wpis blogowy napisany przez Joannę

Nowa aplikacja Threads wywołała sporo szumu w świecie mediów społecznościowych, stając się niepostrzeżenie prawdziwym hitem sieci i detronizując przy tym ChatGPT z roli rekordzisty pod względem liczby nowych zarejestrowanych użytkowników. Czy na horyzoncie pojawiła się poważna konkurencja dla Twittera? Mamy do czynienia z chwilowym trendem czy prawdziwą rewolucją w mediach społecznościowych? Jak długo utrzyma się zainteresowanie Threads? I najważniejsze – co nowego Meta oferuje swoim użytkownikom? Bądź na bieżąco i poznaj wszystkie szczegóły na temat jednej z najgłośniejszych aplikacji w tym roku!

Threads – co to?

Premiera aplikacji Threads odbyła się 6 lipca 2023 roku i w zaledwie 5 dni uzyskała rekordową liczbę użytkowników – ponad 100 mln! Efekt jest szczególnie imponujący, biorąc pod uwagę fakt, że nie ruszyły jeszcze działania promocyjne, a wynik został osiągnięty organicznie. Najłatwiej oddać skalę poprzez porównanie – ChatGPT od OpenAI doczekał się tylu użytkowników dopiero po dwóch miesiącach od udostępniania usługi.

Threads to aplikacja od Meta – przedsiębiorstwa technologicznego, które większość ludzi kojarzy z przewodnich w mediach społecznościowych platform, w tym oczywiście Facebooka. Nie bez przyczyny usługę wypuszczono właśnie teraz. Główny konkurent na rynku, czyli Twitter, od pewnego czasu zmaga się z niezadowoleniem użytkowników i kontrowersyjnymi zmianami (takimi jak płatna weryfikacja czy nowa nazwa – X ), które rozpoczęły się w momencie zakupu firmy przez Elona Muska.

Wpis Marka Zuckerberga na temat sukcesu aplikacji Threads

Źródło: Threads

Czy Threads to drugi Twitter?

Mark Zuckerberg, prezes, założyciel i dyrektor generalny Meta, nazywał najnowszą usługę dodatkiem do Instagrama. I choć to trafny opis, to nie mówi zbyt wiele o samym produkcie. Na czym polega fenomen aplikacji? Przekonajmy się!

Threads określa się jako „klon Twittera” ze względu na podobne działanie, funkcjonalność i przeznaczenie, czyli w wielkim skrócie – spontaniczne dodawanie krótkich wpisów i komentowanie bieżących wydarzeń. Czy istnieje w takim razie jakakolwiek cecha, która wyróżnia aplikację na tle konkurenta? Przyjrzyjmy się bliżej formom i ograniczeniom poszczególnych publikacji.

W Threads można dodawać krótkie treści nazywane nie postami, a „wątkami”.  Podobnie jak na Twitterze przybierają one kształt krótkich wpisów, na które inne osoby mogą reagować i pisać komentarze. Produkt Meta daje użytkownikom możliwość wstawiania „wątków” liczących 500 znaków ze spacjami oraz filmików, których długość nie wynosi więcej niż 5 minut. Na Twitterze dotychczas można było publikować wpisy zawierające maksymalnie 240 zzs, jednak od lutego 2023 roku limit został podniesiony do… 4 tys. znaków, ale jedynie dla użytkowników posiadających zweryfikowane konta.

Twitter cały czas idzie w kierunku faworyzowania kont, które są gotowe zapłacić za weryfikację konta. I choć wielu użytkowników ucieszyłoby się ze zwiększonego limitu znaków, nie musząc dzielić swoich tekstów na części, to ilość kont z niebieskim ptaszkiem nie rośnie tak szybko, jak Twitter mógłby mieć nadzieję…Threads weszło na rynek ze swoją platformą w idealnym czasie i jedyne, co może stanąć na przeszkodzie ich rosnącej popularności, to sentyment użytkowników do Twittera i przyzwyczajenie do funkcjonalności strony.

Jak działa aplikacja Threads?

Po pobraniu Threads użytkownik musi zalogować się do swojego konta na Instagramie. Jeśli go nie posiada lub po prostu z różnych przyczyn nie chce łączyć go z tą usługą – konieczne będzie założenie nowego profilu. Bezpośrednie powiązanie obu aplikacji pozwala nam na zaimportowanie informacji i kontaktów.

Większość funkcji i ustawień Threads pokrywa się z tymi dostępnymi od dawna na Instagramie (m.in. nadzór czy opcja zrób sobie przerwę). Osoba korzystająca z Threads może ustawić (w zależności od potrzeb i preferencji) dowolną widoczność – zarówno publiczną, jak i prywatną. W pierwszym przypadku publikowane materiały będą dostępne dla wszystkich użytkowników, a w drugim – tylko dla tych, którzy zostali przez nas zatwierdzeni. Warto dodać, że podobne rozwiązanie istnieje również na Twitterze.

zrzut ekranu przedstawiający interfejs aplikacji threads

Interfejs Threads

Źródło: Meta

Funkcje aplikacji Threads

Jak wygląda interfejs aplikacji? Threads podzielono na pięć sekcji, czyli:

  • stronę główną – feed analogicznie jest skupiony na treściach udostępnianych przez osoby/konta obserwowane przez użytkownika, w przeciwieństwie jednak do Twittera, Threads celuje przede wszystkim w budowanie relacji z bliskimi znajomymi;
  • wyszukiwanie – pozwala jedynie na znalezienie kont innych użytkowników, co najciekawsze: hasztagi nie działają;
  • tworzenie wątków – użytkownicy Threads mogą publikować treści nieprzekraczające 500 znaków ze spacjami, informacja o limicie pojawia się po napisaniu 450 zzs;
  • aktywność – daje wgląd do powiadomień i podjętych interakcji;
  • profil – tym przypadku podobieństwa z Twitterem można mnożyć dalej. Sam wygląd profilu również jest bezpośrednim nawiązaniem/kalką rozwiązań kojarzonych z konkurentem. Użytkownik ma dwie opcje Threads (własne wątki) i Komentarze (reakcje na publikacje innych osób).

Ze względu na zintegrowanie aplikacji Threads z Instagramem użytkownicy mogą udostępnić opublikowany przez siebie wątek na InstaStory lub jako osobny post, do którego automatycznie tworzona jest grafika. Najprawdopodobniej jest to jedna z najciekawszych funkcji zaoferowanych przez Meta.

Fakt, że Instagram i Threads są tak nierozerwalnie ze sobą połączone, daje dużą przewagę nad bliźniaczym Twitterem. Integracja sprawia, że estetyczny, obrazkowy świat Instagrama będzie mógł się przeplatać ze światem słowa pisanego. Dzięki temu uwaga użytkowników pozostanie na dłużej w jednym, kompleksowym  ekosystemie, co tylko może się przełożyć na finansowe korzyści dla Mety.

Czy aplikacja Threads jest dostępna dla użytkowników z Polski?

Aplikacja obecnie dostępna jest w ponad stu krajach, w tym m.in. w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Wiele osób nie może skorzystać z nowego produktu Mety. Ograniczenia nie wpłynęły jednak – jak wspomnieliśmy już na samym początku tekstu – na popularność usługi.

Threads jest niedostępne nie tylko w Polsce, ale i całej Unii Europejskiej. Powód? Agresywna polityka gromadzenia danych oraz mało transparentne zasady dotyczące ochrony prywatności. Aplikacja zbiera informacje m.in. na temat zdrowia, finansów, historii wyszukiwania czy płatności.

Nie zmienia to jednak faktu, że wiele osób w naszym kraju zdążyło ją przetestować. Istnieją skuteczne, choć odrobinę skomplikowane sposoby na zainstalowanie Threads. W przypadku sprzętu iOS należy zmienić ID, a na urządzeniach z Androidem wystarczy pobrać aplikację z rozszerzeniem .apk. Warto w tym momencie ostrzec wszystkich, którzy chcą sprawdzić możliwości Threads na własnej skórze: jeśli nie spodoba Wam się nowy produkty od Mety, to usunięcie konta jest równoznaczne z usunięciem profilu na Instagramie.

Jak Threads będzie wyglądać w przyszłości?

Na ten moment w Threads nie ma reklam. Zuckerberg zapowiedział jednak, że pojawią się, gdy liczba użytkowników aplikacji będzie wynosić ok. miliarda. To jednak nie wszystkie przewidywane zmiany. Już dziś wiemy, że Meta planuje rozszerzyć funkcjonalność usługi, choć więcej szczegółów nie zostało na ten moment ujawnionych. Szef Instagrama, Adam Mosseri, przyznał jednak, że trwają prace nad tym, aby wątki można było dodawać nie tylko za pośrednictwem aplikacji, ale również strony internetowej (obecnie służy ona wyłącznie do wyświetlania treści).

Joanna Nadolna

Social Media Specialist

Obecnie zajmuje prowadzeniem kanałów social media klientów oraz Strategiczni.pl. Absolwentka filologii angielskiej z zamiłowaniem do marketingu i szybko zmieniających się trendów w mediach społecznościowych. Lubi nieoczywiste podejście do prowadzenia profili i ciągle szuka nowych inspiracji. W wolnym czasie zajmuje się ilustracją, którą chętnie przemyca również do swojej pracy. Prywatnie miłośniczka kotów, dobrych książek i wciągających podcastów.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się