biurko z akcesoriami biurowymi

Doskonale wiesz, że wartościowy content odgrywa ważną rolę w marketingu internetowym. Wciąż tworzysz kolejne treści, aby wzmocnić swoją pozycję w Google i utrzymać zainteresowanie odbiorców. To bardzo dobra strategia! Nie zapominaj jednak o tym, co już masz. Również opublikowany content może zyskać nową odsłonę i działać na Twoją korzyść. Recykling dotyczy nie tylko ochrony środowiska. Znalazł swoje miejsce także w content marketingu. Dowiedź się, na czym polega i sprawdź, jak możesz z niego korzystać.

Co to jest recykling treści? 

Zanim spróbujesz zastosować recykling treści w content marketingu, powinieneś dowiedzieć się, co to za taktyka. Polega ona na ponownym wykorzystaniu stworzonego contentu. Nie jest to jednak duplikacja tekstów, a więc kopiowanie i publikowanie identycznych treści w różnych kanałach. Google nie pochwala takich praktyk, dlatego jeżeli nie chcesz osłabiać pozycji swojej strony w wyszukiwarce nie duplikuj contentu. Recykling bazuje na odświeżeniu treści i podaniu ich odbiorcom w nowej odsłonie. Może on objąć wpisy blogowe, artykuły, raporty, prezentacje, e-booki i wszystkie inne treści, które ukazały się na Twojej stronie internetowej. W ten sposób nie pozwalasz, aby content, w który włożyłeś mnóstwo zaangażowania, po dłuższym czasie od publikacji został zapomniany przez użytkowników. 

Jak „odnowić” i ponownie wykorzystać swój content?

Do recyklingu treści możesz podejść na dwa sposoby. Jeden z nich to aktualizacja treści już istniejących. Drugi polega na tworzeniu nowych formatów contentu, dla których bazą jest wcześniej powstała treść.  

  • aktualizacja treści i ponowna publikacja – będzie to od Ciebie wymagało przejrzenia dotychczasowych materiałów. Z pewnością publikujesz artykuły uniwersalne z kategorii evergreen. Pozostają one aktualne przez długi czas. Część wpisów to jednak dane, statystyki i informacje, które po pewnym czasie się dezaktualizują. Czy to ma oznaczać, że Twój artykuł przestanie być wartościowy dla czytelników? Wcale nie! Właśnie tutaj sprawdzi się recykling treści. Zaktualizuj swój wpis o najświeższe dane, rozbuduj treść i dodaj nowe akapity oraz wątki, a jeżeli jeszcze nie zoptymalizowałeś go zgodnie z zasadami SEO, to teraz jest ten moment. Ciekawym urozmaiceniem artykułu będą także infografiki. Tak odświeżony content zyska nowe życie i ponownie wzbudzi zainteresowanie. W ten sam sposób możesz podejść do aktualizacji e-booków, prezentacji i udostępnianych raportów.
  • jeden content i wiele formatów –  czy słyszałeś o treściach pillarowych? Są to rozbudowane artykuły, które stanowią komplet informacji na temat danego zagadnienia. Mówi się o nich kompletne przewodniki lub kompendia wiedzy. Wspominamy o nich, ponieważ są znakomitym źródłem do tworzenia mniejszych form contentowych, które możesz wykorzystać wielokrotnie w różnych kanałach. Tworzysz zatem kompleksowy poradnik będący pillarem, a następnie dzielisz go na mniejsze wątki i publikujesz np. w social mediach, w newsletterach, prezentacjach lub idziesz krok dalej i tworzysz materiały wideo. W ten sposób z jednego dużego artykułu jesteś w stanie zaplanować wiele content marketingowych działań i dotrzeć do rozmaitych użytkowników.

Dlaczego recykling treści się opłaca?

Być może masz obawy, że poprzez wielokrotne wykorzystanie raz opublikowanego contentu staniesz się mało interesujący dla swoich odbiorców. Jeżeli w odpowiedni sposób podejdziesz do ponownej publikacji na pewno tak się nie stanie. Twoi stali czytelnicy nie pamiętają wszystkich działań contentowych, a nowi nie będą tak aktywni, aby sięgać po treści udostępnione bardzo dawno temu. Dlatego odświeżając swój content dajesz możliwość powrotu do ważnych z Twojego punktu widzenia tematów. Co jeszcze możesz zyskać, stawiając na recykling treści?

  • content jest dłużej aktualny i atrakcyjny dla odbiorców
  • gdy brakuje pomysłów na nowe treści, możesz sięgnąć po te, które już masz
  • oszczędzasz czas na pisanie nowych tekstów i zmniejszasz wydatki na content marketing
  • aktualizując treści, działasz na korzyść pozycjonowania swojej strony internetowej (Google docenia witryny, w których content jest regularnie rozbudowywany i uaktualniany)
  • korzystając z różnych form contentu trafiasz w gusta wielu użytkowników (podcasty, e-booki, prezentacje, itp.)

 Stary-nowy content – od czego zacząć recykling treści?

Jesteś już zdecydowany na recykling treści? W takim razie zabierzmy się do pracy! Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na start. 

Sprawdź, które treści cieszą się największym zainteresowaniem

Powinieneś zacząć od sprawdzenia, które treści warto odświeżyć i zaprezentować odbiorcom w nowej odsłonie. Zajrzyj do narzędzi analitycznych i wyciągnij informacje o contencie wzbudzającym największe zainteresowanie. W tym przypadku przyda się Google Search Console lub Google Analytics. W GA sprawdzisz, ile osób zapoznało się z tekstem od momentu jego publikacji, poznasz podstawowe informacje na temat czytelników (płeć, lokalizacja) i dowiesz się, jaki był ich średni czas spędzony na podstronie z tekstem. Mając takie informacje, możesz przystąpić do rozbudowy i aktualizacji tych najbardziej popularnych treści.

Zastanów się, które formaty zainteresują odbiorców

Recykling treści umożliwia także eksperymentowanie z różnymi formami contentu. Tradycyjny artykuł zyska zupełnie nową odsłonę, gdy przedstawisz zawarte w nim informacje na infografice. A jeżeli pojedyncza grafika to za mało, skorzystać z multimedialnej prezentacji. Być może zechcesz postawić na tworzenie materiałów wideo lub podcastów? Masz nieograniczone możliwości. Pamiętaj jednak o tym, aby zdecydować się na formaty, które będą interesujące dla Twojej grupy docelowej.   

Nie zapomnij o SEO!

W recyklingu treści miej na uwadze pozycjonowanie swojego contentu. W dalszym ciągu ważne są wszystkie zasady związane z optymalizacją treści, a więc słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne, odpowiednia struktura nagłówków, stosowanie wypunktowań, alt w obrazkach i wiele innych elementów. Gdy będziesz o nich pamiętać, z pewnością pozytywnie odbije się to na widoczności strony w wynikach wyszukiwania.    

Recykling treści to działanie, które warto włączyć do swojej strategii content marketingowej, zwłaszcza wtedy gdy od dłuższego czasu tworzysz i publikujesz treści. Poprzeczka w marketingu internetowym jest obecnie zawieszona bardzo wysoko. Google nieustannie aktualizuje swoje podejście do określania pozycji stron. Odświeżanie treści i dostosowywanie jej do aktualnych wymagań użytkowników oraz robotów indeksujących wyjdzie na dobre Twojemu biznesowi.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@nurseryart

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się