Tagi: ,
Pozycjonowanie dla firm IT i software house - Blog | Strategiczni.pl
Okładka wpisu blogowego autorstwa Marty do wpisu na temat pozycjonowania w branży IT

Branża IT rozwija się bardzo dynamicznie. Zapotrzebowanie na usługi informatyczne wzrasta, co sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej firm IT i software house’ów. To, jak wiele firm obecnych jest w branży IT, widać, chociażby w internecie – każda z nich ma swoją stronę www, profile w kanałach social media, publikacje na blogach i w serwisach branżowych. Konkurencja rośnie proporcjonalnie do popytu, dlatego wyróżnienie się na tle pozostałych jest coraz trudniejsze. Jak zaistnieć w branży IT i pozyskiwać nowych klientów? Najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednie pozycjonowanie strony www!

Pozycjonowanie jako sposób promocji firm z branży IT

Reklama internetowa jest najłatwiej dostępną i najbardziej skuteczną formą promocji. Wiedzą o tym właściciele firm software’owych, którzy wykorzystują potencjał Internetu do zaprezentowania swoich usług. Pierwszym krokiem do skutecznej promocji jest oczywiście strona internetowa, której podstawą w przypadku firm IT często jest specjalnie stworzone dla niej oprogramowanie.

Właściciele firmy IT wiedzą, jak poprawnie zbudować stronę internetową – zarówno pod kątem funkcjonalnym, jak i wizualnym. Jednak nawet najlepiej zbudowana strona nie przyniesie oczekiwanych rezultatów promocyjnych, jeśli nie będzie odpowiednio wypozycjonowana.

Pozycjonowanie strony polega na przystosowaniu jej do wymogów wyszukiwarki internetowej. Podjęcie szeregu działań optymalizujących pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji strony w rankingu Google lub innej wyszukiwarki. Zwiększa to widoczność witryny i generuje ruch, który z kolei przekłada się na lepszą sprzedaż.

Chociaż działania pozycjonujące przynoszą mnóstwo korzyści, nie należą do najprostszych zadań. W Polsce mamy ok. 2,6 mln aktywnych domen, a według raportu Digital 2024: Poland z samego Internetu korzysta obecnie ponad 35 mln Polaków, czyli prawie 90% populacji kraju. Dla porównania – na świecie istnieje w sumie ponad miliard stron internetowych. Trudno więc o gwarancję, że użytkownik szukający firmy do stworzenia programu informatycznego, outsourcingu IT czy innych usług programistycznych, trafi akurat na Twój software. Działania pozycjonujące pozwalają zwiększyć tę szansę i pomóc użytkownikowi w dotarciu do Twoich usług. Zachęcanie do odwiedzenia strony powinno być więc rozpatrywane nie tylko w kontekście promocji, ale i zwiększania ruchu na stronie. Nietrudno się domyślić, że nawet najlepsza reklama może okazać się fiaskiem, jeżeli na stronie docelowej zabraknie zaangażowanych użytkowników. Aktywne poruszanie się po stronie i zapoznawanie się z jej zawartością czyni witrynę bardziej atrakcyjną, co jest jednym z kryteriów oceny algorytmów wyszukiwarki Google. Jak zwiększać ruch na stronie i pozyskiwać więcej zaangażowanych użytkowników?

W jednym z naszych cykli zajmujemy się analizowaniem stron internetowych firm z różnych branż pod kątem SEO. Jakie błędy najczęściej popełnia się w przypadku IT? Jak powinny wyglądać dobre praktyki SEO? Sprawdź, jak radzą sobie polskie software house’y!

Pozycjonowanie dla firm IT – jak zrobić to dobrze?

To dzięki SEO witryny są lepiej widoczne w sieci. Optymalizacja strony pozwala na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale tylko wtedy, kiedy jest prawidłowo przeprowadzona. Dlatego przed podjęciem działań SEO, warto przeprowadzić audyt strony. Analiza mocnych i słabych stron pozwala zaplanować, co będzie w jej przypadku rozbudowywane, a co poprawiane. Kryterium oceny obejmuje budowę i zawartość strony (struktura, hierarchia podstron, kod strony, elementy html, profile linków itp.), ale i sposób, w jaki działa. Szybkość ładowania, widoczność na określone frazy, responsywność, czyli dopasowanie do urządzeń mobilnych – wszystko ma niebagatelne znaczenie dla widoczności strony.

Infografika autorstwa Strategiczni.pl przedstawiające sześć czynników, które wpływają na pozycjonowanie w branży IT

Oprócz elementów wpływających bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, pod uwagę należy wziąć pośrednie czynniki, takie jak:

  •  pozycja firmy na rynku,
  •  wizerunek firmy,
  •  obecność w serwisach branżowych i social mediach,
  •  dotychczasowe działania na stronie internetowej,
  •  kanały pozyskiwania ruchu,
  •  strategia reklamowania i promocji,
  •  świadomość konsumentów i rozpoznawalność marki,
  •  zainteresowanie usługami firmy,
  •  opinia klientów na temat usług.

W analizie SEO nie sposób pominąć badania konkurencji. Stron internetowych, które oferują podobne usługi może być wiele, jak w przypadku omawianych firm software’owych. Warto przeanalizować podejmowane przez nich działania, poznać ich mocne i słabe strony, sprawdzić wdrożone rozwiązania. Badanie zachowań konkurencji jest bardzo ważne, szczególnie jeśli chodzi o SEO. Bardzo często zdarza się bowiem, że firmy stosują działania wpływające niekorzystnie na pozycje innych stron.

W przypadku polskich software house’ów, którym zależy, aby ze swoją ofertą dotrzeć na zagraniczny rynek IT, bardzo ważną rolę odgrywa pozycjonowanie lokalne. Dzięki przemyślanemu wykorzystaniu Profilu Firmy w Google nasz klient w zaledwie dwa dni pozyskał pierwszego leada. Sprawdź, jak to zrobiliśmy!

Pozycjonowanie oraz IT – najlepsze praktyki

Optymalizacja struktury strony w przypadku firm software’owych zwykle nie jest konieczna. Specjaliści IT wiedzą, jak stworzyć prawidłowo działającą stronę. Nie zawsze jednak przykładają wagę do treści, a to ona buduje zaangażowanie na stronie. Podstawą wartościowej treści jest jej przydatność – podczas pozycjonowania nie można zapominać, że strona internetowa tworzona jest przede wszystkim dla użytkownika.

Potencjalny klient, który odwiedza stronę oczekuje, że znajdzie na niej podstawowe informacje, takie jak:


  • dane na temat firmy,
  • szczegółową ofertę,
  • zasady funkcjonowania firmy,
  • dotychczasowe realizacje (portfolio, wykaz klientów, itp.)
  • dane teleadresowe,

Kompletna strona z uzupełnionymi danymi to dodatkowy punkt w rankingu oceny Google. Algorytm oceniający witrynę pod kątem zawartości bierze pod uwagę wiele czynników, a podstawowe informacje to tylko jeden z nich. Dane dotyczące firmy to pierwszy krok w stronę klienta – co zrobić, aby oprócz sprawdzenia potrzebnych informacji, zatrzymał się na stronie chwilę dłużej?

Mateusz Pietrzyk, SEO Specialist

W przypadku strategii pozycjonowania dla branży IT najważniejszy jest wybór kilku usług, w których dana firma się specjalizuje. Następny krok obejmuje zbudowanie odpowiednich content hubów skoncentrowanych tematycznie wokół nich. To doskonały sposób na zaprezentowanie eksperckiej wiedzy i potwierdzenie autorytetu w konkretnej dziedzinie, co jest odbierane pozytywnie nie tylko przez Google, ale i samych użytkowników. Ze względu na wysoką konkurencyjność w branży IT warto skupić się na wąskim obszarze ekspertyzy. W niszowej tematyce o wiele łatwiej się wybić, dzięki czemu można szybciej czerpać korzyści płynące z zajęcia wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Dobór słów kluczowych dla branży IT

Realizując skuteczne działania SEO dla software house, przede wszystkim trzeba dokonać precyzyjnej analizy swojej oferty. Twoja firma nie musi świadczyć takich samych usług jak konkurencja. Branża IT cechuje się bardzo dużą różnorodnością, co w przypadku SEO może być dużą zaletą. Na etapie wyboru słów kluczowych, możemy znacznie skrócić listę tych, które rzeczywiście pomogą nam osiągnąć wysoką pozycję w Google. Stawiamy na precyzję, rezygnujemy z ogółu. W ten sposób Twoje frazy kluczowe będą konkurencyjne, ale też Google lepiej dopasuje je do zapytań użytkowników. 

Dzięki skutecznemu SEO Twoja strona będzie wyświetlana potencjalnym klientom, którzy są zainteresowani bezpośrednio daną usługą, a nie ofertą każdego software house’a. Jeżeli tworzysz tylko aplikacje mobilne, to nie potrzebujesz pozycjonowania z zakresu tworzenia CRM bądź też analityki biznesowej. Pamiętaj o tym, że im więcej firm pozycjonuje się na konkretną frazę, tym trudniej będzie Ci zwiększyć swoją widoczność. Przy ich wyborze musimy więc zwrócić uwagę zarówno na konkurencyjność słów kluczowych jak też na częstotliwość ich stosowania przez użytkowników.

Sprawdź, jak udało nam się osiągnąć czołową pozycję na frazę FinTech w USA w zaledwie 6 miesięcy!

Pozycjonowanie firm IT: jakich rezultatów oczekiwać?

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, podlegającym nieustannym zmianom. Pojawienie się pierwszych efektów zależy od konkurencyjności fraz kluczowych, dotychczasowej skuteczności strony www, wartościowych treści, ale też sposobu ich prezentacji. Aby przekonać się, jakie zmiany zaszły na stronie po wypozycjonowaniu, możesz skorzystać ze specjalistycznych narzędzi przeznaczonych do monitorowania statystyk, takich jak m.in. Google Analytics.

Już po kilku tygodniach od pierwszych działań optymalizacyjnych dostrzeżesz zwiększony ruch na stronie, a być może i wyższą pozycję w Google. Jeżeli korzystasz z linkowania zewnętrznego, na pewno więcej użytkowników będzie trafiać na naszą stronę za pośrednictwem serwisów branżowych. Zwiększony ruch przełoży się na nowych klientów, a ich działanie – na wyczekiwany zysk. Otrzymane rezultaty zależą od pozycjonowania strony, ale też od Twoich oczekiwań.

Musisz wiedzieć, że plan działania agencji SEO ustalany jest na podstawie preferencji klienta. Nowo powstałym firmom zależy głównie na zwiększeniu widoczności w sieci i generowaniu większego ruchu na stronie. Przedsiębiorstwom z dłuższym stażem – na prześcignięciu konkurencji i utrzymywaniu stabilnej pozycji w branży. Jedno je łączy – dążenie do pozyskiwania nowych klientów i budowania opinia w swojej dziedzinie.

Przemyślana strategia jest kluczem do sukcesu w świecie IT. Plan działania powinien być kompleksowy i obejmować różne działania, w tym wizytówkę Profil Firmy w Google. Sprawdź, jak pomogliśmy klientowi w pozyskaniu leadów na rynku USA!

Jak wybrać odpowiedniego partnera do współpracy?

O ile firma IT może stworzyć autorskie oprogramowanie strony, o tyle jej pozycjonowanie powinna zlecić profesjonalnemu specjaliście SEO. Wiedza z zakresu automatyzacji procesów, programowania i pozyskiwania danych w połączeniu z doświadczeniem dotyczącym pozycjonowania to większa szansa na sukces, jakim jest lepsza widoczność. Prawidłowo przeprowadzona optymalizacja strony jest fundamentem w budowaniu przyszłości firmy. To  na niej opierają się każde kolejne działania podejmowane w Internecie.

Firma SEO powinna zapewnić Ci wsparcie na każdym etapie pozycjonowania, od analizy i audytu, poprzez wykonanie planu działania, aż po jego wdrożenie, a następnie monitorowanie otrzymanych rezultatów.

Jeśli zależy Ci na profesjonalnym i kompleksowym pozycjonowaniu, zapoznaj się z zakresem usług agencji SEO, a także z opiniami jej dotychczasowych klientów. Co powinno wyróżniać dobrą agencję oferującą pozycjonowanie stron internetowych?

Agencja SEO musi interesować się Twoimi celami biznesowymi, dotychczasową działalnością, oczekiwaniami, a także możliwościami. Na podstawie tych aspektów stworzy indywidualny plan. Jeśli działasz na arenie międzynarodowym lub masz to w planach, warto postawić na doświadczony w tym zakresie zespół. Software house’y przekraczają wirtualne granice naszego kraju, wypływają na otwarte wody, świadcząc usługi na rynkach zagranicznych. Wymaga to zarówno stworzenia strony www z domeną lub subdomeną obowiązującą w danym kraju. Oprócz tego każda zagraniczna wersja strony wymaga dostosowania do warunków środowiskowych w konkretnym społeczeństwie. Należy wówczas przygotować odpowiednią strategię, a sukces można osiągnąć poprzez współpracę z ekspertami SEO, którzy specjalizują się pozycjonowaniu zagranicznym.

SEO dla software house – najczęściej zadawane pytania

Należy pamiętać, że aby SEO było skuteczne i funkcjonowało w prawidłowy sposób, cały proces potrzebuje czasu. Na długość trwania wszystkich działań związanych z pozycjonowaniem wpływa również jakość współpracy z klientem. Poszczególne etapy procesu będą zachodzić sprawnie i efektywnie, jeśli komunikacja będzie przebiegać na wysokim poziomie. Dodatkowo dobra współpraca między naszą firmą a klientem pozwoli na stworzenie przemyślanego i uporządkowanego planu działań związanych z SEO. Pamiętaj, że pozycjonowanie łączy kilka płaszczyzn – wartościowe treści, przemyślany marketing oraz UX. Te czynniki wpływają na poziom skomplikowania procesu, jakim jest pozycjonowanie, co ma też wpływ na budżet, który należy przeznaczyć na te działania.

Jeśli zastanawiasz się, czy Twój software house potrzebuje SEO, warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Myślisz o tym, żeby wyjść z produktem na rynki zagraniczne? Nie wiesz, o czym pisać, tak aby zaciekawić odbiorców? Masz wysokiej jakości produkt, ale brakuje Ci pomysłu na to, jak zdobyć więcej klientów? Zastanawiasz się, co robi konkurencja? Jeśli odpowiedziałeś na powyższe pytania twierdząco, to SEO jest procesem, który jak najbardziej przyda się Twojej firmie.

SEO to długofalowy i ciągły proces, który wymaga cierpliwości. Pierwsze efekty pozycjonowania są widoczne po kilku miesiącach i w dłuższej perspektywie przynoszą wiele korzyści. Warto mieć na uwadze również to, że konkurencja nigdy nie przestaje piąć się na wyższe pozycje w wyszukiwarce i aby ją prześcignąć potrzeba czasu. Jeśli zależy Ci na zwiększaniu widoczności Twojej firmy w Internecie oraz docieraniu do większego grona odbiorców, SEO jest czymś dla Ciebie.

Jednymi z najbardziej popularnych kierunków, dla których warto prowadzić działania SEO, są: Niemcy, Austria, Szwajcaria, UK, USA oraz kraje skandynawskie. Jeśli jednak zależy Ci na konkretnym obszarze, skontaktuj się z nami. Prowadzimy działania na różnych rynkach i odpowiemy na Twoje pytania.

W związku z tym, że SEO jest procesem indywidualnym dla każdej firmy, nie istnieje jeden uniwersalny cennik. Na koszt pozycjonowania składa się wiele czynników, m.in. liczba oraz intensywność działań, które zostaną przeprowadzone. Cena za proces jest również uzależniona od konkurencji, którą należy przeanalizować. Nie można również zapomnieć o istotnym czynniku, jakim jest długość trwania umowy – to również wpływa na koszty związane z SEO.

Zależy Ci na zwiększeniu szans na pozyskanie leadów? Skorzystaj z naszego doświadczenia w tworzeniu kompleksowych strategii marketingowych dla branży IT. Sprawdź, jak możemy pomóc Twojemu software house’owi zyskać przewagę nad konkurencją w sieci!

Kontakt

Marta Tychowska

Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się