tablica z wykresem

Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google niosą ze sobą wiele korzyści. Dlatego tak wiele firm podejmuje działania, aby to właśnie ich strona była najbardziej widoczna w internecie. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem i pozycje spadają. W tym wpisie blogowym przedstawimy najczęstsze powody spadków widoczności w Google. Sprawdź, czy nie dotyczą Twojej witryny. 

Pozycjonowanie to proces, który wymaga ciągłego zaangażowania. Sporadyczne i nieregularne działania nie przyczynią się do tego, że będziesz mógł ogłosić sukces. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że raz osiągnięte pozycje w Google nie są dane Twojej stronie raz na zawsze. Jeżeli nie możesz poświęcić swojej witrynie wystarczająco dużo uwagi, nie masz odpowiedniej wiedzy, dostępu do narzędzi analitycznych oraz doświadczenia, pozwól działać specjalistom SEO. Oni będą monitorować Twoją stronę i na bieżąco reagować na spadki. A te mogą być spowodowane wieloma czynnikami. 

7 najczęstszych powodów spadku widoczności strony internetowej

 

  • Co wymyśli Google, czyli zmiany w algorytmie wyszukiwarki 

Spadek pozycji może być związany z działaniami samego Google. Taka sytuacja ma miejsce, kiedy amerykański gigant postanowi wprowadzić zmiany w silniku swojej wyszukiwarki. Niektóre z nich są dla stron nieodczuwalne, inne zwłaszcza duże aktualizacje potrafią sporo namieszać w pozycjach wielu witryn. Czy można się na to przygotować? Google o tych największych zmianach algorytmu informuje z pewnym wyprzedzeniem. Dlatego warto na bieżąco śledzić informacje pojawiające się, np. na blogu Google i w portalach branżowych. Nigdy jednak do końca nie wiadomo jak duży wpływ na pozycje strony będzie miała aktualizacja. Specjaliści SEO bazują na swojej wiedzy i doświadczeniu, a to pozwala im szybko i skutecznie reagować. Skąd można dowiedzieć się, że Google zaktualizowało podejście do oceniania stron? Z pomocą przychodzą narzędzia. Jednym z nich jest Algoroo. Po przeanalizowaniu wykresu możesz sprawdzić jak duże były przetasowania w wynikach organicznych w danym dniu. Google nie informuje o wszystkich zmianach w swoim algorytmie, ponieważ są one wdrażane niemal cały czas. 

  • Gdy łamiesz przyjęte zasady, czyli kary od Google 

Złe praktyki w pozycjonowaniu witryny mają swoje konsekwencje. Prędzej czy później zakończą się spektakularnymi spadkami widoczności, a w najgorszym przypadku całkowitym usunięciem strony z organicznych wyników wyszukiwania. Google wskazuje, które działania mogą zaszkodzić witrynie. Jest to m.in. publikowanie spamerskich treści, duplikowanie contentu, ukrywanie zawartości na stronie, czy korzystanie ze stron mających na celu wyłącznie wymianę linków. Kara ręczna jest nakładana przez pracowników Google. Wtedy informacja o niej jest dostępna w narzędziu Google Search Console. Tam też znajdziesz informacje, co należy poprawić, aby kara została zniesiona. Inny rodzaj „upomnienia” od Google to kara algorytmiczna. W tym przypadku nie dostaniesz powiadomienia. Jednak, gdy zauważysz drastyczny spadek swoich pozycji, możesz podejrzewać, że to właśnie ta kara. To pokazuje, jak ważne jest stosowanie się do zasad i wymogów wyszukiwarki. W najgorszym przypadku można na stałe wyeliminować swoją stronę z wyników wyszukiwania, a wtedy odbudowa pozycji stanie się niemożliwa.

  • Konkurencja zaczyna działać i osiąga coraz lepsze pozycje 

Nigdy nie spuszczaj oka z konkurencji. Ta zasada dotyczy także pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest, aby jeszcze przed rozpoczęciem działań SEO określić swoich rywali, a następnie monitorować i analizować ich działania. Jeżeli obserwujesz spadki swojej witryny, sprawdź, czy do tej pory uśpiona konkurencja nie zaczęła mocniej się pozycjonować. W takim przypadku musisz szybko reagować i zaplanować ze swoim specjalistą SEO dodatkowe działania, które nie pozwolą Ci zostać w tyle. 

  • Wprowadzanie zmian na stronie a widoczność w Google 

Czasami nawet niewielkie poprawki na stronie www mogą przyczynić się do utraty efektów SEO. Przykład? Usunięcie jednej podstrony z serwisu, która generuje duży ruch organiczny, doprowadzi do spadków. Zmniejszenie wejść na stronę może mieć miejsce również wtedy, gdy zdecydujesz się na przeniesienie domeny. Aby się przed tym uchronić, należy zastosować przekierowanie 301. Dzięki niemu użytkownik po wejściu na starą domenę zostanie automatycznie przekierowany do tej właściwej. To oznacza, że każda zmiana i przebudowa strony internetowej powinna być konsultowana ze specjalistą SEO. Pozwoli to na zaplanowanie działań w taki sposób, aby nie ucierpiały na tym pozycje Twojej strony. 

  • Zmiana w sposobie wyświetlania wyników w wyszukiwarce

Przyczyną zmniejszenia liczby odwiedzin na stronie, na którą nie masz bezpośrednio wpływu, jest również sposób, w jaki Google prezentuje wyniki wyszukiwania. Jeszcze jakiś czas temu na pierwszej stronie wyników prezentowano 10 linków najlepiej wypozycjonowanych witryn. Dzisiaj jest ich już mniej, a powodem jest to, że Google daje użytkownikom odpowiedź na zapytanie już na poziomie wyszukiwarki. Sekcje z odpowiedziami są bardziej rozbudowane, różnorodne i wzbogacone zdjęciami. To też powoduje, że klikalność linków stron spada. Pisaliśmy o tym w artykule: Blisko ⅔ wyszukiwań Google kończy się bez przejścia na stronę.  

  • Sezonowość w zainteresowaniu ofertą 

Zdarza się, że strona ma wysokie pozycje w wyszukiwarce, a i tak odnotowuje spadki odwiedzin. Przyczyną może być sezonowość Twojej branży. Warto to przeanalizować biorąc pod uwagę roczne statystyki. Pozwoli to wyciągnąć wnioski, w jakich miesiącach możesz liczyć na wzrosty, a kiedy należy przygotować się na mniejszą sprzedaż i podjąć dodatkowe działania mające na celu wzbudzenie większego zainteresowania wśród klientów. Popularne narzędzie do śledzenia trendów w internecie podsuwa sam Google i jest to Google Trends

  • Zmiany w profilu linków prowadzących do strony 

Wiele czynników ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jednym z nich jest dbanie o wartościowy profil linków przychodzących. Odnośniki prowadzące do strony powinny być jakościowe i pochodzące z domen cieszących się dobrą opinią. Nieuniknione jest to, że część linków będzie odchodzić. Jest to zupełnie naturalne. Nie można jednak pozostawić tego bez działania. Utracone linki powinny zostać zastąpione nowymi równie korzystnymi dla pozycjonowania. Przyczyną spadków widoczności może być też nagły przypływ linków o wątpliwej jakości będących spamem. Dlatego tak ważny jest monitoring profilu linków i reagowanie na niepokojące zmiany.

Podsumowanie 

Osiągniecie stałych pozycji w Google nie jest możliwe. Utrzymanie się w topach wymaga ciągłej pracy i bycia na bieżąco z branżą marketingu internetowego. Pozycjonowanie strony od czasu do czasu nie przyniesie efektów. Spadki widoczności są czymś, co przytrafia się każdej stronie internetowej, nawet tej pozycjonowanej na wysokim poziomie. Niepokojące powinny być jednak duże i nagłe spadki. Z dobrym specjalistą SEO szybko przeanalizujesz, co może być ich przyczyną, a wtedy przygotowanie odpowiedniego planu działań nie będzie trudne.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się