Analiza konkurencji to badanie, którego najważniejszym celem jest zidentyfikowanie mocnych oraz słabych stron Twojej konkurencji. Zweryfikowanie działań innych firm z branży jest nieodłącznym elementem każdej strategii marketingowej. To na podstawie tych informacji dobieramy działania, które będą skutecznie wspomagały realizację Twoich celów biznesowych. Jak przeprowadzić analizę konkurencji, aby zawierała ona jak najwięcej cennych informacji? Wszystkiego dowiesz się z naszego przewodnika!

Czym jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji, nazywana również badaniem konkurencji, polega na zbieraniu, a następnie analizie informacji o firmach konkurencyjnych działających na tym samym rynku i w tej samej branży oraz oferujących zbliżone lub takie same produkty czy usługi. 

Kiedy już wiesz, kto jest Twoją konkurencją możesz wykorzystać tę wiedzę, aby poznać pozycję Twojej marki na rynku.

Analiza konkurencji to niezwykle szerokie pojęcie. Badanie może dotykać różnych sektorów prowadzenia firmy – zaczynając od modelu biznesowego, przez analizę grupy docelowej, kończąc na porównaniu działań marketingowych. To zaledwie garstka elementów, które można analizować. Rozległe i zaawansowane analizy konkurencji liczą wiele stron i są niezwykle czasochłonne. Jednak przeprowadzenie tego badania to podstawowa czynność dla każdej marki – jeśli nie znasz swoich rywali, skąd wiesz, czy działania, które podejmujesz przyniosą jakiekolwiek korzyści?

Kto i kiedy powinien analizować otoczenie konkurencyjne?

Analiza konkurencji to badanie, które powinno przeprowadzić każde przedsiębiorstwo, niezależnie od jego wielkości, branży czy liczby lat na rynku. Warto również pamiętać, że to działanie nie powinno być robione tylko raz. Każda branża zmienia się dynamicznie, dlatego zalecamy regularną aktualizację analizy konkurencji.

Kto powinien przeprowadzić badanie otoczenia konkurencyjnego? Istnieją dwie możliwości – analizę można zrobić samodzielnie lub zlecić ją zewnętrznej firmie. Jeśli decydujesz się na samodzielne przeprowadzenie badania konkurencji musisz przeznaczyć na ten proces odpowiednią ilość czasu oraz znaleźć w wewnętrznych zasobach osobę z doświadczeniem i wiedzą niezbędną do dokonania analizy. Do badania konieczny jest także dostęp do profesjonalnych narzędzi, dzięki którym proces będzie dokładniejszy oraz szybszy.

Decydując się na nawiązanie współpracy z doświadczoną agencją, oszczędzasz czas oraz zasoby. Analiza konkurencji przeprowadzona przez ekspertów to gwarancja rzetelności oraz odpowiedniej interpretacji danych, na podstawie których stworzona zostanie lista działań umożliwiających wyprzedzenie konkurencji.

Cel analizowania konkurentów – dlaczego warto badać rynek i działania marketingowe?

Najważniejszym celem analizy konkurencji jest zebranie jak najwięcej informacji o obecnych oraz potencjalnych firmach, z którymi rywalizujesz. Dobrze przeprowadzone badanie umożliwia rozszyfrowanie ich planów oraz strategii rozwojowych, przeanalizowanie dotychczasowych działań, wypunktowanie ich mocnych oraz słabych stron, zestawienie ich obecnej sytuacji na rynku z Twoją, a także poznanie działań marketingowych prowadzonych przez nich w internecie.

Odpowiednie badanie otoczenia konkurencyjnego umożliwia otrzymanie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Kim są główni konkurenci na rynku?
  • Jakie są ich produkty lub usługi?
  • Jaka jest cena ich produktów/usług?
  • Jakie są ich silne i słabe strony?
  • Jakie są ich strategie marketingowe?
  • Jak oceniają ich klienci?
  • Czy posiadają unikalne cechy konkurencyjne?
  • W jaki sposób marka się komunikuje z odbiorcami?
  • Jakie są ich plany rozwoju?
  • Jakie są regulacje i trendy branżowe wpływające na konkurencję?
  • Jakie są ich relacje z dostawcami i klientami?

Pytań jest oczywiście dużo więcej – wszystko zależy od stopnia zaawansowania badania oraz obszaru, który chcesz przeanalizować.

Najpopularniejsze metody analizy – SWOT i benchmarking

Istnieje szereg technik, dzięki którym przeprowadzenie analizy konkurencji jest szybsze i skuteczniejsze. Z jakich metod warto korzystać?

Analiza SWOT

SWOT to akronim od czterech głównych aspektów analizy:

  • S – strengths (mocne strony) – to, co firma robi dobrze i co stanowi jej przewagę nad konkurencją. Mogą to być np. unikalne umiejętności specjalistów, doświadczenie, czy też silna rozpoznawalność marki.
  • W – weaknesses (słabe strony) – to obszary, gdzie firma może być mniej konkurencyjna lub napotyka problemy. Np. braki w umiejętnościach, słaba jakość produktu lub niedoświadczony zespół.
  • O – opportunities (szanse) – zewnętrzne czynniki, które mogą przynieść firmie korzyści. Przykłady to zmiany rynkowe, nowe technologie, czy rosnące zapotrzebowanie na określone produkty lub usługi.
  • T – threats (zagrożenia) – zewnętrzne czynniki, które mogą wpływać negatywnie na firmę. Mogą to być np. konkurencja, zmiany w przepisach prawa, czy niestabilność rynkowa.

Analiza SWOT to cenne narzędzie, które umożliwia uzyskanie kompleksowego obrazu o stanie konkurencji i uwzględnia zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne czynniki. Odpowiednio przeprowadzona znacząco ułatwia podejmowanie decyzji co do kierunku rozwoju firmy oraz optymalizację działań mającą na celu zwiększenie konkurencyjności.

Benchmarking

Benchmarking to analiza porównawcza, która polega na identyfikacji rozwiązań, procesów oraz praktyk, które możesz wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie na podstawie działań podejmowanych przez konkurencję. Często jest błędnie utożsamiana z kopiowaniem, jednak należy zaznaczyć, że inspirowanie oraz wzorowanie się na czyichś projektach zakończonych sukcesem nie jest niczym złym. Dzięki tej metodzie porównasz procesy obowiązujące w Twojej firmie z praktykami konkurencji oraz liderów w branży, tak aby poszukiwać sprawdzonych wzorców działania. Warto dodać, że benchmarking powinien być przeprowadzany systematycznie.

Etapy efektywnego badania konkurencji – jak je przeprowadzić krok po kroku?

Chcesz podjąć się samodzielnego przeprowadzenia analizy konkurencji? Sprawdź, co krok po kroku musisz zrobić, aby skutecznie przeprowadzić ten proces!

Zidentyfikuj swoich kluczowych konkurentów

Pierwszą czynnością, którą powinieneś przeprowadzić w ramach badania otoczenia konkurencyjnego, jest wypunktowanie wszystkich Twoich konkurentów. 

Jako właściciel firmy z pewnością wiesz, kto jest Twoim rywalem i w mniejszym lub większym stopniu znasz ich pozycje na rynku. Jednak, aby nikogo nie pominąć, warto trzymać się kilku prostych zasad. Przede wszystkim pamiętaj, żeby nie ograniczać się jedynie do przedsiębiorstw posiadających niemalże identyczną ofertę do Twojej. Jeśli jeden z konkurentów działa tylko w wybranej odnodze w Twojej branży, warto jego również uwzględnić w analizie.

Drugi ważny aspekt to lokalizacja działalności. Jeśli skupiasz się na docieraniu do grupy docelowej w województwie małopolskim, koniecznie wpisz na listę konkurencji firmy właśnie z tego obszaru.

Zbierz informacje o konkurencji, czyli właściwa analiza na danym rynku

Kiedy masz już stworzoną listę konkurentów, możesz przejść do ich analizowania. Na samym początku warto, abyś wypisał aspekty, które chcesz porównać. Będą się one różniły w zależności od tego, co jest dla Ciebie ważne. Poniżej znajdziesz listę kilku istotnych czynników, które warto uwzględnić w analizie konkurencji pod kątem działań marketingowych w internecie.

Strona internetowa

Strona www danej marki jest jak jej wizytówka. To jeden z najważniejszych punktów styku z potencjalnym klientem, dlatego zdecydowanie warto uwzględnić ten aspekt w analizie konkurentów. Strona internetowa to oczywiście szerokie pojęcie, ponieważ na jej ostateczny wygląd oraz pozycje w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Jeśli chcesz zbadać stronę www konkurencji, warto, abyś uwzględnił:

  • widoczność witryny – na jakie słowa kluczowe wyświetla się strona, jaką pozycję w wyszukiwarce zajmuje, jakie podstrony klienci najczęściej przeglądają, jaki ruch organiczny generuje;
  • blog – regularnie publikowane treści eksperckie pozytywnie wpływają na wizerunek marki w oczach klientów;
  • doświadczenia użytkownika, czyli UX – to może być Twoja subiektywna opinia dotycząca wyglądu oraz funkcjonowania strony (PS sprawdź, czy działa ona dobrze zarówno na komputerze, jak i smartfonie).

Social Media

Media społecznościowe to kolejne, istotne miejsce do nawiązywania kontaktu z grupą docelową. W związku z tym sprawdź, z jakich portali korzysta Twoja konkurencja, z jaką częstotliwością postuje i jakiego rodzaju treści publikuje.

Wskazówka – pamiętaj o tym, że jeśli Twoja konkurencja jest obecna np. na Instagramie oraz Facebooku nie oznacza to, że Ty również musisz korzystać z tych social mediów. Analiza social media ma przede wszystkim pokazać, jakie są trendy w branży, ale to badanie grupy docelowej dostarcza najważniejszych informacji o tym, z jakich portali społecznościowych powinieneś korzystać jako marka.

Wizytówka Google

Google Moja Firma to darmowe narzędzie marketingowe dostępne dla firm z przeróżnych branż. Wizytówkę w mapach Google również można wypozycjonować, a regularna praca nad tym narzędziem przekłada się na większą liczbę telefonów oraz wiadomości od potencjalnych klientów. Właśnie z tych powodów zdecydowanie warto przeanalizować wizytówki w Google należące do konkurentów. Dzięki dostępowi do różnych narzędzi tę analizę można wykonać sprawnie i w zautomatyzowany sposób, ale każdy może ją przeprowadzić w tradycyjny, ręczny sposób. Co uwzględnić w analizie Google Moja Firma?

  • średnią ocenę przedstawianą za pomocą wartości liczbowej oraz wszystkim znanym gwiazdek;
  • liczbę opinii (możesz je również posortować na pozytywne i negatywne)
  • moduły, z których korzysta konkurencja.

Reklamy

Płatne reklamy to jeden z lepszych i skuteczniejszych sposobów na dotarcie z przekazem marketingowym do wybranej grupy docelowej. Wiele osób kojarzy reklamy przede wszystkim z Google Ads, ale kanałów do dystrybucji kreacji jest więcej. Istnieją również reklamy na Facebooku, Instagramie, czy LinkedIn i YouTube. Ten obszar również warto uwzględnić w analizie firm konkurencyjnych, ponieważ dzięki temu dowiesz się gdzie i w jakiej częstotliwości oraz formie reklamuje swoje usługi Twoi rywale.

Analiza SWOT – zdefiniuj swoje mocne i słabe strony

Analiza SWOT może być przeprowadzona nie tylko w kontekście identyfikacji mocnych i słabych stron funkcjonowania całej firmy, ale również konkretnego projektu. Jednak dzisiaj skupimy się na tym pierwszym aspekcie, ponieważ to właśnie on będzie kolejnym krokiem w kompleksowej analizie konkurencji. Warto przeprowadzić analizę SWOT Twojej firmy, tak aby mieć świadomość tego, w czym jesteście mocni, a co wymaga jeszcze usprawnienia.

Z pierwszej części wpisu wiesz już, z jakich elementów składa się dobrze przeprowadzona analiza SWOT. Poniżej znajdziesz templatkę, która będzie świetną podstawą do przeprowadzenia badania. Na grafice przedstawiliśmy przykłady pytań, które możesz uwzględnić w swojej analizie. Jeśli czujesz, że warto dodać kolejne – śmiało!

infografika z pytaniami do analizy SWOT

Wyciągnij wnioski z danych, stwórz strategię oraz biznesowy plan działania

Ostatnim krokiem skutecznej analizy konkurencji są oczywiście wnioski. Przejrzyj jeszcze raz wszystkie informacje, które zgromadziłeś na temat Twoich konkurentów. Z każdego obszaru wyciągnij to, co jest najistotniejsze w kontekście rozwoju Twojej firmy oraz elementów, które są stosowane przez rywali i mogą być inspiracją do wprowadzeniu również u Ciebie.

Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji znacząco przyspiesza stworzenie odpowiedniej strategii biznesowej dla firmy. Wiesz już, co robi Twoja konkurencja, a czego jej brakuje – potraktuj to jako kierunkowskaz i zaplanuj świadomy plan działania z podziałem na cele kwartalne, roczne oraz kilkuletnie.

Z jakich narzędzi korzystać szukając przewagi konkurencyjnej?

W zależności od analizowanych kryteriów masz do wyboru wiele narzędzi, które znacząco przyspieszą Twoje badanie konkurencji. Większość z nich jest płatna, a obsługa nie zawsze należy do najłatwiejszych. Dlatego, jeśli chcesz mieć pewność, że dane oraz ich interpretacja zostanie przeprowadzona prawidłowo, warto zdecydować się na współpracę z doświadczoną agencją. Często firmy posiadają już dostęp do płatnych narzędzi, więc nie będziesz musiał kupować wielu różnych i kosztowych pakietów, aby z nich skorzystać.

Poniżej znajdziesz listę narzędzi, z których warto korzystać podczas analizowania działań konkurencji w Internecie.

SEMrush 

Jeśli Twoim najważniejszym aspektem w analizie konkurencji jest widoczność w wyszukiwarce Google, zdecydowanie powinieneś rozważyć skorzystanie z SemRush. To narzędzie świetnie sprawdzi się podczas analizy wydajności SEO konkurencji, a w szczególności ruchu na ich stronie, liczby słów kluczowych, na które się pozycjonuje, wzrostu i spadku w SERP oraz wielu innych istotnych danych. Jeśli chcesz zawalczyć z konkurencją o użytkowników najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie – te informacje będą dla Ciebie kluczowe!

SimilarWeb

Kolejnym narzędziem, z którego warto skorzystać do badania konkurencji jest SimilarWeb. Specjaliści cenią je za dostęp do danych dotyczących ruchu na konkretnej stronie. Płatna wersja narzędzia oferuje informacje z wielu innych zakresów, jednak z podstawowej wersji dowiesz się m.in. ile użytkowników odwiedza stronę konkurencji, skąd oni przychodzą (czy zostali pozyskani wskutek działań płatnych, czy z ruchu organicznego) oraz gdzie i jakie reklamy konkurencja wyświetla potencjalnym klientom.

Brand24

Specjalistom ze świata marketingu powyższego narzędzia nie trzeba przedstawiać. W zależności od wykupionego pakietu Brand24 umożliwia skuteczny monitoring mediów internetowych konkurencji. Jakie dane możesz uzyskać z tego narzędzia? Przede wszystkim zbadasz nastrój panujący online wokół konkretnej marki oraz jej usług lub produktów, sprawdzisz liczbę wzmianek na jej temat w mediach online oraz zasięg treści uwzględniających nazwę firmy. Informacje z Brand24 umożliwiają identyfikację poziomu zaangażowania użytkowników w różnego rodzaju contencie na temat marki, co bezpośrednio przekłada się na poznanie opinii klientów.

Siteliner

Jednym z istotnych aspektów w każdej analizie konkurencji jest oczywiście strona internetowa. Idealnym narzędziem do weryfikacji technicznych czynników mających kolosalny wpływ na działanie witryny konkurencji jest Siteliner. Doświadczeni specjaliści korzystają z tego rozwiązania, aby namierzyć słabe punkty w funkcjonowaniu witryny konkurencji (np. niedziałające linki).

Google Search Console

Narzędzie od Google umożliwia monitorowanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie, identyfikowanie słów kluczowych, które przynoszą ruch organiczny oraz analizę wystąpień strony w wynikach wyszukiwania dla stron konkurencji. Te dane również są niezwykle istotne podczas badania działań w Internecie podejmowanych przez inne firmy z Twojej branży. Ważna jest jednak odpowiednia interpretacja danych widocznych w Google Search Console oraz zaplanowanie na ich podstawie czynności umożliwiających wyprzedzenie konkurencji w wynikach wyszukiwania.

Przykładowa analiza konkurencji – jak to wygląda w marketingu i SEO?

Kiedy już zgromadzisz wszystkie istotne dane na wybrane przez Ciebie aspekty dotyczące działań konkurencji, czas zebrać je w jednym miejscu. Na samym początku dobrze sprawdzi się do tego arkusz w Excelu lub Google Sheets. Dla każdego analizowanego czynnika warto zrobić osobną zakładkę, a poniżej znajdziesz przykład tego, jak zaprojektować kolumny i wiersze dla konkretnego analizowanego aspektu.

templatka szablon do analizy konkurencji

W analizowanych kryteriach warto zastosować np. kolory oceniające, czy w danym aspekcie posiadasz przewagę Ty, czy konkurent. To znacząco usprawni i ułatwi tworzenie planu działania na podstawie analizy konkurencji. Nie zapomnij również uwzględnić w podsumowaniu Twoich wniosków oraz obserwacji. Czasami poszczególne kryteria wymagają dodatkowego komentarza, który w znaczącym stopniu wpłynie na podejmowane decyzje biznesowe.

Po zgromadzeniu wszystkich danych w arkuszu, warto na jego podstawie stworzyć krótką prezentację uwzględniającą każdy z czynników analizy konkurencji, a następnie przedstawić ją Twojej organizacji. Wiedza o działaniach konkurencji powinna być dostępna dla każdego zespołu (szczególnie marketingowego), tak aby realizowane przez nich projekty miały większą szansę na osiągnięcie sukcesu.

 

Chcesz wyprzedzić konkurencję, ale brakuje Ci zasobów lub wiedzy do przeprowadzenia badania? Jesteśmy tu, aby Ci pomóc!

Porozmawiajmy!

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się