Chcesz lepiej „zrozumieć” swoją stronę internetową i dowiedzieć się więcej o użytkownikach, którzy ją odwiedzają? Analiza internetowa przyniesie odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące Twojej witryny, co ułatwi zaplanowanie skutecznych działań marketingowych. Masz do dyspozycji wiele narzędzi, które monitorują ruch na stronach www, ale jedno z nich zasługuje na szczególną uwagę. Google Analytics jest dobrze znane w świecie SEO. Korzystają z niego specjaliści na całym świecie. Chcesz dołączyć do tego grona? Zanim rozpoczniesz analizę swojej strony internetowej za pomocą GA, powinieneś poznać podstawowe wskaźniki i terminy, na które natkniesz się w narzędziu. To pomoże właściwie zinterpretować dostarczane dane i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Google Analytics – poznaj najpopularniejsze wskaźniki
Użytkownik
Ten wskaźnik informuje o liczbie użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę. Dane te są zaczerpnięte z plików cookies, które zapisują się w przeglądarkach. Powinieneś jednak wziąć pod uwagę to, że liczba użytkowników w GA to nie do końca rzeczywista liczba odwiedzających. Google Analytics przyjmuje, że z jednego komputera korzysta jeden użytkownik, a wcale nie musi tak być. Ponadto, ten sam użytkownik może też używać różnych przeglądarek i tym samym GA zinterpretuje go jako kilku użytkowników. Mimo wszystko jest to cenny wskaźnik, który należy wziąć pod uwagę podczas analizy serwisu.
Sesja
Sesją nazywamy szereg czynności, jakie wykonuje użytkownik na stronie internetowej w określonym czasie, a dokładniej w ciągu 30 minut. Google Analytics rejestruje wszelkie aktywności użytkownika wykonane w tym czasie. Może to być np. kliknięcie linku, wypełnienie formularza, czy pobranie pliku. Po 30 minutach sesja wygasa i GA nalicza kolejną.
Odsłona i unikalna odsłona
Odsłony to łączna liczba wyświetleń strony internetowej. Jeden użytkownik może w ciągu dnia 5 razy odwiedzić Twoją witrynę, co zostanie policzone jako 5 odsłon. Każde przejście na inną podstronę to kolejna odsłona, która znajdzie odzwierciedlenie w danych GA. Podobnie jest w przypadku odświeżenia strony – wówczas także wzrasta liczba odsłon. Na wyróżnienie zasługuje odsłona unikalna. Dotyczy ona jednej strony w ramach jednej sesji. Kiedy użytkownik odwiedza stronę główną, a następnie przechodzi do podstrony kontakt i wraca na stronę główną, to wówczas strona główna ma dwie odsłony i jedną odsłonę unikalną.
Strony
Ten wskaźnik obrazuje liczbę stron i podstron odwiedzanych przez użytkownika podczas jednej wizyty w Twoim serwisie. Wysoki wskaźnik można zinterpretować jako dużą aktywność użytkowników w serwisie.
Średni czas spędzony na stronie
Dzięki temu wskaźnikowi dowiesz się, ile czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie internetowej. Jeżeli posiadasz interesujące treści, to zatrzymasz odwiedzających na dłużej. Dane z tego wskaźnika pozwolą Ci zrozumieć, które podstrony najbardziej angażują użytkowników, a które należy jeszcze udoskonalić.
Współczynnik odrzuceń
Odrzucenie w Google Analytics polega na tym, że użytkownik wchodzi na jedną podstronę witryny, a następnie opuszcza ją i nie przechodzi do innych części serwisu. Natomiast współczynnik odrzuceń to liczba sesji ograniczonych do jednej sesji podzielona przez liczbę wszystkich sesji i wyrażona w procentach. Czy wysoki współczynnik odrzuceń jest niekorzystny? Odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna. Jeżeli Twoja strona internetowa to tzw. one page, wtedy każde wejście będzie traktowane jako odrzucenie, ponieważ nie ma możliwości przejścia na inną podstronę. Użytkownik może też nie przeglądać witryny, gdy od razu trafi na stronę, której szuka i znajdzie na niej potrzebne informacje. Niski współczynnik odrzucenia to sygnał, że Twoja witryna cieszy się zainteresowaniem użytkowników i jest chętnie przeglądana.
Współczynnik konwersji
Ten współczynnik jest szczególnie ważny, gdy sprzedajesz w internecie. Konwersją nazywa się działania, które chciałbyś, aby użytkownik wykonał na stronie. W przypadku sklepu internetowego będzie to zakup produktu. Ale konwersja może być też związana z innymi celami, takimi jak, np. zapis do newslettera, wypełnienie formularza, czy pobranie e-booka. Współczynnik konwersji to wskaźnik, który podaje się w procentach i obrazuje on, jaki jest udział osób, które wykonały oczekiwaną akcję w stosunku do wszystkich użytkowników odwiedzających stronę.
Co nieco o raportach w Google Analytics
Raporty stanowią bardzo ważny element GA. To zestawienia, w których prezentowane są dane z Twojej strony. W Google Analytics znajdziesz cztery główne kategorie raportów – Odbiorcy, Pozyskiwanie, Zachowanie i Konwersje. Jakie informacje są w nich prezentowane?
Odbiorcy
Ten raport to zbiór podstawowych danych o użytkownikach, którzy odwiedzają witrynę. Jeżeli chcesz lepiej „poznać” swoich klientów, to właśnie w tym raporcie sprawdzisz m.in. ich płeć, wiek i lokalizację. To ważne informacje, które pomogą w określeniu Twojej grupy docelowej. Jeżeli zaobserwujesz, że klienci z jednego miasta chętniej niż inni poszukują Twoich produktów, zastanów się nad zaplanowaniem dodatkowych działań w tym właśnie miejscu. Raporty możesz także ustawiać samodzielnie i w ten sposób zbierać inne interesujące dane, takie jak np. zainteresowania użytkowników.
Pozyskiwanie
Gdy planujesz zwiększyć budżet na reklamę, powinieneś przeanalizować, skąd użytkownicy trafiają na Twoją stronę www i tam skierować dodatkowe marketingowe siły. Tutaj przydadzą się raporty z kategorii Pozyskiwanie. Dzielą się one na różne kanały.
Organic Search – wejścia na stronę internetową z organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Paid Search – wejścia na stronę internetową z płatnych wyników wyszukiwania (Google Ads).
Direct – bezpośrednie wejścia na stronę; ma to miejsce wtedy, gdy użytkownik samodzielnie wpisuje adres domeny do przeglądarki i przechodzi na stronę lub ma zapisaną Twoją witrynę w zakładkach przeglądarki.
Social – wejścia na stronę internetową z portali społecznościowych; tutaj zobaczysz, z jakich serwisów najczęściej trafiają do Ciebie użytkownicy. Pozwoli to podjąć decyzję, w którym portalu powinieneś postawić na większą aktywność, aby przyciągnąć jeszcze większy ruch.
Referral – te wejścia pochodzą z linków, które kierują do Twojej witryny, a są umieszczone na innych stronach internetowych.
Zachowanie
Kolejna sekcja raportów w Google Analytics skupia się na tym, co użytkownik robi na stronie internetowej. Te dane przyniosą odpowiedź na pytanie, które strony są najczęściej odwiedzane, a które wymagają dodatkowej optymalizacji. W tej części GA sprawdzisz, ile czasu klienci spędzają na poszczególnych podstronach, a gdy odpowiednio skonfigurujesz narzędzie, dowiesz się także, jakie działania są przez nich wykonywane. Tutaj możesz monitorować, czy użytkownicy korzystają z wyszukiwarki produktów na stronie lub pobierają pliki umieszczone w witrynie. Jeżeli częścią Twojej strony jest blog, to zyskasz możliwość sprawdzenia, które treści są najczęściej czytane. Wtedy możesz zastanowić się nad wzbogaceniem ich o dodatkowe materiały. To także dobry sposób na odkrycie tematów, które są w kręgu zainteresowań Twoich klientów i wątków, które warto rozwinąć w kolejnych artykułach.
Konwersje
Jeżeli zajmujesz się sprzedażą w internecie, ten typ raportów będzie dla Ciebie szczególnie ważny. Konwersje obrazują, ilu użytkowników wykonało na stronie www to, na czym Ci zależy, czyli w przypadku sklepu internetowego jest to kliknięcie „kup teraz”. Nie zawsze Twoja strona musi skupiać się na celach sprzedażowych. Jeżeli chcesz powiększyć bazę adresów mailowych, Twoją konwersją będzie np. zapis do newslettera. A gdy zależy Ci na kontakcie z klientami, jako cel w GA możesz ustawić wypełnienie formularza kontaktowego. Za każdym razem możesz ustawić unikalną konfigurację w raportach i śledzić interesującą Cię konwersję.
Gdzie dowiesz się więcej o Google Analytics?
Nie da się ukryć, że GA nie jest prostym narzędziem analitycznym. Rozbudowana funkcjonalność i ogrom zbieranych danych mogą przytłoczyć początkującego. Mimo to warto podjąć wysiłek i zapoznać się w pierwszej kolejności z podstawowymi funkcjami, a następnie stopniowo poszerzać swoją wiedzę. Najlepszym źródłem informacji o GA jest oficjalna strona Pomocy https://support.google.com/analytics. Znajdziesz tutaj wszelkie informacje o Google Analytics.
Źródło fotografii: https://unsplash.com/@campaign_creators
Komentarze (0)