22 kwietnia, 2020

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Tagi: ,

Strategiczni.pl

żółte karteczki

Dokładasz wielu starań, aby dobrze optymalizować swoją stronę internetową, a mimo to obserwujesz zmniejszony ruch? Być może powinieneś jeszcze bardziej przyjrzeć się swojej witrynie i sprawdzić, czy nie borykasz się z kanibalizacją słów kluczowych. Dowiedz się, na czym polega to zjawisko, jakie są jego przyczyny i w jaki sposób powstrzymać kanibalizację.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to takiego?

Sam termin może wydawać się dość przerażający, jeżeli weźmiemy pod uwagę jego pierwotne znaczenie. W tym przypadku chodzi jednak o wzajemne „zjadanie się” podstron. To jednak mało konkretna definicja, dlatego rozwińmy ją. Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, gdy na to samo słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania pojawia się więcej niż jedna podstrona tej samej domeny. Dodatkowo podstrony te wymieniają się pozycjami w SERP-ach – raz wyżej prezentowana jest jedna podstrona, a innym razem ta druga. Wynika to z tego, że Google chce dać użytkownikom jak najlepiej dopasowane wyniki wyszukiwania, a w tym przypadku wyszukiwarce trudno zdecydować, która podstrona jest bardziej wartościowa. Powoduje to, że podstrony tej samej domeny stają się dla siebie konkurencją („zjadają się”) i rywalizują między sobą o pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jeszcze kilka lat temu specjaliści SEO nie przywiązywali wagi do kanibalizacji. Wręcz przeciwnie podejmowano działania, których celem było tzw. „podklejanie wyników”. Gdy Google uznał, że w wynikach wyszukiwania powinny pojawić się dodatkowe podstrony w ramach jednego serwisu, podczepiał je pod główny wynik strony. Dzisiaj najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka ma już zupełnie inne podejście do tych praktyk i mocno ogranicza wyświetlanie kilku podstron jednego serwisu na to samo słowo kluczowe. Kanibalizacji nie jest po drodze ze skutecznym pozycjonowaniem i może prowadzić do zmniejszenia ruchu organicznego. Ma też wpływ na tzw. „crawl budget”. Ten termin związany jest z indeksowaniem strony. Roboty Google co jakiś czas skanują każdą witrynę. W przypadku, gdy wiele podstron zoptymalizowanych jest na tę samą frazę, oznacza to, że Google traci czas na przeszukiwanie i indeksowanie wielu niepotrzebnych podstron. 

Na kanibalizację narażone są strony internetowe o wąskiej specjalizacji, w których istnieje ryzyko publikowania zbliżonych treści na wielu podstronach. Przyjrzyjmy się przykładowej stronie oferującej np. usługi księgowe. Powodem kanibalizacji może być to, że w ramach jednej witryny istnieje strona o usłudze „księgowość” (https://stronauslugi.pl/ksiegowosc/) i jednocześnie na blogu mamy kategorię z taką samą nazwą – „księgowość”  (https://stronauslugi.pl/blog/księgowosc)

Z kanibalizacją borykają się też rozbudowane sklepy internetowe z wieloma kategoriami i stronami produktowymi. W tym przypadku bardzo często do „ zjadania” podstron dochodzi gdy sklep posiada kategorię np. „czerwone sukienki” (https://stronasklepu.pl/czerwona-sukienka/) i kategorię  „czerwone sukienki w rozmiarze 38” (https;//stronasklepu.pl/czerwona-sukienka/rozmiar-38). Gdy wszystkie znaczniki oraz tagi (tytuł, nagłówki, opisy) w tych kategoriach są takie same i nie ma tagu kanonicznego, to także mamy do czynienia z kanibalizacją.   

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Treści na podstronach optymalizowane pod te same słowa kluczowe

Jedną z najczęstszych przyczyn kanibalizacji jest optymalizowanie wielu podstron na jednakowe słowa kluczowe. Nie bez znaczenia są również treści. Dodawanie takich samych tekstów na wielu kategoriach (tytuły, nagłówki, a nawet atrybuty alt przy zdjęciach) także może sprzyjać kanibalizacji.

Chcąc to poprawić, jeszcze raz przyjrzyj się swoim podstronom i dobrze zaplanuj optymalizację. Wykorzystaj różne frazy do różnych podstron. Skup się nie tylko na ogólnych słowach kluczowych, ale również tych bardziej konkretnych z tzw. „długiego ogona”. Te warto wykorzystać np. przy tworzeniu contentu blogowego.

Brak tagów kanonicznych (rel=”canonical”)

Tag ten znajduje się w sekcji <head> strony internetowej. Jego głównym zadaniem jest informowanie robotów Google, który strona serwisu jest najważniejsza i powinna być wzięta pod uwagę podczas indeksowania. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy w Twoim serwisie znajduje się kilka stron z tą samą treścią, a Ty chcesz nakierować Google na tę, która ma mieć największą moc rankingową. Gdy masz wątpliwości, czy jesteś w stanie zrobić to prawidłowo, skorzystaj z pomocy specjalisty SEO.

Pewnym uzupełnieniem dla tagu „canonical” jest atrybut „noindex”. Może zdarzyć się tak, że Google mimo tagu kanonicznego w dalszym ciągu indeksuje skanibalizowane podstrony. Wtedy rozwiązaniem jest „noindex”. Dodanie tego atrybutu spowoduje, że roboty wyszukiwarki pominą daną stronę przy indeksowaniu. Z tego atrybutu możesz skorzystać, gdy nie chcesz usuwać podstrony ważnej dla użytkowników, a jednocześnie zależy Ci na działaniach, które zminimalizują kanibalizację.

Niewłaściwe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu, pod warunkiem, że jest właściwie dodawane na stronach internetowych. O nieprawidłowym linkowaniu wewnętrznym mówimy wtedy, gdy używamy takiego samego anchora i umieszczamy w nim linki do kilku różnych podstron. To powoduje, że słabnie moc linkowania. Podobnie jest w przypadku link buildingu. Jeżeli chcesz uniknąć kanibalizacji, sprawdź, czy podobne anchory nie odsyłają użytkowników do wielu podstron.

Błędne przekierowania 301 lub ich brak 

Kanibalizacji można także zapobiec, wykorzystując przekierowania 301. Gdy posiadasz kilka podstron o tej samej tematyce, warto rozważyć ich przekierowanie do tej najbardziej istotnej. W ten sposób zastąpisz kilka podstron jedną i unikniesz kanibalizacji. Możesz rozbudować ją o dodatkowe treści, które znajdowały się na poprzednich podstronach. Pamiętaj jednak, aby przekierowania dotyczyły stron powiązanych tematycznie. Takie działanie uszczęśliwi użytkowników i wyszukiwarkę Google.

Kanibalizacja słów kluczowych nie jest czymś wyjątkowym. Wiele sklepów internetowych, witryn czy blogów podejmuje działania, aby jej zapobiec. Konkurencja w Internecie jest duża. Kanibalizacja sprawia, że dodatkowo zaczynasz konkurować sam ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania, a przecież nie o to chodzi. Dlatego właściwie zaplanuj swoje działania, przygotuj rzetelną strategię, odpowiednio zoptymalizuj serwis i nie opieraj się na tych samych frazach kluczowych. W ten sposób pozytywnie wpłyniesz na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/@goumbik

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl