02 września, 2020

Google Moja Firma – jak pozycjonować swoją wizytówkę w Google Maps?

Tagi: ,

Strategiczni.pl

google moja firma na telefonie

Czy w internecie można skutecznie promować lokalne usługi i produkty? Wizytówka Google Moja Firma to pierwszy i najważniejszy krok w pozycjonowaniu lokalnym. Jeżeli chcesz pokazać swoją działalność w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach i przyciągnąć uwagę klientów z konkretnego obszaru, miasta lub regionu, musisz odpowiednio przygotować wizytówkę Google Moja Firma. Podpowiemy Ci jak to zrobić, czyli jak podejść do jej optymalizacji.

Kto powinien posiadać wizytówkę GMF?

Zazwyczaj wizytówka Google Moja Firma kojarzona jest z lokalnymi branżami i działalnościami. To sprawdzony sposób na promocję firm, które świadczą usługi w określonej okolicy lub są nastawione na sprzedaż w danym mieście lub regionie. Wizytówki GMF to dobre rozwiązanie dla salonów kosmetycznych, salonów fryzjerskich, gabinetów dentystycznych, mechaników, hoteli czy restauracji. Klienci, poszukując informacji na temat danej firmy, korzystają z wyszukiwarki. Google bardzo często umieszcza wizytówki nad wynikami organicznymi, a to oznacza, że są one pierwszym źródłem informacji o Twojej firmie i punktem kontaktowym. Dzięki wizytówce klienci dowiedzą się, gdzie można Cię znaleźć, sprawdzą, jak się z Tobą skontaktować oraz poznają godziny otwarcia Twojej firmy. Te podstawowe informacje bardzo często są kluczowe. Najczęściej z GMF korzystają lokalne firmy, ale to nie oznacza, że większe przedsiębiorstwa o szerszym profilu działalności powinny porzucić pomysł posiadania wizytówki Google.

Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?

Cały proces zakładania Google Moja Firma nie jest skomplikowany. Na początku musisz posiadać konto Google, które w następnej kolejności powiążesz z wizytówką firmy. Założysz je na stronie https://accounts.google.com/. Jeżeli nie chcesz zakładać poczty na Gmailu, możesz połączyć firmowy adres e-mail z kontem Google. Gdy przejdziesz już ten etap, przyjdzie czas na ten właściwy, czyli założenie wizytówki w Google Maps. Dokonasz tego na stronie https://www.google.com/business/. Krok po kroku zgodnie ze wskazówkami wypełnij wszystkie pola. To bardzo ważne, aby skrupulatnie podejść do uzupełnienia najważniejszych informacji na temat swojej firmy, ponieważ od tego zależy późniejsza skuteczność Twojej wizytówki.

Nazwa firmy

To musi być aktualna, prawdziwa i pełna nazwa firmy. Kuszące jest to, aby już w tym momencie maksymalnie wykorzystać słowa kluczowe. Możesz to zrobić, ale niech to będzie jedna fraza kluczowa, która najlepiej oddaje profil Twojej działalności. Wartościowymi słowami kluczowymi warto wypełnić opis firmy. Wtedy masz do dyspozycji 750 znaków. Opis powinien być unikalny oraz zawierać informacje na temat firmy i oferowanych usług.

Dane adresowe

Adres, który zamierzasz wskazać w swojej wizytówce, również musi być prawdziwy i odzwierciedlać rzeczywiste miejsce świadczenia usług. To bardzo ważne, ponieważ będą korzystać z niego klienci, a jeżeli mają dotrzeć do Twojej firmy, muszą dokładnie wiedzieć, gdzie ją znajdą. Dane adresowe mają też znaczenie z innego powodu. Google, aby zweryfikować Twoją wizytówkę, wyślę do Ciebie pocztą kod weryfikacyjny właśnie na adres, który podasz w GMF.  

Telefon do firmy

Podaj telefon dla klientów, którzy będą dzwonić, aby zadać dodatkowe pytania, umówić się na wizytę lub dopytać o szczegóły oferty. W pierwszej kolejności dobrze jest wpisać numer telefonu stacjonarnego, jeżeli taki posiadasz.

Kategoria

Wypełniając GMF musisz określić profil swojej działalności za pomocą kategorii głównej. W tym przypadku wybierasz kategorię z dostępnej listy. Jeżeli nie wiesz, która kategoria jest odpowiednia dla Twojej firmy, sprawdź, jaką wybrali Twoi konkurenci. Na późniejszym etapie możesz określić dodatkowe kategorie, które uzupełnią Twój profil.

Witryna

W tej części podajesz adres internetowy swojej strony internetowej. Nie pomijaj tego kroku, ponieważ udostępniając swoją witrynę, dajesz klientom możliwość dotarcia do firmowej strony i przyczyniasz się do zwiększenia ruchu. Klienci po zapoznaniu się z GMF mogą chcieć dowiedzieć się więcej o Twojej firmie. Strona www spełni ich oczekiwania.

Określ, czy oferujesz produkty i usługi poza siedzibą firmy

„Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów” – gdy tak właśnie jest, Google daje możliwość zaznaczenia tego w GMF. Spowoduje to, że adres siedziby Twojej firmy nie będzie widoczny dla klientów. W przypadku, gdy świadczysz usługi zarówno poza firmą jak i w firmie, możesz to połączyć i wybrać opcję, że dostarczasz produkty i usługi u klientów, a w kolejnym kroku zaznaczyć, że działasz także w swojej siedzibie.

Godziny otwarcia

Kolejna bardzo ważna informacja dla klientów. Wprowadź standardowe godziny otwarcia i dodatkowo poinformuj, jak Twoja firma pracuje np. podczas świąt czy niedziel handlowych.

google moja firma - godziny otwarcia

Zdjęcia

Wizytówki, które posiadają zdjęcia, są bardziej atrakcyjne. To kolejny sposób na to, aby lepiej zaprezentować firmę. Dodaj fotografie, na których znajdzie się budynek Twojej firmy z zewnątrz. Klientów zainteresuje także, jak Twój zespół pracuje na co dzień i jak wygląda wnętrze firmy. Uwagę przyciągną zdjęcia produktów, np. w przypadku restauracji mogą to być wyśmienite dania na talerzu.

Lokalne adresy URL

W wizytówce GMF jest też miejsce na dodatkowe linki, które kierują klientów na konkretne podstrony. Ma to znaczenie w przypadku takich usług i biznesów, gdzie składa się zamówienia online, rezerwuje stolik, wyszukuje produkty lub umawia na wizytę. To przyspiesza konwersję, ponieważ klient od razu trafia na stronę, gdzie dokonuje określonego działania.

To jeszcze nie koniec. Ostatnim etapem tworzenia wizytówki firmy jest jej pozytywne zweryfikowanie. Będziesz potrzebował do tego specjalnego kodu, który zostanie przesłany przez Google na adres Twojej firmy. Powinien dotrzeć w ciągu dwóch lub trzech tygodni, a jego ważność to 30 dni. Jeżeli Twoja firma jest już wstępnie zweryfikowana przez Google, wówczas możesz otrzymać kod telefonicznie lub e-mailem.

Jak optymalizować wizytówkę Google Moja Firma? – wskazówki, z których warto skorzystać

Rzetelne wypełnienie podstawowych informacji o firmie w profilu GMF to dobry początek skutecznej optymalizacji wizytówki firmy. Ale z pewnością masz apetyt na więcej i chcesz, aby Twoja widoczność w mapach Google była jeszcze lepsza. Jak to osiągnąć? Wykonaj kilka dodatkowych działań, które pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie.

Opinie klientów mają duże znaczenie

Jeżeli chcesz zwiększyć wiarygodność swojej firmy, to zachęcaj klientów do wystawiania opinii w wizytówce Google. To także świetny sposób na to, aby być w stałym kontakcie z klientami i uzyskać od nich informacje o działaniu firmy. Pozytywne opinie cieszą najbardziej, ale prędzej czy później zmierzysz się także z negatywną recenzją. Nie pozostawiaj jej bez odpowiedzi. Reaguj na bieżąco na opinie klientów. Będą wiedzieli, że Twoja firma jest otwarta i gotowa na rozwiązanie problemu. Trzeba też pamiętać o tym, że osoby zaglądające do wizytówek, bardzo często zwracają uwagę na liczbę gwiazdek obok nazwy Twojej firmy. Google w ostatnim czasie coraz chętniej oddaje głos użytkownikom i pozwala im na wprowadzanie zmian w Twojej wizytówce. Przykładem tego jest usługa Lokalni Przewodnicy Google. Polega ona na tym, że osoby korzystające z usług firmy mogą nie tylko je oceniać, ale także dodawać zdjęcia i krótkie filmy, oznaczyć firmę jako zamkniętą lub wskazać, że oferujesz np. płatność kartą. To powoduje, że musisz na bieżąco monitorować swój panel zarządzania wizytówką i wyłapywać zmiany od użytkowników.

Pytania i odpowiedzi – podtrzymuj dobre relacje z klientami

Będąc w stałym kontakcie z klientami, masz możliwość lepiej zapoznać się z ich potrzebami i oczekiwaniami. Dowiadujesz się, co w Twojej firmie sprawdza się znakomicie, a co wymaga zmian. Google poprzez opcję „Zadaj pytanie” pozwala klientom na szybki kontakt z Twoją firmą. Osoba zainteresowana ofertą może zadać pytanie, a Ty odpowiedzieć na nie. Jest to opcja otwarta dla wszystkich internautów, a Google chce w ten sposób pomóc w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wątpliwości. Zadawane pytania muszą być jednak powiązane z działalnością firmy i tylko takie są zatwierdzane, a następnie widoczne dla właściciela i użytkownika. Jeżeli chcesz dostawać powiadomienia o nowych pytaniach od internautów, musisz korzystać z aplikacji Google Maps na smartfonie lub tablecie. Niestety z poziomu panelu GMF nie sprawdzisz, czy zostały opublikowane nowe zapytania.

google moja firma - pytania i odpowiedzi

Wpisy wizytówki Google Moja Firma – dodatkowy sposób na opowiedzenie o tym, co dzieje się w Twojej firmie

Jeżeli chcesz jeszcze lepiej promować swoją firmę przy pomocy GMF i dodawać więcej informacji o firmie, skorzystaj z opcji wpisów. Publikacje, które umieścisz w wizytówce, dzielą się na kategorie – „Dodaj wpis”, „Dodaj wydarzenie”, „Dodaj ofertę”. W ostatnim czasie w związku z pandemią pojawiły się dodatkowe kategorie – Pomoc – COVID-19 i COVID-19 poinformuj. Wpisy wykorzystasz do tego, aby opowiedzieć, co aktualnie dzieje się w Twojej firmie, poinformować klientów o nadchodzących wydarzeniach i bardziej szczegółowo przedstawić ofertę.

google moja firma - panel wpisow

Kreator stron internetowych – strona firmowa na domenie od Google

Jeżeli wciąż nie masz strony internetowej, a do klientów w internecie docierasz jedynie za pośrednictwem wizytówki w Google Maps, możesz to zmienić. Google udostępnia darmowy kreator stron www, za pomocą którego stworzysz prostą stronę na domenie business.site. Dodatkowym ułatwieniem będzie to, że podstawowe dane o Twojej firmie takie jak np. nazwa, adres i godziny otwarcia pojawią się na stronie automatycznie, ponieważ zostają zaciągnięte z wizytówki. Dlaczego warto stworzyć swoją witrynę? Będzie to dodatkowy sposób na kontakt z klientami, który pozytywnie wpłynie na widoczność wizytówki w Google Maps.

Jak prezentuje się przeciętna wizytówka Google Moja firma? – wyniki raportu

Ciekawe informacje na temat wizytówek GMF ma Places Scout. W 2019 r. firma przeanalizowała 2,4 miliona wpisów lokalnych firm w GMF i wyciągnęła interesujące wnioski. Z badań wynika, że przeciętna wizytówka Google Moja Firma miała 73 recenzje, 45 zdjęć, 5 wpisów i ocenę 4,08. Średni profil GMF był wypełniony w 72%. 61% analizowanych wizytówek miało uzupełnione godziny pracy, a 93% posiadało firmowy numer telefonu. Można też zauważyć, że właściciele profili dbają o to, aby dodawać link do swojej witryny. Adres URL posiadało 73% wizytówek. Nie zawsze osoby odpowiedzialne za wizytówki uzupełniają opis firmy – z badań wynika, że opis posiadało 29% profili. Biorąc pod uwagę recenzje klientów, największą liczbą opinii mogą pochwalić się wizytówki związane z podróżami i hotelarstwem. Nie do końca dobrze wypada też utrzymywanie kontaktu z klientami. Tylko 19% właścicieli firm odpowiadało na dodane recenzje. Z funkcjonalności, jaką jest możliwość dodawania wpisów, korzystało zaledwie 13,4% profili. Opcja „Pytania i Odpowiedzi” była wykorzystywana na 32,2% wizytówkach.    

Podsumowanie

Google Moja Firma i pozycjonowanie w Google Maps odgrywa duże znaczenie w prowadzeniu biznesu i warto te punkty dodać do działań marketingowych lokalnej firmy. Poprawnie uzupełniona wizytówka z uwzględnieniem SEO to lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania, większe zainteresowanie ze strony użytkowników i łącznik pomiędzy klientami a stroną internetową, na której prezentowane są usługi i produkty. Wizytówkę możesz założyć samodzielnie, ale też skorzystać z wiedzy i doświadczenia specjalistów SEO, którzy wiedzą jak skutecznie ją zoptymalizować. Warto jednak zaznaczyć, że sama usługa, jaką jest Google Moja Firma, jest darmowa.  

Chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu lokalnym? Zajrzyj do naszego artykułu: Pozycjonowanie lokalne – jak promować firmę w swoim mieście?

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@bongkarn-thanyakij-683719

 

 

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl