Pozycjonowanie stron skupione wyłącznie na tym, aby zadowolić roboty indeksujące, dzisiaj nie ma już szans na powodzenie. Na pierwszy plan wysuwają się potrzeby użytkownika, a to oznacza, że działania User Experience są coraz ważniejsze. Czy to, co ma do zaoferowania UX można pogodzić z SEO? Jak przygotować stronę, która sprosta wymaganiom użytkowników i będzie wysoko w wynikach wyszukiwania? 

User Experience – co to jest i dlaczego jest ważne w kontekście SEO

User Experience (UX) to szerokie pojęcie, które odnosi się do doświadczeń użytkownika związanych ze stroną internetową. Celem tego podejścia jest stworzenie dla odbiorców witryny, która będzie atrakcyjna, użyteczna i zbuduje dobre wrażenia. Ważne jest nie tylko to, jak zostanie zaprojektowana graficznie. Liczy się także funkcjonalność, intuicyjność i techniczne aspekty wzmacniające pozytywny odbiór strony internetowej. Zgodnie z zasadami UX dotarcie do poszukiwanych informacji w witrynie nie powinno być problematyczne. W tym podejściu najważniejsze są potrzeby użytkownika, jego doświadczenia i zadowolenie.

Działania, które konsekwentnie od wielu lat realizuje Google, również mają na celu skierowanie uwagi na użytkowników. Kolejne zmiany wprowadzane w algorytmie to potwierdzenie, że wyszukiwarka obserwuje zachowania odbiorców i bierze pod uwagę ich oczekiwania. Wprowadzenie aktualizacji Panda zwiększyło znaczenie contentu. Strony internetowe z wartościowymi i istotnymi dla użytkowników treściami zwiększyły swoją widoczność w wyszukiwarce. Google nie pozostał też obojętny na rosnący ruch pochodzący z urządzeń mobilnych. Obecnie wyszukiwania mobilne przekraczają już 50%. Dlatego amerykański gigant wprowadza aktualizację Mobile First Index – algorytm wyszukiwarki w pierwszej kolejności będzie brał pod uwagę strony przystosowane do przeglądania na smartfonach i tabletach. Pisaliśmy o tym w artykule Nadchodzi Mobile First Index. Jak przygotować się na nie taki nowy algorytm Google?

Osiągnięcie pełnej satysfakcji użytkownika jest możliwe, gdy SEO i UX ze sobą współpracują. Zadaniem skutecznego pozycjonowania jest ściągnięcie ruchu na stronę. Jednak, gdy nie jest ona przygotowana w odpowiedni sposób z uwzględnieniem zasad UX, użytkownik nie będzie miał powodu, aby spędzić na niej więcej czasu. Dlatego pozycjonowanie witryny nie powinno być prowadzone w oderwaniu od UX. To, co jest dobre dla użytkownika, jest też dobre dla SEO i warto o tym pamiętać. SEO i UX mogą grać w jednej drużynie, a przykładem tej współpracy jest nowe pojęcie SXO (Search Experience Optimization). Jest to połączenie działań zmierzających do pozyskania jak największej liczby użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na funkcjonalność strony i potrzeby użytkowników. Celem tych kompleksowych działań jest zachęcenie do konwersji. 

Jak tworzyć strony internetowe przyjazne użytkownikom (UX) i SEO?    

User Experience i SEO wzajemnie na siebie oddziałują i łączy je wiele wspólnych elementów. Owszem nie brakuje też obszarów powodujących konflikty, ale nie to jest tematem tego artykułu. Skupmy się na tym, co może przyczynić się do zwiększenia pozycji w wynikach wyszukiwania i pozytywnie wpłynąć na doświadczenia osób odwiedzających stronę internetową. 

  • szybkość ładowania strony i inne techniczne aspekty

Użytkownicy bywają niecierpliwi. Zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się strony nie jest miłym doświadczeniem. Będzie też miało wpływ na współczynnik odrzuceń, który jest czynnikiem rankingowym branym pod uwagę przy określaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego musisz przyjrzeć się technicznym elementom swojej strony internetowej i, gdy zajdzie taka potrzeba, poprawić jej parametry. Google opracował specjalne wskaźniki znane jako Core Web Vitals. Są związane z satysfakcją użytkowników i mierzą ładowanie pierwszej strony, interaktywność i stabilność wizualną witryny

LCP (Largest Contentful Paint) – wskaźnik mierzący czas ładowania największego elementu na stronie (może to być grafika, video lub blok tekstu). Google sugeruje, że dla LCP dobra wartość to czas poniżej 2,5 sekundy.

Core Web Vitals - wskaźnik LCPŹródło: https://web.dev/

FID (First Input Delay) – wskaźnik mierzy czas od momentu wykonania interakcji przez użytkownika do momentu, kiedy przeglądarka zacznie przetwarzać to działanie. Dobra wartość to mniej niż 0,1 sekundy.

Core Web Vitals - wskaźnik FIDŹródło: https://web.dev/

CLS (Cumulative Layout Shift) – wskaźnik mierzy stabilność wizualną strony. Zdarza się, że podczas ładowania elementy witryny zmieniają swoje położenie. Te przesunięcia bada właśnie wskaźnik CLS. O dobrym wyniku mówimy wtedy, gdy CLS ma wartość niższą niż 0,1.

Core Web Vitals - wskaźnik CLSŹródło: https://web.dev/

Powyższe wskaźniki można sprawdzić w narzędziach Google Search Console i PageSpeed Insights 

  • łatwe do przyswojenia treści 

SEO opiera się m.in. na słowach kluczowych, które umieszcza się w tekstach. Jednak content musi być przede wszystkim naturalny i interesujący dla użytkowników. Unikaj stron z dużą ilością tekstu, które mogą działać zniechęcająco na odbiorców. Dobrą praktyką UX i SEO będzie uporządkowanie tekstów i nadanie im struktury. Wykorzystaj nagłówki i akapity do rozdzielenia tekstu na poszczególne wątki, dodaj zdjęcia, infografiki i inne materiały wizualne. A jeżeli wymieniasz istotne zagadnienia, zrób to za pomocą punktorów. Tak przygotowane treści będą łatwe do przyswojenia przez użytkowników i roboty indeksujące. 

  • responsywność 

Przystosowanie strony do urządzeń mobilnych to już konieczność. Liczba osób korzystających ze smartfonów regularnie wzrasta. Ten trend dostrzega także Google i podejmuje działania, które mają ułatwić użytkownikom mobilnym docieranie do informacji za pomocą wyszukiwarki – Mobile First Index, o którym już wspominaliśmy. Jeżeli chcesz zadbać o pozycje swojej strony w wynikach wyszukiwania, musisz wziąć pod uwagę zmieniające się zachowania odbiorców. Posiadanie responsywnej strony internetowej pozytywnie wpłynie na jej widoczność. 

  • linkowanie wewnętrzne, prosta nawigacja i wezwanie do działania

Linki na stronie internetowej mają znaczenie zarówno dla SEO, jak i użytkownika. Odnośniki pomagają robotom indeksującym zapoznać się ze strukturą danej witryny, a osobom odwiedzającym stronę w przechodzeniu do kolejnych, powiązanych tematycznie podstron. Linkowanie wewnętrzne znajduje zastosowanie np. na blogach, gdzie z jednego artykułu można odesłać użytkowników zainteresowanych poszerzaniem wiedzy do kolejnych ciekawych wpisów. Również sklepy internetowe wykorzystują linkowanie m.in. do prezentowania podobnych produktów. 

Z linkowaniem jest powiązane także główne menu strony i nawigacja. Zadbaj o to, aby była dobrze przemyślana i zoptymalizowana. Użytkownik, gdy zechce skorzystać z menu, powinien łatwo się w nim odnaleźć. Możesz też rozważyć dodanie wyszukiwarki na stronie. W ten sposób użytkownik w szybki sposób wyszuka to, czego potrzebuje. 

Natomiast jeżeli chcesz przyczynić się do zwiększenia konwersji na swojej stronie, zadbaj o CTA, czyli wezwania do działania. Wyraźnie daj znać, co odbiorcy mogą zrobić na stronie, jak zrealizować zamówienie lub skontaktować się z Twoją firmą. Przyciski CTA z właściwymi komunikatami pomogą osiągnąć na stronie efekty, na których Ci zależy. 

  • meta opisy    

Dodatkowe opisy mają do odegrania swoją rolę w SEO, ale również z punktu widzenia UX mogą mieć znaczenie. Meta description pojawia się pod linkiem strony na liście wyników wyszukiwania. Opis powinien mieć ok. 160 znaków ze spacjami i warto zawrzeć w nim słowo kluczowe i CTA. Dla robotów Google to informacja, co jest tematem danej strony, a dla użytkowników zachęta, aby kliknąć link. 

Wysokie pozycje w Google przyciągają uwagę użytkowników, ale to projektowanie zgodne z UX zatrzyma ich na stronie i przekona do działania. Właśnie dlatego SEO nie może pomijać User Experience. Zwiększenie współczynnika konwersji jest możliwe, gdy oba te działania są realizowane.  

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@kellysikkema

 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się