21 lipca, 2021

Pozycjonowanie – rezygnować, czy czekać na efekty?

Tagi: , ,

Strategiczni.pl

Mija kolejny miesiąc od podpisania umowy z agencją SEO, a Ty wciąż nie czujesz, aby coś się zmieniło w Twoim biznesie. Inwestujesz w marketing internetowy i chcesz zauważać efekty. W głowie zaczyna pojawiać się myśl, że to zły kierunek i trzeba postawić na inne działania. Pośpiech to zły doradca, dlatego, zanim zdecydujesz się na poważny krok, jakim jest rezygnacja z pozycjonowania strony, sprawdź, dlaczego warto być cierpliwym i poczekać na efekty.

Pozycjonowanie stron internetowych – przygotuj się na dłuższą podróż

Współczesny świat przyzwyczaił nas do tego, że nie lubimy czekać. Chcemy mieć to i owo już, teraz, natychmiast. Dotyczy to także efektów pozycjonowania. Jednak wyniki w postaci wysokich pozycji w Google są poprzedzone działaniami, które rozkładają się na wiele miesięcy, a nawet lat jeżeli chcesz utrzymać swoją stronę w czołówce najlepiej widocznych.

Przykładem może być np. optymalizacja techniczna. Jest bardzo czasochłonna i wymagająca sporego nakładu pracy. Specjalista musi dokładnie przejrzeć serwis pod kątem różnych parametrów, np. szybkości ładowania i zaproponować rozwiązania, które ulepszą stronę. Kolejnym krokiem jest ich wdrożenie i na to też potrzeba czasu.

Content to kolejny element, który odgrywa duże znaczenie w pozycjonowaniu. Kiedy Google wprowadziło aktualizację Panda, stało się jasne, że treści na stronach internetowych muszą być unikalne i wartościowe dla użytkowników. Tworzenie takiego contentu to również czas, szczególnie gdy dotyczy to dużych serwisów, np. sklepów internetowych. Jeżeli copywriterzy mają dostarczać dobre teksty, które odegrają swoją rolę w pozycjonowaniu, powinni dokładnie poznać temat, zrobić rzetelny research i uwzględnić zasady SEO (m.in. zastosować słowa kluczowe, dodać nagłówki, wypunktowania, przygotować meta opisy, a przy zdjęciach wypełnić alty). Na content dobrze jest mieć długofalowy plan. Jest nim strategia contentowa. Wtedy wiesz, jakie działania warto zrealizować.

Prace związane z pozycjonowaniem wychodzą także poza stronę internetową i są związane np. z pozyskiwaniem linków z innych witryn i serwisów. Zaplanowanie skutecznej strategii link buildingowej i jej wykonanie też jest czasochłonne. Linki odsyłające do Twojej strony internetowej w pierwszej kolejności powinny być wartościowe i przemyślane. Dodatkowo odnośniki z innych stron trzeba na bieżąco monitorować i w miarę możliwości usuwać te, które źle wpływają na pozycjonowanie.

Proces pozycjonowania wymaga wytrwałości. Jest wspinaczką na szczyt, a po drodze może wiele się wydarzyć. Inni „wspinacze” będą próbowali Cię wyprzedzić, a także warunki do osiągnięcia wysokich pozycji nie zawsze będą sprzyjające. Zadba o to sam Google, który regularnie aktualizuje swój algorytm. Warto to wiedzieć przed podpisaniem umowy z agencją SEO. A co gdy już znajdziesz się na szczycie wyszukiwarki? Mogłoby się wydawać, że to czas na odpoczynek. Nie w tym przypadku. Teraz musisz się na nim utrzymać, a to bardzo często oznacza jeszcze więcej pracy. Konkurencja nie odpuści. Jej celem również są wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

Kuszące jest pójście drogą na skróty szlakiem Black Hat SEO. Wtedy efekty pozycjonowania będą widoczne szybciej, ale tego rodzaju działania niezgodne z wytycznymi Google mogą mieć przykre konsekwencje dla strony internetowej. Najczarniejszy scenariusz, gdy Google nałoży karę na Twoją witrynę, to całkowite usunięcie jej z wyników wyszukiwania. Na pewno nie to jest Twoim celem, gdy inwestujesz w marketing internetowy.

Google nie ułatwia zadania specjalistom SEO. Amerykański gigant przekazuje niewiele wytycznych o tym, jak osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce. Dodatkowo opracował mnóstwo czynników rankingowych, które mają wpływ na ostateczną pozycję i są brane pod uwagę przy analizie strony. Specjaliści SEO bazują na swoim doświadczeniu i bacznie obserwują to, co dzieje się w branży. Trzeba też mieć na uwadze to, że każda strona internetowa jest inna, dlatego działania, które sprawdzają się w jednej witrynie, niekoniecznie przyniosą ten sam efekt w innej. Cały proces pozycjonowania powinien bazować na strategii SEO, czyli dokumencie przygotowanym dla konkretnej strony, wskazującym, jak powinna wyglądać optymalizacja.

Co jeszcze ma wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie?

  • konkurencyjność słów kluczowych – pozycjonowanie opiera się na słowach kluczowych, czyli frazach związanych z Twoją branżą. Użytkownicy wpisują je w wyszukiwarkę. Jeżeli są one bardzo konkurencyjne, czyli wielu Twoich rywali chce się na nie pozycjonować, to osiągnięcie efektów będzie trudniejsze i czasochłonne. Agencja SEO, z którą współpracujesz, w tym przypadku musi dołożyć większych starań i zaplanować szereg działań, które zaprowadzą Twoją stronę na topowe pozycje.
  • dotychczasowy poziom optymalizacji witryny – duże znaczenie ma także to, czy pozycjonowana strona była już wcześniej optymalizowana i jak wiele jej elementów wymaga poprawy. Czasami wystarczy wprowadzić kilka zmian, a strona, która zajmowała bardzo odległe pozycje, odnotowuje znaczący wzrost. Jednak kolejna poprawa pozycji będzie wymagała już większego zaangażowania ze strony agencji SEO i specjalistów. Im bliżej szczytu, tym więcej działań jest do wdrożenia.
  • koszt pozycjonowania – budżet na SEO ma znaczenie. Im więcej środków przeznaczysz na pozycjonowanie swojej witryny, tym więcej działań zaplanują i wykonają specjaliści SEO. Poza optymalizacją techniczną równie ważny jest content marketing, czy link building. Dobre pozycjonowanie to pozycjonowanie szerokie.
  • współpraca z agencją SEO – podpisanie umowy z agencją SEO nie powinno oznaczać, że w pełni wycofujesz się z tego, co będzie działo się z Twoją stroną internetową. Regularny kontakt ze specjalistami agencji SEO jest niezwykle ważny, zwłaszcza wtedy, gdy akceptujesz ich działania. Trudno mówić o skutecznym pozycjonowaniu, jeżeli odpowiadasz za zmiany na stronie i ich nie wdrażasz zgodnie z sugestiami. Proces SEO w takim przypadku na pewno się wydłuży.

Efekty SEO - dlaczego trzeba na nie poczekać?

Efekty pozycjonowania – dlaczego powinieneś działać i czekać?

Teraz gdy już wiesz, czym jest pozycjonowanie i jak wiele działań należy przeprowadzić, aby pojawić się w wynikach Google na widocznych pozycjach, z pewnością zadajesz sobie pytanie, czy warto. W tej części artykułu skupimy się na tym, co możesz osiągnąć marketingiem internetowym i jakich efektów pozycjonowania się spodziewać. Jednym słowem spróbujemy Cię przekonać, że nie warto przedwcześnie rezygnować z pozycjonowania.

Optymalizacja serwisu działa korzystnie nie tylko na SEO

Gdy specjaliści optymalizują witrynę, ich celem jest działanie na korzyść SEO, ale w rzeczywistości pozytywnie wpływają również na wyniki kampanii z innych źródeł. Ze względu na to, że obecnie Google podnosi pozycje serwisów przyjaznych użytkownikom, również działania SEO muszą być user friendly. W ostatnim czasie dużą uwagę poświęca się użytkownikom smartfonów. To oni przejmują wyszukiwania w Google, dlatego amerykański gigant wprowadził aktualizację Mobile First Index i ogłosił, że algorytm wyszukiwarki w pierwszej kolejności będzie brał pod uwagę mobilną wersję strony. Więcej informacji znajdziesz w artykule – Nadchodzi Mobile First Index. Jak przygotować się na nie taki nowy algorytm Google. Stworzenie mobilnej wersji strony stało się ważnym elementem optymalizacji i jest korzystne dla użytkowników, a ostatecznie może przyczynić się do zwiększenia konwersji, czyli liczby potencjalnych klientów.

Content, który buduje wizerunek eksperta i zaufanie do marki

Bez contentu trudno mówić o skutecznym pozycjonowaniu. To właśnie dobre treści „pracują” na wysokie pozycje. Mają też inne zalety. Pozwalają Ci stać się ekspertem w swojej branży i budować wizerunek firmy, która jest godna zaufania. Przykładem jest blog firmowy. To tutaj możesz publikować artykuły, w których wyjaśnisz klientom bardziej skomplikowane kwestie związane z Twoimi produktami i usługami. Zaprezentujesz swoją firmę jako tę, która chętnie dzieli się wiedzą i jest otwarta na klientów. To może być Twój wyróżnik i przewaga nad konkurencją.

Ruch organiczny przyciąga klientów

W przypadku większości serwisów internetowych to właśnie ruch organiczny z wyszukiwarki stanowi największą część całego ruchu na stronie. Jeżeli postanowisz zrezygnować z pozycjonowania swojej strony, spowodujesz duże straty dla swojej działalności. Warto więc walczyć o utrzymanie i zwiększenie ruchu organicznego, ponieważ może przełożyć się to na większe zyski dla Twojej firmy.

Rozwój wielu kanałów – w tym także organica

Warto rozwijać wszystkie kanały, których celem jest promocja Twojej działalności. Dotyczy to także organica, czyli bezpłatnych wyników w Google. Wtedy, gdy z jakiegoś powodu dany kanał przestanie działać, możesz liczyć na pozostałe. Przykład: Twój serwis pozyskuje duży ruch z social mediów (Facebook, Instagram) i ich administrator stwierdzi, że działasz niezgodnie z regulaminem, co spowoduje blokadę konta. Zostajesz odcięty od głównego źródła ruchu, ale inne kanały wciąż działają.

Widoczność na pierwszej stronie wyników buduje rozpoznawalność

Internauci mają zaufanie do wyszukiwarki Google i informacji, które w niej znajdują, a szczególnie dotyczy to tych marek, usług i produktów prezentowanych wysoko w wynikach wyszukiwania. Dlatego pojawienie się na pierwszej stronie na wiele fraz kluczowych spowoduje zwiększenie rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów i będzie miało wpływ na świadomość istnienia Twojej marki. Musisz przyznać, że to dobrze, gdy klienci kojarzą Twoją firmę i usługi.

Koszty, które przekładają się na efekty

Olbrzymią zaletą pozycjonowania jest mierzalność. W każdym momencie możesz sprawdzić, jak wygląda ruch z organicznych wyników wyszukiwania w Twoim serwisie i jak zachowują się w nim użytkownicy. W porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy to duży przeskok. Teraz właściciel strony przy pomocy narzędzi i wiedzy specjalistów SEO może sporo dowiedzieć się o swoich klientach i dostosowywać do nich swoją ofertę. W przeciwieństwie do płatnych kampanii w Google pojawienie się w organicznych wynikach jest bezpłatne. Koszty, które ponosisz, są związane z pracą agencji SEO. Zazwyczaj budżet przeznaczony na SEO w porównaniu z zyskami jest korzystniejszy niż w przypadku innych płatnych źródeł ruchu. Musisz też pamiętać o tym, że wiele prac optymalizacyjnych działa na korzyść Twojego serwisu przez dłuższy czas – np. stworzone treści.

Efekty pozycjonowania - dlaczego warto?

Sprawdź, co na temat współpracy z agencją SEO mówi nasz Head of SEO Karol Kwiatkowski

Podsumowanie

Pozycjonowanie stron to proces wymagający zaangażowania, ale to zaangażowanie przekłada się na efekty. To oczywiste, że jako właściciel firmy, który postawił na marketing internetowy, chcesz jak najszybciej zobaczyć wyniki, które przełożą się na zyski. Czasami jednak warto poczekać dłużej i postawić na działania, które będą długofalowe. Nie bez znaczenia jest również agencja SEO, której powierzysz wymagający proces pozycjonowania. Współpraca ze specjalistami daje większą gwarancję, że pojawią się efekty. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda SEO w naszej agencji, skontaktuj się z nami i porozmawiajmy.

Źródło fotografii: https://pixabay.com/pl/users/geralt-9301/

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk