wpis blogowy

Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z usług konsultingu, czyli doradztwa. Udzielanie porad przez ekspertów najczęściej dotyczy takich działów jak prawo, biznes lub HR. Rośnie jednak świadomość wśród przedsiębiorców, jak istotne jest profesjonalne wsparcie ze strony specjalistów w zakresie marketingu. To właśnie odpowiednio zaplanowana strategia marketingowa pozwala firmom rosnąć, wychodzić na nowe rynki oraz umacniać pozycję marki.

Czym jest konsulting marketingowy? Jakie są zalety korzystania z doradztwa ekspertów w tej dziedzinie? Kiedy warto zdecydować się na usługi tego typu? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym artykule!

Czym jest doradztwo marketingowe?

Doradztwo marketingowe najlepiej rozumieć jako planowanie dedykowanej strategii mającej na celu rozwój danej firmy z zakresu marketingu, która będzie realizowana w konkretny sposób. Co kryje się pod wspomnianym rozwojem? Przede wszystkim wzrost sprzedaży oraz poprawa wizerunku przedsiębiorstwa.

Warto podkreślić, że na korzystanie z usług konsultanta marketingowego powinno zdecydować się w odpowiednim momencie. Wbrew panującemu powszechnemu przekonaniu, takim momentem nie jest sytuacja kryzysowa. Dlaczego? Strategia marketingowa jest skuteczna tylko wtedy, gdy wyróżnia się ze względu na spójność, ciągłość oraz regularność. Korzystanie z konsultingu w momencie, gdy firma traci klientów lub swoją pozycję na rynku jest działaniem chwilowym i ma na celu rozwiązanie konkretnej sytuacji. Pełny potencjał doradztwa jesteśmy w stanie zaobserwować, gdy pracujemy nad realizacją celów marketingowych długofalowo.

Na czym polegają usługi konsultingowe w zakresie marketingu?

Zanim przejdziemy do omówienia, na czym tak naprawdę polegają usługi z zakresu doradztwa marketingowego, należy podkreślić, że tego typu działania nie są świadczone jednorazowo. Decydując się na współpracę z agencją konsultingową, powinieneś nastawić się na proces, który trwa minimum kilka miesięcy. Przyjrzyjmy się poszczególnym czynnościom, które są wykonywane w ramach konsultingu marketingowego.

Weryfikacja oczekiwań klienta

Pierwsza rozmowa z klientem jest kluczowa – to podczas tego spotkania ustalamy potrzeby oraz oczekiwania przedsiębiorcy. Dobry konsultant potrafi z ogólnikowego stwierdzenia Nasza firma chce więcej sprzedawać” dojść do sedna problemu i ustalić obszary, w których jesteśmy w stanie np. podnieść efektywność przedsiębiorstwa, co bezpośrednio przełoży się na większą sprzedaż.

Analiza obecnych działań marketingowych marki

Przed rozpoczęciem planowania strategii, należy dokładnie przeanalizować dotychczasowe działania klienta z obszaru marketingu. Najczęściej odbywa się to poprzez przeprowadzenie zaawansowanego audytu. 

infografika przedstawiająca, jakie aspekty brane są pod uwagę przy analizie marki

Planowanie strategii

Kiedy znamy grupę docelową, cele oraz wartości marki, dotychczasowe działania marketingowe klienta oraz jego konkurencji, możemy przejść do tworzenia strategii, dopasowanej do realnych potrzeb firmy. Doświadczona agencja konsultingowa stworzy strategię, która jednocześnie będzie ambitna, ale dopasowana do możliwości finansowych oraz kompetencyjnych konkretnego przedsiębiorstwa. Innymi słowy, dobrze dobrany plan działań marketingowych jest całkowicie osiągalny dla Twojej marki.

Warto pamiętać, że strategia jest kreowana indywidualnie pod każdego klienta i zakres zalecanych działań może różnić się w zależności od branży, wielkości marki, posiadanej strony internetowej itd. Dla przykładu przedsiębiorstwo budowlane, które istnieje na rynku od kilkunastu lat otrzyma inną strategię marketingową niż start up w branży kosmetycznej.

Propozycja współpracy przy realizacji celów marketingowych

Bardzo często konsultacje z agencją marketingową prowadzą do nawiązania długoterminowej współpracy z ekspertami, którzy w niej pracują. To wygodne rozwiązanie, ponieważ realizacja koncepcji marketingowej z firmą, która ją stworzyła jest z reguły łatwiejsza i efektywniejsza niż samodzielne zmaganie się z tym ambitnym zadaniem.

Monitoring efektów

Niezwykle istotna kwestia, czyli weryfikacja czy zakładane cele spełniają swoje zadania. Przygotowanie i wdrożenie strategii marketingowej to jedno, ale późniejsze analizowanie jej efektywności i wprowadzanie ewentualnych modyfikacji przynoszących korzyść klientowi to czynności, których nie może zabraknąć.

Takie podejście stosujemy w przypadku wszystkich projektów prowadzonych przez Strategiczni.pl. Dzięki regularnym raportom z wynikami, możemy podjąć odpowiedni kroki i dostosować się do zmian w projekcie, które wpłyną korzystnie na wizerunek klienta.

Kto może skorzystać z pomocy agencji konsultingowej?

Odpowiedź jest prosta – każdy, kto czuje, że podjęte do tej pory działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych efektów lub nie miał zaplanowanej strategii reklamowej. Wielkość firmy tak naprawdę nie ma znaczenia. Z doradztwa marketingowego mogą korzystać zarówno ogromne korporacje, jak i początkujące przedsiębiorstwa.

infografika o tym, kto powinien skorzystać z doradztwa marketingowego

Jak konsulting marketingowy może pomóc Twojej firmie? 

Doradztwo marketingowe to przede wszystkim szybkie otrzymanie zweryfikowanej wiedzy oraz skorzystanie z wieloletniego doświadczenia konsultanta w jednorazowej cenie za usługę. Nie musisz od razu decydować się na nawiązywanie pełnej współpracy z agencją. Eksperci pokażą Ci kierunek rozwoju Twojego przedsiębiorstwa, a dalsze działania oraz decyzje będą zależeć tylko i wyłącznie od Ciebie.

Konsulting marketingowy wskazuje przedsiębiorcom konkretne działania podnoszące sprzedaż oraz wpływające pozytywnie na wizerunek marki. Jeśli więc czujesz, że czynności związane z promocją Twojej firmy nie przynoszą efektów i masz wątpliwości, czy pieniądze przeznaczone na marketing to była dobra inwestycja, to znak, że czas poradzić się ekspertów.

Indywidualnie dobrana strategia i współpraca z agencją marketingową przełoży się na poprawę komunikacji zewnętrznej firmy oraz relacji z klientami. 

Skorzystanie z usług konsultanta marketingowego to również bardzo dobra alternatywa dla tworzenia osobnego, wewnętrznego działu odpowiadającego za promocję marki. Nie trać środków ani czasu na szkolenie pracowników lub dodatkowe rekrutacje – doradztwo w zakresie marketingu to oszczędność finansowa.

Ostatnia, ale bardzo istotna, kwestia to możliwość skorzystania z doświadczenia konsultanta nie tylko w zakresie marketingu, ale również w kwestiach ogólnobiznesowych. Ten aspekt powinien być szczególnie ważny dla wszystkich początkujących przedsiębiorców, którzy zdają sobie sprawę z istoty marketingu, ale nie wiedzą, od czego zacząć. Doświadczony konsultant połączy wiedzę z zakresu promocji marki z kwestiami czysto biznesowymi.

Podsumowanie

Jeśli w którymś momencie podczas czytania powyższego wpisu pojawiła Ci się w głowie myśl, że poruszany problem dotyczy Twojego biznesu, porozmawiaj ze specjalistami ze Strategiczni.pl. 

Przeanalizujemy sytuację Twojej firmy i wskażemy najlepsze rozwiązania, które sprawią, że działania marketingowe przyniosą realne korzyści dla marki. Doradzimy SEO, content marketing, prowadzenie profili w social media lub inne wartościowe kierunki rozwoju  – oczywiście po wcześniejszej, dokładnej weryfikacji Twojej firmy oraz konkurencji.

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się