Dla właścicieli stron internetowych pozycjonowanie jest już niemal działaniem obowiązkowym. Skutecznie zrealizowana strategia SEO przyczynia się do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania, zwiększenia ruchu na stronie i wzrostu konwersji. A co z aplikacjami mobilnymi? Czy one również mają swoje SEO? Odpowiedź brzmi TAK i nazywa się ono App Store Optimization (ASO). Dowiedz się, na czym polega optymalizacja aplikacji mobilnych.
ASO – co to takiego?
Rynek aplikacji mobilnych z pewnością nie jest rynkiem, w którym mało się dzieje. Na przestrzeni ostatnich lat rozwija się bardzo intensywnie. Dzisiejsze aplikacje, technologicznie różnią się od tych, które były dostępne jeszcze kilka lat temu. Do kluczowych trendów można zaliczyć np. sztuczną inteligencję (AI). Jest wykorzystywana m.in. do sterowania głosem, czy rozpoznawania obrazów. Inny trend to ten związany z koncepcją Internetu Rzeczy (IoT). Polega ona na możliwości połączenia się urządzeń z internetem i jest wykorzystywana np. telemedycynie. Duży rozwój dotyczy też rynku gier mobilnych.
Przodujące sklepy z aplikacjami oferują swoim użytkownikom miliony aplikacji. Największym graczem jest Google Play, który w trzecim kwartale 2020 r. zgromadził na swojej platformie blisko 2,9 mln aplikacji. Druga pozycja należała do Apple App Store. Sklep oferował niecałe 2 mln aplikacji.
Źródło: https://www.statista.com/
Takie liczby dla twórców aplikacji mobilnych oznaczają jedno… sporą konkurencję. Pojawienie się aplikacji w sklepie nie jest już wystarczające. Potrzebne są dodatkowe działania, które pomogą zdobyć nowych użytkowników. Dlatego plan na promocję powinien uwzględnić App Store Optimization (ASO), czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Podobnie jak w przypadku stron internetowych jest to proces, który ma doprowadzić do poprawy widoczności aplikacji, ale tym razem mowa o wewnętrznej wyszukiwarce sklepu. Celem jest zwiększenie liczby instalacji. Użytkownicy przed pobraniem aplikacji bardzo często docierają do niej za pomocą wyszukiwarki. Apple informuje, że w przypadku App Store aż 65% pobrań poprzedzonych jest wyszukiwaniem. Wniosek może zatem być tylko jeden – ASO to sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników i zwiększenie liczby instalacji.
Źródło: https://www.statista.com/
Od czego zacząć pozycjonowanie aplikacji w Google Play i App Store?
Optymalizacja aplikacji mobilnych w niektórych aspektach opiera się na zasadach, które doskonale znamy z tradycyjnego pozycjonowania stron. W ASO również duże znaczenie odgrywają słowa kluczowe i od ich doboru należy rozpocząć optymalizację aplikacji.
Analiza słów kluczowych – jakie frazy wpisują w wyszukiwarce użytkownicy, szukając Twojej aplikacji
Pierwszym krokiem w ASO powinno być przygotowanie listy słów kluczowych, które następnie zostaną przeanalizowane przy pomocy narzędzi analitycznych. Należy wybrać takie, które są powiązane z tematyką aplikacji i sprawdzić, jak często są one wyszukiwane przez użytkowników. Do znalezienia odpowiednich fraz można wykorzystać dobrze znane w SEO narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Keyword Tool, czy Ubersuggest. Inne, które również okażą się pomocne to TheTool, Mobile Action lub Apptweak. Apple także oferuje swoje narzędzie do przygotowania listy fraz kluczowych – Apple Search Ads. Gdy aplikacja debiutuje w sklepie, dobrym podejściem jest skupienie się na frazach dłuższych i mniej konkurencyjnych. Później, gdy produkt zaznaczył już swoją obecność, można rozwinąć optymalizację o bardziej popularne słowa kluczowe. Frazy wybrane na początku nie są wyrażeniami stałymi. W trakcie podjętych działań optymalizacyjnych można uzupełniać listę o nowe słowa kluczowe. Dlatego warto stale monitorować pozycję swojej aplikacji i na bieżąco reagować na zmiany. W poszukiwaniu właściwych fraz można też zajrzeć do komentarzy użytkowników. Algorytm Google Play indeksuje recenzje użytkowników w celu sprawdzenia możliwych słów kluczowych. Opinie mają zatem wpływ na wyniki organiczne i warto wykorzystać je do optymalizacji aplikacji. Równie ważna jest analiza konkurencji w celu sprawdzenia, jakich fraz używają branżowi rywale.
Czym różni się pozycjonowanie aplikacji w Google Play a Apple App Store?
Google Play i Apple App Store to dwie największe platformy z aplikacjami. Markety te są liderami zarówno pod względem liczby dostępnych aplikacji, jak i pobrań. Każda z tych platform inaczej analizuje aplikacje i decyduje o ich widoczności w swojej wyszukiwarce. Przygotowując apki do publikacji, należy wziąć pod uwagę czynniki, które dotyczą nie tylko widoczności w wyszukiwarce, ale mają znaczenie dla współczynnika konwersji i klikalności. Czynniki można podzielić na te, które zależą od programistów i marketerów oraz te, na które nie mają oni bezpośredniego wpływu, ponieważ związane są z użytkownikami i ich reakcjami na produkt. W przypadku tych pierwszych obie platformy proponują różne opcje „opowiedzenia” o swojej aplikacji i dają inne możliwości prezentacji produktu w sklepie (konsole do edytowania elementów to App Store Connect i Google Play Console). Proces optymalizacji w obu marketach jest inny, ale cel pozostaje ten sam – zwiększyć widoczność aplikacji i ilość instalacji.
Pozycjonowanie w Google Play – ważne informacje
Google Play nie zdradza wszystkich czynników mających wpływ na widoczność aplikacji w sklepie. Trzeba też wziąć pod uwagę, że platforma regularnie się zmienia, a to wymaga ciągłego śledzenia nowości i trendów.
Jak prezentować aplikacje w Google Play?
Zanim aplikacja zostanie opublikowana w Google Play, musisz wypełnić w konsoli sklepu kilka pól istotnych z punktu widzenia ASO. To, co dodasz w konsoli sklepu, będzie miało wpływ na widoczność w wynikach organicznych i konwersję, czyli liczbę instalacji.
Czynniki wpływające na pozycje Twojej aplikacji w Google Play
- Tytuł aplikacji
To jeden z pierwszych i najważniejszych elementów widocznych na liście aplikacji. Google Play pozwala na wykorzystanie w tym polu do 50 znaków ze spacjami. Dobry tytuł to taki, który zawiera nazwę marki oraz słowo/słowa kluczowe, które wyjaśniają zastosowanie aplikacji.
Przykład: Aplikacja Duolingo do nauki języków – w tytule znajduje się słowo kluczowe „angielski za darmo” oraz nazwa aplikacji.
- Ikona i inne zasoby wizualne
Jest to element wizualny, który jako pierwszy pojawia się użytkownikom. Od tego jak wygląda ikona i czy jest atrakcyjna, zależy, czy spotka się z zaciekawieniem użytkowników. Ikona pojawia się w wynikach wyszukiwania i w top listach, a to właśnie na tym poziomie użytkownicy bardzo często podejmują decyzję, czy zainstalować aplikację. Tego rodzaju grafika ma zatem bezpośredni wpływ na współczynnik klikalności. Poza ikoną zainteresowanie aplikacją zwiększają także materiały wideo i zrzuty ekranu.
- Nazwa developera
Developerów cieszących się dobrą opinią z pewnością ucieszy ten czynnik. Google Play analizuje historię developerów, a aplikacje, których twórcy mają pozytywną historię, mogą liczyć na wyższe pozycje w sklepie.
- Krótki opis
To pole jest przeznaczone dla opisu o długości do 80 znaków ze spacjami. Tekst powinien być zwięzły i należy w nim wymienić najbardziej wartościowe dla użytkowników elementy aplikacji. Taki zabieg zwiększy szansę na osiągnięcie większej liczby pobrań. Jednocześnie w opisie należy wykorzystać słowa kluczowe, na które aplikacja ma być pozycjonowana w Google Play. Opis ten można potraktować jako wstęp do dłuższego tekstu, o którym przeczytasz niżej.
- Długi opis
Ten opis może zawierać do 4000 znaków ze spacjami i w Google Play jest ważny z punktu widzenia ASO. To właśnie w tym miejscu twórcy aplikacji w przejrzysty i uporządkowany sposób opisują funkcje i przeznaczenie swojego produktu. Długi opis to także okazja na wykorzystanie maksymalnej liczby słów kluczowych. Można je dodawać zarówno w formie odmienionej jak i nieodmienionej. Tytuł i krótki opis należy zarezerwować dla najważniejszych słów kluczowych. Pozostałe można zawrzeć w długim opisie. Pamiętaj jednak o tym, aby nie traktować tego tekstu jako miejsca do wypchnięcia jak największej liczby fraz kluczowych. Google karze takie praktyki, a użytkownicy szybko zorientują się, że opis nie został stworzony dla nich, a pod pozycjonowanie.
- Zlokalizowana strona produktu
Istotne jest, aby zlokalizować produkt na języki krajów, w których pojawi się aplikacja. Zadbaj o przygotowanie opisów i zasobów wizualnych w odpowiednich językach. Takie podejście spotka się z pozytywnym odbiorem użytkowników.
- Liczba pobrań aplikacji
Twórcy aplikacji nie mają wpływu na wszystkie czynniki rankingowe brane pod uwagę przez sklepy. W ASO duże znaczenie odgrywają także reakcje i zachowania użytkowników. Przykładem może być liczba pobrań. Dla sklepu jest to informacja, jak bardzo popularna jest dana aplikacja. Duże zainteresowanie produktem to lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Instalacje na dane słowo kluczowe
Innym elementem, który warto uwzględnić w optymalizacji aplikacji, jest słowo kluczowe wykorzystywane do znalezienia aplikacji w wyszukiwarce. Roboty indeksujące zwracają uwagę na to, co wpisują użytkownicy. Jeśli przykładowo oferujesz aplikację z treningami, które można wykonać w domowych warunkach, a użytkownicy znajdują twoją aplikację po wpisaniu frazy „treningi w domu”, to właśnie na tę frazę będziesz wyżej w wynikach wyszukiwania w sklepie z aplikacjami.
- Oceny aplikacji
Ocena aplikacji jest kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym. Twórcy aplikacji nie mają na nią bezpośredniego wpływu. Jednak, gdy aplikacja działa prawidłowo i spełnia oczekiwania użytkowników, możemy spodziewać się wysokich ocen. Ponadto wysoka ocena to także szansa na pojawienie się w specjalnych zestawieniach tworzonych przez sklep, czyli tzw. top listach. Średnia ocena aplikacji jest też elementem, na który zwracają uwagę użytkownicy. Im wyższa średnia ocena, tym chętniej aplikacja jest instalowana.
- Recenzje użytkowników
Ocena aplikacji jest ważna, ale recenzja świadczy o jeszcze większym zaangażowaniu użytkowników, ponieważ zdecydowali się oni zrobić coś więcej – napisać o swoich wrażeniach. Algorytmy Google Play nie pozostają obojętne wobec tego rodzaju opinii. W przypadku tego sklepu znaczenie mają słowa kluczowe używane przez recenzentów w komentarzach. One także wpływają na pozycjonowanie aplikacji.
Pozycjonowanie w Apple App Store – ważne informacje
App Store jest w czołówce sklepów oferujących aplikacje i gry mobilne. Jakie elementy pod uwagę bierze algorytm sklepu, ustalając pozycje w wyszukiwarce? W tej części znajdziesz informacje, o czynnikach rankingowych, jakie biorą pod uwagę roboty indeksujące podczas pozycjonowania aplikacji. Dowiesz się również, jak prezentować swoją aplikację, żeby wyglądała zachęcająco i dzięki temu zyskała większą liczbę pobrań.
Jak prezentować aplikacje w App Store?
App Store posiada swoją konsolę, w której możesz dodać aplikację do sklepu. Znajdują się tu m.in. pola tekstowe, do których można dodać informacje na temat aplikacji, aby odpowiednio zaprezentować ją w sklepie. Wszystkie poza jednym są publiczne.
Czynniki wpływające na pozycje Twojej aplikacji w App Store
- Tytuł aplikacji
Podobnie jak w przypadku Google Play, tytuł jest jednym z kluczowych czynników rankingowych. Poza nazwą aplikacji tytuł powinien zawierać główne słowo kluczowe. App Store nie ułatwia jednak zadania. W tytule można użyć maksymalnie 30 znaków ze spacjami, dlatego, zanim wpiszesz tytuł, zrób dokładny research słów kluczowych.
- Podtytuł aplikacji
Jeżeli w tytule ze względu na małą liczbę znaków nie udało się zamieścić istotnych informacji o aplikacji, uzupełnieniem dla nich będzie podtytuł. To pole pozwala na dodanie tekstu do 30 znaków ze spacjami. Podtytuł pojawia się także, gdy aplikacja trafi do top listy.
- Ikona i zasoby wizualne
Tego rodzaju elementy mają do spełnienia taką samą rolę jak w Google Play – przyciągnąć uwagę i wpłynąć na decyzję o pobraniu. Na pierwszy plan wysuwa się ikona, ponieważ to ona pojawia się jako pierwsza.
- Długi opis
App Store również posiada opcję dodania dłuższego tekstu do 4000 znaków ze spacjami. Jednak w tym przypadku nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycję aplikacji w wynikach wyszukiwania. Warto jednak stworzyć dłuższy opis aplikacji. Będzie przydatny z marketingowego punktu widzenia i dodatkowym wsparciem dla konwersji, którą jest zainstalowanie aplikacji. Jest to tekst rozwijany, więc kluczowe są tutaj pierwsze zdania, które zdecydują o tym, czy użytkownik zechce rozwinąć opis i przeczytać więcej.
- Pole słów kluczowych (niepubliczne)
To pole jest dostępne wyłącznie w sklepie App Store. Dla użytkowników nie jest ono widoczne, ale z punktu widzenia ASO ma duże znaczenie. Słowa, które należy tutaj dodać, powinny być wynikiem dokładnej analizy. Postaraj się unikać fraz dodanych już wcześniej
w tytule i podtytule. W polu słów kluczowych mieści się do 100 znaków ze spacjami.
- Nazwa developera
Apple w swoim sklepie nazwę developera nie traktuje priorytetowo. Informacja ta jest widoczna dopiero pod opisem aplikacji. Takie umiejscowienie wskazuje, że jest to element, który nie ma prawie żadnego wpływu na współczynnik konwersji. Jednak historia developera i jakość jego wcześniejszych produktów ma wpływ na rankingi i może być wsparciem dla pojawienia się w wyróżnionych kategoriach.
- Zlokalizowana strona produktu
Gdy produkt kierowany jest na różne rynki, nie można zapominać o zlokalizowaniu aplikacji. Wtedy należy przygotować teksty w danym języku, udostępnić także grafiki, które będą dostosowane do odbiorców z danego kraju.
- Liczba pobrań aplikacji
App Store przygląda się liczbom instalacji. Podobnie jak w przypadku Google Play jest to czynnik niezależny od developerów, ale z dużym potencjałem na zwiększenie konwersji. Duża liczba pobrań wpływa na wyszukiwanie oraz obecność w top listach i w polecanych kategoriach.
- Ocena aplikacji
Użytkownicy w App Store wyrażają opinię na temat pobieranych produktów. Przyznają gwiazdki i dodają komentarze. W ten sposób oddziałują też na decyzje kolejnych osób. Nie jest bowiem tajemnicą, że oceny i recenzje użytkowników nie pozostają bez znaczenia dla konwersji.
Podsumowanie
Stworzenie aplikacji mobilnej to wyzwanie, które nie kończy się wraz z zapisaniem przez developerów ostatniej linijki kodu. Równie ważne jest wypromowanie produktu. ASO to proces, który trzeba odpowiednio zaplanować i przeprowadzić. Konkurencja na rynku aplikacji i gier mobilnych nie pozostawia wyboru. Trzeba przygotować strategię, która wyróżni aplikację. Właśnie warto dopisać do listy działań promocyjnych także proces ASO.
Żródło fotografii: https://unsplash.com/@frostroomhead
Komentarze (0)