Tagi:
Co to jest kanibalizacja słów kluczowych? - Strategiczni.pl

Dokładasz wielu starań, aby dobrze optymalizować swoją stronę internetową, a mimo to obserwujesz zmniejszony ruch? Być może powinieneś jeszcze bardziej przyjrzeć się swojej witrynie i sprawdzić, czy nie borykasz się z kanibalizacją słów kluczowych. Dowiedz się, na czym polega to zjawisko, jakie są jego przyczyny i w jaki sposób powstrzymać kanibalizację słów kluczowych.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to takiego?

Sam termin może wydawać się dość przerażający, jeżeli weźmiemy pod uwagę jego pierwotne znaczenie. W tym przypadku chodzi jednak o wzajemne „zjadanie się” podstron. To mało konkretna definicja, dlatego rozwińmy ją. Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, gdy na to samo słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania pojawia się więcej niż jedna podstrona tej samej domeny. Dodatkowo podstrony te wymieniają się pozycjami w SERP-ach – raz wyżej prezentowana jest jedna podstrona, a innym razem ta druga. Wynika to z tego, że Google chce dać użytkownikom jak najlepiej dopasowane wyniki wyszukiwania, a w tym przypadku wyszukiwarce trudno zdecydować, która podstrona jest bardziej wartościowa na podane słowo kluczowe użytkownika. Powoduje to, że podstrony tej samej domeny stają się dla siebie konkurencją („zjadają się”) i rywalizują między sobą o pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jeszcze kilka lat temu specjaliści SEO nie przywiązywali wagi do kanibalizacji. Wręcz przeciwnie podejmowano działania, których celem było tzw. „podklejanie wyników”. Gdy Google uznał, że w wynikach wyszukiwania powinny pojawić się dodatkowe podstrony w ramach jednego serwisu, podczepiał je pod główny wynik strony. Dzisiaj najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka ma już zupełnie inne podejście do tych praktyk i mocno ogranicza wyświetlanie kilku podstron jednego serwisu na to samo słowo kluczowe. Kanibalizacji nie jest po drodze ze skutecznym pozycjonowaniem i może prowadzić do zmniejszenia ruchu organicznego. Zjawisko kanibalizacji ma też wpływ na tzw. „crawl budget”. Ten termin związany jest z indeksowaniem strony. Roboty Google co jakiś czas skanują każdą witrynę. W przypadku, gdy wiele podstron zoptymalizowanych jest na tę samą frazę, oznacza to, że Google traci czas na przeszukiwanie i indeksowanie wielu niepotrzebnych podstron.

Jakie strony są najbardziej narażone na kanibalizację słów kluczowych?

Na kanibalizację narażone są strony internetowe o wąskiej specjalizacji, w których istnieje ryzyko publikowania zbliżonych treści na wielu podstronach. Przyjrzyjmy się przykładowej stronie oferującej np. usługi księgowe. Powodem kanibalizacji może być to, że w ramach jednej witryny istnieje strona o usłudze „księgowość” (adres URL: https://stronauslugi.pl/ksiegowosc/) i jednocześnie na blogu mamy kategorię z taką samą nazwą – „księgowość”  (adres URL: https://stronauslugi.pl/blog/księgowosc).

Z kanibalizacją borykają się też rozbudowane sklepy internetowe z wieloma kategoriami i stronami produktowymi. W tym przypadku bardzo często do „zjadania” podstron dochodzi, gdy sklep posiada kategorię np. „czerwone sukienki” (adres URL: https://stronasklepu.pl/czerwona-sukienka/) i kategorię  „czerwone sukienki w rozmiarze 38” (adres URL: https;//stronasklepu.pl/czerwona-sukienka/rozmiar-38). Gdy wszystkie znaczniki oraz tagi (tytuł, nagłówki, opisy) w tych kategoriach są takie same i nie ma tagu kanonicznego, to także mamy do czynienia z kanibalizacją.  

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Duplikacja treści na Twojej witrynie

Duplikacja treści to nic innego jak powielanie treści dostępnych w internecie. Może do niej dojść w wyniku błędu technicznego lub celowego działania, kiedy ma miejsce powielanie fragmentu lub całej treści z konkretnej podstrony, a następnie umieszczenie contentu na innej stronie lub w zupełnie nowej domenie. Treść skopiowana z innej strony przyczyni się nie tylko do problemów związanych z pozycjonowaniem, ale również może mieć konsekwencje prawne. Content opublikowany w internecie jest bowiem objęty prawem autorskim i nie można go powielać na innej witrynie bez uzyskania zgody twórcy.

Na stronie znajdują się podstrony o podobnych treściach

Treści nie można również kopiować w obrębie tego samego serwisu. To działanie niekorzystne nie tylko pod kątem kanibalizacji słów kluczowych, ale także pod względem użyteczności dla odbiorców odwiedzających Twoją stronę.

Treści na podstronach optymalizowane pod te same słowa kluczowe

Jedną z najczęstszych przyczyn kanibalizacji jest optymalizowanie wielu podstron na jednakowe słowa kluczowe. Nie bez znaczenia są również treści. Dodawanie takich samych tekstów na wielu kategoriach (tytuły, nagłówki, a nawet atrybuty alt przy zdjęciach) także może sprzyjać kanibalizacji.

Chcąc to poprawić, jeszcze raz przyjrzyj się swoim podstronom i dobrze zaplanuj optymalizację. Wykorzystaj różne frazy do różnych podstron. Skup się nie tylko na ogólnych słowach kluczowych, ale również tych bardziej konkretnych z tzw. „długiego ogona”. Te warto wykorzystać np. przy tworzeniu contentu blogowego.

Brak tagów kanonicznych (rel=”canonical”)

Tag ten znajduje się w sekcji <head> strony internetowej. Jego głównym zadaniem jest informowanie robotów Google, która strona serwisu jest najważniejsza i powinna być wzięta pod uwagę podczas indeksowania. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy w Twoim serwisie znajduje się kilka stron z tą samą treścią, a Ty chcesz nakierować Google na tę, która ma mieć największą moc rankingową. Gdy masz wątpliwości, czy jesteś w stanie zrobić to prawidłowo, skorzystaj z pomocy specjalisty SEO.

Pewnym uzupełnieniem dla tagu „canonical” jest atrybut „noindex”. Może zdarzyć się tak, że Google mimo tagu kanonicznego w dalszym ciągu indeksuje skanibalizowane podstrony. Wtedy rozwiązaniem jest „noindex”. Dodanie tego atrybutu spowoduje, że roboty wyszukiwarki pominą daną stronę przy indeksowaniu. Z tego atrybutu możesz skorzystać, gdy nie chcesz usuwać podstrony ważnej dla użytkowników, a jednocześnie zależy Ci na działaniach, które zminimalizują kanibalizację.

Niewłaściwe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu, pod warunkiem że jest właściwie dodawane na stronach internetowych. O nieprawidłowym linkowaniu wewnętrznym mówimy wtedy, gdy używamy takiego samego anchora i umieszczamy w nim linki do kilku różnych podstron. To powoduje, że słabnie moc linkowania. Podobnie jest w przypadku link buildingu. Jeżeli chcesz uniknąć kanibalizacji, sprawdź, czy podobne anchory nie odsyłają użytkowników do wielu podstron.

Błędne przekierowania 301 lub ich brak 

Kanibalizacji można także zapobiec, wykorzystując przekierowania 301. Gdy posiadasz kilka podstron o tej samej tematyce, warto rozważyć ich przekierowanie do tej najbardziej istotnej. W ten sposób zastąpisz kilka podstron jedną i unikniesz kanibalizacji. Możesz rozbudować ją o dodatkowe treści, które znajdowały się na poprzednich podstronach. Pamiętaj jednak, aby przekierowania dotyczyły stron powiązanych tematycznie. Takie działanie uszczęśliwi użytkowników i wyszukiwarkę Google.

Czy jest jakiś sposób na kanibalizację słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych nie jest czymś wyjątkowym. Wiele sklepów internetowych, witryn czy blogów podejmuje działania, aby jej zapobiec. Konkurencja w internecie jest duża. Kanibalizacja sprawia, że dodatkowo zaczynasz konkurować sam ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania, a przecież nie o to chodzi. Dlatego właściwie zaplanuj swoje działania, przygotuj rzetelną strategię, odpowiednio zoptymalizuj serwis i nie opieraj się na tych samych frazach kluczowych. W ten sposób pozytywnie wpłyniesz na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Nasze sposoby na rozwiązanie problemu kanibalizacji

Poniżej znajdziesz nasze sprawdzone sposoby i wskazówki, dzięki którym skutecznie pozbędziesz się kanibalizacji słów kluczowych i treści ze swojej witryny!

Eliminacja zbędnych kategorii i tagów

Obecnie strony internetowe są tworzone przede wszystkim z myślą o użytkownikach, a dopiero na dalszy plan zeszła wyszukiwarka. SEO jest dynamiczną dziedziną, która cały czas się zmienia – teraz content musi być przyjazny czytelnikom. Jeśli będzie przez nich doceniany, to stanowi sygnał dla robotów Google, że treść jest wartościowa i warta wypozycjonowania. Dlatego ogranicz kategorie oraz tagi na swojej stronie i skup się na najważniejszych podstronach, które są istotne dla użytkowników. Stwórz mapę serwisu, która będzie intuicyjna przede wszystkim dla osób ją odwiedzających.

Właściwe zastosowanie parametru noindex

Jeżeli strona dopiero jest tworzona lub poddajesz ją przebudowie możesz ukryć podstronę przed Google dzięki parametrowi noindex. Wtedy roboty nie będą jej indeksować, a co za tym idzie nie będzie ona pozycjonowana. Dlaczego warto z tego skorzystać? Używanie parametru noindex jest szczególnie zalecane w przypadku stron zawierających powtarzające się treści (np. strony tagów, kategorii), tak aby zminimalizować ryzyko powtarzającego się procesu indeksowania.

Optymalizacja linków wewnętrznych

Błędem jest zakotwiczanie linku (tzw. anchor) – np. pod frazą “buty dla dzieci” do kilku różnych podstron np. kategorii, wpisu blogowego lub tagu. Niespójne linkowanie wewnętrzne również może prowadzić do kanibalizacji. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę, aby anchory, które zawierają podobne słowa kluczowe kierowały do tego samego adresu URL.

Strategiczne tworzenie i publikacja nowych treści na stronie

Jeśli dopiero rozpoczynasz tworzenie contentu na swojej stronie, zapewne masz bardzo dużo pomysłów, jakie teksty warto napisać. Dużo osób zabiera się od razu za działanie, jednak na samym początku warto stworzyć przemyślaną i dobraną do potrzeb Twojego biznesu strategię contentową. To dokument, dzięki któremu będziesz wiedział co, kiedy i w jakiej kolejności należy stworzyć z zakresu contentu, tak aby planowane działania przyniosły długofalowe efekty.

Próbujesz pozycjonować stronę internetową samodzielnie, ale nie widzisz efektów swojej pracy? Odezwij się do nas i wspólnie znajdźmy źródło problemów zbyt niskiej pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania!

Porozmawiajmy!

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się