Tagi:
Podcast a SEO – jakie zmiany szykuje Google? - Strategiczni.pl

Podczas tegorocznej konferencji I/O Google zapowiedział, że indeksowanie podcastów to tylko kwestia czasu. Nie ma się co dziwić – iTunes w czerwcu 2019 roku odnotował ponad 30 milionów podcastów na swojej platformie muzycznej. Co to oznacza dla SEO i pozycjonowania? Jak przygotować się do indeksacji podcastów? Zacznijmy od tego, co to jest podcast i dlaczego Google wyświetla go w wynikach wyszukiwania.

Podcasty w wynikach wyszukiwania Google

Publikacje zawierające dźwięk lub wideo w formie podcastów pojawiły się dość dawno. Prawdziwy podcastowy boom datuje się na 2004 rok. Dlaczego więc Google wprowadził je w wynikach SERP dopiero w 2019 roku? Ponieważ dokładnie działanie algorytmów Google objęte jest tajemnicą, trudno nam odpowiedzieć na to pytanie. Możemy jednak domyślać się, że branie pod uwagę podcastów związane jest z coraz popularniejszym wyszukiwaniem głosowym. Wystarczy spojrzeć na aktualizację BERT i udogodnienia typu Google Cloud Platform. Wszystko podporządkowane jest tendencji wyszukiwań głosowych, dlaczego więc SERP miałby opierać się wyłącznie na wynikach tekstowych i wideo?

 

Google planuje nie tylko wyświetlać wyniki dotyczące podcastów, ale dzięki NLP dopasowywać je do określonych zapytań. Przykładowo, odtwarzając dany podcast nie będziemy musieli przewijać go do momentu, w którym odnajdziemy odpowiedź na zadane pytanie – Google sam nam je wskaże. Przewinie podcast do momentu, który dotyczyć będzie danego zapytania. Samo odsłuchiwanie będzie prostsze, bo bez konieczności otwierania nowego okna. Przyda się to np. podczas podróży samochodem.

Jak stworzyć SEO-friendly podcast?

Zgromadź odpowiednie słowa kluczowe

Podobnie jak w przypadku wszystkich innych treści, do podniesienia widoczności podcastu potrzebne będą słowa kluczowe. Warto użyć ich już na etapie kreowania contentu. Słowa kluczowe mogą pomóc nam w stworzeniu podcastu, który dzięki popularności fraz, automatycznie zwiększy swoją widoczność. Jeśli zamierzasz opublikować wywiad, albo odpowiedzieć na jakieś pytanie, użyj go już w tytule podcastu.

Kiedy słowa kluczowe powinny być wykorzystane?

  • Na etapie tworzenia podcastu.
  • W treści podcastu.
  • W opisie i tytule podcastu.
  • Podczas planowania kolejnych publikacji.

Zadbaj o jakość nagrania i… ćwicz swój głos!

Samo wybranie słów kluczowych to jedno. Niezwykle ważniejsze jest ich poprawne wypowiadanie. Pamiętaj, że nawet najbardziej rozwinięte narzędzia AI czy NLP nie będą w stanie odczytać niewyraźnego, cichego dźwięku. Oczywiście, najlepiej sprawdzi się głos radiowca – jeśli jednak matka natura nie obdarzyła Cię nim, a wynajęcie lektora przekracza Twój budżet, staraj się mówić głośno i wyraźnie.

Protip: Dobrym rozwiązaniem będzie mówienie do mikrofonu. Im więcej słów kluczowych wyłapie robot indeksujący Google, tym większa szansa na lepsze pozycjonowanie.

Wykonaj transkrypcję dla użytkowników i robotów

Odsłuchaj, sprawdź i popraw swoje nagranie, a następnie zamień je na tekst. Będziesz mieć okazję do usunięcia zbędnych treści i wyłapania błędów (takich jak chociażby przydźwięki, czyli znajome każdemu “eeee” i “yyyy”). Twoją pracę docenią użytkownicy, którzy nie zawsze będą mieli możliwość odsłuchania podcastu.Transkrypcja to również świetna okazja na dodanie słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Ponieważ nie wiemy kiedy i jak będzie działać indeksowanie dźwiękowe zapowiadane przez Google, warto wprowadzać transkrypcję razem z plikiem dźwiękowym.

Protip: Przepisywanie podcastu to karkołomne i czasochłonne zadanie, dlatego jeśli nie jesteś w stanie wykonać go samodzielnie, powierz je profesjonalnej agencji.

Pamiętaj o kompozycji

Google lepiej ocenia content, w którym sekcje są podzielone. Wpis na blogu powinien zawierać tytuły, śródtytuły, wyróżnienia i inne elementy, ułatwiające przyswajanie tekstu użytkownikom, a robotom – jego indeksowanie. W przypadku podcastów dobrym sposobem na wydzielenie poszczególnych części są rozdziały. Aby pomagały w pozycjonowaniu, powinny zawierać słowa kluczowe.

YouTube od dawna odgrywa olbrzymią rolę w pozycjonowaniu. Według ostatnich danych odpowiada za ok. 37% całego ruchu mobilnego. Czy podcast będzie w stanie go przebić? Tego nie wiemy, ale jedno jest pewne – podcasty są coraz bardziej popularne i, jak zapowiedziało Google, wkrótce będą indeksowane. Warto przygotować się do tego już dziś, aby nie być zaskoczonym utratą pozycji z dnia na dzień.

Pozycjonowanie – strategicznie i kompleksowo

Oferujemy pozycjonowanie z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb naszych klientów. Dlatego dla każdego przypadku obieramy inną strategię i dopasowujemy odpowiedni zestaw działań. Pozycjonowanie strony czy sklepu internetowego? SEO czy SEM? SEO Copywriting, a może kompleksowy Content Marketing? Pomożemy Ci dokonać właściwego wyboru.

Sprawdź ofertę

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się