Święta w e-commerce. Przygotuj swój sklep na święta

Ostatnie miesiące roku to dla wielu osób okazja do zwolnienia tempa i odpoczynku. Nie dotyczy to jednak właścicieli sklepów internetowych. Ich praca właśnie wtedy nabiera impetu z uwagi na liczne okazje sprzedażowe. Aby dobrze to wykorzystać, przygotowania należy zacząć wcześniej. Z wyprzedzeniem opracuj strategię, zaplanuj działania i zadbaj o sprawne funkcjonowanie serwisu. Podpowiemy Ci, co warto zrobić, aby poprawić widoczność e-sklepu i zwiększyć sprzedaż w kluczowym momencie roku.

E-commerce na święta – dlaczego to takie ważne? 

Sezon przedświąteczny to czas wzmożonych decyzji zakupowych. Poszukiwania idealnego prezentu dla bliskich obecnie coraz częściej przenoszą się do Internetu – z uwagi na dużo większą wygodę oraz szansę upolowania atrakcyjnych rabatów. Z perspektywy właścicieli e-commerce ten okres może okazać się czasem złotych łowów. Aby jednak klienci skorzystali z atrakcyjnych propozycji z najlepszymi ofertami dla bliskich, muszą trafić na nie w internecie – a widoczności nie buduje się z dnia na dzień. Cały proces należy zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem. W dobrze rozpisanej strategii marketingowej na święta pierwsze działania rozpoczyna się jeszcze w letnich promieniach słońca. Przygotowanie e-sklepu na Święta TERAZ? Tak!

Nie nadeszła jesień i można by pomyśleć, że do Świąt zostało bardzo dużo czasu. Nic bardziej mylnego! Najważniejszy sezon w roku wymaga też największych przygotowań. Efekty działań mających poprawić widoczność w sieci i zwiększyć sprzedaż sezonową nie są dostrzegalne od razu. Większość potrzebuje czasu, by uwzględniły je algorytmy stosowane przez wyszukiwarkę. Ponadto zainteresowanie potencjalnych klientów tematyką świąteczną nie zaczyna się w grudniu, ale zdecydowanie wcześniej. W Google Trends można zauważyć, że co roku frazy związane z przygotowaniem do świąt zyskują największe zainteresowanie w ostatnim kwartale – w 2021 już na początku października pojawiały się pierwsze zapytania, a w listopadzie następuje zazwyczaj wyraźny wzrost trwający do samych Świąt. 

Poniższe wyniki pochodzą z Google Trends, a liczby znajdujące się obok daty oznaczają zainteresowanie względem najwyższego punktu na wykresie, nie zaś organiczną liczbę wyszukiwań. 

WYKRES google trends choinka 2021

WYKRES google trends prezenty świateczne 2021

wykres google trends dekoracje świateczne 2021

Marketing świąteczny – sprawdź nasze wskazówki

Zdajemy sobie sprawę, że przygotowanie sklepu na okres świąteczny wydaje się być przytłaczającym zadaniem – szczególnie w momencie, kiedy do grudnia pozostało wiele czasu. Dlatego zebraliśmy podpowiedzi, a wszystkie wskazówki zebraliśmy w formie check-listy, dzięki której nie pominiesz żadnego z istotnych punktów. Zaczynamy?

All I want for Christmas is… opracowana strategia i plan działania

Twój e-commerce w okresie przedświątecznym potrzebuje zaplanowanych działań, chaos i brak organizacji sprawią, że przeoczysz wpadki, których można łatwo uniknąć. Dlatego przygotowania sklepu na święta zacznij od rzetelnej i przemyślanej strategii marketingowej, uwzględniając takie działania jak content tematyczny, kampanie w social mediach oraz świąteczne SEO. Plany koniecznie rozpisz w kalendarzu i ustaw przypomnienia, dzięki którym nie przegapisz terminów. 

Jak uniknąć błędów? Wyciągać wnioski z poprzednich lat 

Sklepy działające od dłuższego czasu mogą sprawdzić dane historyczne, bo koniec lata to dobry moment na zanalizowanie wyników z poprzednich lat i wyciągnięcie wniosków

Liczba odsłon była niewielka, a Twój e-commerce nie przebijał się wśród pozostałych propozycji? Wypróbuj inne kanały sprzedażowe, a te, które już znasz – wzmocnij przez lepsze pozycjonowanie. Wyniki z poprzedniego roku i lat wcześniejszych można sprawdzić za pomocą odpowiednio skonfigurowanego Google Analytics. W domyślnych ustawieniach można znaleźć część interesujących informacji, ale dobrze ustawione parametry pozwolą Ci skorzystać z szerokiej bazy informacji. Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Wrzesień to ostatni moment, by zwrócić się o pomoc do specjalistów.

Twój sklep przyciągnął klientów, ale po kliknięciu reklamy nie przechodzili do koszyka zakupowego? Prawdopodobnie Twoja ubiegłoroczna oferta zakupowa była za mało konkurencyjna. 

Jaki prezent na święta? Dobry content! 

W raporcie opublikowanym w 2019 przez portal Allegro Polacy wskazali najczęściej wybierane dla prezenty. Co to było? Perfumy, słodycze i ubrania, a poza nimi również elektronika, książki i alkohol. Dla twórców contentu oznacza to jedno – okres świąteczny to samograj. Spektrum wybieranych w trakcie zakupów podarunków jest tak szerokie, że odpowiadając na takie pytania, jak „co kupić bliskim na święta” – tematykę wpisów bez problemu dostosujesz do oferty swojego sklepu, a poza reklamą produktu czy usługi, znajdzie się w nim również treść wartościowa dla odbiorcy. Co może zawierać dobry content o tematyce świątecznej?

Świąteczne szaleństwo sprzyja zabawie formą i daje okazje do tworzenia bardzo zróżnicowanych treści. Planując harmonogram wpisów blogowych na ten czas, można postawić na publikacje zawierające świąteczne rankingi pomagające w organizacji świąt, np. TOP X prezentów dla mamy/brata/koleżanki/szefa itp. czy TOP X najmodniejszych dekoracji świątecznych. Czas okołobożonarodzeniowy to też dobry moment do rozwoju newslettera (można w nim wykorzystać np. konwencję kalendarza adwentowego) – tutaj warto zadbać nie tylko o angażującą treść, ale również atrakcyjną szatę graficzną. 

Karolina Lipińska
Junior Content Marketing Specialist

SEO na Święta

Jeżeli już w poprzednich latach w Twoim e-sklepie były publikowane poradniki świąteczne lub pomysły na prezenty, warto je wykorzystać ponownie. Tego rodzaju content ma już swoją moc rankingową, a po odświeżeniu tekstów, opisów nagłówków lub tytułów stron, będzie miał pozytywny wpływ na SEO. Nie są to jednak jedyne zmiany, które mogą poprawić działanie Twojego sklepu. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? 

Oprócz optymalizacji meta tagów czy analizy sezonowości słów kluczowych warto też pochylić się nad linkowaniem wewnętrznym. Przede wszystkim powinniśmy skupić się na optymalizacji anchorów pod konkretne frazy, a także na tworzeniu nowych sieci linków wewnętrznych na powiązanych tematycznie podstronach. Kolejnym krokiem jest linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków wewnętrznych, które dodatkowo wzmocnią wybrane podstrony na konkretne słowa kluczowe.

Pola Kędra
SEO Specialist

Hasztagi świąteczne, czyli o potencjale social mediów

Media społecznościowe to doskonałe miejsce do prowadzenia działań marketingowych w okresie świąt. Schyłek jesieni, szybko zapadający zmrok, nieprzyjazna aura – wszystko to sprawia, że Twoi odbiorcy spędzają więcej czasu, przeglądając treści dostępne w social media. Aby wykorzystać ten szczególny moment w roku, warto skierować ich uwagę na Twoje propozycje. W przypadku mediów społecznościowych podobnie jak w działaniach contentowych, warto szerować treści zawierające coś więcej niż informacje o produktach i promocjach. 

Święta to idealny czas na social mediowe eksperymenty, szczególnie te wpływające na wizerunek i rozpoznawalność marki. Dobrze zaplanowana kampania jest w stanie przełożyć się na całoroczne zwiększenie zainteresowania naszymi produktami i usługami, nawet jeśli niewiele mają one wspólnego z zimą, choinką i bombkami. Warto pomyśleć o tym, w jaki sposób możemy wywołać u odbiorców pozytywne emocje. Bez wątpienia sprawdzą się chwytliwe hasła, nietypowe virale, zaangażowanie w akcje charytatywne, zmiana szaty graficznej i luźniejszy język komunikacji.

Natalia Jałowiecka
Social Media Specialist

Świąteczne reklamy w Google Ads

Wielu przedsiębiorców korzystających z reklam w Google Ads może zadawać sobie pytanie, czy w tym okresie warto promować najlepiej sprzedające się produkty. Jednak w przypadku tego rodzaju działań wybór produktu jest tylko jedną z wielu kwestii, którymi należy zająć się przed świętami. Oferty promowane przez Google Ads powinny zostać odpowiednio opisane, a więc zawierać nie tylko atrakcyjną cenę, ale także słowa i frazy kluczowe, takie jak „prezenty świąteczne” czy „co kupić mamie na święta”. Dzięki zastosowaniu tematycznych sformułowań Twoja reklama ma szanse na zwiększenie liczby wyświetleń, a w efekcie – konwersji. To drugie jest dużo bardziej prawdopodobne, jeśli Twoja oferta promocyjna będzie konkurencyjna w porównaniu z innymi. 

Kiedy rozpocząć komunikację marki na święta? 

Przygotowując e-commerce na święta, pamiętaj, że planowanie działań nie oznacza natychmiastowego wprowadzania ich w życie. Reklamy świąteczne mogą przynieść świetny rezultat, ale uruchomione zbyt wcześnie zadziałają jak świąteczna muzyka puszczana w sklepach w połowie października – odbiorcy się zniechęcą. Okres przedświąteczny przepełniony jest okazjami, które możesz wykorzystać. Halloween, Black Friday i Cyber Monday – w polskim kalendarzu marketingowym na trwałe już zapisały się specjalne dni kojarzone wcześniej z tradycją amerykańską. Po nich płynnie przejdź do promowania świątecznych promocji. 

checklista z propozycjami jak przygotować e-commerce na święta

Co możemy zrobić dla Twojego e-commerce na Święta? 

W Strategiczni.pl przygotujemy dla Ciebie strategię marketingową w Internecie na sezon świąteczny oraz zrealizujemy ją z dbałością o wszystkie szczegóły. W gronie naszych Specjalistów znajdują się osoby z doświadczeniem w każdej z opisywanych branż. Kierujemy się zasadami transparentności, a więc zgodnie z nimi pozostawimy Ci decyzyjność na każdym etapie, wspierając profesjonalnym doradztwem i gotowością do poprawiania Twoich wyników sprzedażowych. 

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

    Jak możemy Ci pomóc?

    Dane kontaktowe



    Wiadomość


    Karolina Gierszewska

    Junior Content Marketing Specialist

    Autor

    Komentarze (0)

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Napisz do nas

    Wypełnij to pole
    Wypełnij to pole
    Wypełnij to pole
    Wypełnij to pole

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

    Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

    Masz pytania?
    Skontaktuj się z nami!

    Masz pytania?

    Dawid Kasprzyk
    CEO

    Skontaktuj się