Branża IT rozwija się bardzo dynamicznie. Zapotrzebowanie na usługi informatyczne wzrasta, co sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej firm IT i software house’ów. To, jak wiele firm obecnych jest w branży IT, widać chociażby w Internecie – każda z nich ma swoją stronę www, profile w kanałach social media, publikacje na blogach i w serwisach branżowych. Konkurencja rośnie proporcjonalnie do popytu, dlatego wyróżnienie się na tle pozostałych jest coraz trudniejsze. Jak zaistnieć w branży IT i pozyskiwać nowych klientów? Najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednie pozycjonowanie strony www.


Pozycjonowanie jako sposób promocji firm z branży IT

Reklama internetowa jest najłatwiej dostępną i najbardziej skuteczną formą promocji. Wiedzą o tym właściciele firm software’owych, którzy wykorzystują potencjał Internetu do zaprezentowania swoich usług. Pierwszym krokiem do skutecznej promocji jest oczywiście strona internetowa, która w przypadku firm IT opiera się często na specjalnie stworzonym dla niej oprogramowaniu.


Kto jak kto, ale właściciele firmy IT wiedzą, jak poprawnie zbudować stronę internetową – zarówno pod kątem funkcjonalnym, jak i wizualnym. Jednak nawet najlepiej zbudowana strona nie przyniesie oczekiwanych rezultatów promocyjnych, jeśli nie będzie odpowiednio wypozycjonowana. 

Pozycjonowanie strony polega na przystosowaniu jej do wymogów wyszukiwarki internetowej. Podjęcie szeregu działań optymalizujących pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji strony w rankingu Google lub innej wyszukiwarki. Zwiększa to widoczność witryny i generuje ruch, który z kolei przekłada się na lepszą sprzedaż.

Chociaż działania pozycjonujące przynoszą mnóstwo korzyści, nie należą do najprostszych zadań – w Polsce mamy ok. 2,6 mln stron, na świecie jest ich aż 400 mln, a z samego Internetu korzysta obecnie ponad 4 mld ludzi. Trudno więc o gwarancję, że użytkownik szukający firmy do stworzenia programu informatycznego, outsourcingu IT czy innych usług programistycznych, trafi akurat na Twój software. Działania pozycjonujące pozwalają zwiększyć tę szansę i pomóc użytkownikowi w dotarciu do Twoich usług. Zachęcanie do odwiedzenia strony powinno być więc rozpatrywane nie tylko w kontekście promocji, ale i zwiększania ruchu na stronie. Nietrudno się domyślić, że nawet najlepsza reklama może okazać się fiaskiem, jeżeli na stronie docelowej zabraknie zaangażowanych użytkowników. Aktywne poruszanie się po stronie i zapoznawanie się z jej zawartością czyni witrynę bardziej atrakcyjną, co jest jednym z kryteriów oceny algorytmów wyszukiwarki Google. Jak zwiększać ruch na stronie i pozyskiwać więcej zaangażowanych użytkowników?

"W Polsce mamy ok. 2,6 mln stron, na świecie jest ich aż 400 mln, a z samego Internetu korzysta obecnie ponad 4 mld ludzi. Trudno więc o gwarancję, że użytkownik (...) trafi akurat na Twój software."

Pozycjonowanie dla firm IT – jak zrobić to dobrze?

To dzięki SEO witryny są lepiej widoczne w sieci. Optymalizacja strony pozwala na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale tylko wtedy, kiedy jest prawidłowo przeprowadzona. Dlatego przed podjęciem działań SEO, warto przeprowadzić audyt strony. Analiza mocnych i słabych stron pozwala zaplanować, co będzie w jej przypadku rozbudowywane, a co poprawiane. Kryterium oceny obejmuje budowę i zawartość strony (struktura, hierarchia podstron, kod strony, elementy html, profile linków, itp.), ale i sposób, w jaki działa. Szybkość ładowania, widoczność na określone frazy, responsywność, czyli dopasowanie do urządzeń mobilnych – wszystko ma niebagatelne znaczenie dla widoczności strony.


Oprócz elementów wpływających bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, pod uwagę należy wziąć pośrednie czynniki, takie jak:

  • pozycja firmy na rynku,
  • wizerunek firmy,
  • obecność w serwisach branżowych i social mediach,
  • dotychczasowe działania na stronie internetowej,
  • kanały pozyskiwania ruchu,
  • strategia reklamowania i promocji,
  • świadomość konsumentów i rozpoznawalność marki,
  • zainteresowanie usługami firmy,
  • opinia klientów na temat usług.

W analizie SEO nie sposób pominąć badania konkurencji. Stron internetowych, które oferują podobne usługi może być wiele, jak w przypadku omawianych firm software’owych. Warto przeanalizować podejmowane przez nich działania, poznać ich mocne i słabe strony, sprawdzić wdrożone rozwiązania. Badanie zachowań konkurencji jest bardzo ważne, szczególnie jeśli chodzi o SEO. Bardzo często zdarza się bowiem, że firmy stosują działania wpływające niekorzystnie na pozycje innych stron.

Pozycjonowanie oraz IT – najlepsze praktyki

Optymalizacja struktury strony w przypadku firm software’owych zwykle nie jest konieczna. Specjaliści IT wiedzą, jak stworzyć prawidłowo działającą stronę. Nie zawsze jednak przykładają wagę do treści, a to ona buduje zaangażowanie na stronie. Podstawą wartościowej treści jest jej przydatność – podczas pozycjonowania nie można zapominać, że strona internetowa tworzona jest przede wszystkim dla użytkownika.

Potencjalny klient, który odwiedza stronę oczekuje, że znajdzie na niej podstawowe informacje, takie jak:


  • dane na temat firmy,
  • szczegółową ofertę,
  • zasady funkcjonowania firmy,
  • dotychczasowe realizacje (portfolio, wykaz klientów, itp.)
  • dane teleadresowe,

Kompletna strona z uzupełnionymi danymi to dodatkowy punkt w rankingu oceny Google. Algorytm oceniający witrynę pod kątem zawartości bierze pod uwagę wiele czynników, a podstawowe informacje to tylko jeden z nich. Dane dotyczące firmy to pierwszy krok w stronę klienta – co zrobić, aby oprócz sprawdzenia potrzebnych informacji, zatrzymał się na stronie chwilę dłużej?


Content marketing

Tworzenie ciekawych, przydatnych treści to klucz do zaangażowania potencjalnego klienta. Artykuły opisujące specyfikę oferowanych usług, poradniki ułatwiające podjęcie decyzji o zakupie, wpisy dotyczące nowinek branżowych – interesujące treści nie tylko przyciągają uwagę użytkownika, ale i pomagają właścicielowi strony w budowaniu wizerunku eksperta. Warto pamiętać, że nawet najciekawsze treści nie przyniosą skutku bez odpowiedniej optymalizacji. Treści muszą najpierw dotrzeć do potencjalnego klienta.

Dlatego w każdym tekście powinny znaleźć się słowa kluczowe, dopasowane do zapytań Twoich potencjalnych klientów. Najlepszymi słowami kluczowymi są takie, które charakteryzują się niską konkurencyjnością i obejmują duży obszar wyszukiwania. Wiele firm wybiera ogólne słowa kluczowe, ale tak naprawdę powinniśmy dążyć do pozycjonowania z wykorzystaniem możliwie jak najbardziej określonych fraz. Branża IT świadczy bardzo szeroki zakres usług i nie każda firma będzie się pozycjonować na te same frazy. Firma, która zajmuje się automotive wykorzysta inne frazy niż software house tworzący aplikacje mobilne i webowe. Należy więc znaleźć takie słowa kluczowe, które najlepiej odpowiadają profilowi Twojej działalności.

Gdzie umieszczać treść ze słowami kluczowymi?

1.

Własna witryna to najlepsze miejsce do prezentacji oferty, opisu produktów, treści eksperckich, ciekawych postów, zdjęć, infografik, itp. Treści nasycone słowami kluczowymi zwiększą widoczność Twojej strony i pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy. Umieszczenie ich w specjalnie wydzielonych podstronach podniesie ocenę strony w opinii Google – kategoryzacja i wyznaczanie sekcji porządkuje stronę i nadaje jej wartości.

2.

Nie można zapominać o innych serwisach, w szczególności tych związanych z Twoją branżą. Umieszczanie specjalistycznych, eksperckich artykułów na wartościowych portalach podnosi znaczenie Twojej strony i poszerza zasięg oferowanych usług. Przed publikacją treści warto sprawdzić, czy strona, na której zamierzamy ją umieścić artykuł prezentuje równie wysoki poziom. Portale niskiej jakości mogą przynieść odwrotny skutek i osłabić wartość naszej strony w wynikach wyszukiwania.

3.

Docieranie do klientów poszukujących odpowiedzi na pytania związane z automatyzacją procesów, tworzeniem programów czy zabezpieczeń sieci, powinno odbywać się również z pomocą social mediów. Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, G+ to tylko niektóre kanały, które oferują darmową publikację treści trafiających do ogromnej grupy docelowej. Warto z tego skorzystać.

​Blog ekspercki

Jeśli chodzi o bezpłatną publikację treści, najlepiej sprawdzi się blog ekspercki. Darmowe umieszczanie artykułów, poradników, newsów, wiadomości z branży czy relacji z wydarzeń to nie jedyna korzyść posiadania tego typu zakładki na swojej stronie. Blog firmowy jest doskonałym narzędziem łączącym content marketing z pozycjonowaniem SEO. Pełni rolę kanału komunikacyjnego z klientem, który na podstawie artykułów może ocenić Twoje kompetencje, a także przekonać się o wiedzy i zaangażowaniu Twojego zespołu. Jednocześnie, przy uwzględnieniu słów kluczowych, wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. 


Wartościowe treści są doceniane nie tylko przez internautów, ale także przez roboty Google. Minęły czasy, kiedy ranking treści ustalany był tylko na podstawie ilości słów kluczowych. Przesycenie tekstów nienaturalnymi frazami, stworzonymi wyłącznie na potrzeby wyszukiwarki, okazały się nie mieć dużej wartości. Użytkownik, który znalazł się na tego typu stronie, nie otrzymywał odpowiedzi na swoje pytanie, nie znajdywał na niej nic, co pogłębiłoby jego wiedzę z danego zakresu. Google udoskonaliło swoje roboty i teraz ma dla niego znaczenie nie tylko forma i budowa tekstu, ale też jego wartość i treść. Jak przekonuje agencja Ironpaper, firmy w relacji B2B, które posiadają i korzystają z bloga firmowego, mają o prawie 70% więcej klientów niż ci, którzy się na niego nie decydują.

“Jak przekonuje agencja Ironpaper, firmy w relacji B2B, które posiadają i korzystają z bloga firmowego, mają o prawie 70% więcej klientów niż ci, którzy się na niego nie decydują.”

Pozycjonowanie firm IT – jak wybrać odpowiedniego partnera?

O ile firma IT może stworzyć autorskie oprogramowanie strony, o tyle jej pozycjonowanie powinna zlecić profesjonalnemu SEO-wcowi. Wiedza z zakresu automatyzacji procesów, programowania i pozyskiwania danych w połączeniu z doświadczeniem dotyczącym pozycjonowania to większa szansa na sukces, jakim jest lepsza widoczność. Prawidłowo przeprowadzona optymalizacja strony jest fundamentem w budowaniu przyszłości firmy. To  na niej opierają się każde kolejne działania podejmowane w Internecie.


Firma SEO powinna zapewnić Ci wsparcie na każdym etapie pozycjonowania, od analizy i audytu, poprzez wykonanie planu działania, aż po jego wdrożenie, a następnie monitorowanie otrzymanych rezultatów.

Jeśli zależy Ci na profesjonalnym i kompleksowym pozycjonowaniu, zapoznaj się z zakresem usług agencji SEO, a także z opiniami jej dotychczasowych klientów. Co powinno wyróżniać dobrą agencję oferującą pozycjonowanie stron internetowych?

Agencja SEO musi interesować się Twoimi celami biznesowymi, dotychczasową działalnością, oczekiwaniami, a także możliwościami. Na podstawie tych aspektów stworzy indywidualny plan działania.

Pozycjonowanie firm IT: jakich rezultatów oczekiwać?

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, podlegającym nieustannym zmianom. Pojawienie się pierwszych efektów zależy od konkurencyjności fraz kluczowych, dotychczasowej skuteczności strony www, wartościowych treści, ale też sposobu ich prezentacji. Aby przekonać się, jakie zmiany zaszły na stronie po jej wypozycjonowaniu, możesz skorzystać ze specjalistycznych narzędzi przeznaczonych do monitorowania statystyk, takich jak m.in. Google Analytics.

Już po kilku tygodniach od pierwszych działań optymalizacyjnych dostrzeżesz zwiększony ruch na stronie, a być może i wyższą pozycję w Google. Jeżeli korzystasz z linkowania zewnętrznego, na pewno więcej użytkowników będzie trafiać na naszą stronę za pośrednictwem serwisów branżowych. Zwiększony ruch przełoży się na nowych klientów, a ich działanie – na wyczekiwany zysk. Otrzymane rezultaty zależą od pozycjonowania strony, ale też od Twoich oczekiwań.

Musisz wiedzieć, że plan działania agencji SEO ustalany jest w oparciu o preferencje klienta. Nowo powstałym firmom zależy głównie na zwiększeniu widoczności w sieci i generowaniu większego ruchu na stronie. Przedsiębiorstwom z dłuższym stażem – na prześcignięciu konkurencji i utrzymywaniu stabilnej pozycji w branży. Jedno je łączy – dążenie do pozyskiwania nowych klientów i budowania opinia w swojej dziedzinie.

Jesteśmy Strategiczni.pl

Pozycjonowanie stron software house'ów to dla nas dobrze znany temat. Od lat pomagamy firmom w zwiększaniu widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki naszej strategii na szerokie wody wypłynęło już kilka firm z branży IT. Jeśli chcesz do nich dołączyć, zostaw swój e-mail, a my zajmiemy się resztą.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.