okładka wpisu blogowego Aleksandry

Tworzenie i publikowanie treści na YouTube to jedno – o wiele większym wyzwaniem jest sprawienie, aby materiał nie tylko trafił do odpowiedniego odbiorcy, ale i został przez niego obejrzany. Jak pozyskać uwagę użytkowników i potencjalnych subskrybentów? Aby to zrobić, najpierw należy spróbować zrozumieć algorytm YouTube. Pokazujemy, jak w praktyce wygląda pozycjonowanie na tej platformie. Sprawdź nasz autorski poradnik i skutecznie rozwijaj swój kanał!

Elementy związane z pozycjonowanie konta

YouTube jest jedną z największych stron na świecie oraz drugą pod względem liczby użytkowników wyszukiwarką – to bardzo cenne źródło pozyskiwania ruchu organicznego oraz doskonałe miejsce do budowania wizerunku. Co więcej, filmy mogą być również wyświetlane przez wyszukiwarkę Google. W ten sposób można dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców. Aby osiągnąć te cele, konieczne jest prowadzenie skutecznych działań związanych z video marketingiem. Poznaj praktyczne wskazówki, które pomogą zoptymalizować i wzmocnić kanał na YouTube!

Wytyczne od YouTube – na co zwraca uwagę?

YouTube w swoich poradach dla twórców wskazuje na 3 priorytetowe elementy, które gwarantują najlepsze wyniki wyszukiwania, są to:

  • trafność,
  • zaangażowanie,
  • jakość.

Trafność ocenia w jakim stopniu czynniki, takie jak tytuł, tagi, opis i treść filmu są dopasowane do zapytania użytkownika. Kolejny sygnał zaangażowania dla platformy stanowi czas przeznaczony na oglądanie video. Kontrola jakości video jest przeprowadzona za pomocą systemów, które wskazują czy twórca/kanał może zostać uznany za wiarygodny lub cechuje się doświadczeniem w danym temacie.

Trzeba pamiętać, że wyniki wyszukiwania nie są takie same dla każdego użytkownika. Ta sama fraza może zaproponować inne treści dla zapytań odbiorców. Ma na to wpływ historia wyszukiwania i preferencje korzystających – YouTube chce bowiem podpowiadać potencjalnie najbardziej interesujące i angażujące treści. 

Pozycjonowanie kanału – o czym pamiętać? 

Zanim przejdziemy do treści na YouTube, optymalizacja powinna zacząć się od samego kanału. Aby odpowiednio go przygotować, powinien zawierać:

  • zdjęcie w tle;
  • elementy marki; takie jak logo  powinny być obecne zarówno na kanale, jak i w każdym filmie – na przykład w formie znaku wodnego;
  • avatar;
  • tagi, czyli właściwe słowa kluczowe związane z prowadzoną działalnością.

Pozycjonowanie filmu – o czym należy pamiętać? 

Pozycjonowanie filmu jest bardzo istotnym elementem strategii marketingowej, która ma na celu maksymalizację widoczności i przyciągnięcie uwagi potencjalnych widzów. W dalszej części tekstu omówimy kluczowe aspekty, którymi należy się kierować podczas planowania procesu pozycjonowania filmu, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Oto najważniejsze elementy udanego SEO na YouTube!

  1. Poprawne nazwanie przesyłanego pliku wideo – przesłany plik nie powinien zawierać nazwy typu „film_”, a powinno się tam znaleźć słowo kluczowe, np. „poranna joga”
  2. Optymalizacja tytułu filmu – w tytule filmu należy również dodać słowo kluczowe ze względu na to, że odgrywa ono istotną rolę w pozycjonowaniu materiału, które będzie wskazywać na to, jaką treść można znaleźć w danym video. Aby poprawić widoczność danego filmu, należy unikać tytułów np. „przegląd informacji”, „prasówka”. Nie podpowiedzą one użytkownikowi, co znajduje się w materiale wideo, ponieważ kontekst wymaga znajomości samego kanału.
  3. Optymalizacja opisu filmu – warto pamiętać, aby znalazły się w nim odpowiednio użyte słowa kluczowe. To miejsce można również wykorzystać na to, aby umieścić w nim linki, które kierują do danego lub innego powiązanego produktu, artykułów blogowych czy strony głównej. Co więcej, powinno zastosować się również tagi, które stanowią bardziej opisową wersję słów kluczowych.
  4. Wybór miniatury filmu – w procesie optymalizacji ważna jest również miniatura filmu. Nie należy wybierać klatek z materiału wideo, a dodać zdjęcie, które zawiera tytuł filmu lub przyciągnie uwagę. Miniatury można przygotować w programie np. Canva. Dzięki temu można mieć wpływ na każdy element widoczny na grafice.

Dobre praktyki do zwiększenia liczby odbiorców na YouTube

Jak okiełznać algorytm i skutecznie przyciągnąć na swój kanał na YouTube? Istnieje kilka zasad, których stosowanie pomoże Ci w osiągnięciu tego celu. Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki, warto wdrożenia przy optymalizacji profilu i dodawaniu kolejnych filmów.

Optymalizacja sekcji „Informacje” 

Zawarty opis powinien być unikalny oraz powinien swoją formą zachęcać użytkowników do zapoznania się z filmami na kanale. Ponadto należy w nim zawrzeć słowa kluczowe istotne dla prowadzonej działalności. W tej sekcji powinny się również znaleźć linki do głównej strony firmy oraz do jej profili w mediach społecznościowych.

Wprowadzenie linkowania

Wcześniej wspomniane linki nie dotyczą tylko odnośników na innych platformach. Śmiało można podlinkowywać treści, które również pojawiają się na YouTube. 

Linki można wprowadzać do: 

  • opisów filmów;
  • ekranów końcowych;
  • playlist.

Tworzenie i segmentacja playlist

Powinny być one stworzone w taki sposób, aby grupowały dodawane filmy według tematyki. Playlisty powinny mieć swoje własne, unikalne opisy ze słowami kluczowymi. Także ich tytuły powinny zawierać słowa kluczowe. Dzięki segmentacji użytkownik z łatwością będzie poruszał się po kanale. Tym samym szybciej dotrze do treści, które uważa za wartościowe. W kolejnych filmach można także linkować do wcześniej stworzonych playlist.

Regularne dodawanie filmów na kanał 

Regularne dodawanie filmów na YouTube (np. co dwa tygodnie) jest kluczowe dla utrzymania zainteresowania i zaufania widzów oraz dla efektywnego wykorzystania algorytmu platformy. W ten sposób można systematycznie i efektywnie budować silniejszą relację z odbiorcami, zwiększając tym samym widoczność kanału i naturalnie rozwijać tematykę publikowanych treści.

Umieszczenie napisów w filmie

Transkrypcja nie jest ułatwieniem tylko dla użytkowników. Pomaga robotom lepiej zrozumieć treść publikowanego filmu. Dzięki temu materiały częściej mogą się pojawiać w pozycjach proponowanych. 

Dystrybucja filmów na różnych platformach

Wideo opublikowane na YouTube można z powodzeniem wykorzystać na innych kanałach komunikacji z klientem. Dystrybucja filmów z YouTube na innych platformach pozwala dotrzeć do szerszej publiczności, zwiększyć widoczność marki, a także poprawić ogólne zaangażowanie i interakcje z użytkownikami.

LinkedIn

LinkedIn umożliwia 2 formy publikacji materiału video. Można to zrobić za pomocą linka, przekierowującego film bezpośrednio do YouTube. Jednak dane dotyczące osób, które obejrzały materiał, będą zbierane na platformie YouTube. A sam algorytm LinkedIn, podobnie jak algorytm Facebook, nie promuje takich wpisów. 

Drugą opcją jest LinkedIn Native Video. Aby dodać film w ten sposób, należy wziąć pod uwagę kilka rekomendacji ze strony samej platformy. Opublikowany materiał nie powinien być dłuższy niż 10 minut i mieć format poziomy lub kwadratowy. Warto również stworzyć osobny hashtag w celu wyróżnienia danego contentu.

Zalety LinkedIn Native Video, obejmują m.in.:

  • możliwość dodania napisów oraz naklejek;
  • natywne posty wideo docierają do większej liczby użytkowników;
  • film jest automatycznie odtwarzany, kiedy tylko użytkownik znajdzie go w swoich treściach.

Facebook

Na Facebooku można udostępnić film prosto z samej platformy YouTube. Wystarczy wcześniej znaleźć film na YouTube, kliknąć pod nim udostępnij i wybrać platformę Facebook. Takie udostępnienie będzie w widoczne w formie posta. 

Istnieje również możliwość dodania filmu bezpośrednio na Facebooka, podobnie jak w przypadku LinkedIn Native Video. Aby dodać film na Facebooku, należy pamiętać o kilku elementach, w tym m.in. o:

  • tytule filmu – należy w nim zawrzeć także słowo kluczowe;
  • opisie filmu – będzie się wyświetlał jako treść posta, dlatego warto umieścić tam najważniejsze informacje o materiale;
  • miniaturce filmu – powinna zachęcać do obejrzenia.

Dodatkowo należy zastosować się również do wymagań technicznych, a mianowicie:

  • formacie MP4 – może mieć inny, ale wówczas trzeba liczyć się z tym, że mogą pojawić się jakieś trudności techniczne, sama Meta rekomenduje właśnie MP4;
  • rozdzielczości wynoszącej maksymalnie 1080 px;
  • wadze pliku do 10 GB;
  • długości nieprzekraczającej 240 minut.

Posty blogowe

Wideo warto również promować we wcześniej opublikowanych wpisach blogowych. Użytkownicy mogą obejrzeć materiał, kiedy wejdą w artykuł. Takie działanie przynosi również korzyść dla SEO. Oglądanie filmu przez użytkownika zwiększy jego czas przebywania na stronie, dzięki czemu do wyszukiwarki ocenią content na stronie jako interesujący i wartościowy. 

Promocja w mailach

Stworzona już mailingowa baza klientów to dobry sposób na dotarcie do użytkowników realnie zainteresowanych usługą. Dołączanie filmów do newslettera to duża szansa na zwiększenie liczby wyświetleń. O ile osadzenie samego pliku wideo w mailach jest niezalecane, o tyle utworzenie statycznego przekierowania na YouTube może przynieść satysfakcjonujące efekty. Aby dodać film w takiej formie, warto przygotować newsletter w dokumencie tekstowym.

Twoja firma działa w internecie, ale masz problem z dotarciem do nowych odbiorców? Nasi specjaliści SEO pomogą Ci przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów! 

Porozmawiajmy!

Aleksandra Basztabin

SEO Assistant

Absolwentka komunikacji wizerunkowej i ex copywriterka, która od dawna podejrzewała, że kiełkuje w niej sympatia do SEO. Obecnie SEO Assitant. Za najlepszą formę medytacji uznaje wstawianie tabel przestawnych. Aktualnie aspiruje do tytułu najlepszego kucharza w rodzinie”. Jej ulubione danie to kanapka. 

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się