Tworzenie i publikowanie treści na YouTube to jedno – o wiele większym wyzwaniem jest sprawienie, aby materiał nie tylko trafił do odpowiedniego odbiorcy, ale i został przez niego obejrzany. Jak pozyskać uwagę użytkowników i potencjalnych subskrybentów? Aby to zrobić, najpierw należy spróbować zrozumieć algorytm YouTube. Pokazujemy, jak w praktyce wygląda pozycjonowanie na tej platformie. Sprawdź nasz autorski poradnik i skutecznie rozwijaj swój kanał!
Elementy związane z pozycjonowanie konta
YouTube jest jedną z największych stron na świecie oraz drugą pod względem liczby użytkowników wyszukiwarką – to bardzo cenne źródło pozyskiwania ruchu organicznego oraz doskonałe miejsce do budowania wizerunku. Co więcej, filmy mogą być również wyświetlane przez wyszukiwarkę Google. W ten sposób można dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców. Aby osiągnąć te cele, konieczne jest prowadzenie skutecznych działań związanych z video marketingiem. Poznaj praktyczne wskazówki, które pomogą zoptymalizować i wzmocnić kanał na YouTube!
Wytyczne od YouTube – na co zwraca uwagę?
YouTube w swoich poradach dla twórców wskazuje na 3 priorytetowe elementy, które gwarantują najlepsze wyniki wyszukiwania, są to:
- trafność,
- zaangażowanie,
- jakość.
Trafność ocenia w jakim stopniu czynniki, takie jak tytuł, tagi, opis i treść filmu są dopasowane do zapytania użytkownika. Kolejny sygnał zaangażowania dla platformy stanowi czas przeznaczony na oglądanie video. Kontrola jakości video jest przeprowadzona za pomocą systemów, które wskazują czy twórca/kanał może zostać uznany za wiarygodny lub cechuje się doświadczeniem w danym temacie.
Trzeba pamiętać, że wyniki wyszukiwania nie są takie same dla każdego użytkownika. Ta sama fraza może zaproponować inne treści dla zapytań odbiorców. Ma na to wpływ historia wyszukiwania i preferencje korzystających – YouTube chce bowiem podpowiadać potencjalnie najbardziej interesujące i angażujące treści.
Pozycjonowanie kanału – o czym pamiętać?
Zanim przejdziemy do treści na YouTube, optymalizacja powinna zacząć się od samego kanału. Aby odpowiednio go przygotować, powinien zawierać:
- zdjęcie w tle;
- elementy marki; takie jak logo powinny być obecne zarówno na kanale, jak i w każdym filmie – na przykład w formie znaku wodnego;
- avatar;
- tagi, czyli właściwe słowa kluczowe związane z prowadzoną działalnością.
Pozycjonowanie filmu – o czym należy pamiętać?
Pozycjonowanie filmu jest bardzo istotnym elementem strategii marketingowej, która ma na celu maksymalizację widoczności i przyciągnięcie uwagi potencjalnych widzów. W dalszej części tekstu omówimy kluczowe aspekty, którymi należy się kierować podczas planowania procesu pozycjonowania filmu, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Oto najważniejsze elementy udanego SEO na YouTube!
- Poprawne nazwanie przesyłanego pliku wideo – przesłany plik nie powinien zawierać nazwy typu „film_”, a powinno się tam znaleźć słowo kluczowe, np. „poranna joga”
- Optymalizacja tytułu filmu – w tytule filmu należy również dodać słowo kluczowe ze względu na to, że odgrywa ono istotną rolę w pozycjonowaniu materiału, które będzie wskazywać na to, jaką treść można znaleźć w danym video. Aby poprawić widoczność danego filmu, należy unikać tytułów np. „przegląd informacji”, „prasówka”. Nie podpowiedzą one użytkownikowi, co znajduje się w materiale wideo, ponieważ kontekst wymaga znajomości samego kanału.
- Optymalizacja opisu filmu – warto pamiętać, aby znalazły się w nim odpowiednio użyte słowa kluczowe. To miejsce można również wykorzystać na to, aby umieścić w nim linki, które kierują do danego lub innego powiązanego produktu, artykułów blogowych czy strony głównej. Co więcej, powinno zastosować się również tagi, które stanowią bardziej opisową wersję słów kluczowych.
- Wybór miniatury filmu – w procesie optymalizacji ważna jest również miniatura filmu. Nie należy wybierać klatek z materiału wideo, a dodać zdjęcie, które zawiera tytuł filmu lub przyciągnie uwagę. Miniatury można przygotować w programie np. Canva. Dzięki temu można mieć wpływ na każdy element widoczny na grafice.
Dobre praktyki do zwiększenia liczby odbiorców na YouTube
Jak okiełznać algorytm i skutecznie przyciągnąć na swój kanał na YouTube? Istnieje kilka zasad, których stosowanie pomoże Ci w osiągnięciu tego celu. Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki, warto wdrożenia przy optymalizacji profilu i dodawaniu kolejnych filmów.
Optymalizacja sekcji „Informacje”
Zawarty opis powinien być unikalny oraz powinien swoją formą zachęcać użytkowników do zapoznania się z filmami na kanale. Ponadto należy w nim zawrzeć słowa kluczowe istotne dla prowadzonej działalności. W tej sekcji powinny się również znaleźć linki do głównej strony firmy oraz do jej profili w mediach społecznościowych.
Wprowadzenie linkowania
Wcześniej wspomniane linki nie dotyczą tylko odnośników na innych platformach. Śmiało można podlinkowywać treści, które również pojawiają się na YouTube.
Linki można wprowadzać do:
- opisów filmów;
- ekranów końcowych;
- playlist.
Tworzenie i segmentacja playlist
Powinny być one stworzone w taki sposób, aby grupowały dodawane filmy według tematyki. Playlisty powinny mieć swoje własne, unikalne opisy ze słowami kluczowymi. Także ich tytuły powinny zawierać słowa kluczowe. Dzięki segmentacji użytkownik z łatwością będzie poruszał się po kanale. Tym samym szybciej dotrze do treści, które uważa za wartościowe. W kolejnych filmach można także linkować do wcześniej stworzonych playlist.
Regularne dodawanie filmów na kanał
Regularne dodawanie filmów na YouTube (np. co dwa tygodnie) jest kluczowe dla utrzymania zainteresowania i zaufania widzów oraz dla efektywnego wykorzystania algorytmu platformy. W ten sposób można systematycznie i efektywnie budować silniejszą relację z odbiorcami, zwiększając tym samym widoczność kanału i naturalnie rozwijać tematykę publikowanych treści.
Umieszczenie napisów w filmie
Transkrypcja nie jest ułatwieniem tylko dla użytkowników. Pomaga robotom lepiej zrozumieć treść publikowanego filmu. Dzięki temu materiały częściej mogą się pojawiać w pozycjach proponowanych.
Dystrybucja filmów na różnych platformach
Wideo opublikowane na YouTube można z powodzeniem wykorzystać na innych kanałach komunikacji z klientem. Dystrybucja filmów z YouTube na innych platformach pozwala dotrzeć do szerszej publiczności, zwiększyć widoczność marki, a także poprawić ogólne zaangażowanie i interakcje z użytkownikami.
LinkedIn umożliwia 2 formy publikacji materiału video. Można to zrobić za pomocą linka, przekierowującego film bezpośrednio do YouTube. Jednak dane dotyczące osób, które obejrzały materiał, będą zbierane na platformie YouTube. A sam algorytm LinkedIn, podobnie jak algorytm Facebook, nie promuje takich wpisów.
Drugą opcją jest LinkedIn Native Video. Aby dodać film w ten sposób, należy wziąć pod uwagę kilka rekomendacji ze strony samej platformy. Opublikowany materiał nie powinien być dłuższy niż 10 minut i mieć format poziomy lub kwadratowy. Warto również stworzyć osobny hashtag w celu wyróżnienia danego contentu.
Zalety LinkedIn Native Video, obejmują m.in.:
- możliwość dodania napisów oraz naklejek;
- natywne posty wideo docierają do większej liczby użytkowników;
- film jest automatycznie odtwarzany, kiedy tylko użytkownik znajdzie go w swoich treściach.
Na Facebooku można udostępnić film prosto z samej platformy YouTube. Wystarczy wcześniej znaleźć film na YouTube, kliknąć pod nim udostępnij i wybrać platformę Facebook. Takie udostępnienie będzie w widoczne w formie posta.
Istnieje również możliwość dodania filmu bezpośrednio na Facebooka, podobnie jak w przypadku LinkedIn Native Video. Aby dodać film na Facebooku, należy pamiętać o kilku elementach, w tym m.in. o:
- tytule filmu – należy w nim zawrzeć także słowo kluczowe;
- opisie filmu – będzie się wyświetlał jako treść posta, dlatego warto umieścić tam najważniejsze informacje o materiale;
- miniaturce filmu – powinna zachęcać do obejrzenia.
Dodatkowo należy zastosować się również do wymagań technicznych, a mianowicie:
- formacie MP4 – może mieć inny, ale wówczas trzeba liczyć się z tym, że mogą pojawić się jakieś trudności techniczne, sama Meta rekomenduje właśnie MP4;
- rozdzielczości wynoszącej maksymalnie 1080 px;
- wadze pliku do 10 GB;
- długości nieprzekraczającej 240 minut.
Posty blogowe
Wideo warto również promować we wcześniej opublikowanych wpisach blogowych. Użytkownicy mogą obejrzeć materiał, kiedy wejdą w artykuł. Takie działanie przynosi również korzyść dla SEO. Oglądanie filmu przez użytkownika zwiększy jego czas przebywania na stronie, dzięki czemu do wyszukiwarki ocenią content na stronie jako interesujący i wartościowy.
Promocja w mailach
Stworzona już mailingowa baza klientów to dobry sposób na dotarcie do użytkowników realnie zainteresowanych usługą. Dołączanie filmów do newslettera to duża szansa na zwiększenie liczby wyświetleń. O ile osadzenie samego pliku wideo w mailach jest niezalecane, o tyle utworzenie statycznego przekierowania na YouTube może przynieść satysfakcjonujące efekty. Aby dodać film w takiej formie, warto przygotować newsletter w dokumencie tekstowym.
Twoja firma działa w internecie, ale masz problem z dotarciem do nowych odbiorców? Nasi specjaliści SEO pomogą Ci przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów!
Porozmawiajmy!
Komentarze (0)