Chcesz zacząć sprzedaż swoich produktów na Amazonie? Potrzebujesz wiedzy na start, dlatego stworzyliśmy ten poradnik. Znajdziesz w nim niezbędne informacje na temat najpopularniejszej obecnie platformy sprzedażowej. Dowiedz się, jak rozwijać swoją sprzedaż z Amazonem.
Sprzedawcy e-commerce coraz częściej poszukują nowych kanałów sprzedaży. Dla niektórych Allegro czy eBay już nie są wystarczające. Nie można przejść obojętnie obok giganta, którego miesięcznie odwiedza 97 milionów ludzi na całym świecie. Początkowo Jeff Bezos prowadził internetową księgarnię. W 1995 roku sprzedał pierwszą książkę. Jednak bardzo szybko zaczął rozwijać swój biznes i rozszerzył asortyment o płyty DVD, elektronikę, kosmetyki i inne. Dzięki temu stał się silnym graczem na międzynarodowym rynku.
Tak jak Allegro czy eBay – Amazon to ogromna platforma sprzedażowa, z której korzystają 2 miliony sprzedawców na całym świecie. Aby utrzymać wysoką jakość usług, gigant narzuca wysokie wymagania na swoich sprzedawców. To najpopularniejsza witryna sprzedażowa na całym świecie. Również przedsiębiorcy polecają współpracę z Amazonem. Zawsze mogą liczyć na centrum wsparcia sprzedawcy (Amazon Seller Support). Konsultanci są dostępni mailowo oraz telefonicznie i są w stanie pomóc w rozwiązaniu problemów, które można napotkać przy sprzedaży w internecie. Natomiast Amazon Payments chroni wszelkie płatności na linii klient – sprzedawca – Amazon. Platforma ta udostępnia sprzedawcom dane i metryki o sprzedaży. Pozwala to na ulepszanie swoich usług i czerpanie większych zysków z transakcji. Dzięki temu Amazon utrzymuje wysoką pozycję na rynku światowym i cieszy się zaufaniem milionów klientów. Poniżej znajdziecie kompleksowy poradnik jak zacząć sprzedawać na Amazonie.
Pierwszym krokiem będzie założenie konta w serwisie. Zanim jednak to zrobisz, musisz wiedzieć, że Amazon oferuje nam dwa rodzaje kont: indywidualne i profesjonalne. Jeśli jednak chcesz sprzedawać z Polski, masz możliwość utworzenia jedynie profesjonalnego. Być może w przyszłości będą dostępne obie opcje, jeśli Amazon rozszerzy swoją działalność także na Polskę. Oba konta zasadniczo różnią się od siebie. To, które wybierzesz, zależy w dużej mierze od planowanej sprzedaży. Poniżej przygotowaliśmy zestawienie, które wyjaśnia różnice.
To idealny wybór dla tych, którzy chcą na próbę zacząć swoją przygodę z Amazonem i mieszkają w USA. Założenie konta jest bezpłatne i nie wymaga comiesięcznych opłat. Możesz na nim sprzedawać do 40 przedmiotów miesięcznie. Od każdej sprzedanej na platformie sztuki zostaje odprowadzona opłata w wysokości 0,99 USD. Do konta indywidualnego nie jest wymagane posiadanie firmy.
Z Polski możemy rozpocząć sprzedaż na jednej lub kilku europejskich platformach: amazon.co.uk, amazon.de, amazon.fr, amazon.it, amazon.es. Koszt miesięczny prowadzenia konta profesjonalnego na Amazonie wynosi 39,99 EUR + VAT. Minimum miesięcznej sprzedaży przy powyższej wycenie powinien wynosić 33 sztuki. Od każdego sprzedanego produktu jest naliczana również dodatkowa opłata w zależności od przyporządkowanej kategorii.
Kosmetyki
Perfumy, produkty do pielęgnacji ciała i włosów, produkty do makijażu, produkty do mycia
Tylko nowe
Brak
Książki
Książki, kalendarze, czasopisma, nuty, dzienniki i inne
Nowe i używane
Brak, choć wszystkie produkty z tej kategorii muszą być wysłane do dwóch dni roboczych od zamówienia
Odzież
Odzież, odzież sportowa, paski, portfele
Tylko nowe
Brak
Telefony komórkowe
Telefony komórkowe
Nowe, używane, powystawowe, odnowione
Odnowiony sprzęt musi posiadać specjalny certyfikat
Produkty dla dzieci
Artykuły pielęgnacyjne, do karmienia, produkty dla dzieci
Tylko nowe
Brak, chociaż mogą być nakładane specjalne obostrzenia np. przed świętami Bożego Narodzenia
Istnieją restrykcyjne wymogi odnośnie sprzedaży produktów na Amazonie. Produkty są podzielone na kategorie. Niektóre z nich, takie jak „przemysł i nauka”, „motoryzacja” czy „instrumenty muzyczne” są dostępne tylko dla profesjonalnych sprzedawców. Natomiast do takich kategorii jak: „muzyka”, „kolekcje historyczne” Amazon w tym momencie nie przyjmuje nowych sprzedawców.
Zanim zaczniesz tworzyć konto na Amazonie, przygotuj sobie wszystkie potrzebne dokumenty. Jeśli ich nie będziesz posiadał, możesz niechcący utworzyć kilka kont, co szybko zostanie wykryte przez Amazon i możesz zakończyć swoją przygodę z platformą już na samym początku. Przygotuj dane swoje lub osoby zarządzającej kontem: numer dowodu osobistego lub paszportu oraz aktualny adres zamieszkania. Czasami Amazon wymaga rachunku za media lub wyciągu z rachunku bankowego, aby zweryfikować miejsce zamieszkania.
Potrzebne będą także informacje o twojej firmie: rodzaj prowadzonej działalności, data wpisania firmy do rejestru oraz NIP, Regon lub KRS. Musisz także zastanowić się, jak będzie nazywał się twój sklep na Amazonie. Bardzo często pokrywa się to z nazwą twojej firmy, choć nie musi.
Amazon daje nam trzy możliwości dostarczania produktów do klientów i magazynowania naszych towarów. To od nas zależy, którą opcję wybierzemy. Przed wyborem należy rozważyć kilka kwestii. Zastanów się, jakie gabaryty mają produkty, które sprzedajesz, czy masz możliwość przechowywania ich w swoim magazynie, czy raczej musisz zdać się na firmę zewnętrzną, czy dysponujesz czasem, żeby obsługiwać firmy kurierskie lub nadawać paczki na poczcie, czy raczej wolisz zlecić to komuś innemu, a samemu poświęcić czas na rozwój działalności. Musimy jednak pamiętać, że Amazon wymaga, aby 90% przesyłek było wysłanych w ciągu 2 dni roboczych. W przeciwnym razie możemy otrzymać blokadę konta na jakiś czas.
Pierwszą opcją, którą możemy wybrać, jest Fulfillment by Merchant (FBM), czyli w pełni samodzielna obsługa wysyłki i magazynowania produktów. Jest to dobry wybór w przypadku, gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z Amazonem lub twoje produkty nie zajmują dużo powierzchni magazynowej. Możesz zaproponować swoim klientom bezpłatną lub płatną wysyłkę. Musimy pamiętać, że przy wyborze powyższej opcji należy zaopatrzyć się w materiały do pakowania, takie jak: pudełka kartonowe, folie, taśmy klejące, wypełniacze (np. folia bąbelkowa), waga. W przypadku kilku, kilkunastu zamówień tygodniowo wybór opcji Fulfillment by Merchant (FBM) nie powinien być kłopotliwy, jednak przy dużo większej liczbie zamówień, będziemy musieli zatrudnić pomocnika lub skorzystać z innej opcji.
Opcja Fulfillment by Amazon to idealny wybór dla tych przedsiębiorców, którzy cenią sobie wygodę, nie mają własnej powierzchni magazynowej i chcą mieć zawsze terminową wysyłkę. Oddajesz całą logistykę przechowania towarów, pakowania i wysyłki Amazonowi, a ty skupiasz się na najważniejszym, czyli na rozwoju biznesu.
Ponad 100 milionów użytkowników Amazona posiada usługę Amazon Prime. Oznacza to, że mają dostęp do bezpłatnej, dwudniowej wysyłki i innych korzyści (filmy i programy telewizyjne, program lojalnościowy, e-booki). Większość produktów dostarczanych za pomocą FBA wyświetla się użytkownikom z atrybutem Amazon Prime. Dzięki temu klienci będą częściej i chętniej sięgać po nasz produkt. Korzystanie z Fulfillment by Amazon ma jeszcze jedną ważną korzyść. Sprzedawca posiadający tę usługę wygrywa obecnością w Buy Box z tymi, którzy jej nie posiadają. Dzięki temu twoje produkty są bardziej dostępne dla klientów i chętniej kupowane.
Porównanie okienek zakupowych z Buy Box i bez
Przy wyborze Fulfillment by Amazon sprzedawca płaci tylko za te usługi, z których korzysta. Nie ma żadnych opłat abonamentowych i minimalnych wymagań dotyczących liczby magazynowanego towaru. Koszty FBA to opłata za realizację wysyłki w zależności od wagi, wielkości i liczby produktów oraz miesięczny koszt przechowywania w magazynie naliczany od stopy kwadratowej zajmowanej przestrzeni.
Przygotowanie produktów do magazynu Amazona obejmuje dużo mniej kroków niż w przypadku FBM. Sprzedawca musi tylko wydrukować etykiety z kodami kreskowymi oraz odpowiednio zapakować produkty i wysłać do magazynu Amazona. W przypadku FBA istnieje ryzyko wyczerpania zapasów w magazynie, zanim na nowo je uzupełnisz. Pamiętaj o kontrolowaniu na bieżąco liczby przechowywanych produktów. Na pewno nie chcesz, aby klienci stracili możliwość stałego zakupu twojego produktu. Poza tym, jeśli nie uzupełnisz braków w magazynie, twój produkt może spaść na dalekie pozycje w rankingu Amazona.
Korzystanie z usług firmy zewnętrznej jest przez Amazon zaliczane do Fulfillment by Merchant. Jednak działa to na identycznej zasadzie jak FBA. Przygotowujesz odpowiednio swoje produkty i wysyłasz je do magazynu firmy, a ona zajmuje się resztą. Takie rozwiązanie może być odpowiednie dla dużych firm e-commerce, ponieważ usługa w takim przypadku może być znacznie tańsza niż FBA. Należy jednak pamiętać, że wybierając firmę z zewnątrz, nie mamy żadnych przywilejów na Amazonie, inaczej niż przy wyborze FBA. Jeśli jednak nie ograniczamy swoich kanałów sprzedażowych jedynie do Amazona i jesteśmy dużą firmą, możemy z powodzeniem wybrać tę opcję.
Aby nasz nowo wprowadzony produkt był widoczny, musimy postępować zgodnie z wytycznymi Amazona odnośnie optymalizacji produktu. Bez odpowiednich działań zniknie on pośród wielu ofert i nikt nie zwróci na niego uwagi. Dlatego spójrz na poniższe wytyczne i sprawdź, czy właśnie w ten sposób twój produkt jest zoptymalizowany.
Gdy zamierzasz dodać produkt, który już widnieje w bazie Amazona, musisz go dodać do istniejącej karty produktu. Przedmiot powinien być identyczny, czyli nie różnić się marką, kolorem i rozmiarem, a więc musi posiadać identyczny kod EAN. Listingi powodują, że klienci mogą porównać oferty wszystkich sprzedawców i wybrać dla siebie najkorzystniejszą. Jeśli dodamy produkt do istniejącej listy, nie będziemy mieli możliwości edycji tytułu produktu.
Tytuł to po obrazie pierwsza rzecz, na którą zwraca uwagę użytkownik. Wszyscy sprzedawcy na Amazonie wiedzą, że dobra jego optymalizacja zapewnia sukces w sprzedaży. Poniżej znajdziecie wytyczne, którymi należy się kierować przy tworzeniu tytułu produktu:
Opis produktu to jeden z kluczowych elementów sprzedaży na Amazonie. Ma on za zadanie dostarczyć informacji użytkownikom o przeznaczeniu produktu, wymiarach, głównych jego cechach, wykonaniu, itp. Formułuj pełne zdania poprawne pod względem gramatycznym i interpunkcyjnym. Nie zamieszczaj w opisie takich informacji jak: nazwa sprzedawcy, kontakt, strona internetowa i inne produkty sprzedawane przez ciebie. Nie używaj również marketingowych sformułowań, takich jak: „najlepszy sprzedawca”, „promocja” czy „okazja”. Musi to być prosty, rzeczowy tekst, który jasno i szczegółowo opisuje twój produkt. W opisie nie proś o recenzje i opinie użytkowników. Pamiętaj, że używanie kodu JavaScript, HTML lub innych jest niedozwolone.
Amazon ściśle narzuca wytyczne, które odnoszą się fotografii produktów. Musisz ich ściśle przestrzegać. W przeciwnym razie narazisz się na kary za dodanie niewłaściwego zdjęcia produktu, a to może znacząco wpłynąć na sprzedaż.
Amazon bardzo ściśle przestrzega swoich reguł i usunie każdego, kto będzie chciał naruszyć zasady. Jeżeli nie chcesz narazić się na karę, musisz być uczciwy. Jeżeli konto zostanie zablokowane na zawsze, nie będziesz mógł już z niego korzystać, a utworzenie nowego konta sprzedawcy zostanie bardzo szybko wykryte. Gigant bardzo dba o jakość swoich usług i na pierwszym miejscu stawia klienta. Nie próbuj sprzedawać podróbek towarów, materiałów pornograficznych i innych artykułów niedozwolonych oraz kupować opinii użytkowników – to bilet w jedną stronę. Jeśli jednak dbasz o swój biznes i myślisz, że postępowałeś zgodnie z regułami, a otrzymałeś blokadę weryfikującą twoje konto – nie wpadaj w panikę. Takie sytuacje czasami mają miejsce. Co należy zrobić? Po pierwsze, odpowiedź na maila Amazona (oczywiście w j. angielskim) i prześlij wszystkie niezbędne dokumenty, o które proszą jego pracownicy. Jeśli nie odpowiedzą od razu – poczekaj. Amazon rozpatruje każdego maila jako osobne zgłoszenie, więc powielanie identycznej treści na pewno nie pomoże. Jeśli po odczytaniu maila Amazon nadal będzie miał zastrzeżenia co do wiarygodności twoich usług i nie odblokuje twojego konta, masz 90 dni na to, aby odwołać się od tej decyzji. Jeżeli tego nie zrobisz, stracisz możliwość powrotu do sprzedaży na tej platformie, a twoje środki przepadną bezpowrotnie.
Amazon dba o swoich sprzedawców i ich rozwój. Daje nieograniczony dostęp do materiałów edukacyjnych, webinarów i szkoleń. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, w jaki sposób sprzedawać nieporęczne przedmioty oraz jak zwiększyć sprzedaż poprzez uzyskanie znaczka Prime. Materiały są podzielone ze względu na stopień zaawansowania, dlatego każdy sprzedawca z pewnością znajdzie coś dla siebie.
Amazon daje również możliwość wymiany doświadczeń z innymi sprzedawcami na specjalnym forum internetowym. Dzięki temu raczkujący użytkownicy mogą uczyć się od „starych wyjadaczy” Amazona. Oczywiście trzeba znać język angielski, aby móc się z nimi swobodnie porozumieć.
Sprzedaż na Amazonie może być niezwykłą szansą na rozkręcenie własnego biznesu, jak i sposobem na zwiększenie sprzedaży dla wielu firm obecnych na rynku. Pomimo iż jako sprzedawca musisz przestrzegać wielu wyśrubowanych zasad, obecność na rynku Amazona szybko zaprocentuje. Poszerzenie grona odbiorców pozwoli wzbogacić rynek europejski o twoje nowe, unikalne produkty, a tobie da szansę na znaczne powiększenie kapitału. Oferowana opcja FBA pozwala na oddelegowanie części nieprzyjemnych obowiązków związanych z pakowaniem i dostawą, a tobie pozwali skupić się na innych zadaniach związanych z prowadzeniem biznesu. Amazon cieszy się bardzo dużym zaufaniem użytkowników, więc jeśli będziesz tylko przestrzegał ściśle określonych reguł gry, nigdy nie będziesz narzekał na brak klientów w twoim sklepie.