17 czerwca, 2020

Przekierowania w SEO – kiedy należy je tworzyć?

Tagi:

Strategiczni.pl

drogowskazy

Nieistniejące strony, zmiana adresu URL lub zmiana domeny, wprowadzenie certyfikatu SSL – to tylko niektóre przykłady, kiedy sięgamy po przekierowania. Dzięki tej metodzie użytkownicy i roboty Google mogą odnaleźć się w dynamicznej strukturze serwisu internetowego. Czym tak naprawdę jest przekierowanie, na czym polega i dlaczego jest tak chętnie wykorzystywane przez specjalistów SEO? Poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania i wykorzystaj zdobytą wiedzę w swoim serwisie internetowym.

Co to jest przekierowanie?

Przed dokładniejszą analizą mechanizmów związanych z przekierowaniami, warto wyjaśnić sam termin. Przekierowanie polega na tym, że użytkownicy, którzy odwiedzają daną stronę internetową, zostają automatycznie przeniesieni na inną stronę docelową. Jest to również informacja dla przeglądarki internetowej i robotów indeksujących, że poszukiwana strona znajduje się już w innej lokalizacji. Przekierowania wykorzystywane są do porządkowania struktury strony. Dzięki nim użytkownik, zamiast trafić na nieistniejącą stronę (błąd 404), może w dalszym ciągu kontynuować przeglądanie serwisu. W SEO przekierowania mają duże znaczenie z powodu PageRank. Umożliwiają przekazywanie mocy pomiędzy stronami. W stosowaniu przekierowań należy jednak zachować umiar. Korzystanie z tej metody, kiedy nie jest to konieczne, może mieć negatywny wpływ na pozycje serwisu internetowego. 

Rodzaje przekierowań

Użytkownik, który wpisuje w przeglądarkę internetową określony adres URL, od razu otrzymuje od serwera odpowiedź w postaci  strony internetowej. Serwer wysyła także do przeglądarki kod odpowiedzi, który dla użytkowników nie ma większego znaczenia, ale dla robotów wyszukiwarek jest ważną informacją. Kod 200 oznacza, że zawartość strony internetowej została przekazana we właściwy sposób. Dla przekierowań zarezerwowano kody odpowiedzi z przedziału liczb 301-307. Oznaczają one, że zasób znajdujący się pod tym adresem został zmieniony i znajduje się już pod innym adresem URL.

Uwzględniając kody odpowiedzi, wyróżniamy następujące rodzaje przekierowań:

  • Przekierowanie 301

Jest to najpopularniejszy i najczęściej wykorzystywany typ przekierowania. Charakteryzuje się tym, że strona internetowa zostaje na stałe przekierowana z jednego adresu URL na inny. Dla robotów Google to sygnał, że nie muszą już indeksować starej strony, ale mogą skupić się na stronie docelowej. Tego rodzaju przekierowanie bardzo często wykorzystuje się na stronach z duplikującą się treścią lub w przypadku błędów 404. Jego zaletą jest to, że znaczna część moc strony przekierowywanej przekazywana jest docelowej stronie.

  • Przekierowanie 302

Jest przekierowaniem tymczasowym i właśnie w takim celu należy z niego korzystać. Od popularnego 301 różni się tym, że w indeksie wyszukiwarki pozostają dwa adresy – stary i nowy. Wdrożenie przekierowania 302 to właściwe rozwiązanie, gdy na stronie trwają prace związane z przebudową serwisu lub w sklepie internetowych dany produkt jest chwilowo niedostępny. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w tym przypadku moc rankingowa nie jest przekazywana.

Inne rzadziej wykorzystywane przekierowania:

  • Przekierowanie 303

Służy do przekierowywania danych w formularzach za pomocą metody HTTP POST.

  • Przekierowanie 304

Informuje przeglądarkę, że posiadane przez nią dane w pamięci są aktualne.

  • Przekierowanie 305

Aby dostać się do zasobu serwera, należy skorzystać ze wskazanego serwera proxy.

  • Przekierowanie 306

Dzisiaj już się z niego nie korzysta.

  • Przekierowanie 307

Podobnie jak przekierowanie 302 kieruje użytkownika na tymczasowy adres URL.

Dodatkowo przekierowania dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze działają w obrębie tej samej witryny, a te drugie związane są z przekierowywaniem użytkownika z jednej domeny do drugiej.

Kiedy należy stosować przekierowania?

Zanim zdecydujesz się na tworzenie przekierowań, powinieneś wnikliwie zastanowić się, jaki jest cel tych działań. Przekierowania są korzystne dla SEO i pomagają w utrzymaniu ruchu na stronie, ale sięganie po nie zbyt często nie zadziała pozytywnie. Od ich prawidłowego wdrożenia zależy, czy serwis będzie właściwie zinterpretowany przez roboty indeksujące. Musisz również uważać, aby nie doprowadzić do łańcucha przekierowań. Polega on na tym, że dotarcie do strony docelowej poprzedzone jest wprowadzeniem kilku następujących po sobie przekierowań. Może to spowodować, że googleboty nie dotrą do końcowego zasobu.

W jakich sytuacjach stosuje się przekierowania?

Nieistniejące strony (błąd 404)

W serwisie internetowym po pewnym czasie niektóre podstrony mogą być już nieaktualne lub tak jak w przypadku sklepu internetowego pewne produkty znikają z asortymentu. Aby nie tracić potencjału oraz mocy tych podstron i nie dopuścić do nagromadzenia błędów 404 warto zastosować przekierowania. Usuniętą stronę najlepiej przekierować do podobnej strony  pod względem treści lub w przypadku stron produktowych do produktów z tej samej kategorii. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy w Twoim serwisie istnieją strony 404, zajrzyj do Google Search Console. W tym narzędziu znajdziesz wszelkie niezbędne informacje o błędach w serwisie.

Strona z www i bez www

Czasami jedna strona internetowa dostępna jest pod dwoma adresami – z www i bez www. Aby Google nie potraktował ich jako dwóch oddzielnych stron z duplikującą się treścią, przyda się przekierowanie 301. Dzięki jego zastosowaniu roboty będą wiedziały, który wariant adresu jest poprawny. W przypadku serwera Apache przekierowanie można ustawić, wpisując odpowiednią komendę w pliku htaccess.

Zmiana domeny

Gdy zdecydujesz się na przeniesienie swojej domeny pod inny adres, musisz wprowadzić przekierowania dla każdej podstrony w obrębie serwisu. To działanie spowoduje, że użytkownicy, którzy z przyzwyczajenia odwiedzą starą stronę internetową, zostaną automatycznie przeniesieni do nowej domeny. Natomiast roboty dostaną informację, gdzie mają szukać przeniesionych treści. Dlaczego przekierowania w tym przypadku są tak ważne? Wraz z nimi zostanie przeniesiona moc podstron, a to oznacza, że PageRank nie zostanie utracony.

Zmiany adresów URL

Podczas optymalizacji stron internetowych jednym z elementów, który ma zapewnić lepsze wyniki w wyszukiwarkach, jest zmiana adresów URL. Specjaliści SEO proponują dla poszczególnych podstron adresy, które są przyjazne użytkownikom i robotom Google. Decydując się na poprawę adresów zgodnie z wytycznymi SEO, również należy wprowadzić przekierowania ze starych adresów internetowych na nowe.

Wprowadzenie certyfikatu SSL

Google wspiera i docenia strony z certyfikatem SSL, ponieważ zwiększa to bezpieczeństwo użytkowników. Przejście z niezabezpieczonego połączenia HTTP na szyfrowane HTTPS wiąże się z przygotowaniem odpowiedniego przekierowania. Można ustawić je w pliku htaccess i dotyczy to serwera Apache. Zazwyczaj dostawcy usług hostingowych udostępniają instrukcję, jak dokładnie wykonać tego rodzaju przekierowanie.

Zmiana systemu zarządzania treścią (CMS)

Gdy Twój serwis rozrasta się i wymaga nowych funkcjonalności, możesz potrzebować też nowego CMS-a. Przeniesienie całej struktury do nowego systemu zarządzania treścią wiąże się z utratą dotychczasowych adresów URL, ponieważ nowy CMS posiada inny schemat adresów wewnętrznych. Aby nie doprowadzić do błędów 404, musisz zaplanować przekierowania.

Kilka słów na koniec

Przekierowania odgrywają duże znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych. Są często wykorzystywane przez specjalistów SEO, którzy zdają sobie sprawę z tego, jak ważna to metoda. Dzięki przekierowaniom możesz wpływać na ruch i moc swojej strony internetowej. Należy jednak zadbać o to, aby nie nadużywać tych działań i wprowadzać je we właściwy sposób. Błędnie wdrożone przekierowania będą miały negatywny wpływ na pozycjonowanie strony. Dlatego jeżeli nie czujesz się ekspertem od 301 lub 302, powierz to zadanie doświadczonej i sprawdzonej agencji SEO.

Źródło fotografii: https://pixabay.com/

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl