wpis blogowy napisany przez Martę

Rok 2023 przyniósł wiele zmian z zakresu marketingu w branży prawniczej, zarówno dla adwokatów, jak i radców. Obecnie jesteśmy świadkami końca bezwzględnego zakazu reklamy. Nie oznacza to jednak pełnej swobody i dowolności w promowaniu usług kancelarii radców prawnych. Korzystanie z płatnych kampanii wciąż budzi wiele wątpliwości i obaw. Jak wygląda sytuacja z Google Ads? Sprawdź, czy możesz reklamować się w wyszukiwarce! Nie pozwól, aby konkurencja zostawiła Cię w tyle!

Reklama kancelarii prawnej 2023 – zmiany w Kodeksie Etyki

W styczniu 2023 roku zaczęły obowiązywać zmiany w Kodeksie Etyki Radców Prawnych uchwalone w lipcu 2022 roku. Wprowadzone regulacje dotyczyły m.in. informowania o wykonywaniu zawodu. Od tego momentu radcy prawni mogą prowadzić komunikacje mającą na celu promocję własnego wizerunku, kancelarii czy usług. Umieszczanie informacji powinno odbywać się jednak z dbałością o treść (m.in. nie może być nieprawdziwa ani wprowadzać odbiorców w błąd), jak i sposób przekazu (czyli np. nie wolno w nachalny sposób kierować komunikatu do osób, które nie szukają pomocy prawnej).

Od 26 maja 2023 roku w wyniku przyjęcia ustawy przez Naczelną Radę Adwokacką wprowadzono nowe regulacje również dla kancelarii adwokackiej. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów na temat zniesienia zakazu reklamy, zachęcamy do lektury naszego tekstu poświęconego bezpośrednio zmianom Kodeksu Etyki.

Czy korzystanie z Google Ads narusza Kodeks Etyki Radcy Prawnego?

Komisja do spraw wykonywania zawodu i etyki Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie wydawała w 2016 roku swoje stanowisko dotyczące korzystania z Google Ads (wówczas usługi Google Adwords). Z przedstawionej przez nich opinii wynika, że korzystanie z usługi jest dozwolone, jeśli:

  • Google Ads służy do zwiększenia szans na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy szukają pomocy prawnej;
  • sposób informowania o swojej działalności zawodowej nie narusza przepisów zawartych w Kodeksie Etyki Radców Prawnych.

Jak wygląda zastosowanie powyższych kryteriów w praktyce? Kiedy reklama w wyszukiwarce Google nie łamie dobrych obyczajów i nie narusza etyki radcy prawnego?

Treści publikowane w ramach informowania o wykonywaniu zawodu:

  • nie mogą zawierać sformułowań o charakterze wartościującym (np. najlepszy, najskuteczniejszy);
  • muszą być pozbawione deklaracji zapewniających o osiągnięciu konkretnego wyniku sprawy;
  • nie powinny działać na niekorzyść konkurencji.

Radcy prawni mogą promować się za pośrednictwem Google Ads, jeśli ich przekaz reklamowy ma charakter czysto informacyjny. W takim rozumieniu liczy się przede wszystkim sposób wykorzystania tego narzędzia, który w tym przypadku jest niezwykle zbliżony do efektów wynikających z pozycjonowania strony. W konsekwencji kancelaria używająca płatnej metody promocji w rzeczywistości skuteczniej dociera do osób szukających pomocy (według określonych kryteriów, takich jak podanie we frazie konkretnej lokalizacji), a nie działa bezpośrednio na niekorzyść innych radców.

Na przełomie ostatnich lat temat ten jednak budził wiele kontrowersji i stanowił przedmiot sporu w branży prawnej. Zdania były podzielone, a poszczególne Izby nie zawsze zgadzały się, co do przyzwolenia na stosowanie płatnych działań reklamowych. Negatywne stanowisko wyraziła m.in. Okręgowa Rada Adwokacka z Katowic w 2017 roku, podkreślając, że adwokaci nie mogą korzystać z tej formy promocji. Warto jednak zaznaczyć, że sam Kodeks Etyki Adwokackiej wyklucza możliwość wnoszenia opłat z wyjątkiem rozsądnych kosztów publikacji. Oznacza to, że zezwala się na zlecenie płatnych usług, których celem jest informowanie o prowadzonej działalności zawodowej.

Jak wygląda promowanie radców prawnych w Google Ads?

Jedną z metod promocji strony internetowej w wyszukiwarce jest Google Ads, czyli płatne kampanie reklamowe (dawniej Google Adwords), które wpływają na wyższą pozycję witryny w rankingu, a co za tym stoi – również liczbę odwiedzin. Użytkownicy, którzy szukają pomocy prawnej w internecie, sprawdzają przede wszystkim kilka pierwszych wyników, które pojawią się na liście. Linki sponsorowane są niezwykle cenne dla kancelarii, które chcą dotrzeć do nowych odbiorców – Google Ads umożliwia precyzyjne targetowanie reklam, które mogą być wyświetlane osobom poszukującym usług prawnych w określonym obszarze geograficznym (np. we Wrocławiu).

Przed wynikami organicznymi (osiągniętymi m.in. poprzez działania pozycjonowania SEO) pojawiają się treści Google Ads, oznaczone jako sponsorowane. Ze względu na to, że zajmują korzystne pozycje, rośnie szansa na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów usług prawniczych.

Jesteś ciekawy, jak to wygląda w praktyce? Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy radca prawny Wrocław zobaczymy następujące wyniki:

Zrzut ekranu przedstawiający wyszukiwania w Google frazy radca prawny Wrocław

Jak widać na załączonej grafice, konkurencja aktywnie wykorzystuje nowe regulacje. Każdy radca prawny musi sprostać obecnym wymaganiom rynkowym, jeśli zależy mu na dotarciu do nowych klientów, utrzymaniu stabilnej pozycji i osiągnięciu satysfakcjonujących wyników finansowych.

Dlaczego warto reklamować kancelarię prawną w Google?

Bez względu na to, czy jesteś radcą, czy adwokatem – reklama kancelarii prawnej dziś jest czynnikiem niezbędnym do skutecznego pozyskiwania nowych klientów. Coraz więcej ludzi korzysta z internetowych rekomendacji, a nie poleceń np. znajomych. Jest to zmiana, do której należy się dostosować, zwłaszcza chcąc wyróżnić się na tle rosnącej w siłę konkurencji.

Radcy prawni decydujący się na działania, w których trakcie usługi kancelarii promowane w wyszukiwarce Google, zyskają:

  • możliwość dotarcia z ofertą do nowych odbiorców;
  • większą liczbę zleceń;
  • przewagę nad konkurencją;
  • stabilną pozycję na rynku;
  • silny, ekspercki wizerunek.

Korzystanie z Google Ads wymaga jednak odpowiedniej strategii, budżetu reklamowego i umiejętności zarządzania kampaniami. Do zadań specjalistów SEM należy zaplanowanie słów kluczowych, treści reklamowych, a także monitoring i analiza wyników w celu zoptymalizowania skuteczności kampanii.

Marketing prawny to jedna z najważniejszych specjalności Strategiczni.pl. Wiemy, jak poprawić pozycję Twojej strony internetowej w wyszukiwarce, a zaproponowane przez nas rozwiązania nie naruszają żadnej zasady etyki zawodowej. Opracowanie kompleksowej i przemyślanej strategii marketingowej pozwala na czerpanie maksymalnych korzyści ze zniesienia zakazu reklamy. Zyskaj nowych klientów dzięki Google Ads!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się