błąd 404 - klocki

“Błąd 404”, “Error 404”, “Page not found” czy “Strony nie odnaleziono” to komunikaty, które wywołują irytację u użytkowników i lekki atak paniki u SEO-wców. Informują, że strona nie jest dostępna – zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Wyjaśniamy, co oznacza błąd 404 i podpowiadamy, jak się go samodzielnie pozbyć.

Co oznacza błąd 404 not found?

404 to błędny kod odpowiedzi. Odnosi się do podstrony, która nie została odnaleziona podczas ostatniej wizyty robota indeksującego. Informuje nas o tym, że użytkownik wchodzący na daną podstronę, odwołuje się do lokalizacji lub pliku, które nie istnieją.

Page not found a błąd serwera – czym się różnią?

Błąd “Page not found” często mylony jest z błędem “Server not found”. W przypadku błędu 404 użytkownik może komunikować się z serwerem, ale nie może otrzymać odpowiedzi na wprowadzone zapytanie.

Błąd 404 – Dlaczego pojawia się na stronie użytkownika?

  • strona może być chwilowo niedostępna z uwagi na moderację lub budowę,
  • złe przekierowanie domeny na katalog, który umieszczony jest na innym serwerze,
  • usunięcie podstrony lub całej strony,
  • niewyczyszczone pliki cache (pamięci podręcznej) i pliki cookies (ciasteczka),
  • niewłaściwy adres URL strony lub podstrony,
  • brak uprawnień CHMOD (przyzwolenia do zmiany praw dostępu do pliku w systemach uniksowych),
  • wprowadzenie zmian w zawartości pliku .htaccess,
  • wyłączenie modułu serwera Apache (mod_rewrite),
  • złośliwe oprogramowanie, które wymusza komunikat błędu na określonych stronach lub podstronach,
  • zdefiniowanie podstrony jako błędnej.

 

Jak naprawić błąd 404?

Odśwież stronę

Czasem okazuje się, że strona jest przenoszona lub przebudowywana i tylko czasowo niedostępna. Wciśnięcie przycisku CTR+F5 lub CTR+R powinno być pierwszą czynnością, jaką wykonasz w przypadku błędu 404.

Wyczyść pliki pamięci tymczasowej i ciasteczka

Może okazać się, że wina leży po stronie plików cache i cookies. Zwłaszcza, jeśli strona wyświetla się prawidłowo na innych nośnikach – smartfonach czy tabletach.

Sprawdź przekierowanie domeny

​Jeśli odświeżenie strony nie pomogło, a błąd 404 wyświetla się na każdym urządzeniu, przeanalizuj, czy przekierowanie zostało przeprowadzone poprawnie. Być może trafiło na inny serwer, dlatego ten właściwy nie może go odnaleźć.

Wykonaj kopię bezpieczeństwa

​Podczas sprawdzania przekierowywań może okazać się, że domena została usunięta. Kopia bezpieczeństwa powinna pomóc w odzyskaniu utraconych plików.

Przekieruj stronę na inny adres

​Pomimo tego, że stworzyłeś nową stronę, użytkownicy nadal będą trafiać na starą. Dlaczego? Ponieważ została już zindeksowana w wyszukiwarce. Jedynym ratunkiem jest przekierowanie jej na nowy adres, o ile taki istnieje.

Sprawdź uprawnienia CHMOD

​Kiedy wraz z błędem 404 pojawia się komunikat o braku uprawnień dostępu, możesz być pewien, że chodzi o CHMOD. Jeśli je masz, sprawdź ustawienia uprawnień, które może się różnić w zależności od CMS.

Użyj programu antywirusowego

​Zdarza się, że przyczyną błędu 404 jest złośliwe oprogramowanie zainstalowane na urządzeniu. Warto zainwestować w program antywirusowy, który powinien poradzić sobie z wirusem nadającym błąd 404 stronie.

Sprawdź adres URL

Zdarza się, że błąd 404 wynika z bardziej prozodycznej przyczyny – literówki, użycia znaku specjalnego lub znaku diakrytycznego. Jeśli nie możesz namierzyć właściwej podstrony, wpisz w wyszukiwarkę frazy z nią związane – Google pomoże Ci ją namierzyć.

Jaki wpływ na stronę www ma status 404 not found?

Błąd 404 jest bagatelizowany przez wielu właścicieli stron. Pojawiający się na jednej spośród kilkudziesięciu podstron, wpisywany jest na listę zadań do zrobienia w niedalekiej przyszłości, która w praktyce okazuje się bardziej odległa. Im dłuższa zwłoka z pozbyciem się problemu, tym gorzej dla całego serwisu. Błąd 404 to problem z indeksowaniem strony, czyli odczytywaniem strony przez robota wyszukiwarki.

Potrzebujesz pomocy agencji SEO?

Dobrze wiemy, że są problemy, z którymi trudno poradzić sobie na własną rękę. Błędy w indeksacji, przekierowaniach czy w budowie strony wymagają interwencji specjalistów SEO. Jako Strategiczni.pl oferujemy pomoc przy optymalizacji stron i sklepów internetowych, działania reklamowe i doradztwo e-commerce.

Sprawdź ofertę

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się