Doskonale wiesz, że wartościowy content odgrywa ważną rolę w marketingu internetowym. Wciąż tworzysz kolejne treści, aby wzmocnić swoją pozycję w Google i utrzymać zainteresowanie odbiorców. To bardzo dobra strategia! Nie zapominaj jednak o tym, co już masz. Również opublikowany content może zyskać nową odsłonę i działać na Twoją korzyść. Recykling dotyczy nie tylko ochrony środowiska. Znalazł swoje miejsce także w content marketingu. Dowiedź się, na czym polega i sprawdź, jak możesz z niego korzystać.
Co to jest recykling treści?
Zanim spróbujesz zastosować recykling treści w content marketingu, powinieneś dowiedzieć się, co to za taktyka. Polega ona na ponownym wykorzystaniu stworzonego contentu. Nie jest to jednak duplikacja tekstów, a więc kopiowanie i publikowanie identycznych treści w różnych kanałach. Google nie pochwala takich praktyk, dlatego jeżeli nie chcesz osłabiać pozycji swojej strony w wyszukiwarce nie duplikuj contentu. Recykling bazuje na odświeżeniu treści i podaniu ich odbiorcom w nowej odsłonie. Może on objąć wpisy blogowe, artykuły, raporty, prezentacje, e-booki i wszystkie inne treści, które ukazały się na Twojej stronie internetowej. W ten sposób nie pozwalasz, aby content, w który włożyłeś mnóstwo zaangażowania, po dłuższym czasie od publikacji został zapomniany przez użytkowników.
Jak „odnowić” i ponownie wykorzystać swój content?
Do recyklingu treści możesz podejść na dwa sposoby. Jeden z nich to aktualizacja treści już istniejących. Drugi polega na tworzeniu nowych formatów contentu, dla których bazą jest wcześniej powstała treść.
- aktualizacja treści i ponowna publikacja – będzie to od Ciebie wymagało przejrzenia dotychczasowych materiałów. Z pewnością publikujesz artykuły uniwersalne z kategorii evergreen. Pozostają one aktualne przez długi czas. Część wpisów to jednak dane, statystyki i informacje, które po pewnym czasie się dezaktualizują. Czy to ma oznaczać, że Twój artykuł przestanie być wartościowy dla czytelników? Wcale nie! Właśnie tutaj sprawdzi się recykling treści. Zaktualizuj swój wpis o najświeższe dane, rozbuduj treść i dodaj nowe akapity oraz wątki, a jeżeli jeszcze nie zoptymalizowałeś go zgodnie z zasadami SEO, to teraz jest ten moment. Ciekawym urozmaiceniem artykułu będą także infografiki. Tak odświeżony content zyska nowe życie i ponownie wzbudzi zainteresowanie. W ten sam sposób możesz podejść do aktualizacji e-booków, prezentacji i udostępnianych raportów.
- jeden content i wiele formatów – czy słyszałeś o treściach pillarowych? Są to rozbudowane artykuły, które stanowią komplet informacji na temat danego zagadnienia. Mówi się o nich kompletne przewodniki lub kompendia wiedzy. Wspominamy o nich, ponieważ są znakomitym źródłem do tworzenia mniejszych form contentowych, które możesz wykorzystać wielokrotnie w różnych kanałach. Tworzysz zatem kompleksowy poradnik będący pillarem, a następnie dzielisz go na mniejsze wątki i publikujesz np. w social mediach, w newsletterach, prezentacjach lub idziesz krok dalej i tworzysz materiały wideo. W ten sposób z jednego dużego artykułu jesteś w stanie zaplanować wiele content marketingowych działań i dotrzeć do rozmaitych użytkowników.
Dlaczego recykling treści się opłaca?
Być może masz obawy, że poprzez wielokrotne wykorzystanie raz opublikowanego contentu staniesz się mało interesujący dla swoich odbiorców. Jeżeli w odpowiedni sposób podejdziesz do ponownej publikacji na pewno tak się nie stanie. Twoi stali czytelnicy nie pamiętają wszystkich działań contentowych, a nowi nie będą tak aktywni, aby sięgać po treści udostępnione bardzo dawno temu. Dlatego odświeżając swój content dajesz możliwość powrotu do ważnych z Twojego punktu widzenia tematów. Co jeszcze możesz zyskać, stawiając na recykling treści?
- content jest dłużej aktualny i atrakcyjny dla odbiorców
- gdy brakuje pomysłów na nowe treści, możesz sięgnąć po te, które już masz
- oszczędzasz czas na pisanie nowych tekstów i zmniejszasz wydatki na content marketing
- aktualizując treści, działasz na korzyść pozycjonowania swojej strony internetowej (Google docenia witryny, w których content jest regularnie rozbudowywany i uaktualniany)
- korzystając z różnych form contentu trafiasz w gusta wielu użytkowników (podcasty, e-booki, prezentacje, itp.)
Stary-nowy content – od czego zacząć recykling treści?
Jesteś już zdecydowany na recykling treści? W takim razie zabierzmy się do pracy! Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na start.
Sprawdź, które treści cieszą się największym zainteresowaniem
Powinieneś zacząć od sprawdzenia, które treści warto odświeżyć i zaprezentować odbiorcom w nowej odsłonie. Zajrzyj do narzędzi analitycznych i wyciągnij informacje o contencie wzbudzającym największe zainteresowanie. W tym przypadku przyda się Google Search Console lub Google Analytics. W GA sprawdzisz, ile osób zapoznało się z tekstem od momentu jego publikacji, poznasz podstawowe informacje na temat czytelników (płeć, lokalizacja) i dowiesz się, jaki był ich średni czas spędzony na podstronie z tekstem. Mając takie informacje, możesz przystąpić do rozbudowy i aktualizacji tych najbardziej popularnych treści.
Zastanów się, które formaty zainteresują odbiorców
Recykling treści umożliwia także eksperymentowanie z różnymi formami contentu. Tradycyjny artykuł zyska zupełnie nową odsłonę, gdy przedstawisz zawarte w nim informacje na infografice. A jeżeli pojedyncza grafika to za mało, skorzystać z multimedialnej prezentacji. Być może zechcesz postawić na tworzenie materiałów wideo lub podcastów? Masz nieograniczone możliwości. Pamiętaj jednak o tym, aby zdecydować się na formaty, które będą interesujące dla Twojej grupy docelowej.
Nie zapomnij o SEO!
W recyklingu treści miej na uwadze pozycjonowanie swojego contentu. W dalszym ciągu ważne są wszystkie zasady związane z optymalizacją treści, a więc słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne, odpowiednia struktura nagłówków, stosowanie wypunktowań, alt w obrazkach i wiele innych elementów. Gdy będziesz o nich pamiętać, z pewnością pozytywnie odbije się to na widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Recykling treści to działanie, które warto włączyć do swojej strategii content marketingowej, zwłaszcza wtedy gdy od dłuższego czasu tworzysz i publikujesz treści. Poprzeczka w marketingu internetowym jest obecnie zawieszona bardzo wysoko. Google nieustannie aktualizuje swoje podejście do określania pozycji stron. Odświeżanie treści i dostosowywanie jej do aktualnych wymagań użytkowników oraz robotów indeksujących wyjdzie na dobre Twojemu biznesowi.
Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@nurseryart
Komentarze (0)