% hiszpańskiej populacji miało profil na portalu społecznościowym i korzystało z mediów społecznościowych. Jak pokazują wyniki badania Statista Global Consumer Survey przeprowadzonego w Hiszpanii w 2021 roku, około 76% respondentów codziennie korzysta z social media takich jak Facebook czy Instagram. Co więcej, przewiduje się, że do 2025 r. liczba osób regularnie korzystających z kanałów social media osiągnie 38,80 mln.
Wśród firm dużym zainteresowaniem cieszy się LinkedIn. Badania analizujące odsetek przedsiębiorstw posiadających konta korporacyjne w social media Hiszpanii w 2019 pokazały, że LinkedIn zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 63%. Na drugim miejscu pojawił się Twitter (48%), a na trzecim Instagram (36%).
Aby strona internetowa stała się widoczna w Google dla osób posługujących się językiem hiszpańskim, jej treść powinna zostać stworzona właśnie w tym języku. Wybierając frazy kluczowe, których chcemy użyć do pozycjonowania stron w Hiszpanii, powinniśmy mieć na uwadze różne dialekty oraz odmiany języka, którym posługują się mieszkańcy tego kraju. Nieznaczne różnice mogą wystąpić w przypadku języka angielskiego używanego w USA oraz Wielkiej Brytanii, ale sytuacja w Hiszpanii, mimo, iż jest ona jednym krajem, jest nieco bardziej skomplikowana. Używa się tam języka kastylijskiego (powszechnie nazywanego po prostu językiem hiszpańskim) oraz katalońskiego, baskijskiego i galicyjskiego. Jeśli chcesz pozyskać ruch z wyszukiwarki w którymś z tych regionów, należy pamiętać, że mają one wyraźną identyfikację lokalną oraz różnią się kulturowo.
Język hiszpański i jego regionalne odmiany dają szerokie pole możliwości dla działań SEO. Duże znaczenie ma także rosnący odsetek osób dokonujących zakupów przez internet. Jeśli myślisz o pozycjonowaniu swojej strony www za granicą, rynek hiszpański jest dobrym miejscem do pozyskania nowych klientów.
Działania SEO na rynku hiszpańskim przynoszą efekty w postaci większej widoczności marki w Google. Eksperci SEO analizują dane i na ich podstawie opracowują strategię, która uwzględnia frazy kluczowe istotne dla konkretnej marki. Dzięki optymalnemu wykorzystaniu słów kluczowych w obrębie strony www oraz pozyskaniu wartościowych linków, większa liczba użytkowników będzie miała szansę zapoznać się z ofertą Twojej firmy.
Wysokie pozycje w Google możesz uzyskać nie tylko poprzez reklamę sponsorowaną Google Ads (dawniej Adwords), ale przede wszystkim, dzięki regularnym działaniom SEO. Pozycjonowanie nie przynosi natychmiastowych efektów – pojawiają się one stopniowo, ale za to one długotrwałe i dużo bardziej stabilne, niż ruch na stronie, jaki przynosi płatna reklama.
Jak pokazują przytoczone statystyki, pozycjonowanie stron w Hiszpanii może przynieść wymierne korzyści biznesowe. W sytuacji, kiedy większość populacji danego państwa korzysta z Internetu w celu dokonywania zakupów, warto rozważyć działania SEO w tym kraju, aby dotrzeć ze swoją ofertą do grupy użytkowników, dla których kupowanie online jest codziennością.
Na jakich rynkach działamy?