Na całym świecie w Google, czyli najpopularniejszej wyszukiwarce, dziennie wpisywane są miliardy zapytań. Potrzeby oraz intencje użytkowników zmieniają się dynamicznie, jednak istnieje taki rodzaj contentu w internecie, który jest cały czas aktualny. Evergreen content, czyli wiecznie zielona treść, wyróżnia się na tle całego morza tekstów dostępnych online, ponieważ nigdy się nie starzeje i dostarcza czytelnikom wartościowych oraz zaspokajających ich potrzeby informacji. Dzisiaj dowiesz się wszystkiego o evergreen content!

Czym jest evergreen content?

Content wysokiej jakości jest tworzony przede wszystkim z myślą o czytelniku. Teksty spełniające oczekiwania użytkowników są wyświetlane wyżej w wynikach wyszukiwania, ponieważ osoby, które je czytają, zostają na stronie dłużej. A to jest sygnał dla robotów Google, że treść jest wartościowa i inni czytelnicy również ją docenią.

Możemy zatem śmiało stwierdzić, że dobry content to taki, który nie wymaga częstej aktualizacji, wyświetla się na wiele istotnych słów kluczowych oraz generuje ruch organiczny. Tak właśnie w kilku słowach można opisać evergreen content!

Evergreen content jest istotną częścią strategii contentowej dla każdej marki. To ponadczasowa treść, która cały czas dokłada cegiełkę w budowaniu widoczności strony internetowej oraz wizerunku eksperta w branży.

Czego nie można nazwać wiecznie żywą treścią?

Evergreen contentem nie możemy nazwać treści, które bardzo szybko ulegają dezaktualizacji. Do takiego rodzaju tekstów zaliczamy wszelkiego rodzaju newsy, treści opisujące trendy oraz artykuły informacyjne przedstawiające najważniejsze wydarzenia z Polski i ze świata. Wpisy charakteryzujące się sezonowością (np. związane z różnymi świętami – dzień kobiet, walentynki) również nie należą do evergreen contentu.

Jak poprawnie tworzyć evergreen content?

Jeśli chcesz stworzyć wiecznie żywą treść, istnieje kilka ważnych aspektów, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas pisania. W jaki sposób poprawnie pisać evergreen content?

Kompleksowe treści wyczerpujące temat

Jeśli chcemy stworzyć tekst, który będzie wiecznie żywy i nie wymagał częstych aktualizacji, przede wszystkim nie powinniśmy zakładać, że napiszemy go szybko i bez pogłębionego researchu. Evergreen content wyróżnia to, że w wyczerpującym stopniu odpowiada na potrzeby czytelnika. Właśnie dlatego tego typu teksty są w większości przypadków długie i kompleksowe. 

Do najczęstszych form evergreen contentu możemy zaliczyć:

  • instrukcje;
  • FAQ;
  • poradniki;
  • porównania;
  • recenzje;
  • case study.

Dobra optymalizacja tekstu pod wytyczne SEO

Pamiętaj, że dobry evergreen content wspiera budowanie widoczności Twojej strony internetowej. To oznacza, że wiecznie żywy tekst powinien zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe, które są również istotne z biznesowego punktu dla Twojej marki. Dodatkowo zadbaj o odpowiednie oznaczenie nagłówków H1-H6 oraz linkowanie wewnętrzne, tak aby czytelnik spędził więcej czasu na Twojej stronie www. To zwiększa szansę, że zdecyduje się na zakup produktu lub usługi!

Czytelność

Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na klasyfikację contentu jako wiecznie żywego, jest jego czytelność. Czytelnicy często skanują teksty w celu poszukiwania najważniejszych dla nich informacji. Dlatego tak istotne jest stosowanie pogrubień oraz dzielenie treści na tematyczne akapity, które znacząco ułatwiają czytanie. Nie zapominaj również o grafikach oraz infografikach, które uatrakcyjniają długie teksty oraz dodatkowo wyróżniają najistotniejsze informacje.

Dlaczego warto mieć wiecznie żywe treści na swojej stronie?

Treści evergreen na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niezwykle pracochłonne. To prawda, zajmują one więcej czasu niż krótkie formy, ale niosą ze sobą szereg korzyści. Dodatkowo dobrze skonstruowana strategia content marketingowa znacząco ułatwia tworzenie nawet długich tekstów, ponieważ wyznacza cele, do których wiesz, że warto dążyć.

Treści evergreen w content marketingu B2B

Marketing B2B to wymagająca dziedzina. Sprzedaż kierowana do klientów biznesowych to długofalowy proces, który opiera się przede wszystkim na nawiązywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami. Evergreen content doskonale wpasowuje się w te założenia. Klienci z segmentu B2B często przez wiele miesięcy analizują oferty różnych firm, porównując je ze sobą nie tylko pod kątem ceny, ale również pod kątem jakości relacji biznesowych oraz korzyści, które przyniesie nawiązanie rozważanej współpracy.

W content marketingu B2B świetnie sprawdzają się case study potwierdzające kompetencje oraz wiedzę konkretnej firmy, kompleksowe ebooki oraz poradniki. Jak już wiesz, to właśnie są teksty, które zaliczamy do evergreen contentu!

Evergreen a SEO

Evergreen content ze względu na swoją ponadczasowość to nie tylko podstawa strategii contentowej, ale również strategii SEO. Tak naprawdę wiecznie żywa treść to kluczowy element podczas budowania widoczności strony internetowej. W związku z tym, że są to dłuższe teksty, słowa kluczowe umieszczane nawet w większym natężeniu nie wpływają negatywnie na odbiór treści. 

Ekspercki content, który jest dobrze dopasowany do intencji użytkownika, sprawia, że czytelnik pozostaje na stronie dłużej. A to wpływa na budowanie autorytetu danej strony w „oczach” wyszukiwarek. Wysoka jakość treści powoduje, że artykuł jest wyświetlany wyżej, co bezpośrednio wpływa na większą liczbę czytelników (czyli potencjalnych klientów).

Teksty, które czytelnicy uważają za wartościowe, są chętniej przez nich udostępniane i polecane dalej. W ten sposób dociera się do pokaźnej grupy odbiorców, co również przekłada się na większą widoczność tekstu oraz samej strony www.

Co zrobić, żeby evergreen content rzeczywiście działał?

Warto pracować nad tworzeniem evergreen contentu, jednak należy podejść do tego tematu z przemyślanym planem. Jeśli chcesz, aby tekst był wiecznie żywy, powinieneś zadbać o kilka czynników.

Format przystępny dla czytelników

Na samym początku pracy nad wiecznie zielonym tekstem, warto zastanowić się nad jego formą. Spisz, jakie cele powinien spełniać content, który chcesz napisać. Co najważniejszego pragniesz przekazać czytelnikom? Jeśli masz już odpowiedzi na te pytania, dużo łatwiej będzie Ci ustalić format, który przyjmie tworzony tekst. Najczęściej wybieranymi formami są: listy, sekcje FAQ, branżowe poradniki, czy słowniki pojęć. Kolosalne znaczenie ma także formatowanie stworzonego tekstu. 

Wskazówka – evergreen content to nie tylko teksty! Coraz większe znaczenie mają materiały wideo oraz podcasty. Tego typu formaty są niezwykle atrakcyjne dla odbiorców.

Regularna praca z tekstem

Przez regularną pracę z tekstem mamy na myśli nie tylko cykliczną weryfikację, czy contentu nie należy zaktualizować o nowe informacje, ale również jego stałą optymalizację. Warto dodawać nowe linki wewnętrzne prowadzące do nowych treści np. na blogu oraz usług lub produktów. Skąd wiedzieć, kiedy i w jakim stopniu powinno się aktualizować treść? Nieocenionym wsparciem będą liczne narzędzia SEO, pokazujące kluczowe dane na temat widoczności contentu. W jakich sytuacjach sprawdzą się poszczególne narzędzia?

  • Kiedy chcesz sprawdzić liczbę odwiedzin na poszczególnych podstronach – przyda Ci się Ahrefs, Google Search Console, Senuto, SEMSTORM, Google Analytics.
  • Kiedy chcesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetla się dany tekst – do tego przyda Ci się Ahrefs, Google Search Console i Senuto.
  • Kiedy chcesz sprawdzić liczbę wyszukiwań konkretnego hasła w przedziale czasowym oraz z uwzględnieniem lokalizacji – niezastąpiony do tego będzie SurferSEO, SEMrush, Semstorm oraz Senuto.

Pomysły na evergreen content do wykorzystania w marketingu B2B

Treści wiecznie żywe zdecydowanie warto tworzyć – evergreen content to absolutna podstawa. Jeśli tego rodzaju content zostanie dobrze stworzony, będzie istotnym czynnikiem w budowaniu wizerunku eksperta na tle konkurencji oraz ważnym punktem w budowaniu widoczności strony internetowej. Rola ponadczasowego contentu jest zasadnicza w przypadku marketingu B2B. Tutaj kluczowe są relacje z odbiorcami oraz budowanie zaufania wśród grupy docelowej.

Poniżej znajdziesz różne rodzaje content marketingu, które doskonale sprawdzą się jako wiecznie żywa treść!

  • Profesjonalne przewodniki branżowe – mogą być obszernymi publikacjami na blogu lub osobnymi materiałami do pobrania z Twojej strony. Za ich pomocą pokażesz, że jako firma posiadacie ekspercką wiedzę i nie macie obaw, aby się nią dzielić z innymi.
  • Case study – dzięki tym publikacjom udowadniasz osobom zainteresowanym Twoimi usługami, że znasz się na tym, co robisz i osiągasz w tym zakresie sukcesy.
  • Ebooki oraz poradniki dostępne online – dłuższe publikacje złożone w formie ebooka to skarbnica wiedzy dla potencjalnych klientów i nie tylko. Tego typu publikacje są istotną częścią budowania wizerunku eksperta.
  • Artykuły eksperckie – profesjonalny i wyczerpujący temat wpis blogowy to coś, co lubią nie tylko roboty Google. Za pomocą takich artykułów promujesz zarówno swoją markę, jak i specjalistów z zespołu.
  • FAQ – zastanów się nad tym, o co najczęściej pytają Cię potencjalni klienci i stwórz z tego bazę pytań oraz odpowiedzi – osoby zainteresowane Twoją ofertą z pewnością z chęcią zapoznają się z FAQ, dzięki czemu zarówno Ty, jak i oni zaoszczędzicie czas. 
  • Webinary i podcasty – ta forma contentu jest bardzo ciekawym rozwiązaniem – w ten sposób nie tylko będziesz mógł pokazać ekspertów pracujących w Twoim zespole, ale również udowodnić, że nie boisz się eksperymentować z ciekawymi formatami.

Skorzystaj z indywidualnych porad ekspertów – skontaktuj się z nami!

Dobra strategia content marketingowa to taka, która umiejętnie łączy teksty z zakresu evergreen contentu z innymi rodzajami artykułów przynoszących korzyści dla marki. 

Przykładowo tekst blogowy dla sklepu z biżuterią o TOP prezentach na dzień kobiet, który będzie zawierać linkowanie wewnętrzne do innych artykułów o ponadczasowej tematyce, może okazać się strzałem w dziesiątkę! Wpłynie pozytywnie na liczbę zamówień w tym ważnym okresie dla branży jubilerskiej.

Chcesz stworzyć kompleksową strategię content marketingową, która będzie spełniać zarówno cele związane z widocznością witryny, jak i te związane z budowaniem wizerunku eksperta w branży? Porozmawiajmy i wspólnie zastanówmy się, co możemy zrobić dla Twojej marki!

Umów się na spotkanie!

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się