13 stycznia, 2021

Pozycjonowanie stron – jak się tego nauczyć?

Tagi:

Strategiczni.pl

dziecko trzyma książkę

Rozbudowane narzędzia analityczne, słowa kluczowe, optymalizacja kodu strony internetowej… Pierwszy kontakt z pozycjonowaniem może wydawać się dość skomplikowany. Jednak cały ten proces, który odpowiada za osiąganie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, zyskuje przy bliższym poznaniu. Chcesz lepiej zrozumieć, w jaki sposób działa pozycjonowanie i rozpocząć przygodę z SEO? Przydadzą Ci się wskazówki na dobry początek.

Czym jest pozycjonowanie stron?

Zanim zagłębisz się w świat marketingu internetowego, warto zacząć od absolutnych podstaw, czyli określenia, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie, dlaczego jest tak ważne i co obejmuje. Tym terminem określa się wszystkie działania, których celem jest pojawienie się strony internetowej na widocznych pozycjach w bezpłatnych (inaczej organicznych) wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Google ocenia witryny, biorąc pod uwagę swoje czynniki rankingowe. Jest ich naprawdę dużo, a dodatkowym wyzwaniem dla pozycjonowania są mniejsze i większe aktualizacje algorytmu wyszukiwarki. Te większe zazwyczaj mają duży wpływ na pozycje poszczególnych witryn. Dlaczego więc warto zadbać o obecność swojego serwisu w Google? Widoczna strona to większe zainteresowanie użytkowników, a ci odpowiednio poprowadzeni wykonają na stronie to, na czym nam zależy, np. dokonają zakupu. Co zatem wchodzi w skład pozycjonowania?

  • SEO – tego rodzaju działania obejmują optymalizację kodu strony internetowej. Związana jest ona z poprawą szybkości ładowania, poprawą indeksacji, instalacją certyfikatu SSL i innymi aspektami technicznymi. SEO to także optymalizacja treści. W tym przypadku należy zadbać o odpowiednią strukturę nagłówków i tworzenie tekstów z dobranymi słowami kluczowymi.
  • Content marketing – obecnie odgrywa olbrzymie znaczenie w pozycjonowaniu. Jest to zasługa aktualizacji algorytmu o nazwie Panda. Wraz z nią Google dał do zrozumienia, że content jest ważny. Treści publikowane na stronach internetowych (także te wizualne i graficzne) mają wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Powinny być nie tylko wartościowe dla użytkowników, ale również oryginalne.
  • Link building – pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów to kolejny istotny element pozycjonowania. Należy jednak pamiętać, że odnośniki do strony powinny pochodzić z wartościowych i sprawdzonych źródeł. Wtedy będą pozytywnie oddziaływać na pozycje w wyszukiwarce.
  • Analityka internetowa – największą zaletą pozycjonowania jest mierzalność. W dowolnym momencie możesz monitorować postępy prac. To zasługa narzędzi analitycznych gromadzących dane i generowanych w nich raportów.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o podstawowych terminach używanych w pozycjonowaniu, zajrzyj do naszej BAZY WIEDZY SEO.

Od czego zacząć naukę pozycjonowania?

Początki w SEO zazwyczaj nie należą do najłatwiejszych. Szybko okazuje się, że trzeba przyswoić bardzo dużo wiedzy. Kluczowe jest jednak to, aby korzystać ze sprawdzonych źródeł i uporządkować swoją naukę. Informacje o pozycjonowaniu możesz zdobywać na wiele sposobów. Piszemy o tym w następnej części artykułu.

Trochę teorii na początek

Książki i e-booki

Bez solidnych podstaw trudno przejść na wyższy poziom pozycjonowania. Tutaj pomocne okażą się książki zarówno te tradycyjne, jak i w wersji elektronicznej. Bez większego problemu znajdziesz dobrą lekturę dla początkujących, w której na konkretnych przykładach przeanalizujesz najważniejsze pojęcia. Ważne jest jednak to, aby sięgać po aktualne publikacje, ponieważ pozycjonowanie wciąż się zmienia. Standardy, które obowiązywały jeszcze kilka lat temu, dzisiaj mogą być już nieaktualne. Jedna z pozycji, po którą warto sięgnąć to: 

SEO Playbook Sławomira Czajkowskiego – kompleksowy przewodnik po pozycjonowaniu stron. Ta książka ułatwi Ci zrozumienie wszystkich najważniejszych procesów, a ponieważ tworzą ją specjaliści z branży, masz pewność, że wiedza jest sprawdzona.  

Wiedza w internecie

O internecie trzeba powiedzieć, że to wręcz kopalnia wiedzy. Jednak tak duży wybór materiałów do nauki może być utrudnieniem. Osoba początkująca musi zdecydować, od kogo chce się uczyć i wybrać wiarygodne źródła informacji. W rozwiązywaniu bieżących problemów warto skorzystać z doświadczenia osób należących do grup w mediach społecznościowych. Wciąż wartościowe są także tematyczne fora. Jednym z najbardziej znanych jest https://www.forum.optymalizacja.com/

Dzisiaj każda ceniona agencja SEO posiada także swój własny blog. Publikuje na nim artykuły związane z branżą e-marketingu. U nas także znajdziesz ciekawe wpisy SEO. Powinieneś też regularnie zaglądać na Planetę SEO – to strona, na której codziennie pojawiają się nowe publikacje blogowe. Jest ona agregatorem najważniejszych blogów SEO. 

Nie zaszkodzi także sprawdzić, co do powiedzenia, a właściwie do napisania, ma sam Google. W tym przypadku pozycją obowiązkową jest blog Google dla Webmasterów. A jeżeli chodzi o źródła zagraniczne, to polecamy serwisy Search Engine Land, Search Engine Roundtable i Moz.

Kursy i szkolenia

To kolejna droga, jaką możesz wybrać, aby dowiedzieć się więcej o SEO i pozycjonowaniu. W sieci znajdziesz platformy z kursami i szkoleniami dla początkujących, a gdy już zrozumiesz podstawowe procesy, możesz kontynuować naukę z kursami dla bardziej zaawansowanych. Wielu specjalistów SEO aktywnie działających w internecie także przygotowuje własne kursy. Wybór jest naprawdę duży, dlatego dobrze jest sprawdzić opinie innych kursantów o szkoleniu, aby mieć pewność, że jest ono wartościowe. Inną opcją są webinary. Podczas takich spotkań online eksperci bardzo dokładnie wyjaśniają istotne zagadnienia i dają możliwość zadawania pytań.

Praktyka czyni mistrza

Własny projekt SEO

Wiedza teoretyczna jest ważna, ale to praktyka pozwala rozwinąć skrzydła. Jeżeli chcesz wykorzystać to, co już wiesz, powinieneś stworzyć własną stronę internetową i na niej przetestować działania SEO. Wystarczy, że będzie to prosta witryna z kilkoma podstronami, na której wykonasz podstawową optymalizację kodu i treści. Przekonasz się, jak działa SEO, a z czasem rozbudujesz swój projekt o kolejne działania. Jeżeli postanowisz zająć się pozycjonowaniem zawodowo, taka pozycjonowana przez Ciebie strona internetowa będzie atutem na rozmowie kwalifikacyjnej.

Praktyki lub staż w agencji SEO

Gdy posiadasz już pewną wiedzę, możesz pójść krok dalej i spróbować swoich sił w agencji SEO. Zanim jednak staniesz się specjalistą SEO, sprawdzisz się w roli praktykanta lub stażysty. To znakomita okazja, aby podpatrzeć, jak pracują osoby, które zrealizowały już niejeden projekt związany z pozycjonowaniem. Przekonasz się, jak wygląda codzienna praca specjalisty SEO i zdobędziesz nowe umiejętności.

Nauka pozycjonowania wymaga zaangażowania, a aktualizacje algorytmu Google powodują, że trzeba na bieżąco śledzić tę branżę. Podstawą jest… podstawowa wiedza związana z działaniem strony internetowej i wyszukiwarki. Trzeba też wiedzieć, co wchodzi w skład pozycjonowania, ponieważ jest to proces obejmujący wiele działań. Wszystko to pozwoli przejść do części praktycznej. Tutaj już niezbędna okaże się znajomość narzędzi analitycznych. Do dyspozycji masz te udostępniane przez Google (Google Search Console, Google Analytics) lub płatne Senuto, Ahrefs, czy Semstorm. Przed Tobą ciekawa przygoda. Powodzenia w nauce!

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@benwhitephotography

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl