kobieta przy komputerze

Istnieją branże, w których sprzedaż w mniejszym lub większym stopniu uzależniona jest od sezonowego zainteresowania produktami lub usługami. Prowadzenie biznesu wymaga wówczas od przedsiębiorcy dokładnej znajomości rynku i grupy docelowej, do której kierowana jest oferta. W marketingu internetowym zagadnienie sezonowości również nie jest niczym nowym. Jak wykorzystać trendy pojawiające się w ciągu roku do zaplanowania skutecznych działań marketingowych? Jak sprawdzić sezonowe słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki? Kiedy rozpocząć działania reklamowe? Dowiedz się więcej.

Czym jest sezonowość słów kluczowych?

Specjaliści od marketingu bardzo często używają terminu sezonowość i uwzględniają go, planując działania marketingowe m.in. w sklepach internetowych. Sezonowość polega na tym, że klienci w określonym czasie wykazują większe zainteresowanie danymi produktami/usługami. Są to powtarzające się wzrosty sprzedaży, które obrazują zmieniające się potrzeby klientów. Obserwacja tego rodzaju zachowań pozwala na podejmowanie właściwych decyzji marketingowych i zaplanowanie odpowiedniej strategii. Bardzo dobrym kierunkiem jest zdobycie wiedzy na temat słów kluczowych, które wpisywane są do wyszukiwarki w określonym czasie. To one obrazują, czym w danym momencie użytkownicy interesują się najbardziej. Sprawdzenie sezonowości fraz pomoże w zaplanowaniu działań SEO, które przełożą się na zyski dla firmy.

W ciągu roku klienci mają wiele okazji, aby wypełnić internetowe koszyki zakupowe i nabyć kolejne produkty. Kalendarz roczny po brzegi wypełniony jest świętami. Najbardziej dochodowym przykładem są święta Bożego Narodzenia. Większą sprzedaż odnotowuje się również przed Dniem Dziecka lub Dniem Kobiet. Wiele wydarzeń zostało wykreowanych wyłącznie po to, aby zwiększyć sprzedaż, np. Black Friday czy Cyber Monday. Ponadto na zainteresowanie konkretnymi produktami ma też wpływ pora roku lub pogoda. Sklepy internetowe, które w swoim asortymencie mają leżaki plażowe, większe zyski odnotowują w miesiącach wiosennych i letnich. Wszystkie te czynniki sprawiają, że przygotowanie odpowiedniej kampanii reklamowej i działań związanych z SEO wymaga przemyślenia i dobrego planu.

W jakich branżach pojawia się sezonowość?

Niektóre branże bardzo mocno bazują na sezonowości. Przykładem mogą być firmy modowe, które oferują ubrania i akcesoria powiązane z okazjami i porami roku. Branża turystyczna funkcjonuje cały rok, ale to w miesiącach letnich odnotowuje największe zyski, kiedy to klienci są gotowi zwiedzać cały świat. Firmy kosmetyczne też zauważają, że w miesiącach letnich sprzedaż produktów związanych z wypoczynkiem (np. olejki do opalania) jest większa. Tak naprawdę trudno wymienić wszystkie branże, dla których sezonowość ma znaczenie. Ważne jest jednak to, aby każda firma monitorowała swoją sprzedaż i potrafiła wyciągnąć odpowiednie wnioski. Regularność pojawiających się trendów pozwoli bowiem na zaplanowanie działań marketingowych z odpowiednim wyprzedzeniem.  

Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych? – popularne narzędzia

W SEO kluczowe znaczenie mają… słowa kluczowe, a więc wyrażenia, które są zapytaniami wpisywanymi do wyszukiwarki. Je także charakteryzuje sezonowość, którą możesz sprawdzić w odpowiednich narzędziach. Dzięki tym narzędziom przeanalizujesz popularność danego słowa i przygotujesz listę fraz, które warto wykorzystać do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek.

Narzędzia do sprawdzania sezonowości słów kluczowych:

  • Google Trends

Narzędzie, którego nie można pominąć w planowaniu sezonowych kampanii. Pozwala na zapoznanie się z aktualnymi trendami w wyszukiwarce i monitorowanie zainteresowań użytkowników. Google Trends nie przedstawia twardych danych statystycznych, a jedynie obrazuje trendy (wartość 100 oznacza najwyższą popularność danego hasła), ale i tak jest cennym źródłem informacji o sezonowości. Po wpisaniu danego słowa kluczowego w wyszukiwarkę narzędzia możesz dodatkowo określić kraj, przedział czasowy czy rodzaj wyszukiwarki.

 google trends lezak plazowy

Widok z narzędzia Google Trends

 

  • Planer słów kluczowych Google Ads (Google Ads Keyword Planner)

Najpopularniejsze narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych. Jest wykorzystywane przede wszystkim do płatnych kampanii PPC Google Ads, ale sprawdzi się także w przypadku sezonowości słów kluczowych. Pozwala m.in. przyjrzeć się średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań danego słowa kluczowego w ciągu ostatnich 12 lub 24 miesięcy.

planer slow kluczowych lezak plazowy

Widok z narzędzia Google Ads Keyword Planner

 

  • Senuto

W tym narzędziu możesz przyjrzeć się wykresowi sezonowości witryny, który na podstawie pozycji słów kluczowych określa ruch, jaki strona może osiągnąć w każdym miesiącu. Dzięki tym danym zaplanowanie konkretnych działań na cały rok z uwzględnieniem konkretnych wydarzeń jest łatwiejsze.

Widok z narzędzia Senuto

 

  • Ahrefs

Jest to już bardziej rozbudowane i płatne narzędzie, które pozwala na kompleksową analizę sezonowości słowa kluczowego. Poza dostępem do wykresów, które przedstawiają, jak kształtuje się wyszukiwanie danego słowa, zyskujesz dostęp do informacji, jak wygląda wyszukiwanie podobnych słów kluczowych. Ponadto możesz przeanalizować, które witryny są w topach na konkretne zapytania.

Widok z narzędzia Ahrefs  

 

Kiedy zacząć działania reklamowe w branży sezonowej?

Dzięki analizie sezonowości słów kluczowych specjaliści od marketingu wiedzą, kiedy zainteresowanie produktem i usługą jest największe. Oznacza to, że odpowiednie działania promocyjne należy przygotować z pewnym wyprzedzeniem. O ile w przypadku płatnych kampanii Google Ads na efekty nie trzeba czekać zbyt długo, to SEO wymaga większego zaangażowania i czasu. Dlatego dobrym rozwiązaniem w przypadku krótkich sezonów jest wybranie płatnych reklam w wyszukiwarce. Natomiast dla sezonów większych i dłuższych dobrym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie, ale trzeba przygotować się na to, że prace SEO mogą trwać wtedy przynajmniej kilka miesięcy. Jeżeli chcesz promować się, np. za pomocą wartościowego contentu (poradniki, wpisy na blogu), musisz te działania zaplanować odpowiednio wcześniej. Najważniejszy jest dobry plan. Spontaniczne działania w branży opartej na sezonach nie mogą skończyć się dobrze. Dlatego za każdym razem pamiętaj o określeniu celu i sposobów mierzenia efektów.  

Podsumowanie

Prowadzenie biznesu nigdy nie jest proste, a jeżeli przedsiębiorca boryka się dodatkowo z sezonowością, to wyzwań jest jeszcze więcej. Jednak świadoma i przemyślana strategia marketingowa będzie dobrym wsparciem dla biznesu. Również właściwie zaplanowane działania SEO oparte na analizie sezonowych słów kluczowych przyczynią się do tego, że promocja zostanie zrealizowana we właściwym czasie. 

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@olly

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się