07 października, 2020

Święta na horyzoncie, czyli jak przygotować e-sklep na najważniejszy sezon w roku

Tagi: ,

Strategiczni.pl

bombka choinkowa na bialym tle

Końcówka roku dla niektórych to okazja do zwolnienia tempa i odpoczynku, ale nie dla właścicieli sklepów internetowych. Ich praca właśnie wtedy nabiera tempa, a ostatnie miesiące roku to mnóstwo okazji sprzedażowych, do których przygotowania należy zacząć z wyprzedzeniem. Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twój sklep internetowy był przygotowany na świąteczny czas, już teraz powinieneś zaplanować wszelkie działania. Podpowiemy Ci, co warto zrobić, aby zwiększyć widoczność e-sklepu i zyskać konwersję, na której Ci zależy, czyli sprzedaż.

Święta – najważniejszy czas dla Twojego e-sklepu

Jest październik i można by pomyśleć, że do Świąt zostało jeszcze dużo czasu. Nic bardziej mylnego! Najważniejszy sezon w roku wymaga największych przygotowań. Musisz też pamiętać o tym, że jeżeli stawiasz na pozycjonowanie sklepu internetowego, to jest to proces, który nie działa na ostatnią chwilę. Optymalizacja świąteczna to kilka miesięcy pracy specjalistów SEO, którzy odpowiednio przygotują Twój serwis. Ponadto zainteresowanie potencjalnych klientów tematyką świąteczną nie zaczyna się w grudniu, ale zdecydowanie wcześniej. W Google Trends można zauważyć, że w minionym roku fraza „prezenty świąteczne” zyskiwała większe zainteresowanie w październiku, a w listopadzie był to już naprawdę mocny trend.

google trends - widok na fraze prezenty swiateczne

Święta Bożego Narodzenia generują największe obroty dla właścicieli sklepów internetowych, ale to niejedyna okazja na zwiększenie zysków e-sklepu. Gdy zajrzysz do kalendarza, znajdziesz tam o wiele więcej dat, których jako sprzedawca nie możesz zignorować: 31.10 – Halloween, 27.11 – Black Friday, 30.11 – Cyber Monday i Andrzejki, 6.12 – Mikołajki i nie zapominaj, że po Świętach jest jeszcze Sylwester i okres karnawału. Przy takim nagromadzeniu szans sprzedażowych, musisz mieć dobry plan.

Jak przygotować sklep internetowy na Święta – przydatne wskazówki

Dobra strategia na dobry początek

Chaotyczne działania na pewno nie przysłużą się Twojemu e-commercowi. Dlatego potrzebujesz rzetelnej i przemyślanej strategii marketingowej, która uwzględni także świąteczne SEO. Jeżeli prowadzisz swój e-sklep kilka lat, masz już pewne doświadczenie. Wyciągnij wnioski z poprzednich kampanii świątecznych. Wiesz, z jakimi błędami i problemami się wówczas mierzyłeś i teraz możesz ich uniknąć. Pamiętaj również o tym, że nie tylko Ty starasz się o najlepszą sprzedaż. Konkurencja również zawalczy o to, aby zdobyć uwagę klientów i z pewnością wykona mnóstwo działań w tym kierunku. Stawiając na pozycjonowanie już teraz, zauważysz efekty wtedy, kiedy najbardziej Ci na tym zależy. Przeanalizuj ostatnie lata działalności swojego e-sklepu i zaplanuj nowe działania.

Twój sklep to dobrze przygotowana strona internetowa

Bez nienagannie działającej strony internetowej, nie możesz liczyć na wysoką konwersję. Dobrym pomysłem będzie ponowne wykonanie audytu strony. Dzięki temu dowiesz się, czy np. istotne dla Ciebie podstrony nie są blokowane przed indeksowaniem lub nie mają uszkodzonych adresów URL kategorii lub produktów.

Okres świąteczny to zwiększony ruch na Twojej stronie. Warto zadbać o to, aby nie pojawiały się na niej problemy związane z szybkością ładowania. Zbyt wolna strona będzie miała negatywny wpływ na konwersję. Teraz jest też dobry moment, aby dokładnie przeanalizować system zakupowy w Twoim e-sklepie i sprawdzić, czy klienci nie napotykają na trudności. Jeżeli zauważysz, że na którymś etapie klient porzuca koszyk zakupowy, powinieneś przyjrzeć się tej sytuacji i zadbać o wyeliminowanie wszystkich przeszkód. Im wcześniej usuniesz błędy na stronie, tym mniej problemów napotkasz w najbardziej gorącym okresie.

Święta w e-sklepie , czyli nowe kategorie i landing page

Twój sklep internetowy powinien zmienić się na Święta. Chcąc wzmocnić swoją pozycję w wyszukiwarce Google, musisz zaplanować i przygotować świąteczne podstrony, na których zaprezentujesz ofertę, produkty i content. Nowe kategorie w Twoim serwisie powinny odzwierciedlać wyszukiwania kupujących. Zdecyduj, które produkty chcesz promować, dobierz odpowiednie słowa kluczowe i zadbaj o to, aby pojawiły się na podstronach.

Dobrym pomysłem jest przygotowanie na blogu artykułów z pomysłami na prezenty, do których dodasz linkowania do produktów. Przykład – 10 pomysłów na prezent świąteczny dla małego piłkarza. Możesz też na stronie produktowej prezentować produkty podobne lub tworzące z danym asortymentem ciekawy zestaw. Tę praktykę często wykorzystują e-sklepy odzieżowe – do sukienki proponują dodatki, np. buty lub torebkę.

Nowy content i aktualizacja obecnego

Nowe kategorie i produkty, które wybierzesz do świątecznej oferty, będą wymagały unikalnych opisów. Również Twój blog powinien zapełnić się świątecznymi treściami, które wzmocnią optymalizację e-sklepu. Ponieważ tworzenie contentu wymaga czasu, warto prace nad treściami rozpocząć wcześniej.

Jeżeli już w poprzednich latach w Twoim e-sklepie były publikowane poradniki świąteczne lub pomysły na prezenty, to warto to wykorzystać. Tego rodzaju content ma już swoją moc rankingową, a po odświeżeniu tekstów, opisów nagłówków lub tytułów stron, będzie miał pozytywny wpływ na SEO.

Dobrą praktyką jest tworzenie treści evergreen, czyli uniwersalnych tekstów, których nie trzeba będzie usuwać, gdy opadnie już świąteczny kurz zakupów. Przykładem mogą być gry komputerowe, które kupujemy przez cały rok. Poradnik zatytułowany 5 podpowiedzi dla rodziców, którzy szukają gier wideo dla swoich dzieci, może funkcjonować na stronie nie tylko od święta.

Google wprowadza nowe rozwiązania dla sprzedających w internecie

Amerykańska wyszukiwarka także nie pozostaje obojętna na potrzeby właścicieli e-sklepów. Pod koniec października w Europie sprzedawcy zyskają możliwość darmowego pokazywania swoich produktów w wynikach Google Shopping (zakładka Zakupy). Aby wyświetlić się w wynikach Zakupów, należy posiadać konto w Google Merchant Center. Więcej na ten temat piszemy w artykule Google Shopping listing Ads darmowe również w Europie.  

Prezentacja produktu w wynikach wyszukiwania

Pokazujesz produkty w swoim sklepie internetowym. Dokładasz wszelkich starań, aby kupujący mogli na podstronie produktowej znaleźć wszelkie niezbędne informacje i w łatwy sposób dokonać zakupu. A co z wynikami w wyszukiwarce? W tym przypadku również atrakcyjny wygląd i rozbudowany opis przyciągną uwagę klientów. W osiągnięciu tego celu pomogą dane strukturalne, czyli specjalne opisy, które pojawiają się pod linkiem wyników wyszukiwania – są źródłem dodatkowych informacji o produkcie, a także potencjalnie poprawiają współczynnik klikalności. Zadbaj o to, aby do wybranych produktów specjaliści SEO dodali dane strukturalne.

dane strukturalne w google image i google search Przykład danych strukturalnych – źródło: https://developers.google.com

Przed Tobą wiele pracy, ale bez zaangażowania, zaplanowania oraz przeprowadzenia odpowiednich działań Twój sklep internetowy zmarnuje szansę na duże zyski. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu e-sklepu, zwróć się do naszej agencji SEO. Podpowiemy Ci, jak przygotować się na świąteczny szał zakupów.

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@joannakosinska

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl