wpis blogowy Marta

Nic tak nie podbija statystyk jak dobry real time marketing. O czym mowa? Marketing czasu rzeczywistego (nazwa mniej popularna, aczkolwiek funkcjonująca w języku polskim) to opracowywanie i udostępnianie – przede wszystkim w mediach społecznościowych – treści, które przekuwają bieżące wydarzenia w atrakcyjny, najczęściej zabawny dla użytkowników content. RTM powinien zostać uwzględniony w strategii komunikacji marki ze względu na to, że stanowi łatwy i efektywny sposób pozyskania uwagi oraz dotarcia do potencjalnych klientów. Poznaj przepis na udany real time marketing i dowiedz się, jak czerpać z niego korzyści biznesowe dla swojej firmy!

Na czym polega real time marketing?

Real time marketing (w skrócie RTM) to strategia marketingowa, która wykorzystuje bieżące wydarzenia, trendy, sytuacje do tworzenia spontanicznych treści. Najczęściej przybiera postać postów/wpisów w social mediach, czyli naturalnym środowisku do komentowania wszelkich nowinek i aktualności. Podstawą RTM może być zarówno impreza kulturalna, jak i sportowa, przypadkowe zajście czy nawet zwykły mem. Przygotowując content, bierze się na warsztat to, o czym w danej chwili jest głośno, bardzo medialny temat i dostosowuje się do własnych potrzeb, a mianowicie celów biznesowych i wizerunkowych.

Real time marketing ma szerokie zastosowanie, a sięgać po niego mogą wszystkie firmy i marki, które aktywnie działają w social mediach. Umiejętnie prowadzony może przyczynić się do zwiększania wyników sprzedaży i rozpoznawalności podmiotów działających w branży e-commerce. Wyrazisty wizerunek i zaangażowana społeczność skupiona wokół danej marki czasem to doskonały sposób, aby zyskać przewagę nad konkurencją.

Czy real time marketing można zaplanować?

W branży bardzo często jest podnoszona dyskusja, czy w przypadku treści dotyczących np. Bożego Narodzenia, aby na pewno mamy do czynienia z prawdziwym RTM. Zdania są podzielone. Z jednej strony są zwolennicy spontaniczności i nieprzewidywalnych zajść w szeroko rozumianym życiu kulturalnym i społecznym, z drugiej – osoby trzymające się kalendarza imprez (m.in. SuperBowl, gala rozdania Oscarów), a z trzeciej – kontrowersyjna grupa traktująca święta i inne wydarzenia cykliczne jako RTM. Kto ma rację? Trudno jednoznacznie stwierdzić, aczkolwiek każda z tych postaw może przynieść korzyści biznesowe i warto stosować kompleksowe działania promocyjne i przekuć je na sukces marki.

figurka lego lenardo dicaprio trzymająca oscara za film zjawa, dlatego w jej pobliżu stoi niedźwiedź z tego filmu

RTM w wykonaniu Lego z okazji przyznania Leonardo DiCaprio Oscara w 2016 roku za pierwszoplanową rolę w filmie Zjawa (reż. Alejandro González Iñárritu, 2015).

Źródło: Facebook Lego

Przepis na udany RTM – co warto wiedzieć?

Bez względu na to, którą koncepcję RTM uznamy za słuszną, to proces działania pozostaje uniwersalny. Spontaniczne wydarzenia również można, a nawet należy zaplanować (o ile mamy na to szansę). Publikowanie nieprzemyślanego postu, który – owszem – nawiązuje do konkretnego zjawiska, ale nie ma nic wspólnego z wartościami i komunikacją marki, może przynieść negatywne reakcje odbiorców, a w konsekwencji – szkody wizerunkowe. Poniżej znajdziesz podstawowe zasady real time marketingu i kilka praktycznych wskazówek.

Nie daj się zaskoczyć

Po pierwsze – dobry research. Sprawdź kalendarz imprez i uwzględnij najważniejsze wydarzenia (zarówno na świecie, jak i z perspektywy Twojej marki) w harmonogramie social media. Będziesz wówczas przygotowany na to, aby zachować wzmożoną czujność we wskazanym terminie. W wielu przypadkach oznacza to zarwaną noc, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji w wyścigu o uwagę odbiorców.

Doświadczony specjalista wie, że regularny monitoring mediów stanowi codzienny obowiązek, zwłaszcza jeśli zależy nam na byciu na bieżąco nie tylko z konkretnymi wydarzeniami, ale i trendami. Pojawienie się tematu z potencjałem wymaga od nas szybkiej reakcji i elastyczności. Owszem – wiele sytuacji dzieje się spontanicznie, ale nie ma innego sposobu, aby na nie trafić niż poprzez przeczesywanie odmętów internetu.

Zadbaj o atrakcyjny i spójny z wizerunkiem marki content

Przemyślane kreacje to klucz do sukcesu. Content powinien być zaskakujący i przewrotny. Z jednej strony można wykorzystać grę słów, z drugiej – stworzyć ciekawe nawiązanie wizualne. Opcji jest sporo, a wszystko zależy od pomysłowości specjalistów do spraw content marketingu lub mediów społecznościowych. 

Pamiętaj jednak, że kreatywność to nie wszystko. Nie każda firma może sobie pozwolić na żartobliwy ton. Real time marketing w pierwszej kolejności powinien być spójny z wizerunkiem marki. Odniesienie sukcesu, a co za tym idzie – sprzedaż produktów/usług, jest możliwa tylko dzięki tworzeniu komunikatów, które korespondują z wartościami i potrzebami naszej grupy docelowej.

Bądź gotowy na wszystko

Wydarzenia sportowe rządzą się własnymi prawami i wymagają uwzględnienia kilku potencjalnych scenariuszy. Dla przykładu – mecz reprezentacji może przynieść nieoczekiwane rezultaty. Warto w takim przypadku przygotować się zarówno na wygraną, przegraną, remis czy zaskakującą akcję typu „najlepszy zawodnik zdobył rekordową liczbę bramek w krótkim czasie”. Wszystko się może zdarzyć, zwłaszcza jeśli na boisku pojawia się Robert Lewandowski.

RTM Castoramy odnoszący się do meczu, w trakcie którego Robert Lewandowski strzelił pięć bramek

Post Castoramy dotyczący sukcesu Roberta Lewandowskiego w meczu Bayernu Monachium z VFL Wolfsburg.

Źródło: Facebook Castorama

Zachowaj czujność

Najważniejsza zasada? Liczy się przede wszystkim refleks! Nieważne, czy planujesz harmonogram treści w oparciu o kalendarz imprez, czy codziennie monitorujesz media społecznościowe, cały czas trzymając rękę na pulsie – musisz pamiętać o tym, że RTM bardzo szybko traci na świeżości, a konkurencja jest spora. Nawet najlepszy content zginie pośród zalewu powtarzających się informacji i wpisów, jeśli zostanie opublikowany za późno.

Marketing czasu rzeczywistego – przykłady

InPost jest znany nie tylko z aktywnego odnoszenia się do bieżących wydarzeń, ale i ze sporego dystansu. Ich najszerzej komentowaną i bez wątpienia najgłośniejszą akcją RTM do dziś pozostaje post żartujący z Jacka Sasina i wydatków na wybory kopertowe. Choć wpis został usunięty, a InPost zaprzestał brania na warsztat polaryzujących tematów politycznych, to akcja okazała się prawdziwym hitem w sieci i spotkała się z aprobatą odbiorców, którzy docenili odwagę i poczucie humoru marki.

usunięty rtm inpostu dotyczący jednostki sasin

Usunięty wpis InPost dotyczący internetowego żartu z jednostki monetarnej, tzw. sasina.

Źródło: Wirtualne Media

Wśród światowych firm, których komunikacja w mediach społecznościowych ma spore grono oddanych fanów, znajduje się Ikea. Skandynawska marka chętnie sięga m.in. po wydarzenia z kultury popularnej. Tworzą w ten sposób kreatywny przekaz sprzedażowy, znajdując w danym temacie okazję do reklamy swoich produktów.

Ikea w swoim RTM odnosi się do jednego z odcinków gry o tron

Post nawiązujący do jednego z odcinków Gry o tron.

Źródło: Social Press

RTM Ikea odnoszący się do nobla olgi tokarczuk

Odniesienie do przyznania Oldze Tokarczuk nagrody Nobla.

Źródło: Facebook Ikea

Nie wszystkie kampanie RTM są udane. Wręcz przeciwnie – w szybkim czasie mogą wywołać wiele szkód wizerunkowych i zrazić do siebie odbiorców, a zarazem klientów. Jedną z najbardziej kontrowersyjnych akcji ostatnich lat, która doskonale pokazuje, jak nie robić działań marketingowych, jest Tiger i ich sposób na uczczenie rocznicy Powstania Warszawskiego. Opublikowany w mediach społecznościowych komunikat brzmiał: „1 sierpnia – dzień pamięci. Chrzanić to, co było. Ważne to, co będzie”. Na markę spadła uzasadniona krytyka, w której podkreślano brak taktu i refleksji.

Joanna Nadolna, Social Media Specialist

Podpinanie się pod wydarzenia i tworzenie real time marketingu w swoich mediach społecznościowych to zawsze ryzyko, które czasami się opłaca.

RTM zwykle robione są w zabawnej, luźnej formie. Jeżeli dział SM dostatecznie szybko wymyśli fajny pomysł, Twój biznes ma szansę na viral i zastrzyk wartościowego zaangażowania ze strony odbiorców. Niestety nie ma jednego przepisu na to, jak tego dokonać.

Zdarza się, że  RTM jest po prostu nieśmieszny, a odbiorcy są lekko zażenowani i skonsternowani. Najczęściej dzieje tak, gdy marki na siłę chcą sprzedać swój produkt za pomocą trendu. Przykładem jest reklama Audi nawiązująca do popularnego w tamtym okresie serialu „House of Cards”

Gorzej, gdy twórcy RTM nie wyczują sytuacji, używają obraźliwego języka albo łamią powszechnie obowiązujące zasady dobrego smaku. Przykładem może być spontaniczny post pewnego amerykańskiego butiku Celeb Boutique, który wprowadził do kolekcji sukienkę o nazwie Aurora. Ktoś chwalący się trendującym hashtagiem niestety nie wiedział (przynajmniej tak twierdziła firma) o strzelaninie w Aurorze, która wydarzyła się niewiele wcześniej. Bardzo dobre RTM to te lekkie i humorystyczne, a mistrzostwo osiągają w nich m.in. Ikea i Lidl – są zabawne, na czasie i nie budzą kontrowersji.

Korzyści biznesowe ze stosowania real time marketingu

Dobrze skonstruowane, opublikowane w odpowiednim momencie i przede wszystkim błyskotliwe treści w ramach real time marketignu mają viralowy potencjał, dzięki czemu można w prosty i szybki sposób dotrzeć do naprawdę szerokiej grupy odbiorców. Sprawdź, dlaczego warto zadbać o to, aby w Twojej strategii komunikacji znalazło się miejsce na spontaniczną (i jednocześnie przemyślaną!) aktywność na temat bieżących wydarzeń.

Zaspokoisz potrzeby klientów i zwiększysz sprzedaż

RTM to świetna okazja do realizacji zarówno celów związanych z budowaniem rozpoznawalności i świadomości marki, jak i czysto sprzedażowych. Konkretne wydarzenie staje się pretekstem do pokazania produktu/usługi od innej, często pomysłowej strony. Real time marketing można sukcesywnie wykorzystywać do dzielenia się informacjami o prowadzonych kampaniach czy aktualnych promocjach. Zyskany w ten sposób rozgłos naturalnie stymuluje sprzedaż.

Zbudujesz zaangażowaną społeczność wokół marki

Im bardziej błyskotliwa kreacja, tym większa szansa na to, że klient pochyli się nad naszą publikacją, nie tylko polubi, ale i skomentuje czy udostępni. Treści dobrze skonstruowanego RTM powinny angażować, intrygować, śmieszyć lub wzruszać – po prostu wywoływać reakcję i jednocześnie zachęcać do interakcji. 

Pozytywny sentyment odbiorców to jedno, ale jeszcze większe znaczenie dla marki mają lojalni klienci. Budowanie relacji i aktywnej społeczności sprawia, że o wiele łatwiej zająć ugruntowaną pozycję na rynku. Dodatkowo mamy do czynienia z procesem długofalowym, wymagającym pracy nad strategią i kreacją, tożsamością i wizerunkiem brandu.

Zyskasz wizerunek kreatywnej, znającej aktualne trendy firmy

W mediach społecznościowych liczy się bycie na czasie. Choć wiele sensacji stosunkowo szybko się dezaktualizuje, a sami internauci nudzą się nimi, to główną bronią w walce o uwagę odbiorców staje się kreatywność. Firmie cieszącej się wizerunkiem aktywnego uczestnika nowomedialnych wydarzeń łatwiej przyciągnąć i utrzymać publiczność, która chętnie śledzi jej poczynania. Markę mogą docenić nie tylko użytkownicy, ale i branża marketingowa. To dobra okazja do wyróżnienia się na tle konkurencji i znalezienia się w corocznych podsumowaniach najlepszych kampanii RTM.

„Nie śledzę bieżących wydarzeń” – co wtedy?

Prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych to spore wyzwanie, które wymaga kreatywności, a także umiejętności łączenia celów wizerunkowych i biznesowych w atrakcyjny dla odbiorców content. Wielu przedsiębiorców prowadzących konta na social media swojej firmy samodzielnie zapomina o tym, że nieważne jest samo publikowanie postów, ale sposób, w jaki tworzy się treści.

Skuteczna strategia marketingowa obejmuje szereg działań – od analizy konkurencji, przez opracowanie harmonogramu, po działania w ramach RTM. Dzięki ustaleniu jasnych celów i ich późniejszej realizacji, możemy mierzyć wyniki, wyciągać wnioski i wdrażać nowe rozwiązania, dążąc do osiągnięcia maksymalnych zysków. Bez bycia na bieżąco w świecie nowych mediów i internetu będzie to niezwykle trudne zadanie.

Jak zaoszczędzić czas i pieniądze? Najszybszy, a jednocześnie najbardziej skuteczny efekt zyskasz, angażując do pomocy social media specialist. Doświadczony ekspert wie, jak powinna wyglądać dobra strategia, wspierana dodatkowo przez kampanie i działania RTM. Profile Twojego biznesu trafią w dobre ręce, a Ty nie będziesz musiał martwić się dodatkowymi obowiązkami czy niezadowalającymi wynikami. Co więcej, unikniesz tym samym potencjalnych problemów wizerunkowych, które wynikają najczęściej z niewiedzy co wolno, a czego nie wolno publikować w sieci. Żyjemy w wysoko spolaryzowanych czasach, dlatego w komunikacji warto ważyć każde słowo.

Konto social media Twojej firmy nie generuje dodatkowej sprzedaży? Zależy Ci na dotarciu do właściwej grupy docelowej i zbudowaniu zaangażowanej społeczności wokół marki? Zleć prowadzenie mediów społecznościowych specjaliście!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się