okładka wpisu blogowego Marty

Trudno wyobrazić sobie świat biznesu bez social mediów – są w końcu jednym z głównych kanałów dystrybucji treści. Wiele firm B2B korzysta z mediów społecznościowych, ale skuteczność podjętych działań często okazuje się mało satysfakcjonująca. Opracowywanie efektywnej strategię komunikacji, które okaże się pomocna w rozwijaniu firmy i pozyskiwaniu leadów, nie jest łatwym zadaniem. Sprawdź, jak budować i rozwijać relacje z klientami w sektorze B2B!

Odkryj siłę social media marketingu w budowaniu relacji B2B

Jeszcze do niedawna z social mediów i ich potencjału sprzedażowego korzystała przede wszystkim branża B2C, której głównymi odbiorcami są klienci indywidualni. W przypadku B2B oferta jest skierowana do innych firm, co czyni cały proces zakupowy o wiele bardziej skomplikowanym. Decyzje konsumenckie w środowisku B2B często wymagają dłuższego czasu i zaangażowania większej liczby osób, które muszą wyrazić zgodę na nawiązanie współpracy. Kolejną trudnością jest bardzo często określony i niepodlegający negocjacji budżet. Z tego powodu strategie marketingowe w mediach społecznościowych muszą być dostosowane do tego, aby przeprowadzić klientów przez cały proces zakupowy, dostarczając im odpowiednich informacji i profesjonalnych materiałów na każdym etapie.

Czym wyróżnia się marketing w mediach społecznościowych dla B2B?

Ze względu na to, że w branży B2B ścieżka zakupowa jest o wiele dłuższa niż w przypadku B2C, to prowadzenie działań marketingowych wymaga przede wszystkim prezentowania tego, jak oferta danej firmy pomoże rozwiązać problem innej. Przedstawiciel konkretnej organizacji szuka merytorycznych odpowiedź na swoje pytania, dlatego będzie skłonny zaufać ekspertom w danej dziedzinie. Jego decyzja nie jest emocjonalna ani spontaniczna – aby nakłonić kogoś do zakupu, najpierw trzeba go przekonać, a do tego niezbędna okaże się przemyślana strategia social media marketingowa, uwzględniające konkretne kanały, sposób komunikacji i rodzaj prezentowanych treści. 

Wybór odpowiednich kanałów social media dla B2B

Wiele firm korzysta z mediów społecznościowych, aczkolwiek bez kierowania się przemyślaną taktyką, dodając treści spontanicznie na najpopularniejsze aplikacje i strony www. Wbrew pozorom nie trzeba wcale być aktywnym na każdej platformie – wszystko zależy od branży, w której dane przedsiębiorstwo działa oraz grupy docelowej, do której kieruje swoją ofertę. 

Gdzie spotkać Twoich potencjalnych klientów biznesowych?

Nie da się ukryć, że do tej pory to LinkedIn ze względu na swój biznesowy i networkingowy charakter był centralną platformą w kontekście social media B2B. I choć wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością, to inne kanały również są wykorzystywane do nawiązywania i wzmacniania relacji z potencjalnymi klientami.

Do najważniejszych kanałów social media zalicza się:

  • LinkedIn (kluczowe narzędzie w obszarze B2B, umożliwiając firmom nawiązywanie kontaktów biznesowych, budowanie relacji oraz promowanie swoich produktów i usług w profesjonalnym środowisku);
  • Facebook (możliwość dotarcia do firm poprzez reklamy, grupy tematyczne oraz fanpage’e);
  • Twitter (przestrzeń do spontanicznego udostępniania treści, przede wszystkim w formie krótkich komunikatów, nawiązywania kontaktów z klientami i ekspertami oraz śledzenia trendów, a także komentowania najważniejszych wydarzeń w branży);
  • Instagram (w przypadku B2B stanowi mniej oczywiste rozwiązanie, ale może być skuteczną platformą do prezentowania kreatywnych i employer brandingowych aspektów działalności firmy, takich jak kultura organizacyjna, realizowane projekty czy relacje z uczestnictwa w wydarzeniach branżowych);
  • YouTube (ze względu na format wideo jest doskonałym narzędziem do udostępniania wiedzy eksperckiej, np. w formie podcastów, prezentowania wyników case studies czy produktów/usług);
  • TikTok (choć na początku kojarzył się jedynie z funkcją rozrywkową, to z czasem stał się popularnym narzędziem marketingowym także dla firm B2B, umożliwiając marketerom tworzenie krótkich, kreatywnych treści wideo docierających do nowych grup klientów biznesowych).

Warto dodać, że wszystkie platformy mają własną specyfikę – wymagają innego podejścia, dedykowanej strategii oraz contentu dostosowanego do oczekiwań użytkowników i funkcjonalności danego kanału. Aby opracować jak najskuteczniejszy sposób działania, należy wziąć pod uwagę wady i zalety każdego medium, dopasowując odpowiednio poszczególne cele strategii marketingowej. Dla przykładu, Facebook pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, aczkolwiek Linkedin – bezpośrednio do osób na stanowiskach decyzyjnych, z którymi od razu można nawiązać kontakt. 

Nie ma jednej idealnej platformy dla każdej firmy B2B. Z tego powodu warto starannie przeanalizować grupę docelową i ustalić, w jaki sposób korzystają z mediów społecznościowych i jakimi kanałami komunikują się najczęściej. Istotne staje się również zweryfikowanie na jakich platformach działa konkurencja. W tym celu nieoceniona okaże się pomoc specjalistów.

Tworzenie strategii social media marketingu dla firmy B2B

Jednym z najważniejszych elementów skutecznej strategii social media jest precyzyjne targetowanie. Określenie docelowej grupy klientów pozwala na bezpośrednie dotarcie do osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji zakupowych w firmach B2B. 

W mediach społecznościowych można skutecznie dystrybuować treści publikowane np. na blogu firmowym. Wcześniej należy jednak dostosować ich formę tak, aby były zaprezentowane w sposób interesujący i czytelny dla odbiorcy. Do wartościowego contentu, który przyciąga do klienta B2B, zalicza się case study, rekomendacje czy relacje z uczestnictwa w wydarzeniach branżowych –  te wszystkie elementy pozwalają na budowanie autorytetu. W B2B istotną rolę odgrywa dążenie do uzyskania zaufania odbiorców i uwiarygodnienia marki jako eksperta w konkretnej dziedzinie.

Aby w pełni wykorzystać potencjał social mediów i zmaksymalizować efekty podejmowanych działań, warto w strategii uwzględnić również płatne kampanie reklamowe. Przykładowo – narzędzia takie jak LinkedIn Ads umożliwiają precyzyjne określenie grup odbiorców na podstawie czynników, które obejmują m.in. zajmowane stanowisko, branżę czy wielkości firmy. Każda platforma posiada różne opcje prowadzenia działań reklamowych, a ich wynik jest zależny od umiejętnego targetowania i zastosowania poszczególnych formatów.

Efektywne zarządzanie profilami social media w biznesie

Strategia to pierwszy i najważniejszy element, który wyznacza kierunek wszystkich realizowanych działań. Jednak jej realizacja związana jest z koniecznością przygotowania harmonogramu publikacji oraz contentu (w tym copy, zdjęcia, infografiki oraz materiały wideo). W przypadku biznesowych profili w social mediach nie ma miejsca na dowolność i spontaniczność, wszystko powinno być zaplanowane wcześniej, wyjątek stanowią treści w ramach real time marketingu.

Skuteczne prowadzenie kont w social mediach wymaga stałego monitoringu wdrożonych działań. W marketingu B2B w mediach społecznościowych należy  mierzyć wyniki prowadzonych kampanii w kontekście celów biznesowych, aby uzyskać informacje dotyczące wskaźników, takich jak liczba wygenerowanych leadów czy konwersji. Analiza danych umożliwia podjęcie działań optymalizacyjnych w celu dalszego podnoszenia efektywności strategii. 

Wykorzystaj potencjał social media marketingu B2B w pełni – korzyści i wyzwania

Prowadzenie w przemyślany sposób mediów społecznościowych w marketingu B2B może prowadzić do osiągnięcia wielu innych korzyści biznesowych, oto najważniejsze z nich:

  • generowanie leadów – social media marketing pomaga w przyciągnięciu nowych, potencjalnych klientów, w tym wypadku firm zainteresowanych oferowanymi produktami/usługami;
  • budowanie eksperckiego wizerunku – podmioty działające w branży B2B, dokonując decyzji zakupowych, kierują się dobrem i potrzebami przedsiębiorstwa, dlatego kluczowe jest zaprezentowanie się z jak najlepszej strony, potwierdzając kompetencje, doświadczenie i specjalistyczną wiedzę;
  • tworzenie zaangażowanej społeczności – regularne prowadzenie działań w mediach społecznościowych, a także publikowanie ciekawych z perspektywy użytkowników treści, sprzyja pozyskiwaniu aktywnej i lojalnej grupy odbiorców.

Zwiększ rozpoznawalność i zaufanie swojej marki

W sektorze B2B najważniejszym zadaniem jest nawiązywanie i utrzymywanie relacji biznesowych. Z tego powodu należy świadomie podejść do budowania profesjonalnego i wiarygodnego wizerunku. To dobry sposób nie tylko na ugruntowanie stabilnej i silnej pozycji na rynku, ale i zyskanie zaufania potencjalnych klientów. Spójna strategia komunikacji wdrożona na różnych platformach i kanałach social media sprzyja realizacji tego celu.

Pamiętaj – przyciągnięcie uwagi klienta jest możliwe wtedy, kiedy zrozumiesz jego potrzeby i będziesz w stanie na nie odpowiedzieć. Nie da się osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów bez stworzenia, a następnie wdrożenia kompleksowej strategii marketingowej – takie działania wymagają nie tylko właściwych kompetencji, ale i znacznych zasobów czasowych, których przedsiębiorstwa bardzo często nie mają ze względu na to, że skupione są na rozwijaniu innych aspektów firmy. Aby czerpać pełne korzyści z możliwości, które oferują social media, warto zasięgnąć pomocy specjalistów, dysponujących doświadczeniem i wiedzą potrzebną do skutecznego wykorzystania tych platform w kontekście biznesowym.

Nie wiesz, jak dostosować swoją strategię do wymagań rynku? Świat social media nie ma przed nami żadnych tajemnic – zespół Strategiczni.pl pomoże rozwinąć się Twojej firmie!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się